Noen ganger kommer det spill som på enkleste vis demonstrerer hvorfor spill kan være så engasjerende.

Det svenske indiespillet Minecraft er ved kjernen like enkelt som klassikerne; Pac-Man, Tetris, Space Invaders og Asterioids. Disse minimalistiske spillene  engasjerer og setter i sving fantasien, på en måte som vanskelig kan forklares.

Grunnkonseptet i Minecraft er som LEGO. Verdenene er bygd av klosser, som du kan plukke opp og plassere der du ønsker. Noen blokker er harde, andre er myke – noen er mineraler, andre er organiske.

Ved å kombinere disse blokkene kan du skape verktøy, byggematerialer og krimskrams – alt for å forme den tilfeldig genererte verdenen du befinner deg i.

VIDEO: Filmpolitiet kårer årets beste film, spill og tv-serie på NRK3!

På mange måter er det å vurdere Minecraft som å anmelde Tetris i dag (Eurogamer.net sin anmelder kom først med denne sammenligningen her), det er vanskelig. Konseptet er så genialt enkelt, men jeg skal likevel forsøke å peke på hvorfor dette er et av årets beste – og viktigste – spill.

(anmeldelsen fortsette runder traileren)

Betalt av tilhengerne

Minecraft er utviklet av det uavhengige indiestudioet Mojang, ledet av svensken Markus ‘Notch’ Persson. I spillsammenheng han har valgt en utradisjonell måte å selge spillet på, ved å la brukere kjøpe produktet tidlig i utviklingsprosessen (for å finansiere selve utviklinga) og la de få tilgang til kontinuerlig oppdaterte betautgaver. Og i prisen inkluderes da naturlig nok det ferdige spillet (som kom ut den 18. november i år), og alle fremtidige oppdateringer.

Denne åpne formen for finansiering og salg har slått an, og spillet solgte nærmere fire millioner (!) kopier før lanseringsdagen.

Til siste hinder
Cosplayentusiaster under en spillmesse i Los Angeles. (CC BY-SA 2.0: flickr.com/Mooshuu)

  • Fankultur
  • Mange spill har ekstra dedikerte tilhengere
  • Spesielt i Japan (og på spillmesser i resten av verden) er det populært å kle seg ut som sine favorittspillfigurer
  • Fenomenet heter ‘cosplay’ – av ordene ‘costume’ og ‘play’
  • Trykk på lenkene i teksten for å se mer om fenomenet

Mojang og ‘Notch’ er nok et eksempel på at de mest interessante utviklingene i spillbransjen skjer hos de små utviklerne. Ikke bare med tanke på nyskapning i forhold til spill, spillfortelling og spillmekanikk – men også finansiering i møte med et nettpublikum som lever i en digital verden.

VIDEOER: Det feteste fra Minecraft

Minecraft kan deles i to – en enkeltspillerdel, og en flerspillerdel. De to er på samme tid veldig like, men vidt forskjellige.

Ditt eget eventyr

Mens spillet begynte som en helt åpen sandkasse, har Mojang tilført et par tradisjonelle eventyrspillelementer i blandingen. Det er et sluttmål, en drage, som skal overvinnes.

Det er et nivåsystem, og et ekstremt komplisert system for å tilføre magiske egenskaper til våpen og lignende. Komplisert fordi det ikke forklares.

For øvrig, det er strengt tatt ingen ting som forklares i Minecraft. Spillet starter med at du står i en skog, eller en ørken, eller på en åpen gresslette. Det er ikke en forklaring eller bruksanvisning som gir deg en indikasjon på hvor eller hva du skal.

LES: Minecraft vant spillpris

Kanskje du oppdager at du kan plukke opp jord og sand, eller at du kan hugge ned trær med hendene dine. Kanskje du samtidig forstår at du kan lage verktøy av ting du plukker opp.

Minecraft er i dette perspektivet ekstremt utilgjengelig. Mangelen på en god innføring, forklaring eller innledning, gjør terskelen for nye spillere veldig høy.

Selv måtte jeg ty til Google for å skjønne hva jeg kunne gjøre, men da jeg endelig forstod mulighetene – åpnet det seg en ny historie i hodet mitt. En historie hvor jeg har full makt til å endre omgivelsene rundt meg.

Etter bare et par minutter forstod jeg at det var nødvendig å bygge meg et hus, for mens spillet starter fredelig – trenger du ikke vente lenger enn til første natten før monstrene kommer. Har du ikke laget deg et sverd av tre, eller en hule å gjemme deg i vil du miste livet.

