PSVita. (Foto: Sony)

PSVita. (Foto: Sony)

Terningkast5

PSVita

En god konsoll som tar opp kampen mot mobile plattformer.

Skrevet av:
Publisert 11:00 11 januar, 2012
  • Slippdato: 22.02.2012
  • Plattformer: PSVita
  • Sjanger:

Som alle Sonys produkter så er også PSVita en snasen sak med lekre linjer. Med det samme man får øye på den er det vanskelig å ikke la seg forføre.

En skjerm som imponerer og et godt kontrollsystem gir meg trua på at dette er en dings mange vil få glede av fremover.

Men – og det er et stort men her – hvorfor er det sÃ¥ vanskelig for produsenter av konsumentelektronikk Ã¥ enes om, og bruke, en felles standard nÃ¥r det gjelder kabler og minnekort?

Helt nytt format

Nok en gang må du forholde deg til enda en strømkabel, og en ny minnekortstørrelse laget spesielt for konsollen.

Greit nok at strømkabelen nå passer til tidligere PSP-modeller, men det burde vært med en mini-USB-tilkobling også.

Minnekortstørrelsen har jeg enda mindre til overs for. Jeg snakker ikke om minnekortene som spillene kommer pÃ¥, men et helt vanlig minnekort for lagring av ekstra data – som lagringsfiler og bilder. Et nytt format, en ny irritasjon. Hvorfor kan jeg ikke bare bruke SD-kort eller noe sÃ¥nt?

Et nytt format, en ny irritasjon. Hvorfor kan jeg ikke bare bruke SD-kort eller noe sånt?

Og forresten, du må faktisk ha et av disse nye minnekortene. Selv om du kjøper et spill i PSN Store, så må du jo ha et minnekort å lagre det på. Da er det irriterende at du ikke kan kjøpe et rimelig minnekort fra en tredjepart, men at du tvinges til å kjøpe det Sony vil du skal kjøpe.

Når harmen over disse irritasjonsmomentene har lagt seg, og fingrene glir over den glatte berøringsskjermen, så tar det likevel ikke lang tid før Vitaen forfører meg på ny slik at jeg tilgir feilene ovenfor.

Anmeldelse: Uncharted: Golden Abyss – Godt eventyr til PSVita

Dette er minnekortet til PSVita. En irriterende liten jævel. (Foto: Sony)

Ligger godt i hånden

PSVita har knapper og analogstikker vi kjenner fra PlayStation 3-kontrolleren. I tillegg til PSVita sin berøringsskjerm har den også et berøringsbrett på baksiden.

Knappene og spakene på konsollen er veldig små, og små og nette er ikke ord som beskriver mine hender, og jeg var derfor redd for at det ville bli et knotehelvete.

Med berøringsflater både foran og bak oppå det hele, funderte jeg også på om jeg ville ha fingre nok til å håndtere alt og samtidig ha et godt grep om konsollen.

Oppsettet fungerer imidlertid godt. Jeg brukte tomlene til å operere analogstikkene og knappene, samt berøringsskjermen foran, pekefingrene opererte skulderknappene og langefingrene berøringsbrettet på baksiden.

Dette høres kanskje innviklet ut, men PSVitaen ligger så godt i hånden at det ikke blir noe problem.

Berøringsbrettet på baksiden er det som er mest nyskapende her. Jeg syns foreløbig at dette fungerer overraskende greit. Hvordan dette er implementert i spillene som slippes fremover, vil avgjøre om dette er mer en en artig gimmick.

Anmeldelse: Touch my Katamari – Helsprøtt japansk spill til PSVita

PSVita ligger godt i hånden. (Foto: Sony)

Intuitivt grensesnitt

Sony kaller grensesnittet på PSVitaen for LiveArea, og dette er markert annerledes fra det oppsettet vi er kjent med på PS3.

Berøringsskjermen lar deg intuitivt navigere menyen. Du kan selv rokere om på ikonene slik du ønsker, og her har nok Sony hentet inspirasjon fra Apple sine produkter. Ligger det kanskje en retningsendring for flere av Sonys spillprodukter her?

Noen irritasjonsmomenter finnes det ved brukergrensesnittet også. Du kan for eksempel ikke putte flere ikoner sammen i én mappe, noe som kan være kjekt om du vil rydde opp i menyen.

For å komme tilbake til hovedmenyen må du dessuten trykke på PS-knappen nederst til venstre på konsollen. Men av en eller annen merkelig grunn kommer du til en side du må bla om som et ark, før du får opp hovedmenyen.

