Kommentar: Bevegelsesteknologi har de siste årene rekruttert horder inn i spillenes magiske verden, og i 2012 ventes det at flere av de store spillgigantene vil komme med nye spillkonsoller. Ryktebørsen i spillmiljøet går med andre ord stadig varm.

Visste du at vi nå er inne i den syvende generasjonen med spillkonsoller? For å være mer nøyaktig, vi står på terskelen til den åttende generasjonen.

Denne gangen er det våre digitale liv som i størst grad vil påvirke spillutviklingen.

Den nåværende generasjonen, den syvende, ble til i 2004 da Nintendo lanserte sin Nintendo DS og Sony sin PSP-konsoll. Den store revolusjonen kom likevel ikke før to år senere.

LES: Alle spillanmeldelsene til Filmpolitiet

Nintendo ville lage en konsoll som ikke bare gav eksisterende spillentusiaster noe nytt, de ville nå ut til mennesker som aldri hadde spilt spill tidligere – i 2006 overrasket de spillbransjen med sin Wii-konsoll. Nå var tiden inne for at også bestemor skulle være med på moroa.

For å sette det hele på spissen, frem til dette dominerte den gamle spillstereotypen; det var kun kvisete unggutter i mørke kjellere som brydde seg om slik elektronisk underholdning.

I dag, seks år etter, har spill en helt annerledes posisjon i samfunnet. Det snakkes mer om spill på radio og TV, og det skrives mer om spill. Nær sagt alle har vært borti en eller annen form for spill, enten det er Angry Birds eller andre mer avanserte spill.

Hva gjør dette med den åttende konsollgenerasjonen?

I dag jobber Nintendo hardt med WiiU, en spillkonsoll som prøver å kombinere vår fascinasjon for nettbrett med sine fargerike spill. PSVita er på vei ut i europeiske butikker i februar. Sony og Microsoft kommer med meget høy sannsynlighet til å fortelle hva deres planer er videre innen halve året er passert.

De siste to årene har strømmingstjenester som OnLive og Gaikai, hvor behovet for en ny spillkonsoll faktisk er helt eliminert, vokst frem. Tenk deg en Spotify eller Wimp for spill!

Mye av innholdet (film, serier, spill og musikk) vil i fremtiden ligge i nettskya, men tiden for å eliminere hjemmekonsollen helt er ikke kommet enda.

LES: Slik er OnLive

I 2012 vil Microsoft vil annonsere en etterfølger til Xbox 360, og Sony vil løfte sløret på «Playstation 4».

Jeg tror selvsagt at begge selskaper vil love grafikk i full-HD og med 3D-muligheter, sammen med en videreutvikling av den bevegelsesteknologien i Playstation Move og Xbox Kinect.

Den store forskjellen denne gangen vil være at konsollene, ikke lenger primært er en spillkonsoll.

Morgendagens spillkonsoller vil være underholdningssentraler, som gir deg – og din familie – alt du trenger for å navigere rundt i en digital hverdag.

Denne trenden er åpenbar selv i dag. Microsoft jobber beinhardt med å omdefinere Xbox 360 fra en spillkonsoll, til nettopp en underholdningsentral. Videoleie, tv-kanaler, musikk, sosiale medier og videochat – alt integreres med Kinect-teknologien.

Målet er å skape en plattform, hvor hele familien kan få tilgang til alt de kan trenge av underholdning og internett.

I forrige runde handlet det om å ta i bruk teknologi for å trekke nye spillere til konsollverdenen. Nintendo vant overlegent med Wii, mens Sony og Microsoft kom luskende etter med sine tolkninger.

STEM: Tidenes spillkonsoll – si din mening her

Under CES-messen i Las Vegas denne uka, har sistnevnte selskap fokusert mye på Windows 8. Det nye operativsystemet skal koble sammen alle typer enheter, enten det er PC, nettbrett eller mobil – eller en spillkonsoll.

Stadig mer av våre liv leves på nettet. Vi bruker det til daglig kommunikasjon med venner og familie, vi bruker det til å dele erfaringer og opplevelser, vi bruker det til å bli underholdt og informert.

Det er denne utviklinga som vil styre morgendagens spillkonsoller, i mye større grad enn de vanlige teknologiske nyvinningene. Den konsollprodusenten som klarer å tilpasse seg dette, vil gå seirende ut av kampen.

Hvem tror du trekker det lengste strået i 2012? Sleng inn din mening i kommentarfeltet!