Klikk for video
Spill video
Terningkast6

Trolljegeren

Kom deg på kino i en viss fart!

Skrevet av:
Publisert 10:37 26 oktober, 2010
Trolljegeren
  • Trolljegeren
  • Slippdato: 29.10.2010
  • Regi: André Øvredal
  • Sjanger: Dokumentar, Skrekk

En ny norsk filmklassiker er født! Det vil si – den har kommet dundrende ned fra fjellet.

Trolljegeren kombinerer særnorske kulturbegreper med filmatiske virkemidler vi best kjenner fra den andre siden av Atlanteren. Dette har gitt et lykksalig godt resultat.

Filmen er både skummel, spennende og vanvittig morsom! Jeg er vilt begeistret!

Jager noe stort

Dette er av typen film du helst ikke skal vite så mye om. Men dette kan avsløres: Mystiske opptak viser et dokumentarteam fra Høgskolen i Volda forfølge en mann på Vestlandet. De mistenker ham for å være krypskytter på jakt etter bjørn.

Det viser seg at Hans (Otto Jespersen) jager noe mye større. Han påstår i hvert fall det.

Filmteamet overtaler ham til å la dem være med, noe som skal vise seg å ikke være så lurt.

ANMELDELSE: Cloverfield - monsterfilm i New York

Fakta blir hemmeligholdt

Regissør og manusforfatter André Øvredal takker de som leste eventyr for ham som barn i rulleteksten. Det gjør jeg, også!

Filmen renner nemlig over av fantasifulle forklaringer om hva som egentlig foregår i den norske fjellheimen.

Vi står overfor en konspirasjon på høyt plan, der fakta blir hemmeligholdt for det norske folk. Lattermusklene får god trening etterhvert som det ene etter det andre forholdet avdekkes, ofte rotfestet i ekte sannheter.

Ikke bare skummel

Manuset er smart skrevet i en original ramme. Man kan selvsagt trekke klare paralleller til The Blair Witch Project, den amerikanske liksom-dokumentaren som ble en enorm suksess i 1999, men Trolljegeren utmerker seg på mange flere områder enn bare å være skummel.

Øvredal slenger blant annet ut aktuelle kommentarer om alt fra monstermaster til klimaendringer. Dette gjøres i en krevende form, der historien fortelles gjennom tilsynelatende spontane opptak.

Ambisjonsnivået er høyt, men denne filmen sitter på toppen av Galdhøpiggen!

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Filmteamet og jegeren i Trolljegeren. (Foto: SF Norge AS)

Filmteamet og jegeren i Trolljegeren. (Foto: SF Norge AS)

Hysterisk morsomt

Otto Jespersen kunne knapt ha spilt rollen sin bedre. Trolljegeren Hans er som skapt for hans bitende humor, avlevert med en slepen og nesten arrogant mine.

Hans er ingen komiker, men måten han uttrykker rimelig drøye setninger på, gjør det hysterisk morsomt. (- En jotne på langtur, det er ikke bra).

Filmteamet spilles av Glenn Erland Tosterud, Tomas Alf Larsen og Johanna Mørck, og fungerer strålende som våre representanter i filmens virkelighet. De gjør alt mer ekte, selv i de eventyrligste situasjoner.

Kom deg på kino!

André Øvredal vant Filmpolitiets kortfilmpris i 2009 (for Brukerstøtte). Nå må jeg finne opp en langfilmpris, for den skal han jaggu få!

SE: Birger Vestmo deler ut Filmpolitiets Kortfilmpris til Brukerstøtte!

Min klare oppfordring er altså: kom deg på kino i en viss fart og se Trolljegeren! I hvert fall før Hollywood eventuelt skulle finne på å lage en remake.

Men jeg ser ikke helt hvordan denne historien skulle fungere bedre noe annet sted enn i norsk fjell og natur!

Tags: , , , , , , ,

Del "Trolljegeren"






  • http://ryste.wordpress.com/2010/10/26/trolljegeren/ Trolljegeren « Ryste's Blog

    [...] Her er link til en, som vanlig, velskrevet filmanmeldelse av Birger Vestmo. http://p3.no/filmpolitiet/2010/10/trolljegeren/ [...]

  • Marius Løwer

    Skulle gjerne se at O. Jespersen få suksess og kredit for sin innsats i denne produksjon.

    Hans kunstneriskere og gode innsikt hva som røre seg i det norske samfunn, har vansmektes siden Mørkemenn i NRK sendte han i armene på TV2 barberte produksjons konsept (størst mulig overskudd til minst mulig utgift), og dessverre har mange unge mennesker først stiftet bekjentskap med O. Jespersen via denne tv kanal, og ikke hatt mulighet til å oppleve hans fulle potensiale.

    Og fortjent anerkjennelse til O. Jespersen, får vi neppe oppleve så lenge flere Mørkemenn & Trolle forsatt har virke i korridorene hos NRK

  • petter

    Hva er aldersgrense på filmen?

  • Dag

    11 år

  • http://p3.no/filmpolitiet Birger Vestmo

    Det er ikke en horrorfilm, men noen scener er likevel for sterk kost for barn.

