Er spill bare et medium for virkelighetsflukt, eller gir de oss kunnskap og evner som gjør oss i bedre stand til å håndtere den moderne hverdagen. Hvorvidt spill er og kan være lærerike er en klassisk diskusjon som både vekker interesse i media, forskning og blant interesserte for øvrig.

Les også: Statham kan ta over Transformers.

Spennende læring eller digitalt blodbad? (Illustrasjonsfoto: Boxcolour).
Spennende læring eller digitalt blodbad? (Illustrasjonsfoto: Boxcolour).

Barn og unge har i de siste årene fått stadig mer ammunisjon som de kan bruke mot foreldre og bekjente for å rettferdiggjøre sin hobby.

Steinkuhler og Duncan konkluderer sitt studie av læring i online-rollespill, med at spillene skaper vitenskapelige vaner og metodiske fremgangsmåter, som skoleverket for lengst har mistet grepet på.

De som er familiære med de mer tekniske diskusjonene på World of Warcraft-foraer, er vant til diskusjoner av spesialisering og taktikker, som til en større grad ligner på et vitenskapelig prosjekt enn en spilldiskusjon.

Et av de mest tradisjonelle argumentene er at spill med en flerspillerkomponent kan være med på å utivkle barns samarbeidsevner og organisasjonsevner.

Se: Det feteste fra Minecraft.

Selv om alt dette er veldig positivt, er det samtidig noe abstrakt. Ville mine foreldre vært mer entusiastisk ovenfor min spilling, hvis jeg fortalte dem at jeg utviklet min evne til å ta rasjonelle valg, ved å springe rundt med et sverd og denge løs på monster?

I denne artikkelen vil jeg istedet se nærmere på konkrete ting spill har lært meg. Med konkret mener jeg direkte fakta.

Leksjon 1: Historie

Det spill sannsynligvis har lært meg mest om er historie. Dette har både skjedd direkte gjennom skildringer av historiske hendelser, og ved at jeg senere har fordypet meg ved bruk av Wikipedia og internett generelt.

Medal of Honor og Call of Duty har lært meg hvor ulike slag fant sted og forløpet til andre verdenskrig.

Selv om filmen Redd Menig Ryan allerede hadde vekket min appetitt, var det ikke før jeg faktisk spilte mine første historiske krigsspill at jeg orket å bruke fritiden min til å lese om dette.

Anmeldelse: The Lincoln Lawyer – Overraskende og sterk krimfilm.

Også Assassin’s Creed-serien har vært behjelpelige med å fylle noen av mine kunnskapsgap fra både korsferdene og Italia i rennesansen.

Lærer og spillentusiast Magnus Sandberg har gått så langt som å ta i bruk Assassin’s Creed 2 i undervisninga.

– Jeg forteller elevene mine at de skal gå rundt i Firenze, og se på byen og alle de ulike tingene, folk du kan møte, bygg, mote og yrker. Og lage gode spørsmål. Og når de har gjort det i en time, så går de til datalabben og arbeider med å finne svarene på spørsmålene de har kommet frem til, fortalte  Magnus Sandberg til Pogled Proz Krozor under IFT Moskva 2011.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Kan dette erstatte historiefaget på skolen? (Foto: Ubisoft).
Kan dette erstatte historiefaget på skolen? Bilde fra Assassin's Creed 2 (Foto: Ubisoft).

Leksjon 2: Mytologi og religion

Min interesse for religionsfaget på skolen var relativt gjennomsnittlig, men likevel kan jeg ekstremt mye om greske guder, og obskure konsepter fra religion.

Les: Nyinnspilling av nerdeklassikern WarGames i 2013.

Spill som God of War og Titan Quest gir spilleren et direkte forhold til stoffet, og læringen blir derfor relativt enkel. Selv om fortellingene i spillene er moderne fiksjon, blir det mye enklere å lese om alle disse gudene på nett når man faktisk har møtt dem, og vet hva som kjennetegner dem.

Mye av min kunnskap kommer også fra de mer indirekte referansene. Navn på gjenstand, monster og områder i rollespill er vanligvis på en eller annen måte knyttet til et religiøst eller mytologisk verk.

I World of Warcraft finner man både et våpen som heter  «Iblis, Blade of the fallen Seraph» og området «Forge Base: Gehenna», noe som har røtter i abrahamisk religion, altså jødedom, kristendom og islam.

Del din mening: Hva forbinder du med trendordet «casual»?

(Artikkelen fortsetter under bildet).

