Klikk for video
Spill video
Terningkast5

Nokas

En ransfilm i toppklasse!

Skrevet av:
Publisert 11:00 29 september, 2010
Nokas
  • Nokas
  • Slippdato: 01.10.2010
  • Regi: Erik Skjoldbjærg
  • Sjanger: Action, Thriller

Vi har sett og hørt mye om Nokas-ranet i Stavanger. Men bortsett fra de som faktisk var der, har vi ikke FØLT hvordan det skjedde. Ikke før nå.

Erik Skjoldbjærgs drivende dyktig utførte film plasserer oss midt på Domkirkeplassen 5. april 2004.

Adrenalinet flommer

Utfallet er kjent, men likevel er det åndeløst spennende å oppleve forløpet, samtidig som det gjør stikkende vondt. Vi vet jo at ranet kostet en politimann livet.

Filmen behandler likevel både ranere og ofre med respekt. Her dømmes ingen. Vi får lov til å observere og danne egne meninger – mens adrenalinet flommer!

Troverdig ramme

Nokas skildrer det som skjedde mellom kl. 03.00 og 08.30 den skjebnesvangre mandagen. Vi følger både politimenn, ranere og ansatte på tellesentralen mens de gjør seg klare til sine respektive gjøremål.

Se intervju: Erik Håland var første mann på åstedet

Kameraet er vår observatør, og lar oss se vanlige folk som småprater om vanlige ting. Selv ranerne utveksler trivia på vei til sentrum.

Andre filmskapere kunne helt sikkert finne på å fargelegge historien med mer spisset dialog, karikerte typer og mer filmatisk action, men jeg synes det er en stor styrke for filmen at dramatikken skjer i en lett gjenkjennelig og troverdig ramme.

(anmeldelsen fortsetter under videoen)

Filmbonanzas Vegard Larsen så filmen sammen med eks-spaneren Johnny Brenna – se diskusjonen her.

Skjoldbjærg dirigerer mesterlig

Både politi og NOKAS-ansatte får signaler på forhånd om at noe er i gjære. Men når ranet starter blir vi vitne til forvirring, vantro og maktesløshet. Filmen viser hvordan ingen er forberedt på denne typen kriminalitet.

Politiet er kraftig underbemannet og har kun én eneste patrulje ute i gatene. De Nokas-ansatte virker usikre på hvordan de skal forholde seg, som om de ikke var drillet på denne typen scenario. Folk spaserer over Domkirkeplassen mens politi og ranere skyter på hverandre.

Skjoldbjærg dirigerer oss mesterlig gjennom kaoset, og får frem absurditeten i hele situasjonen, samtidig som filmen får jeg til å kjenne på frykten og panikken de medvirkende må ha følt.

Spiller tvillingbroren

De mest kjente ansiktene fra Nokas-ranet, David Toska og Kjell Alrich Schumann, spilles imponerende effektivt av henholdsvis Tov Sletta og Frode Winther Gunnes.

De har ikke mange minuttene på å etablere figurene sine, men greier det likevel overbevisende. Filmen skildrer Toska som arrogant og selvsikker lederfigur og Schumann som skremmende kald og kalkulert.

En annen som peker seg positivt ut er Morten Håland, som spiller tvillingbroren Erik Håland, politimannen som var den første til å løsne skudd mot ranerne. Han blir ikke fremstilt som skyteglad helt i filmen, men den får meg til å lure på hva som hadde skjedd om det første skuddet aldri ble avfyrt.

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Morten Larsen spiller Arne Sigve Klungland i Nokas. (Foto: Alligator/Sandrew Metronome)

Morten Larsen spiller Arne Sigve Klungland i Nokas. (Foto: Alligator/Sandrew Metronome)

Føles farlig nært

Jeg anmeldte Michael Manns Heat da den kom på DVD, midt under rettsaken mot Nokas-ranerne. Da veddet jeg på at de var inspirert av filmen. Tidlig i Nokas ser vi at en av ranerne faktisk kommenterer Heat.

LES: Filmpolitiets anmeldelse av Heat!

Men hvis dette er «life imitating art», er Nokas-filmen definitivt «life imitating life»! Omtrent alt er innspilt på og rundt Domkirkeplassen i Stavanger. Det føles autentisk på alle vis, og dermed farlig nært.

Nokas er derfor en ambivalent opplevelse, pirrende og frastøtende på samme tid, men dette er absolutt en ransfilm i toppklasse!

Tags: , , , , ,

Del "Nokas"






  • Negative Nina

    Dette må være den eneste norske filmen jeg faktisk, i mine 33 år på denne elendige planeten, har ville sett!!