  • http://p3.no/filmpolitiet Birger Vestmo

    Jeg er glad du bruker pseudonymer i stedet for virkelig navn i dette innlegget! :-)

  • http://doffedutten.posterous.com Christoffer Schjelderup

    Kan norske anmeldere slutte å gi terningkast seks til norske filmer som ikke er terningkast seks. I mitt syn gjelder det alle filmer som har fått det igjennom tidene…utenom Flåklypa. Sekser skal henge høyt og gis til klassikere. Hvor klassisk er egentlig Hawaii, Oslo og Naboer? Er Max Manus en av de beste krigsfilmene? SLUTT å ha en terskel som gir deg lov til å gi femmere og seksere…som om det ikke var kun de beste filmene i VERDEN som fortjener disse kastene.

    Utenom det så må jeg si at jeg liker veldig godt både Birger og filmpolitiet…bare for rundhåndet med sine kast. Det var det.

  • Hærri

    Åååååååå…. DETTA ER SÅÅÅÅ BRA!! Her har vi NORSK film på sitt beste. Endelig kan vi legge slørene til side og ja, innrømme at TROLL finnes, HooohOOOOOOO!!!! Denna må bare bli legendarisk i NORGE! Driiitkult at utenlandske media og filminteresser også har vist sin interesse!

    Gå HEN og bli TROLLET! HoooohOOOOOOO!!!

  • Marius Løwer

    1 Hvorfor replisere du med “Jeg er glad du bruker pseudonymer i stedet for virkelig navn”. Er du syrlig nu eller hva er det du prøver å si meg ?
    Er der noe ved mitt innlegg der faller deg tungt for brystet ?

    2. Når det kommer til stykket, hva kjenner du til mitt navn ?

  • http://p3.no Birger Vestmo

    Jeg vil gjerne høre din mening om Trolljegeren når du har sett filmen.

  • http://p3.no Birger Vestmo

    Jeg vil gjerne også høre din mening om Trolljegeren når du har sett filmen.

  • Hærri

    Åjadda…

    Jeg har ALLTID trodd på TROLL og NISSER, for dem har jeg SETT selv, haahAAA!
    Men GUD har jeg aldri sett snurten av, så han trur vi ikke på!
    Man skal bare vite hvor mange “nøkken” og “TROLL” jeg har sett på mine vandringer
    i fjell og SKAU i NORGE, det er ikke få….:-)

    Skal se den på tirsdag, og da skal du få rapport…

  • Hærri

    Rondane har de største TROLLA, mens dovre har flest, men de er mindre.
    De kan være noen skikkelig TROLL-jævler, og du bør helst ikke væra KRISTEN!
    For de hater kristenmans BLOD, uuuuUUUUUUAAAAAAAAA!!!

  • oda l. oltedal

    leste om trolljegeren i filmagasinet og ble nyskgjerrig og da jeg så rollelisten visste jeg at denne filmen må jeg se. gleder meg til å se den!
    ( uheldigvis blir det nok ikke med det første har ikke tid akkurat nå.

  • Knox Harrington

    Du vet bedre enn å mate trollene, Birger (=

  • http://veledaonthewing.wordpress.com/ Veronika

    Takk for en fin anmeldelse! Kan ikke vente til å få sett denne på kino! :)

  • Ronny

    Gleder meg !!
    Det er litt morsomt som noen nevnte en plass. Det er jo planlagt nye “monstermaster” i hardanger. Snakker vi flere trolljerder ?

  • mörten

    Gøy å se noen lage film på dette.
    Selv har jeg hatt en lignende idé surrende i skallen i flere år nå. Veldig fritt basert på Kittelsens troll bilder. André Øvredal kom meg i forkjøpet men. =)
    http://users.skynet.be/fa023784/trollmoon/TrollBlog/files/page17_blog_entry25_6.jpg
    http://www.signatureillustration.org/illustration-blog/wp-content/Theodor-Kittelsen-Sjøtrollet_1887_The_Sea_Troll.jpg

  • All Star

    Jeg skal på premieren, gleder meg vilt! Jeg har alltid vært fascinert av troll og så kommer det en film om troll, kan det bli bedre???

  • Knut

    Jøss. Dette filmprosjektet var ukjennt for meg helt til idag. Like greit egentlig, så slapp jeg å gå og vente i en evighet=)

  • Geir Hansen

    Hvordan kan jeg få sett denne filmen uten alle forstyrrelsene fra andre folk på en kino? Må jeg vente på DVD eller DVD-rip?

  • Sondre

    Du er på NRK sine nettsider. Den var vel ikke SÅ dyp?

  • Emil

    tror det er det dummeste spørsmålet jeg har sett…

  • Trond

    Hvis du er så folkesky og ikke klarer et hyl i ny og ned, kan man jo alltids kjøpe opp en hel kinosal.

    :)

  • ørjan benjaminsen

    Har billetter til den i kveld på BIFF! gledet meg mye, å gleder meg enda mer no når eg leste denne anmeldelsen!!!