God of War 3. (Foto: SCEE)
Hvem vil ha Kratos som vikar i RLE-timen (Religion, livssyn og etikk)? (Foto: SCEE)
Leksjon 3: Farger og edelsteiner

Et fellestrekk for mange av mine spillentusiast-venner, er at de er særdeles gode til å beskrive gjenstander. Uten spill hadde jeg aldri sett forskjell på skarlagen-, blod- og høyrød.

Takket være Mega Man vet jeg hvordan cyan ser ut, og Anarchy Online åpnet øynene mine for den fantastiske azurblå fargen.

Les også om spillets jubileum: Anarchy Online fyller ti år!

For undervisning i edelsteiner er selvfølgelig Diablo 2 obligatorisk grunnkurspensum. Selv om jeg ikke akkurat er fast klientell hos min nærmeste smykkeforhandler, er det å kunne skille mellom en topas, safir og en ametyst kunnskap som har vist seg å være nyttigere enn jeg hadde forventet.

Dette var tre eksempler på faktaopplysninger og kunnskap jeg har tilegnet meg gjennom storspill, som primært er ment som underholdning.

Anmeldelse: Hanna – Beintøft gjennombrudd for Saoirse Ronan.

Selv om spill i størst grad har fungert som en avansert engelsklærer, valgte jeg å fokusere på de enkle og mer faktaorienterte leksjonene, som vanligvis blir overskygget av prat om samarbeidsevner og nettverksbygging.

Hva har du lært fra spill? Del dine faktakunnskaper i kommentarfeltet.

  • Som spillgud har jeg lært mye fra Zelda,inFamous,GTA,Red Dead Redemption og faktisk Star Wars The Force Unleashed så mitt forhold til spill er godt!

    • Thomas

      inFamous? what is there to learn?

  • arne

    Om du stryk på Kratos sine prøver, so kjem ein raud runding over haudet ditt.

  • Kjetil

    Jeg har lært å skyte folk 😀

  • Ruben André

    Ikke glem rollespillet Mount and blade! Har lært veldig mye om hvordan et kongerike ble styrt, vasaller, høvdinger osv… Og ikke minst taktikk, timing og en god del strategi er veldig viktig for å vinne over fienden… Jeg har kanskje ikke lært så mye historie av å spille det, men jeg har lært en god del om middelalderen selvom spillet kanskje ikke er så historisk korrekt 😉

    Kan også nevne Medieval Total war, som er noen av mine absolutte yndlings strategi spill! Der lærer man historie i tillegg!
    Faktisk når jeg tenker over det, så er alle Total war spillene lærerike på sin måte.

  • Uberlund

    Lærte egentlig å snakke og skrive engelsk etter å ha spilt Monkey Island 2, Curse of Monkey Island og Bud Tucker in Double Trouble. Det har noe med det at du velger hva du sier og så må du egentlig ta å tenke og vite hva alle de forskjellige tingene er for at du skal klare å komme deg gjennom spillet. Så jeg lærte min Engelsk der ifra. Det er egentlig det jeg har lært av spill.

  • Det er mye å lære om sivilisasjoners historie og utvikling av spillserien Civilisation. (Hvis man gidder å lese bakgrunnsinfoen om dem da).

    • Ask

      LIKER!

      Spesiellt Civ3 ^^

  • Dette er jo kjempespennende!

    Hvordan gjøre det i praksis? Er det spill som må installeres? Hvordan funker det med dårlige skolelaptoper?

    Jeg er snart ferdig historielærer og jobber med en masteroppgave om historielæring og rollespill. Synes dette er kjempekult!

  • Thaniel

    Den første utgaven av civilization kan du nok spille på de fleste smarttelefoner idag. Om d klarer å finne det. På et makro nivå er den serien veldig gjennomarbeidet. De senere utgavene, som blant annet inkluderer religion, kultur og krig, industri, på forskjellige plan, krever litt mer. Ellers så kan jeg si at mount & blade originalt ble utviklet for å være en middelalder simulator for sentral og østeuropa. Det er til dags dato spillet med mest realistisk utvalg klær, rustniger, våpen og handelsvarer og mat. Og kamp der er også noe av det mest realistiske med hennsyn til bevegelser og brl av noe jeg noen sinne har sett. Og jeg har holdt på med blankvåpen i RL noen år nå. Spoiler; det kan hende fektescenene i filmer vil se dårligere ut etter å ha spillt M&B en stund, fordi man i film ofte ignorerer fakta.

