Stockholm: Høstens store spillslag står mellom Call of Duty: Modern Warfare 3 og Battlefield 3.

To vidt forskjellige utviklere har to av verdens største spilldistributører i ryggen. Activison gjør alt de kan for at deres Call of Duty-serie skal beholde sin posisjon, mens EA har lagt mange ressurser inn i utfordreren.

Det svenske spillstudioet DICE inviterte denne uken nordisk spillpresse til sitt kontor i Stockholm, for å vise at Battlefield 3 snart er klar for det globale spillmarkedet.

DEBATT: Svenske utviklere tar over verden

Denne sniktitten omhandler kun enkeltspillerdelen av Battlefield 3, mer om flerspillerelementene får du senere her på Filmpolitiets nettsider.

Global terrorisme, igjen

En amerikansk storby trues av et snarlig terrorangrep, hovedpersonen i Battlefield 3 sitter i avhør hos Homeland Security og forteller alt han vet. Kommer en ikke til bunns i saken, kan millioner av mennesker rammes.

Med dette som bakteppe, får du spille og ta del i en rekke flashbacks. En slik type rammefortelling er hverken noe nytt, eller særlig revolusjonerende i spillsammenheng. Samme fortellerteknikk ble brukt i Call of Duty: Black Ops.

Ved å ta i bruk akkurat denne måten å fortelle historien på, kan du som spiller på kort tid reise over hele verden.

En av disse flashbackminnene handler om et jagerflyoppdrag (‘Going Hunting’) hvor du skal ut på tokt, men selvsagt kommer fienden og du må komme deg igjennom en spennende dogfight med jagerflyet.

Battlefield 3 - Aircraft Carrier. (Foto: EA/DICE)
Battlefield 3 - Aircraft Carrier. (Foto: EA/DICE)

Interessant nok, er det ikke slik at du kan kaste deg rett ut i en spennende luftkamp. DICE har valgt å legge vekt på kontrastene mellom rolige perioder i spillet, og de intense. Alt for at spenningsnivået skal bli enda høyere når du først kommer i en kampsituasjon.

Dette forholdet mellom rolige og intense perioder, er best eksemplifisert i spillklassikeren Shadow of the Colossus. Les min omtale av det japanske mesterverket her.

I oppdraget ‘Going Hunting’ må du før kampen bruke tid på å sjekke både bremser og flaps (se bildet over), og gå igjennom en ganske omfattende forhåndssjekk for flyet. Etter du er kommet opp i lufta, så må du fly i flere minutter før det spektakulære luftslaget starter.

For de som lurer på hvordan det er å fly i Battlefield 3, så kan jeg fortelle at det er overraskende intuitivt. Spillet er stappet med kjøretøy, alt fra helikopter til store tanks. Noe som spesielt er morsomt i flerspillermodus (les mer om flerspillerdelen kommende fredag her på nettsidene til Filmpolitiet).

RETRO: Excitebike – sjekk ut denne spillklassikeren

Det er mange, inkludert undertegnede, som lurer på hvorfor DICE og EA velger en rammefortelling så lik hovedkonkurrenten.

Mens Call of Duty: Black Ops brukte mye tid på konspirasjonsteorier, mystiske tall, tortursekvenser og høy intensitet (alt for å stresse og forvirre spilleren), legger Battlefield 3 sin enkeltspillerhistorie seg på et helt annet nivå.

Avhørene av hovedfiguren er sobre, rolige og sindige. I denne delen av fortellingen er det ingen amerikanske militærgeneraler som roper det i ansiktet eller stressende situasjoner.

Og det er et helt bevisst valg fra de svenske utviklerne.

– Vi tør å ta pauser

Karl Magnus Troedsson - DICE - Battlefield 3. (Foto: Battlefield.com)
Karl Magnus Troedsson er sjef i DICE, og jobber med Battlefield 3. (Foto: Battlefield.com)

Karl Magnus Troedsson er sjefen i Stockholm, og har i løpet av et tiår utviklet det svenske studioet fra en liten jypling til en av verdens mest sentrale spillutviklere.

– Spill er et spennende fortellermedium, fordi det ikke er lineær som film. Vår innfallsvinkel er nok ikke revolusjonerende – vi jobber med sterke figurer, og å sette disse i situasjoner som er interessante og kan få den som spiller til å tenke litt.