  • Satanas

    Ser ikke så værst ut. Men norske anmeldere gir stort sett norske filmer minst ett poeng for mye, har mine tvil om at Vestmo presterer bedre. Sammenligningen med Blair witch project får det iallefall til å skurre, den filmen var ren hype og elendig film. Venter litt med å skru forventningene opp.

  • gollo

    Fy f…………………! Jeg gler meg assa

  • Kjetil Odden

    Har du mansen?

  • Paff

    Skal se denne om en halv time, kaster min egen terning etter dette :)

  • http://skrekkmerker.blogspot.com SKREKKMERKER

    Birger, vil du høre min mening om Trolljegeren når jeg har sett filmen?

    Da må du lese bloggen min skrekkmerker.blogspot.com

    (faen som jeg gleder meg, ass…)

  • andre

    Ser litt kult ut da:P men liker ikke att det er en sann “dokumentar” vinkling, med sånn Cloverfield feeling, den filmen var bare sykt irriterende og dum

  • Trollmor

    Var og så filmen i kveld. Litt skummel, hysterisk morsom til tider, velspilt, og en usedvanlig bra Hans/Jespersen. Tror ikke jeg hadde valgt å se den hvis jeg hadde lest om den, men var på “hemmelig førpremiere” og ble possitivt overrasket. Vil anbefale alle å se den.

  • ørjan benjaminsen

    nett sett filmen, og kort sagt må jeg si meg enig med Birger! En av årets beste filmer!

  • Paff

    Strålende happy!

  • http://p3.no/filmpolitiet Birger Vestmo

    Så bra! Og terningen lander på…?

  • http://p3.no/filmpolitiet Birger Vestmo

    Jeg leser gjerne hva du synes! Skal sjekke ut siden din.

  • http://p3.no/filmpolitiet Birger Vestmo

    Enig med deg angående Jespersen! Tror ikke mange andre kunne taklet denne rollen på samme måte som ham. Måtte i så fall være Lars Monsen, men han er ikke skuespiller!

  • http://p3.no/filmpolitiet Birger Vestmo

    Takk, Ørjan! Da har jeg forhåpentligvis ikke bommet helt med anmeldelsen her?

  • Benjamin B.

    Haha, bra svar!
    Jeg har faktisk også sett troll, det er ganske mange av dem rundt om på diverse internettforum.

  • Benjamin B.

    Hehe, var du usikker på om du turte å rulle sekseren Birger?

    Har vel forståelse for det, men som norges beste anmelder (i mine øyne) tror jeg ihvertfall ikke du har gjort noen helbommert.
    Gleder meg til å se den.

  • Ole

    5/6. Og mye bedre enn forventet, da de har gått for humor i stedet for skrekk. Å nevne Blair Witch i artikler om denne filmen er lumpent gjort, da resultatet og intensjonen her er noe som ligger milevis vekk fra den. Jeg gir den en svak seksar, da jeg jo pga inntrykk fra media og trailer hadde forventet å bli litt skremt. Men kanskje er det altså bare dårlig PR som gjør at jeg ikke føler for å gi en klar 6.

    Løp og se!

  • http://p3.no Birger Vestmo

    Jeg mener det er relevant å trekke frem Blair Witch, da begge filmene er liksomdokumentarer i mørk skog. Formen er den samme, selv om innholdet er ulikt.

  • Camilla

    Har villet se filmen helt siden jeg så traileren, men nå er jeg bare pent nødt til å se den. Elsker all slags norsk overtro, spesielt troll, nisser og huldra. Så dette blir en veldig spennende film. Lurer også på hvordan remaken(e?) blir. Kjenner jeg de rett kommer de helt sikkert til å ødelegge masse av historien. Blir ikke det samme hvis det ikke er norsk natur med norske troll vi ser.

  • Frode

    Får dere norske filmanmeldere noe økonomisk bonus for å gå Norske filmer 2-3 høyere terningskast enn hva de fortjener, eller er det bare en uskreven regel som følger med jobben, hvis man ønsker å gjøre en “god jobb”?

    Et siste alternativ er vel at man automatisk synes filmene er bedre fordi den er fra Norge.

    Jeg har ikke sett filmen enda. Jeg tviler på den er verdt trerningkast 6. Skal se den til helga. Og om den faktisk er så bra som en film kan bli (altså terningkast 6), så skal jeg lett innrømme at jeg tok feil.

  • http://p3.no Birger Vestmo

    Nå er det jo ikke sikkert at det BLIR en remake, men det norske produksjonsselskapet hevder i hvert fall at interessen er der.

  • http://p3.no Birger Vestmo

    Nei, vi får ikke økonomisk bonus. Det er en urimelig påstand. Jeg gir ikke gode anmeldelser for å være snill, men fordi jeg virkelig liker filmene. Det er også tilfelle med Trolljegeren, som er den beste liksom-dokumentaren om en trolljeger jeg har sett!

  • http://p3.no Birger Vestmo

    Det går an å lage flere trollfilmer! Hvor mange filmer finnes det ikke om zombier og vampyrer?