    Ellers for middelalder, og om man vil, renesanse, ville jeg også anbefale å ta en liten titt på D&D 3.5, inkludert boka «cityscape». Lag deres egen verden bassert på virkeligheten, introduser realisme bit for bit. Gjort riktig vil man på et års tid med et par ukentlige spillinger, ha unger som har en mental avatar i en realistisk middelalder verden. Poenget er å dytte det historiske inn sammen med morroa, og droppe det som er for heftig, men likevel tillate endel gøy for å holde på interessen.

    Det er faktisk ganske mange fagpersoner og akademikere som har science fiction og fantasy å takke for sine karierevalg idag. Dataspill er i så måte «bare» et nytt medium.

    M-H

  • Ja, det er jo helt sant 🙂 …og det gjelder jo til en viss grad meg selv og .. hadde aldri blitt historielærer om det ikke hadde vært for laivinga 😉

    Som lærer har man begrensen med tid og man kan ikke sitte i timesvis og spille. Eldre historie er et totimersfag som ikke skal ha avsluttende karakter og det er nok i det faget man kan bruke slike spill mest, men to timer i uka er ikke spesielt mye. Å ha i lekse å spille data kan jo være ganske artig 😉 Men hvordan kan man da kontrollere at leksa gjøres?

    • Thaniel

      Begynte med laiv selv 🙂
      Totmers fag er lite. Sitter for tiden og leser astrodnamikk og rakettmotorkonstruksjon og teori for morroskyld, innimellom research innen politikk, historisk medisin, moderne anatomi og gamle byggeskikker til et rollespill jeg er DM i. Personlig er det nok lite pålitelig fakta jeg har ene og alene fra dataspill, men jeg vil uansett anefale deg å ta en titt på civilization og mount & blade om ikke annet. De viser tilsammen godt sammenhengen mellom utvikling over tid og forskjellige samfunnslag og filosofier. En form for hands on erfaring med en for for rollespill kan værfe fordelaktig, men to timer per uke er lite, om klasse er mye større enn et dussin eller så.

      Å prøve å få ungene til å lese et minimm av kapitler i en bok som bakgrunnsmateriale blir nok ikke en god start. Kanskje vist en film først, for å sparke igang litt interesse. Så hatt litt skriftlig materiale tilgjengelig til dem for bakgrunn.

      Jeg må abare skyte inn at jeg etter skolen var møkka lei alt mølet om vikinger og norrøne folkeslag, inntil jeg begynte med reenactement, og fant ut at det meste vi lærte på skolen var omtrent synonymt med hollywood info, på nivå med «the vikings» fra ’75, og dermed feil.

      Akkurat som en ekskursjon til f.eks. Folkemuseet på bygdøy neppe sparker igang interessen i første omgang. Man trenger å finne noe interessant, underholdende, i første omgang. Det kan for eksempel være ved å konstruere en middelalder by, et samfunn, fra hus, byggematerialer, klær og mat, samfunn, fra grunnen av. Og gå litt inn på typiske løsninger, og la ungene velge blant det, tegne landsbyen gate for gate,, hus for hus. Sjekk opp «papercraft», dere kan lage papirmodeller etterhvert som det utvikler seg. Ta det som en serie mindre foredrag, og inkluder ungene i det. Gi dem rom for fantasien til å løpe rundt. Vis monty pyton og ridderne av det runde bord. Underholdnende, og ikke dumt egentlig. Så kan man i denne landsbyen, om det ikke er en for stor klasse, spille litt rollespill med byen som bakgrunn.

      Bare en tanke fra toppen av hodet mitt. Yndlingsperioden min er edwardianske tider, men dt har blitt nok lesing og graving i andre tider også. Matoppskrifter fra tidlig middelalder og viking, garving og håndtverk, salmakeri og slikt. Morsomme hobbyer 🙂

  • karl olav

    trur me kunna hatt spel som age of empires i skuetia 😛

    • Jeg brukte Age of Empires II da jeg var lærer for 4.-5. klasse for 10 år siden, elevene spilte mot hverandre på LAN i klasserommet. Både gøy og lærerikt. 🙂