DEBATT: Hvor viktig er musikken i spill?

Troedsson mener selv om det ikke er snakk om å finne opp kruttet hver gang, så skiller høstens to store spillkonkurrenter seg fra hverandre når det gjelder fortellerteknikk og enkeltspillerdelen.

– Vi er ikke redde for å ta med rolige partier i spillet vårt. Mange førstepersons skytespill (FPS) kan være veldig fokuserte på at det skal være konstant action fra første stund, der du knapt rekker å trekke pusten!

– Det kan jo sammenlignes med en gitarsolo som varer i seks timer! Vi har lagt inn pauser inni mellom alle actionsekvensene slik at du kan få tid til å snakke med de andre spillfigurene, og slik at vi kan bygge opp et spenningscrescendo i fortellingen. Vi har nok hentet mye inspirasjon her fra filmverdenen, for selv ikke i de største actionfilmene finnes det rolige partier som har fokus på fortellingen.

Du får hele intervjuet med Troedsson, og hans perspektiver på spillindustrien i et eksklusivt radiointervju senere denne uken.

DICE-sjefen tuller heller ikke når han sier at Battlefield 3 går bort i fra det heseblesende tempoet som kjennetegner FPS-spill av denne typen.

Spørsmålet er om hva spillere ute i verden liker best, høyt tempo og overveldende intensitet igjennom hele spill opplevelsen – eller et spill som lar spenningskurvene variere mer?

Jeg heller personlig mot det siste, spill som bruker tid på å bygge opp intensitet og fortelling appelerer ofte mer til meg.

Under mitt besøk hos DICE, fikk jeg spille de første 45 minuttene av enkeltspillerdelen. Det var en veldig positiv opplevelse å se et spill som tar seg litt mer tid til en god fortelling.

(artikkelen fortsetter under traileren)

Imponerende grafikk

Alle bilder som brukes i denne artikkelen er hentet fra en PC-versjon av spillet. Og det er viktig å huske.

Dagens spillkonsoller nærmer seg både fem og seks år, det betyr at det er stadig vanskligere å tyne enda bedre grafikk ut av dem.

TOPP 5: Gale vitenskapsmenn – sjekk lista her!

I mine øyne så Battlefield 3 meget pen ut i konsollversjonen, men det var først da jeg satt meg ned ved en av PCene i DICE sine kontroer at jeg virkelig fikk hakeslipp.

(disse maskinene var selvsagt ‘state-of-the-art’, og du må regne med en kraftig oppgradering av din datamaskin for å kunne spille med maksimale innstillinger på grafikken)

Patrik Liu - DICE - Battlefield 3. (Foto: NRK / Rune Håkonsen)
Patrik Liu er produsent hos DICE, og jobber med 'Battlefield 3'. (Foto: NRK / Rune Håkonsen)

En av DICE sine produsenter, Patrick Liu, erkjente også i et intervju med NRK at de har måtte gå på kompromisser med dagens konsoller for å lage Battlefield 3.

– Vi har jobbet mye med å få inn alt vi vil på konsollversjonen av spillet, når det er sagt så får vi utnyttet absolutt all prosesseringskraften, forteller Liu diplomatisk før han må innrømme at de også har møtt mange utfordringer.

VIDEO: – Spill er 10 år bak Avatar

– Konsollene er mye eldre enn dagens datamaskiner, så PC-versjonen av spillet er den som ser absolutt best ut.

NRK: Mener du at vi har nådd et toppnivå av hva vi kan forvente av grafikk fra dagens konsollgenerasjon?

– Jeg tror nok det. En skal aldri si aldri, det kan jo komme et geni som får til noe annet enn det vi har tenkt på. Vi har, sammen med mange andre spill som kommer i høst, utnyttet konsollene til det vi mener er maksimum.

Hva mener du?

Kampen mellom Battlefield 3 og Call of Duty: Modern Warfare 3 tegner seg til å bli en av spillhistoriens mest spennende dueller. Det spillet som tilslutt kan vise til høyest salgstall og de beste anmeldelsene vil være trendsettende i flere år fremover.

Hvilket av de to storspillene vil du spille? Og hviklen spillplattform foretrekker du? Legg inn din mening i kommentarfeltet

‘Battlefield 3’ ankommer norske butikker den 28. oktober. Turen til DICE sitt studio ble organisert av EA, NRK betalte egne reiseutgifter.