  • danner

    Var heldig nåkk til å være blandt det første betalende publikum for denne filmen da den avsluttet BIFF 2010. Her er min anmeldelse:

    I de avtagende siste dagene av ”funnet opptak” sjangeren, er den eneste måten å holde seg relevant og interessant på, å gjøre noe radikalt annerledes. Og det er akkurat det TROLLJEGEREN gjør. Filmet i en utrolig vakker del av Norge, er dette historien om en gruppe studenter som filmer en dokumentar om en einstøing som de tror driver ulovlig bjørnejakt, bare for å ende opp på sporet av noe langt større. Troll!! Store, hårete, TROLL!!

    Filmen spiller rundt med forestillingen om at troll er levende organismer med svært reell fysiologi som er i samsvar både til historiene fra legendene samt grensene for vitenskapen. Denne mannen disse studentene følger, denne TROLLJEGEREN – er en offentlig ansatt som må holde bestanden av troll i sjakk, og samtidig holde dem hemmelige og ute av befolkede områder. Lei av det byråkratiet og hemmeligholdet, gir han disse studentene lov til å følge ham for å få historien ut til folket. Det følgende er ren, tøylesløs film fantasi galskap.

    De spesielle effektene og trollenes design i filmen er ganske forbanna spektakulære. Sjelden i denne typen film får vi se på monsteret, og når vi gjør det, pleier det kun å være i raske blikk. Ikke her. Her kan du se disse skapningene i all sin prakt, slik at du kan ta glede i alt det møysommelig arbeidet som måtte til for å utforme dem. Ikke to troll vi møter er av samme type. Noen er store, andre små, og noen enorme. Og kameraet tar deg tett og personlig inntil hver gang. De vasser gjennom gjørma og myra, ut av sine hi, huk i skogen, bak steiner, og trær mens de prøver å unngå å bli sett. Filmen bruker mye tid på å forklare mytologien bak disse skapningene.

    Men det er fortsatt en film av ”funnet opptak” sjangeren, som betyr at det faller inn i alle de vanlige fellene som gjenkjenner slike filmer, inkludert problemer med pacing, over forklarende utredning og en og annen bit av scener med første persons, skjelvende kamera løping, som er svimlende å følge med på. Nå som denne sjangeren av filmer langsomt går tom for damp, er det som gjør denne filmen bemerkelsesverdig, rett å slett gjennomføringen ,det opprinnelige emnet, mytologien, og det visuelle filmskaperne her klarer å formidle.
    TROLLJEGEREN som en av de siste gode før hele ”funnet opptak” sjangeren forsvinner for godt (forhåpentligvis), er en fantastisk, skremmende løpetur gjennom skogen med ukonvensjonelle monstre, som blir en morsom film som er vel verdt å oppsøke så snart den havner på en kino i ditt nærområde.

  • MaFiAn

    d fysta eg tenkte då eg såg traileren? kor kom den film ideen ifra? genialt! men litt morsomt/rart

    har lenge håpet på ein trollfilm fra norge, koffe tok d så lange tid for åfinna på å laga någe sånnt? einaste va vel at eg trodde aldri at trollene konne passa i vår moderne tid, så forventa at ein eller aen raring sko finna på å enndeligt laga ein asbjørnsen&Moe-aktige film. ein typisk norsk ein.

    Måden de har satt opp denne filmen på e ganske bra, uvanligt, men stiligt og eg håpe an e bra nr eg enndeligt ska få se an. Hvis an blir ein store hit, kansje an gir grunnlage t et heilt nytt hjørna av filmserier om Troll, tusser og nøkken.
    glede meg allerede hvis d någen gang går så langt! neste håpe eg blir film me de originale norske nissene(eller tomtene). dverglignende vesner med rød lue som må få grøt for å la de norske gårdene ver i stand, d finns masse bra eventyr, historier osv i norsk kultur

    men glede meg ihvertfall t Trolljegeren, stoler på Birgers anmeldelse, men kommer bare til å gå for å nyte filmen^^

  • Thomas

    Denne gleder jeg meg til! CGI-en ser dritfet ut!

    Jeg trodde først denne var den andre norske grøsseren om julenisser, men heldigvis ikke. Nå har jeg to å glede meg til! :D Bare jeg finner ut hva den nissefilmen heter…

  • http://www.alexanderspernes.com Alexander Spernes

    Birger Vestmo har jeg brukt som referanse til så og si alle storfilmer jeg har sett siden filmpolitiet startet!

    En fantastisk god anmelder, som alltid ser på filmer med åpne øyne uansett sjanger. Det er det veldig få anmeldere som får til!

    Kudos til Birger!

  • Alvorstunge Allan

    Ved første blikk virket den norske spillefilmen Trolljegeren interessant. Filmpolitiet (i sær Birger Vestmo) treffer som regel godt med deres anmeldelser. Dette burde gjøre Trolljegeren enda mer interessant.

    I min verden blinker likevel, og kanskje sørgelig nok, alltid en varsellampe når norske spillefilmer gies ”toppkarakterer” (i dette tilfellet symbolisert ved terningkast), eller scorer full pott, for å anvende en populær metafor fra sportens verden.