  • Thaniel

    Mmm, kontrollbav at alle har spillt et par timer civilization…. I vanlige fall ville nok det å måtte spille enten gjort spillet mindre spennende, og alle måtte kunne ha tilgang til det. Litt utspørring kunne nok klart seg, men jeg tror nok det ville gitt best resultat om det ble brukt som bakgrunn for å gå videre i noen av temaene. Man skal forøvrig være forsiktig med mange typiske victorianske myter som desverre finnes i moderne oppfatning av tidligere historie. F.eks. Gammel gresk og romersk indremedisin, der de var vel istand til både trepaneing, tarmindytting, fjerning av cyster og svultser i bukhulen og ymse, med både bedøvelse og desinfekterende væsker (vin og eddik), eller grekerne som åpnt tmpeldører med dampkraft, eller persike stempelpumper og kamaksler. Ting man tradijonellt har tilskrevet nyere oppfinnere. Eller som mange rollespillere blir overrasket over, repeater crossbow eksisterte faktisk. Den var bare litt dyr for romerne å lage i noe stort antall for 1600 år siden. Slike morsomme fakta som får en til å lete litt videre etter nye rariteter 🙂

    Men tilbake til å kunnekontrollere at spilleleksene blir gjort. Et annettema er om det ikke er en eller annen form for innlevering, så vil mange fort prøve seg på å skulke unna. Og en innlevering blir fort litt vel monoton og ensformig av seg, og det faller fort tilbake til det vanlige mønsteret. Og i en klasse er det fort flere som ikke brys seg noe om dataspill, og mens noen tar det glatt, ogheller satser på å prøve å rnne det så fot som mulig, vil andre sitte og lese alt som dukker opp av tekst. Enkelt skal det ikke være 🙁

    Men, send meg en mail på lord.thaniel at Gmail.com. Så kan vi storme litt hjerne mer effektivt om du vil. Har et par andre ideer også.

  • Thaniel

    Mmmm, age of emåires er bra sted å prøve utstrategi fra virkeligheten 🙂

  • Gladstone Gander

    Nesten alt jeg har lært, har jeg lært av å lese Donald Duck & Co.

    [spoiler] Feks at man kan bli supersterk av å spise peanøtter! [/spoiler]

  • Selvfølge

    På CV’en:

    Half-life (erfaring med Hazard Suit og radioaktivitet)
    Civilization (kunnskaper om global oppvarming og hjulet)
    Championship Manager (lederegenskaper)
    Command & Conquer (kommunikasjonsevner)
    Sam and Max (kreativitet)
    Duck Hunt (tilhører defintivt middelklassen)
    Monkey Island (rrrr, guess who’s THE pirate around here…)

  • evva

    Age of mythology er definitivt et bra spill. Det er ganske gammelt så det burde vel fungere greit på de fleste pcer og det tar for seg store deler av både gresk, norrøn og egyptisk mytologi.
    Utgiveren har til og med tatt seg tid til en kort beskrivelse av alle gudene og mytologiske vesenene som finnes på spillet, (viss du gidder å lese selvsagt) noe som gjør spillet meget lærerikt.

  • Mr.X

    Min evne til å tenke strategi har blitt sterkt utviklet av å spille div strategispill.Elsker å finne hull i fiendens forsvar og å selv bygge et forsvar som er umulig å trenge igjennom.

    Ellers har jeg lært mye om fly og hvordan disse oppfører seg via flysimulatorer.Å lære å fly modellfly var såre enkelt fordi jeg har stikkefølelsen inne fra før,samt viste litt om hvilke manøverer fly kunne og ikke kunne ta.

  • Ragnvald

    Spill er selvsagt ein læreskilde, for både barn og voksne spillere. Den sosialiserende verdien ved videospill er også ganske stor, og eg vil påstå at den er større hjå barn ein mindre alder. Det skribenten av dette innlegget menes, er jo det alle allerede vet; vi lærer oss også ting av spill, men til kva grad? Det flotte med videospill er at det truleg er ein større interessevekkjar enn skulebøker for mange, og det gjør det enklare for ein å lære av det. Spill i seg sjølve kunne derimot vore meir lærerike, men kva veit vel eg =S

  • larvefot

    Horribel utvikling. INGEN spill har enda presentert et objektivt syn historiske hendelser på. Spillene har heller ikke med relevante opplysninger for elever som skal forstå den større sammenhengen.

    Hvorfor ikke samtidig bytte ut sammfunnsfagboken med propagandafilm fra nazi-tyskland? Eller Norskboken kan byttes ut med SMS. Hvem skal fortelle deg at det aldri var noen «Anne-Franks video-blogg».

