Nå også totalforbudt i Norge - A Serbian Film. (Foto: Cinematic Vision AB, Montasje: NRK)

Nå også totalforbudt i Norge - A Serbian Film. (Foto: Cinematic Vision AB, Montasje: NRK)

‘A Serbian Film’ totalforbudt i Norge

Medietilsynet med uvanlig vedtak.

Skrevet av:
Publisert 12:29 7 juli, 2011
A Serbian Film 

  • Faktaboks: A Serbian Film
  • Produsert: Serbia – 2010
  • Synopsis: En pornostjerne blir dratt inn i innspillingen av en snuffilm.
  • Norsk vedtak: Medietilsynet skriver i sin vurdering at filmen blant annet har “svært nærgående skildringer av seksualiserte voldshandlinger og drap”, og dermed ikke kan registeres i videogramregisteret. Det betyr at filmen vil være forbudt å omsette i næring.

Den svært kontroversielle filmen A Serbian Film har blitt totalforbudt for salg i Norge. Medietilsynet har i en vurdering kommet frem til at filmen bryter to av straffelovens paragrafer.

Paragraf 204a omhandler seksuell fremstilling av mindreårige, mens paragraf 382 omtaler ekstreme voldsskildringer.

A Serbian Film omtales som ekstremt brutal, med sterke scener av blant annet voldtekt av små barn og groteske voldskildringer.

“Med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder eller med begge deler straffes den som utgir eller frambyr til salg eller leie eller på annen måte søker å utbre film, videogram eller lignende der det i underholdningsøyemed er gjort utilbørlig bruk av grove voldsskildringer.” - Utdrag fra paragraf 382.

MER OM FILMEN: Verdens jævligste film

Videobutikker reagerte

Til bransjebladet Release forteller Erik Zmuda fra bransjeorganisasjonen Film & Kino at mange forhandlere har reagert på filmen.

– Nå håper jeg Cinematic Vision tar ansvar og tilbakekaller alle eksemplarene de har solgt som kjøpe- og leiefilm.

Release skriver også at det var videobransjen selv som tok kontakt med Medietilsynet for å få en vurdering av filmen. I dag er det ikke forhåndskontroll av videofilm som skal selges på det norske markedet, det er distributøren som har ansvaret for å undersøke om filmer de gir ut holder seg innenfor det norske lovverket.

Uvanlig vedtak
Medietilsynet. (Foto: Medietilsynet.no)

Medietilsynet kan nekte videofilmer å registeres i videogramregisteret, noe som betyr at en film blir ulovlig å omsette.. (Foto: Medietilsynet.no)

Ove Watne, rådgiver i Medietilsynet, forteller til Filmpolitiet at denne typen vedtak er meget sjeldne.

- A Serbian Film er en veldig spesiel film, jeg kan ikke huske å ha behandlet en annen film som rørte ved både paragraf 204a og 382 i Straffeloven samtidig.

LES OGSÅ: Ikke frislipp av porno

Watne påpeker at det er viktig å huske at alle kinofilmer som ikke skal få automatisk 18-årsgrense, blir vurdert. Dette er ikke tilfellet med videofilmer.

- For videogram (videofilm journ. anm.) tar vi stikkprøver. Enten på bakgrunn av filmcovere eller så orienterer vi oss i markedet, og kaller inn filmen til vurdering. Mener vi at filmen bryter med straffelovens paragrafer 204, 204a eller 382, vil den ikke registereres i videogramregisteret og således være ulovlig å omsette.

Medietilsynet har i dag oppdraget med å vurdere både kinofilm og videogram. I 2004 åpnet daværende Statens Filmtilsyn (i dag er det Medietilsynet som har tatt over ansvaret) for at noen tidligere forbudte filmer kunne vises på kino og selges, med unntak av porno.

En rekke filmer som tidligere var ulovlige i Norge ble vist frem, og mange filmentusiaster så på dette som den endelige slutten på filmsensur her til lands. Filmer som Robocop 2 (1990) og Saló eller Sodomas 120 dager (1975) kunne selges for første gang uten at distributør eller butikk risikerte straff.

- År mellom hver gang

Watne forteller også at vi mest sannsynlig må tilbake til midten av 90-tallet for å finne en kinofilm som ble totalforbudt her i Norge, men at det skjer litt oftere med videofilmer.

- Ser vi bort i fra pornografi, kan det gå det år mellom hver gang en film ikke blir tillatt registrert i videogramregisteret. Ichi the Killer fra 2001 var den siste filmen som fikk samme vedtak – her ble avgjørelsen påklaget fra distributøren og behandlet i en klageinstans som opprettholdt vårt vedtak.

Har du sett filmen? Fortell i kommentarfeltet hva du syns om den.

Tags: , , , , ,

Del "‘A Serbian Film’ totalforbudt i Norge"






  • http://jonas72.deviantart.com Jonnern

    Genial gratisreklame for filmen, da.

  • http://www.filmstedet.no Eivind

    Har personlig ikke sett filmen, (og vet ikke om jeg kommer til å orke å gjøre det), men en kamerat av meg har gjort det, og skrevet en anmeldelse av den på Filmstedet.no

  • Halvard Henry Dahlberg

    Og viiips fikk alle lyst til å se filmen og hvorfor all den sensuren er på agendan. Er dette værre enn Cannibal Holocaust ? Får se den først og så komme med en anbefaling senere :p

  • Simen

    Fikk meg av en eller annen merkelig grunn til å tenke på Barbra Streisand..

    http://en.wikipedia.org/wiki/Streisand_effect

  • Silje

    eg såg den i vinter,og veit ikkje heilt ka man kan si for å anmelde den filmen,men skal gjøre et forsøk.

    [spoiler]noen scener i starten er veldig fine,da man får se kordan familielivet til en avdanka pornoskuespiller faktisk kan bli bra,men da Milosh tar en sjanse på en siste stor jobb,går alt galt. deretter blir filmen bare mørk,ekkel og vond å se på. En del av scenene er nokså “over the top” vonde,og særlig en scene måtte eg snu meg bort,dekke øra og tenke på noe fint (det har eg ikkje gjord siden en Hufsa i Mummitrollet!),for den var bare helt horribel (nyfødt baby blir voldtatt menst navlestrengen fortsatt er festet, ho eg såg den med forklarte det til meg etterpå,eg snudde meg bort med det samme eg skjønnte ka som komst til å skje). På slutten av filmen sitter du mest sannsynlig å gråter\er kvalm\er sinna utav ditt gode skinn, da man får servert “kronen på verket”,og når alt ser ut til at filmen er ferdig,så blir du slått i trynet så hardt at du aldri kommer til å glemme siste setning i filmen.
    Lyd,bilde og stemningsetting er helt fantastiske i denne filmen,du sitter der og kjenner på jævelskapen rett og slett(selv er det rulletekstsangen eg husker best,men det kan vere fordi den var så etterlengtet). Srđan Todorović er helt vanvittig i rollen som Milosh, både når han er hjemme hos familen, stressa pornoskuespiller som lure på ka i helsike som foregår og ikkje minst som et dopa dyr som gjør alt han blir fortalt. At han i heletatt kom seg igjennom det manuset er helt imponerende. [/spoiler]

    Når det er sagt, lyd\lys\skuespill fronten er over all forventning,og filmen har jo et bedre utradert manus enn begge Hostel og alle 7 Saw filmene tilsammen,både i dialog,sammenheng og effektivt innhold i forholdt til tid brukt på å fortelle, men eg tror ikkje eg vil på noen måte “annbefale” noen å se den da den har en jævlig vond og ekkel historie. Og det er litt av problemet,man veit ikkje som man skal sette filmen i båsen Gal eller Genial, da den på overfalten virke som den kun er ute etter shock-value, men visst du graver litt dypere så ser du at mannen vil frem til ettelleranna. PS. Ho eg såg filmen me er i Serbia just nu og det er visstnok veldig fint der,tiltross for at dem lager syke filmer.

  • Silje

    NEINEINEI! SPOILER ALERTEN FUNKA IKKJE! er det mulig å slette innlegg?evt biiiiiiiip ut det som skulle vert gjemt?