  • mörten

    Gleder meg!

  • andre

    hehah Elendige planeten:D det e Norge.. sykt trist å latterlig Land, Se oslo girls llr nokke som helst på Norsk tv! det e så falskt å kvalmt dårlig:D

  • JNRGR

    Sier vel det meste om deg det…

  • Vidar

    Jeg skal se denne.

    På en måte er det fristende å si at Skjoldbjærg har hatt det enkelt, for hele ranet i seg selv er så fascinerende, at man hadde omså sett på uredigert materiale fra overvåkningskameraene.

    På den andre side krever det finesse å ikke dra det ut i det dramatiske eller melodramatiske, og det kan det virke som om han har klart. Traileren får det i hvert fall til å krype oppover ryggen min.

    Gleder meg!

  • Mansoor

    Vell, jeg ser frem til denne filmen utrolig mye! Fikk faktisk premiere-billetter så det skal bli gøy å se om den faktisk er så bra som den ser ut til!

  • Kis

    Rettelse; Den kommentaren sier det meste om DEG…

  • Heat

    Kom Heat på DVD så sent?

  • http://p3.no Birger Vestmo

    Den hadde vært ute på DVD tidligere, men kom ut i en Special Edition i april 2005.

  • TH

    “Filmen behandler likevel både ranere og ofre med respekt.” Hva i all verden er det ranerne har gjort som gjør at de fortjener å behandles med respekt?

    “Vi vet jo at ranet kostet en politimann livet.” Kostet en politimann livet, ja. Og de som drepte ham sitter nå der hvor de sitter, og denne filmen om dem er med på å spinne myten om de hardbarka og tøffe ranerne videre. Tror du de koser seg når de ser dette, eller?? Toska… Hjernen, liksom. For det kreves jo noe helt enormt med hjernekapasitet for å skyte seg gjennom noen vinduer, og å være villig til å drepe for å få fatt på andre folk sine penger. Filmen om NOKAS ranet burde vært laget, men de patetiske drittungene av noen ranere burde bare vært en liten bisetning. Men det hadde jo ikke blitt en action-film, da. Det hadde kanskje blitt en film om tap og sorg. Æsj, for noe dritt.

  • http://twitter.com/skarbo Kris Skarbø

    Gleder meg her og!
    Vil bare nevne TV2 serien fra 2005: Ran (http://www.imdb.com/title/tt0450940/)
    Den serien likte jeg utrolig godt.

  • Bjørnen

    Ja helt enig. Slutt å lage filmer der det foregår kriminelle ting. Det er jo bare kjempedumme folk som er kriminelle. Alt i livet er jo svart/hvitt.

  • http://p3.no Birger Vestmo

    Med “respekt” mener jeg at filmen ikke gjør noe forsøk på demonisere ranerne. Den prøver ikke å fremstille dem som monstre. De begår kriminelle handlinger, en av dem dreper, og det er jo ille nok. De trenger ikke bli fremstilt som snerrende karikaturer.

  • http://www.thomasheger.blogspot.com Thomas Heger

    God lesing. Har ikke påkostet meg en eneste norsk film på kino i år, men Nokas-filmen virker å skulle være verdt penga. Sender deg billettene og kvitteringene i posten om jeg skulle bli skuffa, Birger. Nå la du lista høyt.

  • CVK

    Alle veit hvordan det ender. Bortkasta tid og penger. Kunne vært en rekonstruksjon på Nathional Geographic.

  • ole

    Jeeesus, for en taper.

  • Linus

    hehe, heldigvis er det noen der ute som er enig med deg ang. Oslo Girls; Trondheim Boys på youtube.

    http://www.youtube.com/watch?v=J5iqvaxvsCw

  • http://christophergrondahl.wordpress.com/2010/09/30/nokas-filmen-far-stralende-kritikker/ Nokas-filmen får strålende kritikker | Christopher Grøndahl

    [...] Nokas – en ransfilm i toppklasse! – Filmpolitiet – [5] Vi har sett og hørt mye om Nokas-ranet i Stavanger. Men bortsett fra de som faktisk var der, har vi ikke FØLT hvordan det skjedde. Ikke før nå. [...]

  • Anders

    Skjønner ikke poenget med å lage en action/underholdningsfilm av NOKAS-ranet. Ranet er ikke noe anderledes enn terrorisme. Rart ikke Hollywood har laget en underholdningsfilm om 9-11.

  • til Anders

    det er faktisk laget film om 11-9

  • Kristian

    Hva skjedde 9/11 (niende november)? Har jeg gått glipp av noe?

