Du har tenkt på det selv, hva som kan skje om heisen stanser og du blir fanget. Tenk om du sulter i hjel, tenk om ingen finner deg, eller tenk om det bryter ut konflikter mellom deg og dine medpassasjerer.

Inne i en heis kan alt skje, og regissør Stig Svendsen viser i sin amerikanske filmdebut Elevator hvor galt det kan gå.

Ni mennesker fra alle lag i samfunnet er på vei til en jobbfest: en sikkerhetsvakt, finansmeglere, en journalist, en pensjonist, et barn, en stand-up komiker og selskapets rike toppsjef.

LES: George Lucas slutter med storfilmer

Heisen de står i stanser, og det viser seg at en av de ni har noe på hjertet. En bombe som ikke kan stanses gjør minuttene inne i heisen intense og verdifulle.

Kreativ og klam

I filmer hvor handlingen utspiller seg på svært begrenset plass må filmen være troverdig, og skuespillerne overbevisende. Altså; hvorfor er de her – og hva skjer mellom dem?

Elevator spiller på de økonomiske nedgangstidene som preger USA, spenningen mellom de superrike og dem som havner utenfor systemet.

Med unntak av Joey Slotnick i rollen som George Axelrod, og Anita Briem i rollen som Celine Fouquet, overspilles mange av figurene i filmen. Dette gjør dynamikken og samspillet figurene imellom til tider stivt, og filmen brukte lang tid på å dra meg inn i dramatikken i den trange heisen.

ANMELDELSE: J. Edgar – for trygt og traust

(anmeldelsen fortsetter under bildet)

Elevator. (Foto: Euforia Film)
Har du klaustrofobi? (Foto: Euforia Film)

Regissør Svendsen er kreativ i kamerabruken, han gjør alt for at det ikke skal bli kjedelig å se på Elevator. Jeg tok meg selv i å bli forundret over hvor mange spennende kameraposisjoner det var mulig å få til i en heis.

Videobonanza: Jim Carrey er 50 år!

Det er selvsagt mange nærbilder av skuespillerne, men Svendsen varierer også det visuelle uttrykket ved å bruke mobiltelefonkamera til å bryte opp den halvannen time lange spenningsfilmen.

Skifter sjanger midt i

Spenningsfilm er ei heller et helt dekkende begrep for Elevator. For mens de første tre kvarterene brukes til å bygge opp spenningen inne i heisen endrer filmen retning mot slutten, og setter i gang med en god dose splatter. De ekstreme hendelsene tvinger filmen i en helt ny retning.

En rekke logiske brudd i filmen gjør også at den plutselige retningsendringen mest av alt virker som et forsøk på å dekke over svakheter i manuset.

Hvorfor i alle dager har de ikke kontinuerlig kontakt med politiet? Det forklares ikke hvorfor sikkerhetsvaktene i selve skyskraperen ei heller er involvert i dramaet som utspiller seg.

(anmeldelsen fortsetter under bildet)

Elevator. (Foto: Euforia Film)
Shirley Knight i rollen som Jane Redding (venstre) og Anita Briem i rollen som Celine Fouquet. (Foto: Euforia Film)
Langt ifra en «norsk» film

Elevator er produsert av en rekke norske filmfolk – i tillegg til Stig Svendsen i regissørstolen og Tor Arne Øvrebø som produsent, flommer rulleteksten over av norske navn. Det betyr ikke at filmen føles norsk på noe som helst vis, Elevator er en amerikansk sjangerfilm!

Den forsøker å følge spenningsoppskriften, ikke ulik den vi ser i andre trange filmer som Buried (2010), Frozen (2010), Panic Room (2002) og Phone Booth (2002), men Svendsen klarer ikke å utnytte samspillet til å skape en vedvarende spenning i Elevator.

Like fullt, jeg håper jeg aldri blir stående fast i en heis – noensinne.

Om FILMEN

Elevator

  • Synes det hørtes ut som en annen, og ikke så alt for ulik, versjon av Devil. 

    • Det er en film jeg ikke har sett enda. Flere som har anbefalt den til meg etter denne anmeldelsen, skal sjekke den ut!

      • Vet ikke om den er så veldig bra, men den er nå underholdende der og da. Den er ihvertfall hakket bedre enn en del andre M. Night Shyamalan-filmer som har kommet ut de siste årene!

        Edit: Jaja, jeg vet at han bare er manusforfatter, ikke regissør :p

  • Han i orangsje sjorte likner veldig på Staurt fra the Big Bang Theory, er det samme fyr? eneste er at han ser noe eldre ut her.

    • Er nok ikke samme. De er ganske like, men ikke helt. «Stuart» er en del mørkere i trekkene
      http://www.imdb.com/name/nm0839934/ 
      http://www.imdb.com/name/nm0806217/ 

      • Var ikke helt overbevist om at det var ham, men søren hvor lik han var:) uansett, takker da kan jeg fokusere på å ikke gjøre noe konstruktivt

    • Han er ikke i BBT nei. Men han var i Boston Public. Og, ja, det er litt flaut at jeg vet det. 🙂

      • Boston Public har jeg ikke engang hørt om, trodde først det var en feil, og at du mente Legal, som jo er en ganske god serie.

        • Nei Boston Public er en ganske middels high school-serie jeg så litt på en gang i tiden. Ikke nødvendigvis verdt å sjekke ut. Selv om jeg mener å huske at Anthony Heald spilte ganske bra i den.

          • Hahaha Joffe, nå som du pekte på det – så ser jeg likheten 🙂

      • Han spilte i Nip/Tuck også, rollefiguren hans har jo det «geniale» navnet Merril Bobolit :p
        Men er jo ikke noe å være flau over det? Boston Public var jo gøy å se på den gangen det gikk på tv. De har visst begynt å vise serien igjen på tvnorge om dagen har jeg sett, men det var ikke så veldig interessant nå som da.

  • Jeg blir stadig positivt overasket over hvor mange forskjellige settinger som det lages film av. Heis, klaus og panikk er alltid interessant 🙂

  • Den har veldig mange likhetstrekk med «Devil» ja….

  • Den har veldig mange likhetstrekk med «Devil» ja…

    • Filmpolitiets egen Torfinn Borkhus satte meg på sporet av samme film, ikke sett den enda – men skal definitivt sjekke den ut!

      • Jeg ser jo alt som har Satan sjøl på rollelista.

      • R083r7

        Ikke noe å sjekke ut. En skikkelig drittfilm. 

  • Ronny Løkkeberg

    Dette er vel en Devil in disguise, bare dårligere laget og med flere c-skuespillere? 

  • En kopi av Devil av M.Night. Shayamalslansjsandjasni?

  • Anonym

    Utrolig irriterende at «journalisten» bruker nøyaktig samme tekst i artikkel som på filmtrailer.