Cataclysm er det beste som har skjedd med World of Warcraft på lenge. Det er min mening etter å ha boltret meg i dette spilluniverset i tre uker.

I Cataclysm har dragen Neltharion aka Deathwing the Destroyer brutt ut av fangenskap og forårsaket store ødeleggelser på Azeroth.

Verdenens overflate er forandret til det ugjenkjennelige og gammelt fiendskap mellom Alliance og the Horde har blusset opp på ny.

Dette er bakgrunnshistorien i den nyeste utvidelsen av World og Warcraft, og den legger et fantastisk grunnlag for å fornye det gamle spilluniverset.

Se også World of Warcraft i South Park!

Masse nytt innhold

Det er mye nytt i Cataclysm. Det er to nye battlegrounds, syv nye dungeons og tre nye raids. Maksnivået det er mulig å oppnå er hevet fra 80 til 85, vi har fått to nye raser, nytt yrke og selvsagt en hel haug med nye oppdrag!

Begge de nye rasene i Cataclysm er veldig stilige. Alliance har fått rasen worgen med på laget, mens rasen goblin har sluttet seg til the Horde.

Startområdet til goblins er Kezan og deretter The Lost Isles, mens worgen starter i Gilneas i Silverpine Forest. Blizzard skal ha kudos for å ha laget gode historier til begge rasene. Jeg er spesielt begeistret for fortellingen til worgen, som er utrolig kul å spille. Det er virkelig spennende å oppleve forvandlingen fra menneske til varulv!

Både worgen og goblin er gode bidrag til spillet, men jeg må si at det er veldig kult at Alliance endelig har fått en rase som er litt mørkere og mer interessant enn mange av de vi har fra før.

https://p3.no/filmpolitiet/wp-content/uploads/2010/12/wow-cataclysm.png

Noe for enhver

Jeg synes Blizzard har skutt gullfuglen med denne utvidelsen, for alle får mer av alt!

Såkalte «casual gamers» får mer interessante historier og oppdrag å kose seg med, mens hardbarka spillere som gjør mye dungeons kan bryne seg på høyere vanskelighetsgrad enn tidligere. De som ble vant med å seile lett gjennom heroic dungeons i Wrath of The Lich King får seg nok en overraskelse nå, for nivået er mye høyere i Cataclysm.

Det må mer planlegging til og alle må jobbe riktig sammen for å klare å komme seg gjennom en dungeon. Jeg synes dette er bra, for når vanskelighetsgraden blir høyere blir også mestringsfølelsen større når du endelig får det til.

Hvis man må si noe negativt om dette kan det være at det å spille med en tilfeldig gruppe mennesker kan bli hardt hvis de ikke er gode nok. Alle må vite hva de skal gjøre og når de skal gjøre det. Det er ikke alltid like lett å få til et godt samspill med en gruppe mennesker du har havnet med via dungeon finder.

Det er slutt på totale utslettelser på grun av at én spiller har for dårlig utstyr.

Det er lettere å prestere bra når du spiller med andre spillere som jobber godt sammen, som kan planlegge og samarbeide på en bra måte. Dette er noe som er lettere å få til hvis man er med i en guild.

Jeg tror Blizzard har prøvd å styrke guildene. I Cataclysm har vi nemlig også fått «guild leveling». Etter hvert som en guild utretter noe, som for eksempel å runde en dungeon eller å bekjemp en boss, får guilden erfaringspoeng.

En guild kan avansere i 25 nivåer og oppnår ulike fordeler ettersom hvilket nivå den befinner seg på.

På den måten får man nå enda mer ut av å være med i en guild enn før. Dette gjør det sosiale aspektet ved World of Warcraft enda sterkere, noe jeg synes er veldig bra.

Når det gjelder dungeons kan jeg også legge til at det nå settes krav til hvordan utstyr du har. Har utstyret ditt for lav kvalitet i forhold til hvilket nivå du er så slipper du rett og slett ikke inn. De fleste seriøse spillerne synes dette er kjempebra, og det er jeg helt enig i. Nå er det slutt på totale utslettelser på grun av at én spiller ikke presterer godt nok fordi han har dårlig utstyr!

Du kan oppleve den nye sonen Vashj

Flotte områder

Det er fem nye soner for nivå 80 og oppover i Cataclysm.

Deathwing sitt tilholdssted, Grim Batol, ligger i Twilight Higlands. Dette området består av åser og fjell-landskap og er er fullt av drager. Mount Hyjal er et område som er beleiret av den onde elementæren Ragnaros the Firelord. Hvis du drar hit må du hjelpe Hyjals voktere å beseire Ragnaros og hans disipler.

Hvis du er interessert i gammel egyptisk mytologi og arkitektur bør du dra til Uldum. I dette store ørkenområdet finner du pyramider og andre elementer som er som dratt rett ut av oldtidens Egypt!

Her kan du også legge ut på et episk oppdrag sammen med eventyreren Harrison Jones. Kjempemorsomt!