  • martin

    Og kva skjedde 7/11? 11. juni eller kva det no blir.

  • Mansoor

    Denne filmen var i topp klasse når det kommer til ran-filmer. Jeg så den på premieren (1. oktober) og hadde store forhåpninger. Men jeg ble lit sur i etter kant på politiet som var i gatene den dagen. Den første som skjøt kunne ha redet et liv, og hvorfor satt ikke politiet en elite styrke inn? De brukte ca 20 min på ranet, og gjorde det i mine øyne helt genialt. Veldig bra organisert, tre ute mens 8 inne i banken.

    Jeg hadde gitt denne filmen 5/6.

  • kjell erik kristiansen

    Dette er den Dårligste filmen vi har sett på mange år, fy og F… for no dritt. Nokas suger Apeballer de Luxe, selv som en dokumentar var den langt under hva man kan kalle dårlig, er pissed på og ha brukt penger på en så slett og intetsigende film, skulle stoppet Kino visning, ja dvd også, den eneste plassen den filmen hører hjemme er i SØPPLA !!!
    For et intetsigende makkværk av noen vimsete og lite organiserte (såkalte kjeltringer) finnes det ikke noen greie ord å bruke på, annet enn at den og de suger Apeballer, fy å F… !!!
    Den burde blitt sluppet rett i søpla der den hører hjemme, og ikke lure penger fra folk med å vise så slett å dårlig arbeid på Kino, Skamme seg er det noen som burde, og de kan godt sitte i skammekroken i 2 år som straff for og slippe slik Møkk ut til et kino-elskende publikum.
    Takk for at dere tok pengene mine og 2 gode timer på en lørdag, som kunne vært brukt på og se maling tørke, det er mere spennende og innteresant en det filmen noen gang kan bli, Sur & grinete hilsen fra Kjell Erik Kristiansen, Oslo.

  • kjell erik kristiansen

    Du blir mega Skuffa om du bruker penger og tid på den Grøten der. (vil ikke kalle den en film engang,den er sååå dårlig)

  • http://www.p3.no i

    jeg liker best ranerne :D

  • http://p3.no/filmpolitiet Birger Vestmo

    Tja, hva skal man si? Synd du ikke likte filmen!

  • Kjell Erik Kristiansen

    I all ærlighetens navn Birger, hva var det å like ved den filmen ???
    Jeg har vært ute en vinternatt eller 2 om jeg kan si det slik, og dette var og er dårlige greier, uansett hvordan man vrenger og vrir på det.
    Bare det at de trodde at 1 slegge-slag skulle knuse ruta ???? Hei våkn opp mann, til og med små gullsmeder og urmakere har slike vinduer, og her kommer Tosken og tror han kan spasere rett inn i Norges-Bank som om det skulle være en iskremkiosk, hva med en Reality-sjekk ????
    Det var utrolig trist at en person var nødt til og dø pga Tosken*s naivitet.
    Den suppa der kommer forhåpentlig til og bli fort glemt og alt matriale putta på bålet, så ikke flere folk trenger og kaste bort tid og penger på en B-Gjengen historie, som attpåtil er tottalt virkelighetsfjærn.
    Du har tipset meg om mange gode filmer, og jeg har takket Deg i mitt stille sinn mang en gang etter å ha sett på dine annbefalinger, men nå har du mistet en stor stjerne i boka mi Birger.
    Tenk deg om neste gang du kikker på nokas, og spør deg selv…Hvor bra er dette egentlig ???
    Svaret er Jævlig-dårlig. Det er en slags massesugesjon ute å går her, en slags missforstått politi å røver historie, ja man ser jo hvor Tosken og resten av rakett-forskerne bor, bak lås og slå.
    Hadde jeg fått bestemme skulle celle-dørene sveises igjen, og de skulle fått sitte der for evig tid, og det samme gjelder han som har måka sammen Makkværket.
    Hilsen Kjell.

  • Støylav

    Faktisk ganske mange er laget…

  • Tomas

    Hva er det du egentlig ikke liker Kjell Erik, er det planleggingen av ranet eller er det filmen? Du virker litt forvirret i kommentarene dine.

    For min del er NOKAS noe av det mest fantastiske jeg har sett på kino på årevis. Bare måten regissøren velger å skildre drapet på politimannen ved å holde seg på respektfull avstand inne i bussen, var helt suverent. Jeg tar av meg hatten.