NÃ¥r du har gjort dette mange nok ganger blir det til slutt veldig irriterende. Jeg fatter ikke poenget med dette, og synes siden virker som en plassholder som etter hvert skal fylles med noe annet. Dette mellompapiret kunne med fordel blitt fjernet.

PSVita. (Foto: Sony)

Du kan rokere om på ikonene til de ulike programmene selv. (Foto: Sony)

Flott skjerm, dårlig lyd

Den 5″ store skjermen til PSVita fortjener skryt. Bildet er skarpt og fint, skjermen er godt belyst og fungerer bra i innelys, dagslys og mørke. Den er ogsÃ¥ sensitiv nok til at raskt repeterte berøringer registreres uten problem og uten forsinkelser.

Det må imidlertid nevnes at den fort blir flekkete. Skjermens gode lys hindrer at fettflekker synes når du spiller, men hvis du som meg får et hint av perspirasjon på fingertuppene når du spiller lenge, vil du merke at dette setter flekker som blir forstyrrende for bildet.

Da Sony tilpasset PSVita for at den skulle ligge godt i hendene, glemte de en ting – lyden. Lyden er i utgangspunktet god, men nÃ¥r du holder konsollen blokkerer du høyttalerne med fingrene slik at lyden blir innpakket og lav.

For meg er lyd og spillmusikk svært viktig for spillopplevelsen og dårlig lyd er derfor et stort minus for meg. Høretelefoner er derfor nødvendig for en optimal spillopplevelse.

PSVita. Port til strøm og hodetelefoner ligger på undersiden. (Foto: Sony)

Relativt bra batteri

PSVitas naturlige konkurrent er Nintendo 3DS. Da den kom i mars 2011 ble det raskt klart at batteritiden var elendig.

Med opp mot fire timer med aktiv spilling før du må ty til strømkabelen, viser PSVita imidlertid at den er bedre enn 3DS-en på dette punktet. Jeg skulle likevel gjerne sett at batteritiden var enda lenger.

Den lyssterke skjermen sparer strøm når den kan. Når du ikke berører den på en stund dempes lyset og skrus til slutt helt av. Om du legger den fra deg slik at baksiden dekkes går skjermen i svart og i dvalemodus.

Dette er positivt for batteritiden, men kan by på problemer når du spiller. Jeg opplevde flere ganger at skjermen gikk i svart under lengre filmsekvenser, noe som selvfølgelig er ekstremt irriterende.

Anmeldt: Nintendo 3DS – En artig dings man kan bli hekta pÃ¥

PSVita. (Foto: Sony)

Flere gode spill

Noe av det som kommer til å avgjøre om PSVita gjør det godt på markedet eller ikke er om det kommer nok gode spill til konsollen. Mangelen på store og gode nok titler er noe av det som gjorde at Nintendo 3DS solgte dårligere enn forventet.

Listen over spill som lanseres samtidig som PSVita ser lovende ut. Der finner vi alt fra rollespill og fiklespill, til action og førstepersons skytespill.

Se hele listen over lanseringstitler her!

Uncharted: Golden Abyss og Touch my Katamari har fått terningkast fire og fem av min kollega Rune Håkonsen, og selv synes jeg rollespillet Lord of Apocalypse virker svært lovende.

Jeg har også trua på at førstepersons skytespillet Resistance: Burning Skies kan bli bra. PSVita er den første store håndholdte konsollen med to analogstikker og dette er en stor fordel for fps-tilhengere.

Mange av titlene vi finner på listen er adaptert fra andre konsoller, og dette fungerer nok fint i flere tilfeller. Jeg mener imidlertid at det er essensielt at PSVita får flere gode titler som er utviklet eksklusivt til konsollen. Uten dette tror jeg ikke konsollen klarer å fenge spillerne i lengden.

Escape Plan ser interessant ut. (Foto: SCEE).

Av spillene på lanseringslisten som er laget for PSVita har jeg, i tillegg til Lord of Apocalypse, stor tro på Escape Plan og Gravity Rush.

Escape Plan er et fikle og plattform-spill i 2D. Spillet ser svært interessant ikke bare når det gjelder selve spillopplevelsen, men også grafikkmessig. Spillet er i svart-hvitt og ser ut som en miks av ilomilo, og Oddworld.