Det er i seg selv ikke et problem å dø, for du har uendelig med liv. Problemet er at du må begynne fra starten hver gang, uten utstyr eller nivåer. Døde du langt borte, eller på et farlig sted – ja, da har du strengt tatt ikke et valg.

Ditt skaperverk

Enkeltspilleropplevelsen er interessant nok den svakeste delen av Minecraft. Det er først når spillet rendyrker skaperidealet at det viser sin egentlige styrke.

På internett florerer det av flerspillerservere, hvor horder av spillere har samlet seg for å bygge utrolige byggverk.

Det er også mulig å lage små private servere, hvor du sammen med gode venner kan forme deres eget eventyr. Det har jeg gjort, og der har jeg brukt mange timer sammen med NRK-kollega Martin Aas.

(anmeldelsen fortsetter under bildeserien, trykk for å se stor versjon)

Skjermbilde fra Minecraft. (Foto: Mojang/Rune Håkonsen)
Undertegnede sammen med NRK-kollega Martin Aas (til høyre) foran festningen vi har bygd.
Skjermbilde fra Minecraft. (Foto: Mojang/Rune Håkonsen)
Vakkert månelys over borggården - det er om natten at monstrene forsøker å komme seg inn.
Skjermbilde fra Minecraft. (Foto: Mojang/Rune Håkonsen)
Martin står øverst inne i det katedrallignende inngangspartiet. (Alle foto: Mojang/Rune Håkonsen)

Verdenen rundt deg er fylt med mystiske  byer, skapninger og ikke minst store grotter. Grotter, eller dungeons, inneholder edderkopper, skjeletter, zombier, og utrolige skatter.

Utover dette er det du som må bygge eventyret. En kan si at du får servert et tomt tegneark og mange fargestifter (for å dra en liten referanse til Prøysen), men må selv bygge det du vil at verdenen skal inneholde. Du må selv også bygge eventyret!

Følelsen av å vite at det finnes så mye uoppdaget rundt meg gir meg en sterk oppdagertrang – kartet har alltid hvite flekker igjen, og er helt unik for akkurat meg og min kollega.

Unikt spill

Minecraft er ikke for alle. Det er utilgjengelig og vanskelig å komme i gang med.

Gir du de digitale legoklossene en skikkelig sjanse, er faren stor for at du lar deg forføre. Samtidig som at spillet hviler sterkt på fortiden og spillhistorien, både utseendemessig og gameplaymessig, er Minecraft et av årets aller viktigste spill, fordi det minner oss om spillmediets grunnleggende attraksjon.

TOPP 10: Julefilmer – legg inn dine favoritter her

Det handler ikke om grafikk eller storslåtte fortellinger (selv om jeg digger det og), det handler om noe som gjør spill til en helt unik opplevelse. Minecraft gir meg en opplevelse jeg ikke kan finne noe annet sted.

Ingen av verdens bøker, eller verdens filmer, kan gi meg noe som i det hele tatt kommer i nærheten av Minecraft.

Hva syns du om Minecraft? Legg inn dine synspunkter i kommentarfeltet!

Spillet er tilgjengelig via minecraft.net, og koster omkring 155 kroner.

Om SPILLET

Minecraft

  • Anonym

    Synes Minecraft fortjener 6er. 😉

  • Anonym

    Jeg ser ikke helt hvorfor det er trekt en hel karakter! 

  • Tør ikke begynne med dette her, nok en ting å bli avhengig av.

  • Anonym

    Jeg synes ikke Minecraft fortjener 6-er, så 5-er er helt greit. 
    Det er mange kjekke konsept, men totalt sett synes jeg ikke spillet kan kalles «ferdig». F.eks. ser det ut til å være en del jobb for å kunne spille multiplayer med noen (burde være lett, en del av spillet). Og skulle gjerne hatt mer utstyr etc. + at en del bugs (mulig de har blitt fikset?) blir tatt hånd om. 

    Noen ting fungerer bra, mens mange ting burde det vært gjort mer med før spillet ble lansert. Det vil sikkert (forhåpentligvis) bli oppdatert senere, men det endrer ikke at et «uferdig» spill lanseres. Glad for at alle anmeldere ikke er «hjernevasket». 