Er du mer glad i vann enn i sand kan du reise til Vashj’ir. Dette er World of Warcrafts første sone som ligger fullstendig under vann! Med korallrev, sjøplanter, fisker og andre havdyr er Vashj’ir en fest for øyet! Her er det selvsagt også en rekke oppdrag å bryne seg på, og ett av disse gir deg en havhest du kan ri på i belønning. Det er jo vanvittig kult! VANNvittig kult…

Jeg likte meg godt i Vash’jir, men et av de nye områdene som imponerte meg enda mer var Deepholm.

I Deepholm finner vi the World Pillar, en gigantisk pillar av stein som holder hele verden oppe. Da Deathwing brøt ut fra Deepholm knuste han pillaren, og hele Azeroth står nå i fare for å rase sammen.

Deepholm er en mørk plass, som likevel er utrolig vakker siden mørket hele tiden brytes av lysende krystaller i flotte farger. Dette er et paradis for de som har mining som yrke, og det er masse spennende oppdrag med interessante historier her.

Arkeologi

Apropo yrke – i Cataclysm er arkeologi et nytt sideyrke i tillegg til førstehjelp, matlaging og fisking som vi har fra før. Som du sikkert skjønner går arkeologi ut på å finne gamle gjenstander og fragmenter. I motsetning til de andre yrkene kan du kun utføre arkeologi på spesielle steder. Du må undersøke egne utgravningsområder for å finne forskjellige fragmenter.

Jobber du hardt kan du klare å skaffe deg en mount eller et kjæledyr. Du kan også skaffe deg våpen og utstyr.

Arkeologi er svært tidkrevende og mange synes at det lett blir kjedelig. For de som liker litt gammel historie tror jeg likevel det kan være veldig spennende.

Hvis du ikke vet hvilket område du skal dra til, kan du følge denne leveling-guiden fra mmo-champion.com

Spennende historier

I tillegg til splitter nye områder har Deathwings ødeleggelser forandret velkjente steder på de gamle kontinentene Kalimdor og Eastern Kingdoms. Dette betyr at også den gamle delen av spillet er oppdatert med nye omgvelser, og ikke minst nye oppdrag.

Dette er noe jeg setter stor pris på ved denne utvidelsen – det er utrolig deilig med forandring! Jeg var luta lei av de gamle oppdragene i Kalimdor og Eastern Kingdoms og vegret meg derfor tidligere for å starte en ny karakter i spillet.

Det er utrolig flott at det nå er mulig å spille opp en figur uten å måtte gå gjennom oppdrag du har gjort hundre ganger før.

Nå tenker du kanskje at det bare er snakk om tid før jeg blir like lei de nye oppdragene som de gamle, og det er mulig at det er riktig. Jeg tror nok i så fall at det kommer til å ta lengre tid. Oppdragene er nemlig mer underholdende nå enn de noensinne har vært tidligere. Blizzard har blitt mye flinkere til å inkorporere den gode historien i oppdragene slik at det blir mer spennende.

Flotte videosekvenser og NPC-er (ikke-spillbare figurer) med godt stemmeskuespill gjør at det blir en større handling i oppdragene enn det har vært tidligere. Dermed føles det ikke like tanketomt og innholdsløst ut når du skal drepe tusen goblins eller samle inn inn tjue basiliskskinn.

Deepholm er utrolig vakkert. (Foto: Blizzard Entertainment)

Handlinger påvirker omgivelser

Blizzard har også tatt i bruk «phasing» i mye større skala enn tidligere. Phasing er når du foretar deg noe som skaper en forandring i hvilke data som sendes fra spillserveren til deg. Et eksempel er når du har fått et oppdrag om å drepe en figur i spillet, og den figuren ikke kommer tilbake like etterpå for at en annen spiller kan fullføre oppdraget.

Denne teknologien bruker Blizzard på mange forskjellige måter i Cataclysm, slik at det du gjør har innvirkning på hva som skjer med omgivelsene dine.

Du får se store slag som utkjempes, landskap som forandrer seg og spillfigurer som endrer adferd. Jeg synes at bruken av phasing er noe av det beste Blizzard har gjort fordi det får det du foretar deg i spillet til å bety noe. Dine handlinger har en effekt på verdenen rundt deg og det er utrolig bra.

Les også: Er spill som narkotika?

Kan bli avhengig

Jeg synes det er vanskelig å finne noe negativt med Cataclysm. Jeg mener at World of Warcraft er bedre nå enn noensinne. Hvis jeg må si noe negativt må det nesten være at dette er et spill som det er lett å bruke farlig mye tid på.

Hvis du er en av de som har lyst til å forskalke alle vinduer og dører og låse deg inne på rommet og spille WoW i flere dager i strekk, så forstår jeg det veldig godt!

Jeg har lyst til det selv, men som de sier – alt med måte. Slik er det også med WoW og det er kanskje greit å være litt IRL også?

Om SPILLET

World of Warcraft: Cataclysm