Det stilles store forventninger til Kongen av Bastøy. Jeg kan fastslå at den både ser og høres ut som den prestisjefilmen den automatisk blir med så store navn involvert og en prislapp på 54 millioner kroner.

Regissør Marius Holst har prestert en solid historie, med overbevisende skuespill og høy produksjonskvalitet.

Den makter å engasjere meg, men jeg opplever samtidig filmen som litt gammeldags og tradisjonell.

Konflikter tiltar

Historien er basert på virkelige hendelser i 1915. Erling (Benjamin Helstad) kommer til den beryktede ungdomsanstalten på Bastøy, der han havner i laget til Olav (Trond Nilsen).

Det går ikke lenge før Erling kommer på kant med både husfaren Braaten (Kristoffer Joner) og bestyreren Håkon (Stellan Skarsgård).

Det skjer ting på Bastøy som gjør at konflikter tiltar, med dramatiske følger.

Forutsigbar struktur

Mekanismene i det lukkede miljøet er svært likt det jeg har sett i mange andre skole- og fengselsfilmer, som for eksempel Ondskapen og Frihetens regn.

Ungdommene/de innsatte er enten tøffe eller sarte. Formynderne/vokterne er strenge eller onde. Jeg får det jeg forventer av konflikter og klimaks.

Historien bygger altså på en velkjent, og dermed forutsigbar struktur. Det er kanskje ikke banebrytende fortellerteknikk, men fremdeles velfungerende.

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Kristoffer Joner er god i Kongen av Bastøy. (Foto: Agnete Brun/Euforia Film)
Kristoffer Joner er god i Kongen av Bastøy. (Foto: Agnete Brun/Euforia Film)
Flotte gjennombruddsroller

Rollene er klokt besatt av en rekke unge skuespillere med gammeldagse ansiktstrekk, slike vi ser på falmede sort/hvitt-bilder.

Storheter som Skarsgård og Joner skuffer ikke, men selv de må se seg overskygget av Benjamin Helstad og Trond Nilsen i flotte gjennombruddsroller.

Helstad kanaliserer en ung Joaquin Phoenix med sitt intense blikk og imponerende autoritet foran kamera. Nilsen utrykker en gradvis stigende motstand mot urettferdig øvrighet, og blir en effektiv underdog vi kan sympatisere med.

Trond Nilssen i Kongen av Bastøy. (Foto: Agnete Brun/Euforia Film)
Trond Nilssen i Kongen av Bastøy. (Foto: Agnete Brun/Euforia Film)
Nydelig filmet

Kongen av Bastøy er filmet i nydelig cinemascope med kjølige vinterfarger av mesterfotograf John Andreas Andersen.

Estland er en fantastisk location, og bruken av kulisser, kostymer, frisyrer og maskering er førsteklasses. Det ER virkelig 1915 på lerretet.

95 år senere er Kongen av Bastøy en god film som fortjener et dertil egnet publikum.

LES OGSÅ: – Guttene ble klandret

LES OGSÅ: Kongen av guttedrama

Om FILMEN

Kongen av Bastøy
  • Kongen av Bastøy
  • Slippdato: 17.12.2010
  • Regi: Marius Holst
  • Utgiver: Euforia Film
  • Sjanger: Drama

  • Lars

    Videoen øverst på siden bør kanskje gjøres noe med?
    hint; tittelnavnet

    hehe..

    • Rune Håkonsen

      Aj aj, god gammeldags slurveskrivefeil 🙂 Fikses i morgen tidlig!

  • arne

    Ser ut som ein bra film. God anmeldelse.

  • Anders

    Film POLITIET, er det kultur politiet i «sosialdiktaturet»?

  • morak

    Synes det virker som om du gir den en femmer – tekstmessig. Har lyst til å se den til tross for fireren.

    • En firer betyr at filmen er god. En femmer at den er meget god. En sekser at den er fantastisk. Jeg synes Kongen av Bastøy er god, og mener teksten reflekterer dette. Men terningkast er ingen eksakt vitenskap! 🙂

  • Kari

    Hva heter Sigur Ros låta som ble spilt?

    • Linn

      Sigur 1, fra albumet ( ) 😉

  • Agnes Steinarsdottir

    Sigur Ros låta heter Sigur 1. Sigur betyr for øvrig seier 🙂 filmen var veldig bra!

  • Anne-Guro Lehn

    Hei!
    (kanskje litt spoiler, her…)
    Akkurat sett filmen med faren min, og vi endte i en liten diskusjon. Klippene som vises på slutten, hvor det forklares hvem «bastøygutten» er, er disse autentiske? Jeg er nokså sikker på at det ikke er det, hadde vært fint om noen ante noe om dette så vi kan få oppklart det! 😀

    • Jeg antar at dette er autentiske opptak som viser oss at virkelighetens Bastøy var akkurat som i filmen.

  • æ spille no (lille gutt) i filmen 😉

  • Det var en riktig god film som gav oss innsyn i vår fortid.

  • Å gi denne filmen en 4-er, er latterlig! Den står til en soleklar 6-er.