    • Anonym

      Om spillet fortjener 5 eller 6 kan diskuteres.
      Jeg ser på når mine barn spiller, og jeg er mektig imponert!
      Det er ingen problemer med multiplayer. Barna spiller sammen hele tiden (når de spiller), og de spiller sammen med venner rundt om. Jeg skjønner ikke kritikken mot multiplayer som har vært mulig lenge.
      Det er tydeligvis mye «utstyr» tilgjengelig. Mange tillegg lastes ned og installeres, noe som utvider spillet betydelig.
      Spillet kom ut veldig tidlig, i alfa-utgave.
      Årsaken er at det er spillerne som er testere og som kommer med forslag til forbedringer.
      Som motytelse fikk jeg kjøpe konto til barna for en billig penge. (Tror det var omtrent 60 kroner.)
      Dette er en utmerket måte for å redusere utviklerkostnader. Test utgjør normalt en formidabel kostnad.

      Selv om man kan sloss mot monstre og motspillere, vil jeg slett ikke kalle spillet et voldsspill. Dette i motsetning til de fleste andre spill som får høye karakterer.
      Vold burde trekke ned. Ikke-vold trekke opp.
      En femmer for dette spillet er slett ikke for høyt. Kanskje fortjener spillet en sekser.

  • Første gang jeg spilte Minecraft fant jeg ut at jeg kanskje skulle ta meg en pause etterhvert, var tross alt sulten. Da oppdaget jeg at jeg hadde spilt i godt og vel 6 timer i strekk, uten noen form for pause eller stans. Det har jeg aldri opplevd før.

    Spillet er for min del det beste jeg noensinne har spilt. Det av vi ikke får noen form for forklaring eller instruksjon på hvordan vi skal spille det i starten er for min del en viktig del av følelsen i spillet. Du er overlatt helt til deg selv og må overleve kun ved prøv og feil eller improvisasjon. Rundt dette har jeg lagd meg en egen historie i spillet.

    Det er også en av de tingene som gjør Minecraft så ekstremt genialt og engasjerende. Spillet utspiller seg like mye i din egen fantasi som det gjør på skjermen. Det er det ultimate sammarbeid om du vil.

  • Simen Abelsen

    Aww yeah, filmpolitiet just took it up a notch *puts on sunglasses* 😎 Minecraft er det mest fantastiske spillet jeg har vært borti noen gang, men til tross for dette er jeg faktisk enig med karakteren. Mojang burde få bort bugs og gjøre spillet ferdig skikkelig, istedet for å legge til nye tåpelige ting som snømenn(o.o), senger og villagers som ikke gjør noen ting. Når minecraft har dette på plass; helt klart en 6’er!

  • Anonym

    @Ghar
    Multiplayer er mer komplisert enn det burde være, i hvert fall slik jeg ser det. Du kan skrive inn et servernavn/adresse, men det er vel ikke lett å lage server selv etc? Det er altså mulig, men ikke særlig enkelt (med bare «vanilla» Minecraft uten å ha lastet ned tilleggsprogram e.l.)

    Ja, man kan laste ned forskjellige modifikasjoner til spillet, noe som på en side er positivt, men på den annen side kanskje tyder på at det noen steder er et forbedringspotensiale. 

    Vel, spillet er jo ikke i alfa-utgave nå lenger. Dette skal være et fullstendig spill, og koster vel rundt 30$ (fullpris). Det er det som er hovedproblemet mitt: de har gått ut av beta for tidlig. Et uferdig spill er uferdig, og bør derfor ikke kunne få en 6-er. Men det er mye bra selvfølgelig, så 5-er er kanskje fortjent.

    • Spillet koster 20€, altså rundt 150 norske kroner. Ergo mye billigere enn «vanlige» spill. Jeg er også uenig i at spillet er uferdig. Ja, det har bugs, men ingen kan påstå at for eksempel Skyrim ikke er fult av feil. Likevell fikk det full pott.

      Og for å trekke enda en parallel mellom Minecraft og The Elder Scrolls-serien, skal vi tolke all moddingen (oppfordret til av Bethesda til og med) dit hen at Skyrim, Oblivion og Morrowind er uferdige spill med masse forbedringspotensiale?

      Jeg er uenig i karakteren til Rune, det skal jeg ikke legge under et teppe. Jeg synes at spillet fortjener full pott rett og slett fordi det har evnen til å sluke deg i flere timer i strekk uten at bugs eller feil drar deg ut av opplevelsen (som drager som flyr baklengs).