  • Silje

    aahaaa!den var bare litt treg..pjuh

  • http://p3.no Rune Håkonsen

    Jeg måtte hjelpe deg litt :) Vanlig bruk for spoiler i kommentarfeltet vårt er [ spoiler ] og [ / spoiler] (uten mellomrom da).

  • Silje

    beklager så mye for rot og takk for hjelpen! ble nesten litt engstelig på hele greia :D

  • http://www.doomsday.no Andreas

    No surprise here. Ikke noe stort tap heller; Til tross for alle pretensjonene beskrevet av regissøren koker opplevelsen ned til en temmelig meningsløs og depressiv dritt-kavalkade.

    Kanskje det sier litt om å ha vokst opp med internett og alt faenskapet verden elsker å legge ut der, men jeg ble ikke så sterkt berørt av filmen som jeg kanskje burde ha blitt. Film-horror mister litt tenner når man har sett ekte halshogninger o.l helvete.

    Verden er full av dritt og dette er en film som understreker det. Den er pent laget men fullstendig meningsløs. Den kan godt forsvinne langt inn i forglemmelsen for mitt vedkommende.

  • Jon

    Høres jævli ut. Vil ikke se

  • Piratebayman

    Den skal jeg se. Piratebay neste!

  • http://medieklipp.torvund.net/2011/07/07/%e2%80%98a-serbian-film%e2%80%99-totalforbudt-i-norge-%c2%ab-nrk-filmpolitiet-alt-om-film-spill-og-tv-serier/ Olav Torvund – medieklipp » Blog Archive » ‘A Serbian Film’ totalforbudt i Norge « NRK Filmpolitiet – alt om film, spill og tv-serier

    [...] ‘A Serbian Film’ totalforbudt i Norge « NRK Filmpolitiet – alt om film, spill og tv-serie…. [...]

  • knut-o-rama

    Når jeg først leste overskriften tenkte jeg “pokkers fascist-overformynderi”. Så skjønte jeg hvilken film det var og alt ble riktig og ryddig, og verden ga endelig mening. SÅ ille er denne filmen.

  • Andreas B. Rønning

    Jeg så denne gjennom Lovefilm nå nylig. Noe overrasket og skuffet over medietilsynet her. Igjen skulle en tro at en simulert film skulle falle utenfor straffeloven selv om den omhandler kontroversielle emner.

    Serpski Film er en kontroversielt og ekstrem film som ikke er for alle. Det er absolutt en film som provoserer og gir en noe å tenke på. Men et totalforbud er en overreaksjon mener nå jeg. Filmen har visse kvaliteter og ingen barn eller personer har blitt skadet ved innspillingen. Det at filmen tydelig har politiske undertoner gjør et forbud enda mer beklagelig. Filmen var tydelig merket med 18 års grense og advarsel om sterke scener så en skulle tro at voksne personer skulle kunne gjøre opp sin egen mening om de skal se filmen eller ikke.

    Som andre har påpekt fører slike forbud kun til mer publisitet og mystikk rundt slike filmer. Det vil jo i disse dager ikke være vanskelig å få tak i filmen fra utlandet eller gjennom ulovlig nedlasting. Noe som kan føre til at filmen kanskje blir sett av mindreårige uansett, ansporet av den ekstra spenningen et totalforbud gir.

    Etter min mening burde man være ytterst forsiktig med slike totalforbud. Slik sensur oppleves vilkårlig og hindrer i verste fall ytringsfriheten. Særlig i et slikt tilfelle hvor en film klart har et budskap og kunstneriske kvaliteter er det beklagelig at en forbyr det. Delvis er mesteparten av innholdet i filmen ikke mer ekstremt enn mange andre filmer som er å få tak i lovlig idag heller. Mange mennesker vil gjøre seg opp en mening om filmen basert på andrehånds kunnskap og fordømmelse…

  • Øyvind

    Oppskrytt.

  • a-jay

    Bare ikke fortell onkel politi om det. Blir du tatt for å laste ned filmen kan du i prinsippet bli tiltalt for å ha vært i besittelse av barnepornografi. Ikke noe hyggelig å ha på rullebladet, og det kan utestenge deg fra mange jobber og fritidsverv. Just saying.

  • wep

    Denne kommentaren er moderert. Det er ikke lov til å lenke til nettsider som kan bryte med opphavsretten.

  • Silje

    Synest egentlig NEDskrytt er et bedre ord.Joda,som ungdom er man sikkert ganske så “tøff” som snik-kikke på filmen og sånt, men visst du sitter gjennom hele filmen og ikkje føler noe ting som helst,burde man faktisk snakke med noen. Det eg synest er litt meir vanskelig å tenke på er alle dem som faktisk IKKJE får reaksjoner i det hele tatt enn folk som spyr og grine om en annen da dei ser den. (greit nok,eg grein MYE MYE meir av (og griner fortsatt av musikken) Dead Island traileren enn på “A Serbian Film”,men eg følte meg kvalm og trist og litt skitten etter å ha sett den.

  • Jan

    Til dere som nå har fått lyst til å skaffe dere Salo – 120 days of Sodom vil jeg bare si at det er noe av det mest langtekkelige ræl jeg har sett. Pinlig å se på selv for fulle sjømenn. Se en vanlig pornofilm i stedet. Det er den eneste filmen jeg har kastet etter å ha sett den.

  • Erik F

    Har Robocop 2 vært forbudt i norge ?

    Jeg mener da å huske att jeg leide den på Scan Videocenter i min spede barndom.

    http://www.youtube.com/watch?v=BWN9SoNcdBU

    Beeeeeeehave yourselfs !

  • Jay

    Jeg er ikke for sensur på ting, men når det gjelder denne filmen må jeg faktisk si meg enig. Har faktisk sett denne filmen delvis, begynte å se den iallfall, og tro meg denne filmen er så syk og mørk som det går an, jeg tåler det meste og har en sterk mage, men dette ble for sterk kost selv for meg. Smakløs og elendig er den også.. eneste som gjør denne filmen spesiell er at den har syke torturscener.. Tror ikke Norge har mye å tape på at denne filmen blir forbudt, mildt sagt..

  • Thomas

    Forferdelig at Norge skal forby andres ytringer og kunst.

  • Pat

    Ja Thomas.
    Veldig forferdlig at barnepornografi er forbudt!
    Idiot.

  • Stine

    Jøss, kommer denne filmen fra Serbia? Jeg er fullstendig overrasket. Fatter ikke hvordan det er mulig. Ja, jeg var ironisk.

  • Stine

    Jøss, kommer denne filmen fra Serbia? Jeg er fullstendig overrasket. Fatter ikke hvordan det er mulig. Ja, jeg er ironisk.

  • andre

    Mindreårige vil si tja 16/17 åringer? og scenene er vel ganske sann ok porno aktige, denne artikkelen vekker kåtheten i utallige som leser/ser den! og no lastes den sikkert hyppig ned:) sex sex sex
    finst mange porno sider som fremstiller samme type sex scener

  • Enigma42

    At noen i det hele tatt kan unnfange ideen til en slik film som dette (har nettopp sett den) er så sin sak. Syfilistiske døgenikter med for mye tid og penger mellom hendene har det eksistert til alle tider.
    Men at noen, ved sine fulle fem og ikke under sterk medisinering for tunge sinnslidelser, kan komme på noe som likner argumenter for at dette er et politisk usagn og til å med påstå at det er en form for kunst, er så fjern fra et sunt menneskesinn som det vel er mulig å komme.

    Skal ikke gjøre dette langt, men tvert imot;
    Det er denne type materiale våre to “venner” fra Baneheia i Kristiansand hadde i bokhyllen og underholdt seg med i tiden før de drepte to uskyldige småjenter.

    Og DERE! Dere som forfekter retten til at svineri som dette skal være tilgjengelig, dere er sannelig av samme sort! Dere er moralsk SKYLDIGE!

  • Vegard
  • andre

    Denne kommentaren er moderert. Det er ikke tillatt å lenke til nettsider som kan bryte med opphavsretten.

  • Påkrevd

    Det finnes en oversikt over totalforbudte filmer i Norge. Jeg tror det var på Medietrilsynets nettsider, men sidene har litt problemer for øyeblikket, så jeg vet ikke om jeg har riktig link. Mange kjente og riktig gode filmer har vært totalforbudt til tider (og senere blitt vurdert igjen og tillatt) — ikke bare Life of Brian. Den gode, den onde og den grusomme, for eksempel? Forrående, totalforbudt.