I Gravity Rush spiller du en jente som kan manipulere gravitasjonen rundt seg slik at hun kan gå på vegger og tak om hverandre, og perspektivet skiftes deretter. Dette er et animert eventyr som virker en smule mørkt, og som nok kommer til å være en gulrot for fantasy-tilhengere.

PSVita har altså en sterk pakke med spill for lansering, men konsollen vil være avhengig av at det fortsetter å komme bra spill også etter lanseringsvinduet er over. Hvis de gode titlene fortsetter å komme, vil PSVita være en bra konsoll å ha i baklomma.

Se trailer for PSVita-spillet Lord of Apocalypse her: (Anmeldelsen fortsetter under).

Trenger vi PSVita?

PSVita skal blant annet være et håndholdt alternativ for hardbarka spillere, samtidig som den kan være lettbeint underholdning for de som spiller sporadisk.

Karrer seg opp til en svak femmer på terningen.

Og selv om PSVita har sine feil, med mangelen på internt minne som et stort minus, så er dette en god konsoll som mange vil få glede av, og den karrer seg derfor opp til en svak femmer på terningen.

Spørsmålet vi til slutt må stille oss er likevel, trenger vi PSVita? Eller har spilling på mobile plattformer allerede blitt så stort at Sonys lekre sak blir overflødig?

Det er mulig at Sony rett og slett har ventet for lenge med PSVita, og hvor godt konsollen klarer seg i kampen mot iPhone, nettbrett og andre smarttelefoner vil vi få se i tiden fremover.

PSVita kommer med flere apper og multimediale funksjoner forhåndsinstallert. Denne anmeldelsen tar utgangspunkt i hvordan PSVita er å spille på rent fysisk og hvordan den fungerer som spillkonsoll. Funksjoner som Near, Group Messaging og Friends har vi ikke testet i denne anmeldelsen.

Hva synes du om PSVita? Si din mening i kommentarfeltet!

Tags: , ,

Del "PSVita"






  • Anonym

    Gleder meg veldig. Er ikke så fan av å spille på mobil uten stikker og knapper, så dette vil bli mye bedre.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=634862670 Hamid Waheed

    Jeg tviler pÃ¥ at denne dingsen vil gjøre noe stort i markedet…

  • sig_dit

    Sony legger seg generelt på et mer voksent publikum, som ofte heller spiller på tven sin i stua. De andre håndholdte konsollene er vel stort sett billigere også.  Tror de fort går i samme fella som med PSP, de glemmer å lage spill til den, min ligger og støver ned i en skuff.

    Hvordan er det med å se film på den? Husker at jeg likte å kunne ta med PSPen å se film på tog/buss/fly. Man kunne til og med konvertere filer og laste over, så slapp man teite UMDfilmer.

  • http://twitter.com/HarryAndreK Harry Kristensen

    PS Vita kommer nok ikke til Ã¥ erstatte eller ta over for spill pÃ¥ mobilen eller nettbrett, det er den ikke nok “casual” til. Men for de som vil ha fyldige spill med historie og alt annet som for eksempel PS3 kan tilby er dette saken Ã¥ ha. 

    Veldig god rewiev forresten, Marte:)

  • http://p3.no/filmpolitiet/info/ Torfinn Borkhus

    ‘Et hint av perspirasjon’ – ikke et ukjent fenomen for gamere.

  • http://www.facebook.com/people/Jon-A-Schjelderup/565541206 Jon A. Schjelderup

    Finnes det opplysninger om hvilket prisnivå denne kommer til å ligge på i Norge?

  • Anonym

    Meh..!!

    Dette møkkaproduktet er intet annet enn en flopp!!! I japan har den floppet totalt. 3DS som ble slaktet for sine salgstall i starten, har vist seg å selge mer på samme tidspunkt av sin utgivelse, enn PSPVita. Hva sier det om salget til Vita?? Selv FØR priskuttet på 3DS hadden den solgt mer enn det Vita har gjort på samme tidspunkt. Hvis ikke det er en flopp vet jeg ikke hva som er en flopp. 

    4-5 timer batteritid er ikke det verste. Det er alt det andre unødvendige idiotiet de stapper inn i alle mulige hÃ¥ndholdte dingsebomser. Vita’s største problem slik jeg ser det er at den sliter med Ã¥ definere seg selv.

    Hva skal Vita være?? Hvem er den for?? Hvis det er en håndholdt spillemaskin, er den altfor dyr, vanskelig og komplisert for den målgruppa som tradisjonelt liker håndholdte, nemlig småtasser i 7-12 års alderen.