    • Thaniel

      Det blir ikke lagt noe stort arbeid i å benytte objektiv informasjon i dataspill, fordi det er et område for informasjon og kunnskapsspredning som ignoreres, og produsentene står dermed helt fritt til å bruke den informasjonen de vil. Det er også mer enn nok av spill som er blitt laget for å spre informasjon/propaganda som har direkte feil informasjon i seg. Men fordi spill ikke blir tatt seriøst, er det heller ingen som gjør noe med det. Og når en spillutvikler bruker masse tid og krefter for å gjøre spillet sitt realistisk., så r det noen som klager over at det har for mye naken hud eller annet tullball. Inntill dataspill faktisk blir annerkjent for de verdier og de mulighetene som ligger i det, vil det fortsatt være et lovløst område med kraft til å forvirre og misslede, me også å skape en grobunn og i et grunnlag for videre utvikling. Litt som med skolen egentlig. Det er mye symptomatisk kunnskap som læres bort der, men overraskende lite grunnleggende bakgrunnsmateriale. Et prakteksempel på det er samfunnsfag og slikt. Begrepet «seierherren skriver historien» er like gjeldende her i landet. Dessuten har det i de senere årene vært en tendens til å undertrykke veldig mye kunnskap i skoleverket. Og heller bruke skremselspropaganda mot ting med diskutable etiske verdier framfor å forklare hvorfor.

      Som du sier «Larvefot», så hadde det kanskje ikke vært så dumt å vist en nazi propaganda film på skolen, og vise elevene med hvilken innpakning folket fikk en sannhet servert, mens andre fikk lide i de virkelige verden. Men det er klart, å vist en slik sammenheng ville vel vært fordomsfullt og dermed ikke objektivt?

      Selv om psykologer idag lærer med blant annet bakgrunnen for hva og hvordan Goebbels klarte det han gjorde, så er dette objektiv informasjon som skal unndraes vår fremtidige små? Ikke la dem lære av tidligere feil, kun av kontrollert suksess? Gah!!!

      Forresten «Larvefot», du er skyld i at denne diskusjonen nettopp beviste Goodwins lov om internettdiskusjoner. Høyst unødvendig å trekke inn politisk og etisk forstyrrede (les Nazisme) i en diskusjon om læreverien i dataspill. Pekefinger på deg.

  • e.g.Hänsel

    Jeg skrev en oppgave om dette på lærerhøgskolen, for snart ti år siden.
    Der testet jeg flere spill, Age of Empires II, COD, Battlefield 1942, for å se om det var mulig å implementere dette i noen form for undervisning.
    Jeg kom frem til omtrent samme konklusjon som det her er beskrevet, at spill i utgangspunktet er kun en apetittvekker i sin rå form, med unntak av strategibaserte spill som er tro til historien. Desverre kan disse kun brukes i fag som det er for få timer til å kunne utnyttes (Samfunnsfag/Relegionslære)

    Men jeg kan se for meg muligheten for kvalitetsvaliderte spill, som kan brukes til historieundervisning, hvor man f.eks. får ta aktivt del i historien. Desverre må dette valideres av noen, og disse noen er som regel de samme som validerer skolebøker, og dermed er det igjen problemstillingen som hva er riktig historie…

    e.g.Hänsel

  • Thaniel

    Mmm, det er ulempen med å kun pirre ved og skape apetitt for noe, især om det er «tvunget». F.eks, hadde jeg forstått hvor anvendelig trigonometri og ligninger er hadde jeg fulgt bedre med. Nå må jeg lære meg alt det på egenånd. For de som allerede har fattet interesse for de eventuelle temaene, vil det i bestefall være undholdning, for de som ikke plukker opp interessen, blir det bortkastet til de og neppe veldig underholdende. Omtrent som med alt annet på skolen.

    Så selv tatt i betraktning den tvungne tonen slikt kan få i organiserte former, synes jeg fortsatt det er en glimrende ide.

    L.T.

  • blogz

    Jeg lærte ikke så reint lite av Transport Tycoon i gode gamle dager. Og alle som har prøvd Cæsar III vil ha en viss idè hvor vanskli politikk og samfunnsutvikling er. Man får om enn ikke annet ett inblikk i hvordan økonomi ,transport ,tenkisk utvikling fungerer. Og ikke nok med det. Siden slike titler som God of War og Assasins Creed kan utløse en nyskjærrighet vil jo da et søk på wikipedia være et udiskutabelt skritt i en akademisk retning. Ikke så stort akademisk sprang kanskje, men ALT er jo bedre enn at kidsa ikke verken brenner for eller vil lære noe da alt de skal lære står tørt i en bok.

    Kartlesing og retningsans er også ting gamere fixer litt lettere i det virkelige liv etter å ha funnet ut av gatebildet i 1500tallets Roma.