    Robocop er litt dustete, da. Ikke at det er noe galt i det, såklart.

    Under her et sted (tror jeg): http://www.medietilsynet.no/no/Tema/Kino/Filmbasen/

  • http://ingemarkino.blogg.no Bærgen-ingemar

    Den har fått 5.8 av IMDb
    SÅ HVORFOR HAR SANCTUM FÅTT 5.7?????!!!!

    Heldigvis har Takers fått 5.9

    Og forresten når kommer anmeldelse av den ALLER siste harry potter

  • Andreas B. Rønning

    Ja, men dette er den klippede utgaven. Mest trolig den som er utgitt i england.

    Her har allerede sensuren klippet bort 4 minutter og endret regissørens originale visjon…

  • Andreas B. Rønning

    Filme minnet meg blant annet om filmer som Lukas Moodyssons Ett hål i mitt hjärta. Eller noe som David Cronenberg kunne laget om han var ung i dag. Ekstrem volden og sinnet i filmen bringer også tankene til American Psycho (boka) og Fight Club.

    Den tar konseptet sitt ut til det ekstreme og bryter dermed de fleste grenser for hva som folk har sett på film idag. Som i Ett hål i mitt hjärta brukes pornobransjen for å kritisere dagens samfunn ved å ta trender i dagens samfunn og bringe dem til sin logiske konklusjon. Mer ekstrem reality, mer brutal og voldelig porno, samt flørting med volds og porno estetikk i musikk bransjen.

    Men under det hele i filmen har vi bakmennen, enten de står for kommersielle krefter eller som en allegori for statlig utnyttelse. Politisk korrekthet og moralsk indignasjon er akkurat hva denne filmen tar sikte på å knuse. Ironisk drukner nok budskapet for de fleste i de mest ekstreme scenene.

    Det finnes også den del mørkt humoristiske øyeblikk i filmen som viser at skaperne vet at de har passert grensen for hva de flest ønsker å se her. Men på samme tid skal en huske på at alt i denne filmen er simulert, skuespill. En skal ikke lenger vekk en ut på nettet, tilgjengelig fra de fleste nordmenns stuer, for å finne ekte henrettelser og ekstrem porno som setter en film som dette i skyggen. Hva er det egentlig man sensurerer? Filmens mening og evne til å skape debatt er det eneste som blir tapt her.

  • Hodedoktor

    Får du lyst til å se en film som angivelig inneholder “voldtekt av små barn og groteske voldsskildringer”, da trenger du å sperres inne og få behandling.

  • Thomas

    Kan noen forklare meg – la oss nå si at det faktisk var et politisk budskap, en type sosial kommentar, i filmen – hvorfor det er nødvendig å vise voldtekt av spedbarn, ungdommer, voksne, lik, tortur for å få frem et politisk budskap? Vi trenger ikke se enhver grotesk detalj for å fatte at Balkan-krigen (og andre kriger) var helt uhyrlig. Selv om nyhetene kan vise grusomme bilder, så er det likevel ikke på dette spekulative planet. Dette er bare helt hinsides alt som kan kalles moralsk, og de fleste som ser denne dritten, slår neppe av TV-en og tenker “fytte pokker hvor ille serberne og bosnierne hadde det under krigen”. Sjukt, helt sjukt.

  • jørgen

    Jeg har sett filmen og anbefaler den for all del til ingen personer i ingen alderer. Å se denne er bare selvdestruktivt og uansvarlig.

  • Johansen

    Denne kommentaren er moderert – rasistiske utsagn vil føre til utstengelse fra kommentarfeltene til Filmpolitiet.

  • johan

    i følge din argumentasjon bør jo de fleste av verdens befolkning sperres inne, all den tid drap og faenskap er hverdagskost i filmbransjen. heldigvis er det stor forskjell på virkelighet og film. tror du bør sette deg inn i dette skillet som vi blir opplært til å takle fra vi er små barn, i form av lek.

  • Henry Kilmansen

    Er August Underground’s Mordum og Guinnie Pig-serien også totalforbudt i Norge? Mordum er vel strengt tatt mye, mye, mye grovere enn A Serbian Movie. Og Gunnie Pig: Flower of Flesh and Blood er så realistisk at vår gode venn Charlie Sheen etter å ha sett den kontaktet FBI og hevdet han hadde funnet en snuff-film LOL. Japanske seere ble også forstyrret av Guinnie Pig at produsentene i etterkant så seg nødt til å lage en “behind the scenes”-film som viste effektene og “brøt noe av magien”.

  • Henry Kilmansen

    Forresten, om filmen ikke ble totalforbudt ville den sikkert ha blitt vist for et seriøst publikum på en eller to filmfestivaler, samt at et antall spesielt interesserte horror-fans (som for lengst har lastet den ned uansett) nok ville ha kjøpt den på DVD/Blueray.
    Men med forbud kommer oppmerksomhet og ikke minst nyskjerrighet – og alt er som kjent lett tilgjengelig og ikke minst gratis på nettet. Det hadde vært morsomt å se hvordan statistikken for norske nedlastinger av denne hos PirateBay og et par andre steder så ut før og etter både denne artikkelen og forbudet generelt.

  • JT

    Jeg så det som var av 3-4generasjons VHS kopier av forbudte filmer i min mistrøstige ungdom. Canibal Holocaust, Faces of Death, you get the picture hvis du var der.
    Så reiste jeg som norsk offiser i krigen på Balkan på ’90-tallet og så hva de jævlene drev med og gjorde mot hverandre. Det finnes fine mennesker der nede men alle er svertet i mitt skadeskutte sinn av det jeg så og hørte, og de filmene og bildene jeg kom over som var dokumentasjon og bevis. Jeg klarer ikke lenger se slike filmer som denne dere diskuterer her og jeg mener de berøver oss noe av vår menneskelighet, både å lage og å se. Sensur? Ingen tilhenger av sensur, men det burde være unødvendig for slike filmer burde ikke vært laget. Siste vanskelige film jeg klarte å lide meg gjennom var den geniale Irreversible med Sofia Coppola. Men jeg angrer at jeg så den…

  • Laban

    Spennende debatt. Jobber selv i videobutikk, og sensur har alltid interessert meg. Husker at Hostel og Hostel 2 fikk 20 års aldersgrense, noe jeg synes var rart. Men det viser seg at distributøren selv kan bestemme aldersgrense, så lenge den er over myndighetsalderen. Hostels 20 års-grense var selvfølgelig en jippo, men likefullt forstålig. Makan til pervers film har jeg ikke sett. “You don’t understand. I’m paying THEM” Dere husker kanskje det sitatet, når torturofferet spør hvor mye de betaler han som torturerer ham.

    Så jeg har ingen intensjoner om å se A Serbian Film, men likevel er det jo bare simulert barnevoldtekt, og ikke ekte, så jeg finner det litt bemerkelsesverdig at den faller inn under paragraf 204a. Når det er sagt bifaller jeg selvsagt ikke simulert barneporno heller.

  • Birger

    Filmen er helt meningsløs.

  • Laban

    Du mener sikkert Monica Bellucci?

  • JanD

    Ikke se denne filmen, tittet bare raskt igjennom, aldri sett noe mer perverst før.. Når spedbarn blir involvert, behøver egentlig ikke si mer… Hva er poenget med en slik film?

  • Akershus 70

    Sa han efter og ha sett filmen selv, dobbeltmoral lenge leve, eller hva????

  • Crisippo

    F*en… sensur er så vanskelig. På den ene siden synes jeg denne filmen bare høres teit ut. Det er enkelt å bruke sjokkeffekter og kontrovers for å selge. På den andre siden kommer kunsten og ytringsfriheten, utrolig viktige institusjoner som jeg ikke ville vært foruten.

    Pengene har selvfølgelig skylda. Det finnes alltid økonomiske motiver for å produsere og distribuere en film. Selv kunstneriske filmer. Sosialt, politisk og kulturelt viktige filmer. Kunst og ytringsfrihetsunnskyldningen kan være reell eller en smokescreen. Who knows? Helt umulig uten å se filmen. Kanskje like vanskelig etterpå…

    Så har vi skadeargumentet. “Denne filmen er skadelig å se” påstår de. Dette er det heldigvis forsket endel på og argumentet står svakt. Hva-som-helst kan være skadelig for visse enkeltpersoner, ingenting er skadelig for alle uansett.