    Mitt spørsmål:
    Jeg kunne tenke meg å bli opplyst om hvilke generelle kriterier/forskrifter Filmpolitiet anvender i deres anmeldelser? (Eller er det heller hos filmkritikerne på NRK P2 slike forskrifter finnes?)
    Altså, hvilke generelle kriterier ligger til grunn for fastsettelse av karakter i anmeldelse av spillefilm?

    (Irriterende)Tags: Norsk film, spillefilm, Birger Vestmo, anmeldelser, terningkast, karaktersetting, troll, Trolljegeren, NRK 2, metafor, varsellampe, Filmpolitiet, filmkritikere, spørsmål, (irriterende)Tags.

  • http://p3.no Birger Vestmo

    Hei, Alvorstunge Allan.

    Det finnes ingen nedskrevne kriterier for hvordan jeg anmelder film. Jeg ser en film, og forsøker å beskrive hva jeg syntes om den.

    Måten jeg anmelder film på kan variere fra film til film, men alt er 100% tuftet på mine egne tankerekker.

    Jeg vurderer filmer etter hva de forsøker å være. Altså kan en crazykomedie, f.eks. Top Secret, i teorien oppnå samme karakter som f.eks. Gudfaren eller Apokalypse Nå.

    Som jeg skriver et annet sted i dette kommentarfeltet: Trolljegeren er den beste liksom-dokumentaren om en trolljeger jeg har sett!

  • http://p3.no Birger Vestmo

    Takk for anmeldelsen! Du skriver mye bra her. Jeg er nok litt uenig med deg, men det betyr ikke at jeg har rett og du tar feil. En film kan sees og oppleves på mange forskjellige måter!

  • Alvorstunge Allan

    Takk for opplysende kommentar, Birger.

    Som mange andre har jeg en glødende interesse for film. Men også filmhistorie. Men interessen har kanskje dalt litt i senere tid. Prøver likevel å holde med à jour med når f.eks. neste spillefilm av Coen-brødrene eller Paul Thomas Anderson vises i biografen. Ellers leser jeg anmeldelser og notere meg “perler” fra kilder jeg setter lit til. (Blant annet Filmpolitiet).

    Når man etter hvert drar på årene, og har sett ganske mange film (og kanskje blir mer konservativ), blir det samtidig sjeldnere at virkelig store filmøyeblikk oppleves. Og mange ganger virker det mengingløst og gi terningkast (til meg selv). Film kokes simpelthen ned til god eller dårlig.

    Kjenner du deg igjen? Eller har du en forklaring, eventuelt foredling for utviklingen?

  • Kai

    Au au, au!!! anmeldelsen er jo stjålet fra et amerikansk nettsted. Leste denne på engelsk for et par uker sider! Her er den:

    http://www.aintitcool.com/node/46926?q=node/46925

    -”Danner” din juksepave!!!!!

  • http://p3.no/filmpolitiet Birger Vestmo

    Godt sett, Kai! Det er ikke spesielt dannet å stjele andres materiale, ei heller oversette det uten å kreditere opphavsmannen.

  • Kai

    No problemo! Gleder meg uansett til å få sett filmen. Har store forventninger!

  • Buku

    Hei Birger! Jeg er en stor fan av deg, og jeg var på premieren på Trolljegeren i dag. Jeg setter stor pris på om du sjekker ut bloggen min: buku.blogg.no. Der kan du lese min andmeldelse av Trolljegeren og si hva du synes om den.

    BUQ

  • Mattis “Hrafnagud”

    Jeg var på premieren på Hamar i går, og jeg må si at terninkast 6 er nesten litt lite, for min del. *le litt* Ut i fra MINE øyne, var dette årets opplevelse (sammen med Inception). To helt forskjellige filmer, som ga meg umåtelig mye!

    Humoren, trollene, Otto Jespersen i toppform, Knut Nærum, resten av gjengen, det filmtekniske og historien. Alt satt som det skulle!
    Folk klager på for høye karakterer på norsk film om dagen. Men det kan tenkes at norsk film rett og slett har blitt bedre. ;) I allefall filmene av denne typen.

    Troll!!!!!!! *…. Traske, rusle,traske… … .. ….. …. … … Rusle, trakse, rusle… . ….. … .. .. … Traske, rusle, tras….* Løp for faen!!!!!!!

  • Askeladden

    Geir Hansen er selvfølgelig et troll selv…

    Hadde vært ganske kult å sett denne filmen inne i kinoen i trollet i hunderfossen.

  • SuperIda

    Jeg så filmen på Hemmelig Førpremiere på Ringen Kino i Oslo på tirsdag, og får ikke blitt mer enig med deg, Birger! Filmen er helt fantastisk, og jeg elsker det faktum at en så, til da, ukjent norsk film kunne overraske meg så positivt.

    Jeg satt til tider med bena i setet av redsel (er litt skvetten av meg), mens i det neste øyeblikket lo jeg så jeg nesten falt ut av stolen. Godt gjort!

    Årets store film, og en helt klar sekser fra meg også. :D

  • Luske_Ludvig

    Denne MÅ jeg se!!