      • Anonym

        At spillet koster mindre enn andre spill er kanskje ikke så rart. Slik jeg forstår det har det ikke vært så høye kostnader tilknyttet produksjonen. Spillet er kanskje verdt 150, men det er flere forbedringer jeg ville ønsket før denne prisen virker helt rimelig. 
        I bunn og grunn er jo ikke Minecraft et særlig komplisert spill i forhold til mye annet. 

        For å svare på det med Skyrim: Ja, jeg synes kanskje at Skyrim burde få noe trekk for bugsene. Alle spill som lanseres som «ferdige» bør en jo forvente at er det, e.g., burde ikke være nødvendig å vente på patching.
        Har ikke spilt Skyrim selv, så vet ikke hvor stort problem dette var. Har heller ikke spilt Rage, men har jo forstått det slik at det for flere var umulig å spille rett etter utgivelsen, noe som bør trekke ned på karakteren. Får heller komme tilbake med ny karakter senere, etter patching, eller vente med hele anmeldelsen. 

        Det jeg mener om modifisering av spill er at det ikke bør være nødvendig å laste ned en «mod» for å fullt ut «oppleve» spillet. Nå vet jeg ikke om det er nødvendig i Skyrim (har hørt litt forskjellig, men vet for lite), men hvis jeg ikke tar helt feil er det helt nødvendig å laste ned tilleggsprogram (ikke laget/støttet av Mojang) for å kunne spille med en venn på selvlaget server. E.g. jeg og en annen som eier Minecraft kan ikke installere og sette oss ned for LAN uten å besøke Internett. Det burde ikke være nødvendig i et spill
        Altså, for meg er spillet ufullstendig hvis det er elementer som «moddere» må lage noe til for at «hele» spillet skal kunne «benyttes». 

        Se forøvrig @google-3ff7401439265b331a706741fb2ebb26:disqus s kommentar: Først når alt det «grunnleggende» er på plass kan et spill fortjene 6-er. 

  • Har ikke tolmodighet eller fantasi nok til å synes at Minecraft var det helt store, men jeg forstår apellen.

  • Herregud for en FOV dere har på screenshotene! 😀

  • Et par poeng jeg savner. Du nevner overhode ikke at enspiller-delen har tre spill-moduser, og at flerspillerdelen har to.

    Disse er felles survival og creative for begge, og hard-core for survival, hvor du kun har et liv. Dør du, slettes automatisk save-fila, og du er tilbake på scratch. Elementene med spill-slutt osv. er nok i hovedsak tiltenkt hardcore-modusen i spillet.

    Samtidig savner jeg et veldig viktig poeng, nemlig at minecraft kan spilles på utrolig mange måter, også om man ser bort i fra mods og costom maps.

    Enkelte spiller spillet for å samle poeng og «vinne» det. Noen synes det er gøy å loke rundt og oppdage verdenen, noen bygger emperier mens andre fokuserer på å lage relativt komplekse systemer. Spesielt kan man nevne alle som lager helt utrolige elektroniske maskiner i creative-mode.

    Redstone er en helt rå feature, som hvirkelig fortjener iallefall å bli nevnt. Redstone er minecrafts svar på elektrisitet, og er basert på rent binære prinsipper. Dette har muliggjort bygging av svært komplekse ting, som for eksempel alt fra kodelåser for dører, til automatisk gårdsdrift, datamaskiner som faktisk fungerer, skrivere, jernbanestasjoner og en rekke andre ting.

    Det siste helt sinnsvake jeg så noen har bygd med redstone, er en komplett pc med prosessor, RAM, harddisk, Operativsystem og en helt egen GPU og selvsagt skjerm.

    Det er langt i fra hva jeg kaller enkelt, og det faktum at du kan lage logiske gater i minecraft gir uante muligheter innen elektronikk.

    Selv har jeg tenkt å skrive bachelor-oppgave om dette fenomentet i minecraft, mer spesifikt om hvordan det kan brukes som undervisningsverktøy på videregående og høyskole i elektronikk-fag.

    Jeg synes virkelig at dette fortjener å bli nevnt, spesielt med tanke på den visuelle refferansen du får av å vandre rundt i en cpu som driver å regner. Det finnes ikke maken så vidt meg bekjent.

    • Jeg vet om et annet av årets spill som definitivt bør nevnes i samme åndedrag som Minecraft, Fredrik: Little Big Planet 2 – en fantastisk oppfølger til et fantastisk spill som gir spillerne full kreativ frihet til å bygge omtrent hva de vil.

  • Øyvind W.

    Har aldri opplevd så sterk innlevelse som i Minecraft.