    Noen ganger trenger vi kanskje også å se det som er grusomt og forferdelig? For å forstå?

    Så handler det også om vi er villige til å rette oss etter autoriteter. Hvem skal få bestemme om den og den filmen er en viktig film? Stor litteratur, store filmer er med på å forme vår forståelse av verden. Vi skal være et demokrati. Tør vi å la et knippe byråkrater i filmtilsynet bestemme for oss?

    Noen bygger religionen sin på Star Trek eller Tolkien eller skriftene til en karnevalsmann fra California. Hva om “A Serbian Film” kan brukes til noe lignende? Hadde Bibelen vært en film og kommet i dag ville den blitt totalforbudt? Hvordan kan jeg vite at “A Serbian Film” ikke er den filmen som ville gitt livet mitt mening? Slikt skjer jo.

    Tilslutt… Hvorfor vil noen se dette? Barnevoldtekt liksom… Hva er det som lokker? Tabuet lokker. Et ønske om å sprenge en grense. Ønske om å se noe ulovlig og så kunne trekke seg tilbake å tenke at det var fælt, men jeg overlevde. Fordi filmen tar slutt, den går over. Det samme kan ikke sies om virkeligheten.

    Det blir en sånn teit machogreie. Jeg er tøffere enn deg fordi jeg takler å se mer babyvoldtekt enn deg. Jeg synes det er syk tanke. Skikkelig syk, men det selger filmer.

    I virkeligheten blir du nemlig ikke tøff av å traumatiseres som barn. Det er bare ikke “tøft” på den måten å oppleve overgrep. Det samme gjelder forsåvidt voksne også.

    Jeg kommer nok aldri til å se “A Serbian Film”. Jeg er feig. Har opplevd nok vondt i mitt virkelige liv, trenger ikke å se en baby bli voldtatt for å bearbeide mine egne traumer. Trenger ikke å lese bibelen heller (men jeg trengte nok å se “A Clockwork Orange” og “Baise moi”… og jeg trenger Star Trek)

    Faktisk skulle jeg ønske at ingen kommer til å se “A Serbian Film”. Jeg mistenker at den er elendig, at den er en teit kynisk shockflick. Jeg stoler faktisk på litt autoritetene. På at det knippet med byråkrater i filtilsynet ville ha skjønt det om filmen var viktig.

    Likevel er jeg imot at filmen forbys. Sensur er for farlig. Det kunsten og ytringsfriheten skal beskytte er for alt for dyrebart. Autonomi er menneskeverdets grunnpillar. Og vi kødder ikke med grunnpillarer…

  • Akershus 70

    Merker at det er flere her inne som dømmer folk som har lyst og se denne filmen, og det er greit nok syns jeg, men sammtidig sier de samme dømmende personene at de selv har sett “dritten” blir ikke det litt vell dobbeltmoralisk og se filmen selv, for så og i efterkant sitte og dømme folk og påstå at de er syke i hode og lignende??? Hva sier det da om en selv som har sett filmen? og nå går jeg ikke inn på selve filmen som jeg ikke selv har sett, for meg holder det lenge og lese om hva den handler om for og si at dette er en film jeg ikke ønsker og se.

  • Jente24

    Helt enig. Jeg så Salò som research til en oppgave på skolen, og det er noe av det ekleste og mest unødvendige jeg har sett noen gang. Syk syk syk…Total bortkasting av tid!

  • Jente24

    Irreversible er en fantastisk film (dog Coppola har ingenting med den å gjøre, Monica Belluci derimot), men det skal sies at jeg har store problemer med underganger etter å ha sett den.

  • Joegga

    Hva er problemet? Filmen ligger i hopetall paa Pirate Bay!

  • Georg Maximus

    Jeg husker da spillet Doom kom på 90-tallet og alle bejamret seg over hvor voldelig spillene var blitt. I dag lar Gears of War 13-åringer kjøre en flammekaster inn i magen på motstanderen så blod og forkullede kroppsdeler splatter mot skjermen. Hvis filmer som A Serbian Film på noen som helst måte setter nye standarder for hva vi skal tilvenne oss om 20 år fra nå, så håper jeg inderlig at moralistiske mørkemenn fra madrasaene i Pakistan kommer og tar oss et tak i nakkeskinnet før den tid. Heller 1000 år med Allahu Akbar enn 10 sekunder med voldekt av nyfødte. Fy faen!

  • torstein

    og hvilken virkelighet lever du i om jeg tør spørre????

  • Alexander

    Barnepornografi??

    Det er en film, hva er så vanskelig å forstå? Selv om du ser krig på film, kan jeg trøste deg med at det ikke er noen som dør der, sånn i tilfelle du var helt i kjelleren etter f eks Saving Private Ryan …

    Denne filmen er guffen, men det er en film, og det er ikke noe problem å se den. Ja, den er kontroversiell, men å kalle en film barneporno er bare for dumt. Du får nesten søke litt på hva film ER. Dette blir uansett bare for dumt å klage på.

  • Alexander

    Barnepornografi??

    Det er en film, hva er så vanskelig å forstå? Selv om du ser krig på film, kan jeg trøste deg med at det ikke er noen som dør der, sånn i tilfelle du var helt i kjelleren etter f eks Saving Private Ryan …

    Denne filmen er guffen, men det er en film, og det er ikke noe problem å se den. Ja, den er kontroversiell, men å kalle en film barneporno er bare for dumt. Du får nesten søke litt på hva film ER. Dette blir uansett bare for dumt.

  • Geir Jølster

    Baserer meg kun på avisoppslag, filmanmeldelser og denne tråden. Velger å tro at de fleste som får lyst til å se denne filmen enten har perverse tendenser, avstumpede følelsesliv, mangel på empati, psykopatiske trekk og kanskje enda verre. Sikkert også en del naive ungdom som søker seg dette. Beklager, greier bare ikke å rettferdiggjøre bestialsk meningsløs vold, og med barn i bildet er det over streken for hva mennesker, om det aldri så mye er i kunsten og kulturens navn,- bør befatte seg med. Dette er ikke underholdning, dette er avføring i videoform.

    Før i tiden, da filmklassikere ble skapt behøvde man ikke ty til billedlige ekstremiteter. En god historie i hendene på dyktige regissører kunne provosere, glede, forarge, sjokkere og skremme uten å bryte globale tabuer. I dag er moderne horror ofte jamnstilt med scener fra et møkkete slakteri,- det drepes, parteres, blodet flyter. Historiene rundt er like godt konstruert som i en ordinær pornofilm hvor Otto kommer for å fikse der vaschemaschine… Etter hvert avtar vel interessen og nye tendenser trer frem. Ja hvorfor ikke voldta barn ? (…) Det er vondt og håpløst å forstå at man vil lage film med slikt innhold.

    God filmsommer, uten A Serbian Film.

  • Lurifaks

    Jeg forstår ikke poenget med denne filmen, men det er naivt å se betrakte filmen som erotisk eller pornografisk spekulativ. Til det er den for motbydelig grotesk.
    Istedenfor å synse i hytt å pine burde noen dybdeinterjuve forfatter og regissør.
    De må ha hatt en mening med filmen.
    Vi vet jo at det som vises i filmen skjer i virkeligheten,- og langt verre ting enn dette.

  • toreth

    Hehe, som en roper i skogen…..

  • Skvidder

    Prøver du å fortelle meg at du syns det er hverdagskost å se små barn bli voldtatt? Er det virkelig helt ok for deg å tenke på hvordan sånne scener blir spilt inn? Uansett hva settingen er må jo det være en traumatiserende opplevelse for ethvert barn!
    Bare avstumpede og syke syke mennesker vil synes noe slikt er hverdagskost.

  • Thomas

    Det er noe litt uinterresant over det å ville se en film, bare på trass. Hvis filmen har et viktig budskap, f.eks. politisk eller kulturelt da kan det være viktig å Klage eller bryte forbudet. Men hvis det bare handler om grov vold er det ikke så interresant.