  • http://p3.no Rune Håkonsen

    Nettopp sett filmen jeg og – sykt artig! Anbefales STERKT!

  • Irene

    Så filmen i kveld og ble veldig positivt overrasket. hadde lest noen lunkne anmeldelser på forhånd så jeg var forberedt på noen litt langdrygt, … men dette var topp!!!!!

    Filmen var annerledes, her fikk vi blandet flere sjangre på herlig vis. Not a dull moment. Jespersens kommentarer var kostelige, animasjonen fantastisk, forklaringene koblet til aktuell hendelser råbra, ….. tror ikke jeg har kost meg sånn på en norsk film noensinne.

  • Daniel

    Veldig bra film! Måten de mixa eventyr og “virkeligheten” på var fantastisk, og det hele virka troverdig. Når den attpåtil er proppa med humor og bra skuespill, så kan det bare ikke gå galt. Filmen er temmelig ‘intern’, man bør ha en viss kunnskap om troll, eventyr, norsk kultur, for å få full utbytte av den, så blir spennende å se om den slår ann i utlandet!

    Terningkast 5-6.

  • Torfinn

    Det var helt fantastisk å se Jespersen sitte i lusekofta på ei veikro og fortelle hvorfor noen troll har tre hoder.

  • Irene

    Enig med deg Daniel: filmen er “intern”, og vil kanskje ikke appellere så mye til dem som ikke ble fostra opp på Asbjørnsen & Moe, eller dem som ikke følger med i samfunnsdebatten.

    Jeg er også veldig usikker på om utlandet vil finne dette like morsom som oss nordmenn.

  • lol

    Denne filmen fortjener jo terningkast 6.
    OG hvis du ser Max Manus som en krigsfilm forstår jeg kanskje at du syns det ble for dårlig. Men det er jo en film som omhandler livet til motstandsmannen Max Manus, det han opplevde gjennom krigen og det motstandsarbeidet han var med i. Den gir også et godt bilde på flelsene til de som opplevde og kjempet sin gerillja kamp mot fienden. Og det syns jeg denne filmen gjør meget godt, personlig ville jeg også gitt den en 6er

  • http://henrymakow.com Kritisk, ja

    Denne filmen gjorde bare ALT helt galt. Var det engang en “film” jeg kasta bort hundre kroner for å se på kino nettopp?
    Kubrick er 6′er. Hvorfor eller hvordan er denne mer enn en 2′er? Hva?
    Man må ikke være kristen for å “tro på Gud” eller Jesus.. Dessuten tror muslimer også på Jesus. Dessuten.. “global oppvarming”?? Har de ikke fått med seg “climatgate”? Dette var virkelig kjedelige greier. Skikkelig amatørmessig gjennomført. Husker flere bilder med autoværn enn noe troll. Dårlig design også. Håper det kommer flere, SMARTERE, trollfilmer i framtiden. Mer inspirert originalitet, takk. Og spenning. Og humor. Eller.. noe som helst, heller enn ikke noe! Så jo alt i traileren! Sorry..

  • Mira

    Overtro…?

    Dette er faktisk religionen til en ikke ubetydelig del av den nordiske befolkningen – ja, ikke bokstavelig det man ser i filmen, selvfølgelig, men troen på troll og nisser og andre krafter og åndevesen i naturen.

    Si “tro”, istedet, så forulemper du ikke folk! ;)

    - Mira

  • http://www.sydhav.no/ Terje Dahl

    “Sydhavets kjemper – eventyr eller virkelighet?”: http://www.sydhav.no/mysterier/kjemper.htm
    Min engelske sider om kjemper, med bevis!
    http://www.sydhav.no/giants/giants.htm

  • Albert E

    Det du sier her illustrerer hvor lite et terningkast sier. Alt er relativt!

  • Leppa

    Ser denne filmen blir litt hauset opp. Har ikke sett den ennå, men er filmatiseringen lik Blair W. Proj. er det skuffende. Den filmen var et ork.
    Når de for en gangs skyld skal lage en monster/trollfilm i Norge, skulle det heller vært med god filmatisering og gode effekter. Film med “grønt” lys er ikke noe videre. Minner heller om at ordentlig utstyr mangler.(les B-film) Har som sagt ikke sett filmen, så dette er bare meninger. Så en trailer, og der var det grønne lyset tilstede rett som det var. Veldig synd.

  • Sivert
  • http://p3.no/filmpolitiet Birger Vestmo

    En jotne på langtur? ;-)

  • May Iren Kapelrud

    Birger:
    Uansett om man mener filmen er utrolig dårlig eller utrolig bra, stemmer jo det du sier: “Det er også tilfelle med Trolljegeren, som er den beste liksom-dokumentaren om en trolljeger jeg har sett!”
    Hvor mange liksom-dokumentaren om en trolljeger har du sett???
    Hvis man er ute etter å tolke det du sier kan man tolke dette som at du gir en god terning på en film du ikke liker, til og med uten at du juger –>altså du kjøpt…

    Men jeg har sett filmen i dag, og dette er ikke en typisk norsk film. (norske filmer som jeg vanligvis gir elendig terningskast på, med enkelte unntak)
    Denne er annerledes, og jeg synes den var veldig underholdene. Det er nesten så det gikk opp et lys for meg på hvorfor regjeringa vil ha strømmastene gjennom naturen osv. he-he…
    Dette er en perfekt rolle for Otto Jespersen.

