Frem mot Oscar-utdelingen 28. februar hadde Filmpolitiet en konkurranse der man kunne vinne en saftig film pakke med tidligere Oscar-vinnere.

Alt man trengte å gjøre var å fortelle hvem som burde vinne den gjeveste prisen for beste film og hvorfor. Vi fikk inn nesten 300 kommentarer, og har nå plukket ut én vinner vi mener utmerket seg med et særdeles godt svar.

Les alle kommentarene her!

Deltageren «Jacob» mente at Kongens tale burde vinne. Ikke bare fikk han rett, men hans begrunnelse var også så god at han blir den heldige vinneren av Filmpolitiets Oscar-pakke!

Les også: Kongens tale vant den gjeveste prisen!

Helena Bonham Carter og Colin Firth i Kongens tale. (Foto: SF Norge)
Helena Bonham Carter og Colin Firth i Kongens tale. (Foto: SF Norge)

«Jacob» mener:

Etter å ha sett 9 av filmene sitter jeg igjen med en soleklar favoritt.

Først vil jeg understreke at jeg har et hjerte for filmer som avviker fra det tradisjonelle og som vektlegger en god historie i seg selv, framfor å vurdere dens inntektspotensiale slik tilfelle er med fleste filmer på listen. En slik film er Witner’s Bone.

Anmeldelse: Winter’s Bone.

Når det er sagt kommer man ikke utenom at Kongens tale er den beste filmen av de nominerte.

Et annet resultat i Oscarutdelingen ville få meg til å stusse og betvile redelighet eller kompetanse blant de som avgjør.

Kongens tale har i utgangspunktet en god historie. Om kongen som ikke kunne holde en tale, som oppsøker hjelp og blir venn med sin talelærer, en mann av folket. Parallelt med dette skjer dramatiske verdensbegivenheter.

Les også: Topp 5: Oscar-øyeblikk!

Colin Firth og Geoffrey Rush i Kongens tale. (Foto: SF Norge)
Colin Firth og Geoffrey Rush i Kongens tale. (Foto: SF Norge)

Vi aner en nærmest kubricksk perfeksjonisme bak flere av scenene.

Godt samspill

Alt er sydd sammen til en sammenhengende film, uten rykk og napp i handlingen som ofte preger filmer om hendelser fra virkeligheten.

Dette toppes av samspillet mellom Colin Firth og Geoffrey Rush.

Hvordan vil en keitet og stammende prins oppføre seg når han oppsøker en talelærer i venterommet på hans kontor? Hvordan reagerer talelæreren når det går opp for ham hvem hans nye pasient er? Hvilke nitidge forberdelser er det ikke gjort før denne innspillningen? Vi aner en nærmest kubricksk perfeksjonisme bak flere av scenene.

Les Birger Vestmo sin anmeldelse av Kongens tale