  • Nils Bruun

    Inntil jeg leste denne saken trodde jeg faktisk at A Sebian Movie bare var noe… eh…”rush libaugh” hadde funnet på haha ;) Orket ikke google den en gang.
    Tviler på at jeg skal se filmen, men totalforbud gir aldri noen god smak i munnen. Vi må ikke glemme at dette er samme instans som i sin tid forbød Monty Python-filmen Life of Brian (!!!) og splatter-komedien Itchi the Killer. Tenk nøye over det… Det er forbudt ved lov å se spillefilmen Itchi the Killer i Norge, men VG kan kjøre overskrifter som “DØDE BARN FLYTER I GATENE – SE VIDEO PÅ VGTV” uten at noen stiller spørsmål om hvilken moral som råder i redaksjonen. Noe inspirert av denne artikkelen så fant jeg i går kveld frem noen scener fra den notoriske Men Behind the Sun, og måtte konkludere med at de medisinske eksperimentene de japanske doktorene utsatte de stakkars “pasientene” sine for ikke sjokkerte meg i nærheten like mye som en del operasjoner og inngrep jeg har sett i beste sendetid på norsk tv. Helt seriøst. Film er film er film og skader ikke mennesker før det tas så langt (ved hjelp av effekter, godt skuespill og smart regi) at hjernen og kroppen til seeren reagerer på det som om det var snuff – og når det skjer har nevnte film tatt steget fra underholdning til høy kunst. Kanskje ubehagelig kunst som får seeren til å gråte og spy, men fortsatt kunst.

  • Gunnar

    Du har ikke sett denne filmen. Det er ikke 16-17-åringer og pornoscener, men voldtekt av blant annet et nyfødt spedbarn.

  • Mansoor

    Jeg synes ikke dette er oppskrytt, jeg personlig er 16 og har opplevd opplevd å nesten få hjerte stopp pga en film som var veldig stek og som jeg ikke skulle ha sett. Å sitte totalforbud er for vårt beste, for samfunnets beste. Det er også en grunn for at alt har aldersgrenser for å ses, noe jeg personlig har gått litt over grensen selv må jeg innrømme. At barn eller ungdom (i mitt tilfelle) kommer i besittelse av slik materiale er ikke bra, uansett om hvordan man ser på det.

  • Mansoor

    Obs, litt skrive feil så jeg beklager…

  • Mansoor

    Sier loven at det er Barnepornografi er det det. “Paragraf 204a omhandler seksuell fremstilling av mindreårige” denne filmer gikk under 204a, som vil si at det er ifølge loven Barnepornografi under Norsk lov, men går du over til Svenske grensa er det film. Slik er det.

  • Mansoor

    Nei, fordi man dømmer jo folk som er på film sant? Slutt å kall serbere for slikt!

  • C Man

    Dette blir jo litt for dumt.. “Ingen” hadde vel hørt om denne filmen hadde den ikkje blitt forbudt. Forbud selger (koffor ellers står det Totalførbjuden i Spanien och Tyskland på det svenske coveret?)
    Eg skal ærlig innrømme at eg kjem til å anskaffe både denne og Ichi the killer no, kun fordi eg ikkje har lov å sjå dei. Å sjå på dyr og mennesker som blir mishandla i real life har eg store problem med. Når eg høyrer om folk som mishandlar barna sine og voldtar, spesielt barn, blir eg sint. Det er avskum som ikkje fortjener mindre straff enn å bli slått til dei sluttar å blø. Men dette er film. Det er ikkje ekte. Men det skjer, og det er det ikkje alle som vil innsjå. Dei same folka sitter og forbyr og har moralpreiken rundt slike tema. Kontroversielt er bra. Ikkje for alle, men det burde kver enkelt få bestemme sjøl. Nyare studier viser òg at voldelige spill er bra for ungdom som har aggresjonsproblem.

  • Grotesk

    Man blir jo fristet til å se filmen. Filmen bygger seg opp over tid slik at man akkurat skal innleve seg i filmen før… man mister helt lysten til å se videre i groteskhet. Klarer man å se scenene isolert for seg selv blir scenene kanskje mer spiselige. Men for en mindreårig og selv for meg så er filmen så grusom at jeg ikke orker å se. Den handler om ofre for handlinger og en stiv pikk. Passer for de ekstremt få som liker det fullstendig groteske med det seksuelle. Er du jente, så er filmen fullstendig uaktuell.

  • Laban

    Trasig at du flere ganger skriver feil tittel. Det er Ichi the Killer (2001).

  • Andreas B. Rønning

    Flott innlegg. Film sensur er et vanskelig emne.

    Vil dog ikke anbefale deg å se Baise Moi. Synes den var mer meningsløs og på mange måter mer spekulativ en Serpski Film. Der spiller de mest på grensen mellom porno og vanlig film uten mye underliggende temaer eller sosial kritikk.

    Newborn Porn scenen er dog den mest grenseoverskridende scenen i filmen, men den og den forutgående monologen kan dog sies å være filmens essens. Det er ganske tydelig at det er en dukke, noe jeg tror filmmakerne har gjort med vilje for å vise tydelig at ingen ekte baby er med i scenen. Men scenen er veldig ubehagelig uansett. I den engelske versjonen kuttes det så en aldri ser selve dukken og akten. Det gjør scenen både mer mainstream, men kutter også sjokk effekten.

    A Clockwork Orange er dog å anbefale, både i bok form og film versjonen.

  • Andreas B. Rønning

    Flott innlegg. Film sensur er et vanskelig emne.

    Vil dog ikke anbefale noen å se Baise Moi. Synes den var mer meningsløs og på mange måter mer spekulativ en Serpski Film. Der spiller de mest på grensen mellom porno og vanlig film uten mye underliggende temaer eller sosial kritikk.

    Newborn Porn scenen er dog den mest grenseoverskridende scenen i filmen, men den og den forutgående monologen kan dog sies å være filmens essens. Det er ganske tydelig at det er en dukke, noe jeg tror filmmakerne har gjort med vilje for å vise tydelig at ingen ekte baby er med i scenen. Men scenen er veldig ubehagelig uansett. I den engelske versjonen kuttes det så en aldri ser selve dukken og akten. Det gjør scenen både mer mainstream, men kutter også sjokk effekten.

    A Clockwork Orange er dog å anbefale, både i bok form og film versjonen.

  • Andreas B. Rønning

    A søren, denne siden oppdateres så treg i min leser så jeg endte opp med et dobbelt innlegg. Kan en moderator slette dette?

  • malena

    vel. jeg har Salo, som VAR forbudt. Den har jeg lånt ut til en rekke hardbanka venner. En ble dritforbanna, en annen i dårlig humør en hel uke, de fleste orket ikke å se ferdig. Så dersom den er lovlig i Norge nå, så mener jeg at det sikkert er en god grunn til at denne nye filmen er forbudt.

  • gyih

    Skrivefeil i skrivefeilbeklagelsen din også…

  • Andreas B. Rønning

    Det er ikke forbudt ved lov å se Ichi the Killer i Norge. Den er bare forbudt å omsette ved kjøp eler salg. Den finnes uklippet på sone 1 dvd og er å anbefale for de som har sett Takashii Miikes andre ekstrem filmer…

  • ola

    Denne kommentaren er moderert vekk. Vennligst ikke lenk til sider som kan bryte med opphavsretten.

  • http://skrekkmerker.blogspot.com SKREKKMERKER

    Dette er favoritfilmen min! Drit bra!!

  • erik

    Nei, man ser ikke noen voldtekt av noen nyfødt barn. Man ser derimot noen som sitter og ser på en kinofilm som fremstiller skuepill. Ingen ser noen som helst voldtekt av spedbarn.

  • Petter Olsrud

    Filmen er genial. Utrolig bra manus, veldig gode skuespillere og en intens stemning som setter deg igjen med blanke øyne, et hjerte som dunker med tusen slag i minuttet, og en klump i magen på grunn av at de verste scenene er så intense og syke at man får lyst til å kaste opp.

    Jeg mener det er sunt for nordmenn å få smaken på en litt mer ekstrem mediakultur, vi er altfor pinglete her i landet.. Greit nok at den har blitt totalforbudt på grunn av det loven i vårt land sier, men et tips til alle her; last den ned og se den! Det er verdt det.

  • Robert

    En meningsløs og kjedelig film åpenbart laget for å sjokkere og provosere.