    Men jeg synes traileren var elendig! Og jeg gikk på kino med dårlig forventning.
    Filmen har mange gjenkjennende elementer og ser man på dokumentaren med humoristisk sans er filmen veldig bra og underholdene!

  • Trolljegeren

    To “Gale” opplysninger fra personene i filmen gjorde at filmen var dårlig?Forventet du deg en film stappet full av fakta? Det er en film om troll jo for faen. Håper du kommer med SMARTERE kommentarer i fremmtiden.

  • http://skrekkmerker.blogspot.com SKREKKMERKER

    Fikk endelig sett filmen og synes den var helt ok. Otto Jespersen er morsom til tider på en kledelig subtil måte og trollene er akkurat passe skumle. Blir litt kjedelig midt i når alt mulig skal forklares, og slutten er kanskje litt tørr, men som sagt en ok film.

    Birger Vestmo har kanskje vært litt ivrig når han kaster en sekser, men det er jo bare hans mening.

  • Sivert
  • http://villb.ipublish.no/2010/11/08/trollet-pa-foksen-del-1/ Trollet på Foksen del 1 | Den andre siden

    [...] Filmen  Trolljegeren har gjort sitt i det siste for å bringe trollene på banen igjen. Jeg skal ærlig innrømme at jeg blei fasinert av hele historien og måten den er bygd opp på! Det er tydeligvis langt flere statshemmeligheter i Norge enn hva den vanlige mann i gata veit om.. (Bildet under er knabba her) [...]

  • http://villbaastingen.vgb.no/2010/11/08/trollet-pa-foksen-del-1/ Trollet på Foksen del 1 | Kattneggeln

    [...] Filmen  Trolljegeren har gjort sitt i det siste for å bringe trollene på banen igjen. Jeg skal ærlig innrømme at jeg blei fasinert av hele historien og måten den er bygd opp på! Det er tydeligvis langt flere statshemmeligheter i Norge enn hva den vanlige mann i gata veit om.. (Bildet under er knabba her) [...]

  • John

    Heisan!
    Er litt enig i dette med for høye terningkast på norske filmer. Synes en sekser bør være nesten uoppnåelig, noe å strekke seg etter liksom! Jeg mener- skalaen går jo ikke høyere! For å gi en film terningkast seks, bør filmen være noe av det beste som er laget. Det blir nesten som å overhøre to “festløver” på by’n diskutere hvor mange 10′ere (fin berte skala) de ser i lokalet.
    Kansje de altfor gode film terningene har litt med forventningene til norsk film å gjøre. Man kan jo fortsatt høre folk si etter et kinobesøk, at “jeg synes filmen var bra til å være norsk!”
    Vel, nok klaging! Birger er ikke på jordet med anmeldelsen sin. Filmen er dritbra den! Bra laget, og bra spilt.
    Birger og Filmpolitiet har god smak! :)

  • HawkNewman

    Terningkast seks var i overkant og må vel tilskrives at filmen er norsk.

    Filmen var grei den. Morsomme scener og CGI’en var helt OK.
    Spesielt bra at noen tar noe urnorskt som troll og flytter de i en moderne setting
    med konspirasjonsteorier og diverse allusjoner til småaktuelle saker.

    Det at de har gjort filmen i en ‘mockumetary’ stil tror jeg skyldes budsjettet.
    Skulle de har gjort dette til en film om noen ungdommer og en trolljeger i en mer
    tradisjonell action/sci-fi film hadde det kostet litt mer og krevd MYE mer av skuespillerprestasjoner.
    Otto må sies er solid i sin rolle som trolljegeren, men egentlig er han bare OJ i filmen :)

    Man kan tydelig se inspirasjon fra ‘Blair Witch Project’, ‘Cloverfield’ og andre filmer.
    Trolljegeren bruker tradisjonelle grep for å bygge opp stemmningen og er i så måte veldig tro
    mot ‘Hollywood-mode’ for denne sjangeren. Noe de fleste norske filmer forøvrig er.

    Endel scener var overkant teite rett og slett. De kunne rett og slett kuttet ut Knut Nærum og Robert Stoltenberg eller
    funnet på andre visuelle løsninger for å forklare skutte bjørner/inngjering med høyspent.

    Likevel kreativ film og flott at noen gidder gjøre slike filmer. På tide med slike filmer i norge :)

  • Mia

    NISSEFILM?! Si i fra om du finner ut hva den heter, dette må sjekkes ut!

