«Livet under vann passer jo perfekt som et pek-og-klikk-spill!»

Denne tanken slo den danske tegneren Mads Johansen, og resultatet er et vakkert stykke spillkunst.

Wes Andersons film fra 2005 inneholder mange elementer som gjør den lik de gamle pek-og-klikk-spillene. En merkverdig hovedperson, et fargerikt persongalleri og mange dingser som er viktig for fortellingens gang.

Johansen har så smått begynt å se på populærkultur igjennom det som best kan kalles et SCUMM-filter.

SCUMM er spillmotoren bak blant annet The Dig og Monkey Island-spillene og har et markant utseende. Den pikselerte grafikken, fargene og ikke minst muligheten til å plukke opp ting på din vei og putte det i ryggsekken (inventory journ. anm.). Dette gir oss som ser på mer informasjon om hva som skjer på bildet.

ANMELDELSE: Wes Andersons The Darjeeling Limited

(artikkelen fortsetter under bildet)

SCUMM: Moon. (Foto: Mads Johansen / http://massibum.blogspot.com/)
Sam Rockwell spiller i Duncan Jones' film Moon. (Med tillatelse av Mads Johansen / http://massibum.blogspot.com/)

Livet under vann er ikke den eneste filmen Mads har prøvd seg på. Moon, laget av David Bowies sønn Duncan Jones, overrasket en hel filmverden da den kom. På kort tid har filmen fått en kultstatus!

ANMELDELSE: Duncan Jones’ Moon

– Jeg vil spille det spillet! Jeg vil høre Clint Mansells musikk i 8-bitsstil!

Regissøren selv har fått se bildet, og han var fra seg av begeistring da han snakket med nettstedet manmademovies.co.uk.

– Seriøst, dette er noe av det beste jeg har sett. Kanskje det kan bli et iPhone-spill? Helt seriøst, om det blir en Moon 2 er det kanskje best at det blir et pek-og-klikk-eventyr.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Three-pixel-Futurama. (Foto: http://technabob.com/blog/2010/10/19/futurama-simpsons-characters-3-pixels/)
Hva skjuler seg bak denne retrokunsten?

Spillkunst er kontekstuelt

Det som er interessant med spillkunst er at bildet krever at du kjenner til konteksten. Uten kjennskap til enten pek-og-klikk-sjangeren eller filmen Moon ser dette kun ut som et retroinspirert bilde.

Med fare for å drukne i kunstteori våger jeg å påstå at spillkunst i dager kontekstuell. Vi ser meningen ut i fra referansene vi selv har til bildet.

Personlig kan jeg ikke se disse bildene uten å hente følelser og erfaringer fra min spillungdom.

iPad-favoritt

Swords & Sworcery EP er et iPad-spill som har latt seg inspirere av 80- og 90-tallets pek-og-klikk-spill, og blir samtidig et av de mest visuelt spennende spillene jeg har prøvd de siste åra.

ANMELELSE: En hyllest til oss som har spilt mange spill

Hva er dine favoritteksempler på (meta) spillkunst? Legg inn din kommentar under.

(de to øverste bildene er gjengitt med tillatelse fra Mads Johansen. Flere bilder og mer av hans arbeid kan du finne her.)