A Serbian Film ble trukket fra programmet til FrightFest i London forrige helg fordi den krevde omfattende kutting for å vises med 18-årsgrense. FrightFest-nestsjef Ian Jones sier til Guardian at «FrightFest har bestemt seg for ikke å vise A Serbian Film i en kraftig nedklippet versjon fordi vi, som en festival med en global integritet, mener at en slik film bør bli vist i sin helhet slik regissøren har tenkt.»
Regissørens visjon
Regissør Srdjan Spasojevic har lagd en torturpornofilm som inneholder nekrofili og voldtekt av et nyfødt barn, og forklarer seg til Wall Street Journal med at «…filmen er en dagbok som handler hvordan vi har blitt misbrukt av den serbiske regering. Den handler om egenrådige politikeres makt og om hvordan man blir hypnotisert til å gjøre ting man ikke ønsker å gøre. Man skal mærke brutaliteten for at forstå den.»
Saken fortsetter etter bildet.
Brukere på iMDb som har sett filmen, skriver:
- «Cinema at its most Extreme……I dare you to see this…»(7/10)
- «A story of smut, shock, gore, rape, murder and psychological terror!»(8/10)
- «Nastiest Film Ever…Most Probably!!!»(8/10)
- «The most effective and disturbing horror film I’ve seen»
- «Mentally disgusting»(8/10)
- «Lives up to the hype as one helluva messed up film.»(8/10)
Hardhudede serbere
Manusforfatter Aleksandar Radivojevic sier til Bloody-Disgusting at «Katarsis gjennom kunst er en ting som blir verdsatt i dagens Serbia. Renselse gjennom virkelig subversiv, virkelig voldsom kunst. Det er det folk har behov for, for de har blitt hardhudede av krigen. De trenger en iskald dusj som kan vise dem hva som har skjedd med dem. Denne filmen er en forstørrelse av alle disse problemene. Vi tok våre egne opplevelser og sannheter om de serbiske styresmaktene og flyttet det inn i sjangerfilmen hvor vi fylte den med mening og villskap.»
Grusomt overskridende
Det spørs hvor mye lengre torturpornosjangeren kan vare nå. Pete Cashmore i Guardian sier at «…oddsen er død for torturporno, siden A Serbian Film vil bli umulig å slå grunnet ren, utilgivelig urett, grusomhet og elendighet. Etter alle vitnesmål, og vitnesmål er vanskelige å finne i denne saken siden de fleste som har sett filmen i USA eller Canada har vondt for å sette ord på hva det er de har sett, har A Serbian Film simpelthen skredet over all rasjonell sertifisering«.
I vår tok Belgia ledelsen i Heslig Grand Prix med sitt bidrag Human Centipede, men den fikk ikke ligge lenge. Serbia ligger nå på topp i verdens jævligste film-kappløpet.
Tips til andre kandidater? Kommentarfeltet er ditt!