    Var ikke klar over paragraf 382 i Straffeloven. Vil si det er mange filmer som faller under denne paragrafen, og den siste Rambo filmen med brutale mord og brenning av spedbarn er lett å trekke frem. Hvorfor ble ikke den totalforbudt?

    A Serbian Film er en film som kommer til å få kultstatus pga. avgjørelser som dette, noe den ikke fortjener. Den bør ignoreres og glemmes.

  • http://karlonweb.com/2011/07/09/fra-provokasjon-til-engasjement-og-handling/ Fra provokasjon til engasjement og handling | Karl on Web

    [...] bare noen dager siden ble filmen “A Serbian Film” Sensurert av medietilsynet for grovt brudd på to av straffelovens paragrafer, samtidig tyr kurdere til vold for oppmerksomhet [...]

  • Tittelitei

    Både barn og voksne som blir voldtatt? jenten på toppen her er vel for guds skyld ikke et barn????

  • LoS

    Jeg har sett denne filmen. Istedet for å sette *totalforbud*, hvorfor ikke bare ha en høyere aldersgrense? Jeg ble ikke særlig påvirket av filmen, for å være ærlig. En sterk advarsel er nok, men i og med at det blir straffbart å selge denne filmen, er det noe som ikke stemmer helt med systemet synes jeg. Filmen er syk som faen, men alle har forskjellige smaker.
    Dersom du er overfølsom ovenfor sex og ekstrem vold på samme tid, ikke se den.
    Dersom du blir tent av sex og ekstrem vold på samme tid.. ikke se den, den er ganske fæl.
    Men om du liker sånt, se den. Jeg anbefaler denne filmen for de som liker skrekk og grøss.

    Folk må alltid overreagere.. jeg hadde aldri latt sønnen min se på noe slikt som dette, er ikke det nok? Jeg skjønner at folk reagerer, men prøv å tenk, folkens;

    Hver. Sin. Smak.

  • STine

    Herregud, denne filmen suger så kraftig. Kan ikke si dette er et bra manus vel? Hva er budskapet med filmen? At i serbia voldtar de sønner og småbarn hvis de får narkotika i seg? Drittfilm, sløste bort 1 time og 44 minuter av livet mitt. Men men, enig med LoS. hver sin smak.

  • ørjan benjaminsen

    det e ikkje nokke bra film. en curiositet i bestefall

  • Lisa

    “vi er altfor pinglete her i landet.. ”

    Et meget sympatisk trekk ved nordmenn etter min mening.

  • Mj

    Har du en sikker kilde hvor det bekreftes at det er ulovelig å ha filmen , etter hva jeg har hørt og lest så er det bare salg av filmen som er ulovelig i Norge , men at man kan fortsatt bestille den fra utenlandse aktører.

  • Marcus

    Det å gi totalforbud på denne filmen er jo ganske morsomt når salo eller sodomas 120 dager er lovlig! Selvom den er ifra 1975 er den mye mer grotesk! Salo er jo en film der de lar unge spise å bade i sin egen avføring! Litt av et filmpoliti vi har her i landet!

  • Chris

    må faktisk si meg enig med markus her, jeg synes også at Salò er en mer grotesk film, nå det er sagt så synes jeg verken Salò eller A serbian film skulle ha vært ulovlig i Norge.. de tar begge opp noen veldig viktige temaer som man ikke bør gjemme bort, men diskutere grundig med hverandre om!

  • Magnus

    Skandinavisk censur, först blev den förbjuden i Sverige, sedan förbjuden i Danmark och nu i Norge, det enda nordiska land man kan köpa filmen i är Finland där den finns på discshop.fi, med svensk, norsk, dansk och finsk text. Yttrandefriheten har inte längre den respekt den hade tidigare i de skandinaviska länderna…

  • Pedobear

    Me gusta!

  • Erik

    A serbian film er en genial film på mange måter. Ikke glem at dette her er i serbia og filmen spesielle kritikk er mot krigen, dens ødeleggelser, og derav mange foreldreløse barn som blir offer for hvem som helst kjeltring.

    Samtidig er filmen en kritikk mot dagens samfunn som hele tiden skal tøye grensene fordi at massene, dvs folket krever mer og mer.

    Fortellingen er mer en antibarnepornofilm enn for barnepornofilm. Det er en scene i filmen hvor hovedpersonen skal bli tvunget til å ha sex med en mindreårig, – og ved flukt gjennom å kaste seg ut av et vindu rømmer.

    Og den babyscenen er at de to hovedkarakterene setter på en filmfremvisning for at han ene skal overbevise han andre om hvor sjuk verden har blitt. Selvsagt synes han andre den er avskyelig.
    Filmen er glimrende hvordan mennesker mest destruktive sider kommer frem, og den viser menneskers hang til å more seg på andre bekostning, og kun for underholdning er villig til å betale for andre menneskers nød.

    A serbian film viser at det finnes mennesker som er villige til å betale for å se en hore som har sex med forskjellige menn, drepe sine ulike barn, se lenket fast, voldtatt og drept.
    Akkurat som mange finner nytelse i det å se en voldtektsmann bli torturert.

  • Christoffer

    Har ikke sett denne filmen ennå, men med tanke på hvor genial Ichi the Killer(som var den siste filmen som ble forbudt i Norge) er må jeg nesten se den. Har vært på radaren min lenge, men er egentlig ikke så glad i altfor voldelige filmer – men når de faktisk blir forbudt må man gjøre sitt. Godt mulig den er elendig, og godt mulig jeg må spy etterpå, men hvis det er en ting jeg hater er det unødvendig sensur. Med mindre de faktisk har inkludert barna porno, drept/torturert mennesker, eller har hemmelige meldinger fra/til Al Qaeda skal lovmaktene la kunsten være i fred!

  • Christoffer

    Har ikke sett denne filmen ennå, men med tanke på hvor genial Ichi the Killer(som var den siste filmen som ble forbudt i Norge) er må jeg nesten se den. Har vært på radaren min lenge, men er egentlig ikke så glad i altfor voldelige filmer – men når de faktisk blir forbudt må man gjøre sitt. Godt mulig den er elendig, og godt mulig jeg må spy etterpå, men hvis det er en ting jeg hater er det unødvendig sensur. Med mindre de faktisk har inkludert barna porno, drept/torturert mennesker, eller har hemmelige meldinger fra/til Al Qaeda skal lovmaktene la kunsten være i fred!

  • Christoffer

    Jeg tror ikke det finnes for mange filmfanatakire som er respektløse nok til å forby en Pasolini film.

  • Ole-Martin

    Dårligaste film eg har sett nokon gang!!!

  • kriss

    Bra film men synnes den var for voldelig

  • Annoyed Mexican

    Medietilsynet, Y U No allow full ytringsfrihet?

    Uansett om dette er en drittfilm eller ikke, så er det klar jeg skal se filmen. Kun fordi den er forbudt. Å forby filmen er jo det dummeste Medietilsynet kan gjøre dersom de vil begrense antallet som ser filmen. Jeg hadde antakeligvis aldri sett den hvis den hadde passert med 18 års grense, rett og slett fordi den ser utrolig dårlig ut, med tynt plot osv.

    At Ichi The Killer ble forbudt å distribuere i 01 er jo helt utrolig forresten. Synes ikke den er så ekstremt egentlig. At volden oppstår i underholdningsøyemed er jo bare kos. Det skjedde jo så til de grader i f.eks Kill Bill.

  • Crisippo

    Hehe jeg skriver masteroppgave om Baise-moi for tiden så jeg har nok sett den. Mange mange ganger nå.

    Jeg synes Baise-moi rett og slett er poetisk. Den traff meg midt i hjertet og lærte meg noe grunnleggende om sex, vold og menneskers grunnleggende behov for frihet (eller hvertfall autonomi). Ren skjær punk.

    A Clockwork Orange er grunnleggende forsvar for ideen om den frie vilje. Problemet med filmen (som er fantastisk) er at Kubrick narrer seg selv når han prøver å rakke ned på religion. Skuespillet er bedre i så henseende (så en oppsetning i England nå i vår). Handler om synderens mulighet for frelse gjennom sin egne handlinger og tanker. Veldig katolsk og i en norsk kontekst ekstrem grenseoverskridende.

