Cannes-festivalen er inne i sin andre uke, og vår filmguru Birger Vestmo har valgt ut fem filmer du bør følge med på.

Armadillo ® Lars Skree
Krigens virkelighet går sterkt inn på soldatene i Armadillo ® Lars Skree

Armadillo (Danmark)

Denne danske dokumentarfilmen følger en gruppe soldater på oppdrag i Afghanistan, og skilder en voksende kynisme blant soldatene. De danske soldatene holder til i Helmand-provinsen og kjemper ofte mot Taliban-soldater, og kamphandlingene blir stadig mer intense. Etterhvert øker også avstanden mellom de danske soldatenes forståelse av virkeligheten, og den afghanske hverdagen.

Birger mener:

En sterk dokumentar som nok en gang viser hva krigen gjør med vanlige mennesker. Armadillo har skapt så mye debatt i Danmark at flere av soldatene som har vært med i denne filmen kan nå kan bli etterforsket for krigsforbrytelser.

Om filmen på Cannes-festivalens nettside

Regissør: Janus Metz

(les om flere filmer under traileren)

Of Gods and Men. (Foto: Why Not Productions)
Om det vanskelige møtet mellom religioner i en tidsalder preget av konflikt. (Foto: Why Not Productions)
Of Gods and Men (Frankrike)

I et kloster i fjellene i Algerie lever åtte kristne munker i en fredelig tilværelse med sine muslimske naboer, men vold og terror fester grepet i området. Munkene er fast bestemt på å ikke reise vekk, koste hva det koste vil.

Birger mener:

Et intenst drama som er med i kampen om hovedprisen på Cannes-festivalen; Gullpalmen.

Om filmen på Cannes-festivalens nettside

Regissør: Xavier Beauvois

Life, Above All. (Foto: Dreamer Joint Venture GmbH Alsbrik 2010)
Et sterkt møte med en virkelighet som står langt fra oss i Norge. (Foto: Dreamer Joint Venture GmbH Alsbrik 2010)
Life Above All (Tyskland / Sør-Afrika)

Etter at hennes nyfødte søster dør, sprer det seg et rykte i landsbyen til 12 år gamle Chanda. Familien hennes knuses og moren må rømme, Chanda tar opp jakten etter henne mens fordommene og ryktene hagler fra alle kanter.

Birger mener:

En gripende historie om AIDS og hvordan det påvirker en ung jente. Da filmen var slutt fikk filmen stående ovasjoner i flere minutter, og flere i salen gråt. Den gikk med andre ord rett i hjerterota til Cannes-publikumet som er kjent for å være ganske kresne og selektive, men de vet også å sette pris på noe når de har sett noe de virkelig liker.

Om filmen på Cannes-festivalens nettside

Regissør: Oliver Schmitz

Outrage. (Foto: World Cinema Publicity)
Brutalt, voldelig og veldig japansk; Takeshi Kitano er tilbake (igjen). (Foto: World Cinema Publicity)
Outrage (Japan)

I den hensynløse jakten på makt, går yakuzafamilier bak ryggen på hverandre i et nettverk av intriger og blodig vold. Otomo, en erfaren yakuza, har sett hvordan den japanske mafiaen har gått fra tatoverte mørkemenn til høytstående finanspekulanter. Likevel er deres metoder de samme i en korrupt verden hvor det ikke finnes helter, men kun hevn og svik.

Birger mener:

Takeshi Kitano er en like hensynsløs regissør, og med seg selv i hovedrollen inngår han ingen kompromisser. Flere i publikum reiste seg og gikk fra visningen fordi flere scener var så brutale at de ikke holdt ut. Spesielt en scene på et tannlegekontor var både grafisk og nærgående. Anbefales IKKE til de med tannlegeskreff.

Om filmen på Cannes-festivalens nettside

Regissør: Takeshi Kitano

Blue Valentine. (Foto: The Weinstein Company)
Følsomt spill av Gosling og Williams gjør at dette dramaet stikker seg ut. (Foto: The Weinstein Company)
Blue Valentine (USA)

En historie om kjærlighet som finnes og tapes, fortalt i både nåtid og fortid. Fylt med romantiske minner om den gangen de møttes, satser Dean og Cindy alt på en natt for å redde ekteskapet.

Birger mener:

Hovedrolleinnehaverne Ryan Gosling og Michelle Williams gjør veldig gode roller i en film mange vil kjenne seg igjen i. Klippingen mellom bruddet og hvordan paret først fant sammen vil røre ved de aller fleste. En veldig rå, nær og ekte historie gjorde et sterkt inntrykk på meg.

Om filmen på Cannes-festivalens nettside

Regissør: Derek Cianfrance

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.
  • Bjørn Moe

    Dette var syltynne meninger om hver enkelt film, og jeg får ikke noe inntrykk av hvordan filmene er eller hvor godt Vestmo liker dem. «Et intenst drama» sier ikke mye om en film, akkurat. Heller ikke at en film er brutal uten å si noe om hva den handler om.