  • Ida

    Gleder meg veldig til filmen. Men vil bare si til dere i filmpolitiet som anmelder, jeg har lagt merke til at (spesiellt Birger’s anmeldelser) at det er gitt f.eks. en firer eller femmer og det står ikke hva som trekker ned. Har ikke sett etter spesiellt godt heller, men har aldri sett eller lagt merke til noe som trekker ned. Ellers er det mest filmpolitiet sine anmeldelser jeg leser mest av for de gir anmeldelser som passer til de mellom ca.15 og 30 år i motsetning til andre anmeldere som har et mye mer voksent preg i seg.

  • Filmfan

    Vet du Nokas vil bli lansert på DVD/Bluray, er nok det beste alternativet for meg da jeg ikke er spesielt glad i kinosaler.

  • Filmfan

    Skulle stå; Vet du OM, den vil bli lansert.

  • http://p3.no/filmpolitiet Birger Vestmo

    Å vite hvordan det ender er ikke poenget her, men å oppleve hvordan det skjedde.

  • http://p3.no/filmpolitiet Birger Vestmo

    Ja, den blir garantert sluppet på Blu-ray og DVD. Alle nye norske filmer blir det. Jeg har ingen releasedato til deg, men jeg vil tippe at den kommer tidlig i 2011!

  • Hans Erik

    Tvert imot, alt ligger til rette for at du blir fornøyd! En kjempefilm!

  • Hans Erik

    Dårlig filmsmak eller? Dette var jo spenning & stemning filmen gjennom.

  • Geir E.

    Er du klar over at filmen er basert på faktiske hendelser, og ikke fantasi? Det virker ikke helt sånn, når du mener filmen er dårlig fordi ranerne kløner når de skal knuse et vindu – det var jo sånn det skjedde! Ganske komisk at du kaller filmen virkelighetsfjern når det er en dokumentarisk beskrivelse om et ran som faktisk skjedde på ordentlig. Kanskje du burde gå og se “Ocean’s Eleven” i stedet?

  • Bjørn Stark

    Jeg har sett Nokas filmen i kveld og det er en svært god film! Terningkast 6!! Jeg jobber selv i blålys etaten, og hvis alt som skjer i filmen faktisk skjedde i virkeligheten så er det sånn virkeligheten er! Folk som opplever slikt er vantro og maktesløse… Veg nesten ikke hva de skal gjøre…. Politiet i Norge er dessverre alt for lite prioritert og grunnet økonomi har de ofte svært lite ressurser å stille opp med. Det de har tar ofte svært lang tid å mobilisere. Man kan mene hva man vil om ranerne, og politiet også for den saks skyld….
    Tragisk at liv går tapt i slike episoder! All medfølelse med familie og kolleger som sto Klungland nær.
    Kanskje filmen kan være med på å bedre hverdagen til Politiet som er satt til å beskytte oss…?

  • Mathias

    9/11 = 11. september.. man bruker et annet format i USA, med måneden først, som i september the 11th, altså 9/11 :)

  • Marius Ho

    Dette er en av de beste filmene jeg har sett!
    Så den på kino i helga, og hvis man kan littebitt av historien, er den utrolig lærerik.
    Man får følelsen av å være der, og man ser hvor kaos hele ranet var. Filmen var ikke overdrevet på noen som helst måte.
    Terningkast : 6!
    Eneste som plagde meg var at noen gutter på 11-12 år satt rett bak meg på kinoen. At det går an! Man må jaggu kunne oppføre seg, de lo når bussjåføren var i sjokk rett etter han fant politimannen død, og holdt ikke munn i mer enn 5min..
    Heldigvis sa noen fra, ellers ville jeg gjort det.
    Filmen er en slags dokumentar, som ser ut som en spillefilm. Ingenting er lagt til for å øke spenningen, og alt er så likt som mulig!

  • Marius Ho

    Det er jo ikke en spillefilm da, det er en realistisk skildring av det som skjedde.
    Enig at det var rart at dem ikke tenkte på det med ruta. De hadde ansatt en egen bodybuilder til å smadre ruta, og tenkte ikke på å sjekke om det gikk eller ikke.
    Bare tenk på at dette skjedde helt sånn, ikke noe mer eller mindre!

  • http://p3.no/derfor-elsker-vi-mafia/ p3.no » Derfor elsker vi mafia

    [...] forsvarer i Gullborgen-saken, og var også advokaten til Johnny Thendrup i den mye omtalte, og også filmatiserte, NOKAS-saken. Han mener det ikke kan settes likhetstegn mellom mafiakultur og bruk av [...]

  • http://ingemarkino.blogg.no Bærgen-ingemar

    Dere glemmer Slipp Jimmy Fri!!!


På forsiden nå