  • http://p3.no/filmpolitiet Martin Aas

    Dere sikter kanskje til den finsk-svensk-norsk-franske nisse-horror-filmen «Rare Exports: A Christmas Tale»

    Har norgespremiere 3. desember og ser utrolig fet ut.

    http://www.rareexportsmovie.com/

    Jeg gleder meg hvertfall som en unge :D

  • Marcel

    Æ ska no sjå filmen uansett.
    Æ må gjør opp mi eiga mening……Trur dein bli heilt ok.

  • http://jacobsbloggen.blogspot.com Jacob

    Interessant forsøk.
    http://jacobsbloggen.blogspot.com/2010/11/er-norske-troll-seg-selv-nok.html

    Hvor stor er kvoten i høstjakta?

  • øima lyse

    jeg har sett filmen, og det er den beste filmen jeg har sett på lenge! kjempe film!

  • Øystein Dalland

    Har sett filmen; Kvasi mock, “reporteren” bør bl.a. kunne gis bra nok lydkvalitet og konsulenthjelp til å kunne sprenge oslo vest-grensa. Men det gjør vel ikke noe så lenge saken skal eksporteres, tror man.

    Kvasi Asbjørnsen, “hans” naturskremsler konnoteres, men ledsages av platt og innforstått dobbeltkoding; i bilen er vi trygge,- eller er vi ikke det…? (kvasi-urbanitet). Deler mye av Natt og Dags betraktninger.

    Kvasirealistisk naturformidling , jfr veiskulderperspektivet. Noen regnværscener ok, men mer i sin sjeldenhet på film. Har en fortspist seg på N Geographics og Hurtigrutas “realistiske” formidling av gråværet i norsk natur?

    To slitne komikere på telttur i 6 uker, for å gjøre seg feite, og framstår + – kjedelige.

    NB: 11-15 åringer fortjener noe bedre enn å bli påprakket en sleip snakkis via Oslo Vest..

    Uforståelig anmeldelse; trailer og vaskeseddelinspirert? DENNE OGSÅ, som antitese? Ikke lett å flykte fra trailertrollet og den tabloide dovredistribuerte 6-er.
    Sorry, kunne skrevet mer, og mer fullstendig, men denne filmen innbyr da ikke til det? Håper miljøet rundt denne filmen kommer ned på jorda om noen måneder nå.

  • Ståle

    Vel, filmen er jo morsom, småhumrende morsom, og spesialeffektene fungerer, men årets beste norske film ever, lissom, det er den ikke akkurat.
    Kaster terningen heller til en hyggelig firer enn det som flere påpeker her, helt urealistisk og gi den en sekser på terningen, til det er den ikke perfekt nok, etter min mening.
    Mer småartig, kan trygt sees som tidtrøyte på TV når den kommer dit en dag. Eventuelt leie den på DVD, da.

  • Bjørnar

    Drit bra film

  • http://hdbooth.com Petter
  • christer

    Beste norske filmen

  • Frode

    Da har jeg sett filmen. Og jeg lovet å komme tilbake med synspunkt. Det var en bra film. Men den var LANGT unna en sekser.. Så ja.. Dette bekrefter nok en gang at filmkritikere i Norge har en plikt til å gi norske filmer ca 2-3 terningskast høyere enn fortjent..

    Men for all del.. En ganske bra film.

  • LOL as

    en sterk 5èr fra meg

  • RazIng

    hahahhahahhahahahahhahahahahhaha !

  • Christer k. johnsen

    Min anmeldelse:

    Jeg syns filmen var bra, spesielt med otto som ”hans”, de småe komentarene var så bra og passa så inn ! (tror du det er et jævla ekorn som har gjort dette ?) høres på en måte VELDIG alvorlig ut, men likevell så morsom ! elsker filmen som den var, og osen filmen ble filmet var en overaskelse! ”Folkene” som filmet, det var ganske braq ! bedre enn den andre filmen ejg så som hadde samme måte…den faila. jeg likte filmen ! Så jeg gir 6/6 ! ikke fordi den er norsk eller at jeg tror på troll…men at den faktisk er bra ! verdt og bli sendt ut i verden ! håper ikke det blir remake !!! da blir jeg sur :( liker den som den er, og jeg elsker at dere har sånne navn på trolla ! tusselad osv osv, ganske bra ! effektene var nice ! ganske bra jobba ! ^^

  • kevin a.j

    beste film ever. håper det aldri blir remake av filmen. eg gir filmen ein sterk 6er frå meg.

  • Ida

    neeeei, kjøp den i stedet! det er verdt det! :D

  • Ida

    må bare få noe avklart: hva er det de tre studentene skal lage en dokumentar om? har en nokså heftig diskusjon med læreren min om dette…

  • Torfinn

    Hei Ida! Saksa dette fra Filmweb, jeg: “De tre DH-studentene Thomas Schøien, Johanna Pedersen og Kalle Stensvik som går på medialinjen i Volda får som skoleoppgave å lage dokumentarfilm om en lokal personlighet. De velger å fokusere på en folkesky mann som kommer til bygda med jevne mellomrom.”

  • filip

    film is good !!! but its sad and very low the way how they set in polsih guy as the one who is s smugler of dead animals it was just stupid

  • Anonym

    skriver en film andmeldelse her hva er fime fantasy eller


På forsiden nå