    Kommer nok aldri til å se Serpski Film. Fangutta har ødelagt magien. Kommer i mitt hode aldri til å bli noe annet enn machopostuleringer å se den filmen. Cirka like intelligent som å slå seg selv på brystet. Bortimot like grensesprengende som å danse på diskotek eller å ta paracet mot hodepine. Heller Sex og singelliv i maraton enn de greiene der…

  • Svein

    Vel, ytringsfrihet er bare retten til å utrykke seg. Det er ingenting i ytringsfrihetsparagrafen som sier at du har utgivelsesrett. Hvem som helst har lov å skrive en bok om hva de vil, men om ingen forlag vil gi den ut hjelper det ikke, selv om man kan gi den ut selv, med alle utgifter dette innebærer. Jeg mener at så lenge en film, bok, maleri, eller whatever bryter med et lands lovverk, så er det faktisk riktig å ikke forby den. Enten det, eller avskaffe de lovene, og da åpne grensene for alt faenskapet det må inngå. Å hyle om ytringsfrihet blir for billig, det er ingen som har sagt han ikke fikk lov til å lage filmen (dermed ytre seg), men det er faktisk ikke påkrevd at alle skal få gjennomslag for ytringene sine eller bli hjulpet med distribusjon av kriminelt materiale.

  • rystet og trist

    Jeg vet ikke om du har sett denne filmen, men det finnes ingen “underholdnings”verdi i denne filmen what so ever. Jeg er Ekstremt filminteressert, og synes stort sett alt som kan rettferdiggjøres av virkemidler kan godtas, men grafisk barnepornografi, Nyfødtpornografi, incest av egne barn, voldtekt, drapsvoldtekt og så videre kan Faen ikke rettferdiggjøres uansett hva budskapet skulle være i denne filmen. Jeg tåler mye. jeg Kastet opp av denne filmen. Dette er søppel, hvis eneste purpose er å være til underholdning for pedofile, for tro meg; det kommer den til.. Jeg håper du ser den. Jeg håper du skjønner.

  • rystet og trist

    man ser men mann som “fremstiller å” voldta sin egen sønn! Han er ikke 16-17. han er kanskje 7! Han har sæd i hele ansiktet og blør fra rumpa! Hvordan er det IKKE pedofili???

  • rystet og trist

    tror du hun er den eneste som er med i filmen eller?????? lov å tenke selv!

  • Ann

    Å forby den er jo bare å hype den opp. Har ikke sett den, og utifra det jeg leser her frister det ikke. Nyfødtporno vil jeg helst skåne huet mitt for. Uansett, poeng: forbud = reklame. Vi må ha noen grenser, ja. Men vanskelig å unngå den effekten et forbud har på en film, eller annen kunst.

  • Aleksander

    Det som gjør meg kvalm er at Medietilsynet bestemmer hva voksne mennesker kan og ikke kan se.

    Fengsels straff og bøter pga en film? det er helt sykt

    drittfilm eller ikke, folk i dette landet burde selv få velge selv hva de vil se eller ikke.

  • stigma

    Denne er da ikke så ille. Fin å se etter August Underground:)

  • Christina

    Hverken Salo eller A Serbian Film er forbudt i Danmark. Vi har ikke filmcensur og havde det heller ikke i 80′er under Video Nasties perioden. Danmark var det første land i verden til at lovliggøre pornografi og desuden tror jeg ikke, at man gør sig forestillinger om, at censur skulle hjælpe noget som helst andet end at tilfredsstille højrekristnes vrangforestillinger om films evne til at påvirke unge mennesker. Nøjagtig som Heavy Metal og computerspil.

    Det klæder ikke Norge at være konservativ og indelukket!

  • http://www.nrk.no wtf

    hva skjer vist man laster ned og ser denne fimen ?

  • Ole

    Denne kommentaren sensurerte jeg bort, og jeg oppfordrer til å holde en god tone i kommentarfeltet vårt. Det er helt greit å være uenige, men bruk et språk som bestemor ville tålt.
    Torfinn, Filmpolitiet.

  • Mr. Grotesque

    Jeg har ikke sett A Serbian Film enda, men får mer og mer lyst når den blir forbudt. Har noen her sett den japanske filmen; Grotesque? DEN ER GROTESK! Det er det ekleste jeg har sett i film på lenge.. Har sett mye rart og blir ikke satt ut av dette på noen som helst måte.. Men altså, om grotesque er godkjent kan ikke dette være stort værre? Merker på kommentarene av flere av dem som har sett denne filmen at dem er unge. Om unge mennesker kan si at dette er “rævva film” osv, hvorfor skal ikke vi voksne få mulighet til å kikke uten å bli bøtelagt? Tåpelig spør du meg. Det er også helt sant som andre nevner her, ved å gi forbud gjør Medietilsynet slik at flere vil se den. All PR er god PR, right? Denne kommer MANGE til å se KUN fordi den er forbudt – og som flere bli drit skuffet fordi dem har for høye forhåpninger til en “crap-film”.. Kan UMULIG være bra og underholdende med barneporno osv. Anyways – tenk dere litt om. Denne kommer til å bli populær!

  • Ichi

    Jeg har ikke sett A Serbian film, men alt dette sensursnakket pirrer nysgjerrigheten. Jeg har Ichi the killer dvd og DIGGER den filmen. Javisst er den rå og brutal, men jeg synes ikke det skal være opp til andre å bestemme hva voksne folk skal titte på. En advarsel mot hva man kan forvente er helt på sin plass, men sensur blir for drøyt.

  • Andreas Moss

    Jeg husker jeg ikke skjønte bæra av Ichi The Killer-sensuren. For meg ble den for, hmm, tegneserie-aktig, i sitt utrykk til at den en gang kanskje fortjente 18 års stempelet. (Kanskje ikke så merkelig med tanke på at den er basert på en tegneserie).. Tarantino går på kino, og viser da like mye vold på samme måten? Og hva med Saw-filmene og Hostel? Det hele virker så absurd.

    A Serbian Film virker mer logisk å banne i alle fall. Har ikke sett den, men da jeg leste om den første gang ble jeg litt uvel. Den høres ut som den slekter mer med Saló i at den viser vold og seksualisert vold som en politisk allegori, og har antageligvis ikke denne distanserte humoren/ironien i volden vi finner i Miike. Likevel synes jeg å forby folk å selge den virker litt gammeldags.

  • Henrik

    Syntest den var veldig voldsom, og den klart ikke er for alle, men å totaltforby den er heilt feil!
    For det første gir det den bare mer oppmerksomhet + det er en form for sensur, og jeg mener at all sensur er ond sensur. Skjerp dere, medietilsynet!

  • Kristen filmelsker

    Jeg er kristen, og liker sånne type filmer! Er ikke sadistisk, bare synes det er interessant å se de mørkeste sidene av et menneskets sinn. Det at slike grusomme ting faktisk hender i virkeligheten er et mer enn godt nok bevis på at Satan eksisterer i like stor grad som Gud selv.

    Så denne filmen idag, og må innrømme at denne filmen på mange måter skiller seg ut fra andre filmer i denne kategorien. Denne filmen beveget seg over det grenselandet som mange andre filmer ikke helt har våget seg på å vandre i. Å se en fullt erigert penis presses inn i ansiktet på en mann der det en gang har vært et øye er ikke akkurat noe som har blitt gjort i andre filmer. Ei heller at en mann tar imot et nyfødt barn der den eneste hensikt er å voldta det, mens moren ligger på et bord og ser på mens hun nærmest trekker på smilebåndet. Ei heller å se en kvinne gripe fatt i en erigert penis (den samme penisen som nevnt over) for å sette tennene sine fast i den. Ei heller at en mann voldtar en person som har dekket til fjeset sitt, og når han tar vekk det som dekker til fjeset finner han ut at det er sin egen sønn han har voldtatt.

    Hva skal jeg si? Det var ikke en dårlig film med tanke på plottet, men en god del av de scenene kunne regissøren ha spart seg for. Til tider følte jeg at jeg så på en “fetisjpornografisk film” for spesielt interesserte, framfor en “thriller” som det står på det svenske coveret jeg har kjøpt.
    (Ja, jeg kjøpte den i Sverige, siden den er ulovlig i Norge. Det samme gjorde jeg med Ichi The Killer og Grotesque, og Salo og Sodomas 120 dager som visstnok ikke var ulovlig i Norge allikevel.)

