Natt til onsdag norsk tid under årets GDC-konferanse i San Francisco, viste Electronic Arts frem sitt nye våpen i den knallharde skytespillkonkurransen.

…skyter du med tanks får det konsekvenser.

De siste årene har Activision solgt millioner av spill i sin Call of Duty-serie, og Halo-spillene har mange lojale fans. Dette er med andre ord «big business».

ANMELDT: Call of Duty: Black Ops

Fra vår gode nabo

Det svenske spillstudioet DICE har høstet lovord for mange av sine spill i Battlefield-serien, og etter presentasjonen i San Francisco vil det ikke overraske meg om Battlefield 3 vil gjøre de andre til skamme..

Etter en kort presentasjon spilte studiosjefen, Karl Magnus Troedsson, selv en del av enkeltspillerdelen til Battlefield 3.

Battlefield 3. (Foto: EA)
Spesialstyrkene holder strategimøte i en bakgate i Battlefield 3. (Foto: EA)

Og jeg kan ikke legge skjul på at jeg ble imponert.

Året er 2014, iranske opprørsstyrker beveger seg over grensa til Irak og dermed må det amerikanske militæret rykke ut til byen Sulaymaniyah.

Det får meg forøvrig til å lure på hvorfor omtrent alle spill av denne typen handler om nettopp det amerikanske militæret eller amerikanske spesialstyrker – det hadde vært et friskt pust om vi fikk servert flere forskjellige fortellinger fra flere deler av verden.

LES: Hvorfor er krigsspill utelukkende underholdning?

Saken fortsetter under bildet.

Battlefield 3. (Foto: EA)
Spillmotoren Frostbite 2 låner teknologi fra blant annet FIFA for å få bevegelsene naturlige. (Foto: EA)

Ka-booooom

Spillmotoren (Frostbite 2) har hentet inn animasjonsteknologi fra blant annet FIFA-spillene til EA, og figurene beveger seg naturlig, ser naturlige ut og samhandler med miljøet rundt seg på en naturlig måte.

– Denne teknologien tar førstepersonsspill inn i fremtiden, skrøt Toerdsson til de fremmøtte – før han fortsatte med å fortelle om de dynamiske omgivelsene i spillet.

ANMELDT: Battlefield: Bad Company 2

Ødeleggbare omgivelser er noe DICE har hatt stort fokus på i lang tid, og det var noe anmeldere og journalister trakk frem i omtalen av spill som Bad Company 2 og Battlefield 1943.

I Battlefield 3 tar DICE det et steg lenger, det er mulig å skyte ned hele bygninger (om du har nok ammunisjon til rakettkasteren din da). Spillomgivelsene er dynamiske, så skyter du med en tanks får det faktiske konsekvenser.

Battlefield 3. (Foto: EA)
En bil er slettes ikke noe blivende dekke i Sulaymaniyahs dynamiske omgivelser. (Foto: EA)

Realistisk

Denne spillmekanikken har også konsekvenser for hvordan du bruker omgivelsene til beskyttelse, for det nytter ikke å gjemme seg bak en tynn stålplate eller en betongkant. Alt kan skytes bort eller ødelegges.

Under demonstrasjonen la jeg også merke til lyset, som sammen med grafikken så utrolig overbevisende ut. Du måtte til og med passe på å ikke løpe med sola i øynene, for da ble du faktisk blendet.

ANMELDT: Medal of Honor

DICE har også et spesielt godt øye for detaljer, selv refleksjonene i kikkerten på rifla til spillfiguren var realistiske.

Tror du Battlefield 3 kan ta over tronen etter Call of Duty? Legg inn din kommentar under den (relativt) ferske traileren fra spillet.

Battlefield 3 har ikke fått slippdato enda, men ventes høsten 2011.