  • rune

    Disse nekro, voldtekt, og drap scenene det er snakk om i denne filmen… det er vel filmtriks? Om filmen viser ekte saker bør alle som var involvert med filmen råtne i fengsel resten av livet.

    Og til den Kristne fyren over meg som er så glad i sånne filmer. Om Gud har skapt alt, og gud er allmektig.. hvorfor finns da satan? …æsj, nå ble jeg kvalm..

  • Kristen filmelsker

    Satan var opprinnelig en av Guds engler. Hans navn var Lucifer. Han var i Himmelen, sammen med alle de andre englene, og lovpriste Gud. Men, Lucifer fikk for høye tanker om seg selv, han ville gjøre seg selv lik Gud.

    Jesaja 14:13-14:
    “Det var du som sa med deg selv:
    «Til himmelen vil jeg stige opp;
    høyt over Guds stjerner reiser jeg min trone.
    Jeg tar plass på tingfjellet lengst i nord.
    Jeg vil stige opp over de høye skyer og gjøre meg lik Den Høyeste.»

    Lucifer gjorde opprør mot Gud. Han fikk med seg en tredjedel av Himmelens hær, og gikk til krig med dem. Men erkeengelen Mikael og de andre trofaste englene som holdt seg til Gud kastet Lucifer og de falne englene ut av Himmelen.
    Lucifer og hans tilhengere (ofte kalt demoner) fikk makt over menneskene på jorden. De villeder dem, og får dem til å gjøre grusomme ting. De påvirker deres frie vilje til å tjene og adlyde Lucifer i stedet for Gud. Lucifer ble nå Guds motstander, og ble kalt Satan (“satan” er hebraisk og betyr “motstander”)

    Altså, Gud skapte ikke Satan, han skapte Lucifer. Lucifer valgte å bruke sin frie vilje til å gjøre opprør mot Gud, og har nå greid å føre menneskeheten på kollapsens rand. Nettopp derfor Jesus ble sendt til jorden for å fri oss mennesker ut fra Satans lenker.

  • http://lollersen.no Lol

    TLDR, lol….

  • https://www.facebook.com/qqqqqqqqqqqw Marius Andrè

    Ingenting.

    Eg holder på å laste den ned nå, frå denne linken:

    https://thepiratebay.org/torrent/6618566/A_Serbian_Film_%282010%29_Uncut_BRRip_Xvid_AC3-Anarchy

    Du må ha µTorrent/Bittorrent installert for å laste ned filmen.

  • Frida

    Det er jo litt dumt å si at budskapet med filmen er hva folk gjør i Serbia…. Jeg ser faktisk på det som en fornærmelse….
    Poenget er vel hvor langt mennesket er i stand til å gå for penger…

  • Atle

    Det var uhyggelig å se denne filmen. Men jeg har også sett PAX, så jeg har erfaring med uhyggelige filmopplevelser. Jeg har også stiftet bekjentskap med Humancentipede (pga South Park) og A Hobo With A Shotgun. Sistnevnte har en scene som innebærer en buss med skolebarn og låta Disco Inferno. Om du ikke vil se filmen, se den scenen. Hysterisk. Men tilbake til A Serbian Film. Det kan hende det var viktig at denne filmen ble laget, og jeg fikk en følelse av at dette er den skitne utgaven av Taken (den med Liam Neeson). En eller annen far leter etter jenta på artikkelbilde (hun med håndjern på senga). Uansett, jeg angrer noe helt enormt på at jeg så den. Dette passer bedre i bokform om det er veldig viktig å bringe sånt til verden. Sitter fortsatt igjen med et enormt “hvorfor?”.

  • http://www.facebook.com/people/Reidar-Solemsjø/100000343434455 Reidar Solemsjø

    alvorlig talt, forstår du hva du selv skriver? tror du virkelig dette er den virkelige verden vi lever i?

  • http://www.facebook.com/people/Reidar-Solemsjø/100000343434455 Reidar Solemsjø

    bra innsikt!

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=603080514 Thor Hardstyle-Raver Hald

    OMG, seriøst FUCK norge
    INGEN bestemmer hva JEG skal få lov til å se på, herregud….

  • Anonym

    Gammel artikkel men shit au.

    Leste om denne filmen da den kom, fant da ut at jeg klarer meg uten denne filmen. Men nå når den er forbudt får jeg en trang til å ha filmen. Har fremdeles ikke spesielt lyst å se den bare eie den. Er alltids gøy å eie noe som er litt vanskelig og få tak i :)

  • http://www.facebook.com/people/Kent-Fjelldal/1119061572 Kent Fjelldal

    ” Ichi the Killer fra 2001 var den siste filmen som fikk samme vedtak”

    Fantastisk bra reaserch… Filmen “Murder Set Pieces” ble jo bannet for et par år siden da.
    http://www.imdb.com/title/tt0422779/

  • http://www.facebook.com/people/Nina-Kristiansen/618586992 Nina Kristiansen

    Den selges i Sverige (Nordby Senter), ikke vanskelig å få tak i. Koster ca 60 kroner.

  • http://www.facebook.com/people/Tor-Atle-Kindsbekken/556625177 Tor-Atle Kindsbekken

    Jeg har sett mye film og anser meg selv for å være ganske hardhudet, men må tilstå at denne ble sterk kost og gjorde et uslettelig inntrykk selv på meg. A Serbian Film er nok den sykeste og mest groteske film jeg har sett! De som kan se denne filmen uten å bli småkvalm mer enn en gang bør seriøst vurdere å få sjekket psyken. Derfor syns jeg forsåvidt det er greit at filmen er blitt forbudt slik at “sarte sjeler” slipper å få den med seg hjem fra kiosken ved et “uhell”. For dette er helt klart en film for de mest hardhudede!

    Men når det er sagt så syns jeg “A Serbian Film” er en utrolig bra film på mange måter. Dette er uten tvil den sterkeste og mest gripende film jeg har sett på veldig veldig lenge! Dette er en film som fester seg, på godt og vondt, og gjør et uslettelig inntrykk hos ALLE som ser den! Det er en sterk historie som er langt fra forutsigbar. Filmskaperne bak denne filmen har hatt svært god fantasi sammenliknet med filmene som (masse)prduseres hos de fleste store vestlige filmselskapene for tiden. I tillegg er filmen et solid og godt håndtverk på alle områder, ikke minst med gode replikker og svært dyktige skuespillere hele veien, ja som nesten blir FOR troverdige til tider! Og enten vi liker det eller ikke så vet vi jo at slike ting skjer jo i virkeligheten også. Dermed kan den ikke beskyldes for å være lite troverdig heller.

    Dermed gjenstår det bare å ønske GOD FILMOPPLEVELSE fra meg ;-)

  • Markus Slettholm

    Ok

  • Anonym

    Faen, for en gjeng inkompetente duster de fleste av dere er. Blabla, ytringsfirhet, sug meg hardt og lenge i stumpen. Det er da supert at vi har en lov som forbyr barneporno, og etter å ha sett denne filmen satt jeg igjen med en kvalme i magen og et forvirra hode. At en film hvor en mann blir pult i øyehullet, en nyfødt blir pult, en mann voldtar sin egen sønn og den samme mannen halshugger en dame med sverd, mens han fortsatt kjører på i kropps-åpningene hennes skal selges i seriøse, norske filmbutikker er helt galt. De er dessuten altfor slappe med aldersgrenser, og det kan fort hende at en prepubertal drittunge kjøper den, fordi det er så ekstremt kult med “grøsser”-filmer. Det sykeste er faktisk at en lenger ned på siden skriver at denne filmen er kjempebra, fordi den skildrer krigen i Serbia. La meg sitere: 

    “A serbian film er en genial film på mange måter. Ikke glem at dette her er i serbia og filmen spesielle kritikk er mot krigen, dens ødeleggelser, og derav mange foreldreløse barn som blir offer for hvem som helst kjeltring.Samtidig er filmen en kritikk mot dagens samfunn som hele tiden skal tøye grensene fordi at massene, dvs folket krever mer og mer.”Noen av dere er syke i hodet. I rest my case. God natt.


På forsiden nå