    Resten har PS3/Xbox/Wii etc. Hva skal man med ‘HD grafikk’ pÃ¥ en hÃ¥ndholdt i grunn??? Man holder den jo 20 cm fra hodet, man merker ikke forskjell engang! Hva er vitsen med dual sticks?? Hvem vil spille store episke spill pÃ¥ en hÃ¥ndholdt istedenfor pÃ¥ en konsoll?? Jeg spiller 3DS pÃ¥ bussen pÃ¥ vei til skole/ jobb. Hjemme har jeg jo PS3 og Wii. Hvorfor skal jeg spille uncharted pÃ¥ Vita nÃ¥r jeg kan spille den hjemme? Hvem spiller uncharted for 15 minutter om gangen??

    3G modellen er helt vanvittig dyr. Hvem gidder Ã¥ ha en mÃ¥nedlig avgift nÃ¥r man ikke engang kan spille online med den?? Wifi er a-ok, men Vita bruker ikke klassiske spill-cd’er, men man må kjøpe spesielle minnebrikker som er rÃ¥dyre. Vita sin internminne er pÃ¥ noen fÃ¥ usle MB, det følger ikke engang med 2 GB minnebrikke, slik det gjorde med 3DS’en. Alt for Ã¥ unngÃ¥ pirat-markedet, men her har de skylt ut ungen med badevannet.

    Hvem seriløst bryr seg om videoredigering, streaming og alt mulig annet hi-tech saker de pÃ¥ død og liv skal putte inn i disse hÃ¥ndholdte tingene?? Det blir litt ‘over-the-top’ for min del. Det verste for meg er at Vita IKKE er kompatibel med PSP. Alle de spillene jeg har kjøpt pÃ¥ PSP kan ikke spilles pÃ¥ Vita, men Sony er sÃ¥ ‘snille’ at de lar deg kjøpe de igjen til en ‘billigere sum’ og man kan laste de ned pÃ¥ Vita som man altsÃ¥ i tillegg kjøpe en stor fet minnebrikke for Ã¥ kunne ha plass til. Ha ha ha.. seriøst???

    Hvem har disse pengene?? Og hven har dette behovet for en slik mastodont av en maskin, når alt det vi er ute etter er en kjapp, sterk og grei håndholdt spillemaskin som vi kan ha noen kjape minutter med spill-morro med.

    Vita prøver for hardt og den ønsker å gjøre altfor mye på en gang. Når ting blir for kompleks og avansert så gidder ikke jeg lenger. Det vil alltid eksistere Sony fanboys og elektronikk-nerds som lar seg imponere av hvor avansert og blank og fin Vita er, men den er rett og slitt litt schizofren og unødvendig dyr og avansert. Flopp!!

  • Anonym

    Tipper rundt 3500 kr i starten. Detter sikkert ned til 2999 etterhver på Elkjøp og slikt. Husk du må kjøpe en egen minnebrikke i tillegg!

    Flopp, flopp, FLOPP!!!!

  • http://www.facebook.com/people/Benjamin-Dftdtg/1665884551 Benjamin Dftdtg

    Har forhåndsbestilt Vita på GameStop. :)

  • http://flavors.me/tjoho TJOHO

    Bra anmeldelse! Jeg kjøpte min #PSVita pÃ¥ lanseringsdagen i Tokyo og er kjempefornøyd. Vel er minnekort-problematikken irriterende, men sÃ¥ lenge jeg kun skal bruke det til spill (har smarttelefon til musikk og fotos) og det er lett Ã¥ overføre spill fra PS3 eller PC til Vitaen sÃ¥ en bare bærer med seg de spillene en faktisk har tenkt Ã¥ spille, sÃ¥ tror jeg det skal gÃ¥ bra. Kjøpte et 8 GB-kort, det bør gi plass til 2-3 spill av Uncharted-kaliber om gangen – flere hvis det er mindre spill.

    Dette med det unødvendige “mellompapiret” har jeg imidlertid en oppklarende kommentar til:
    For det første er dette en konsoll som multitasker, sÃ¥ den trenger en funksjon for Ã¥ svitsje raskt mellom programmer som kjører. Ett trykk pÃ¥ PS-knappen pauser ditt spill (eller annet program), og sÃ¥ kan du sveipe til høyre og venstre for Ã¥ skifte mellom programmer. Hvis du som Marte Hedenstad sier her “blar om som et ark” lukker du faktisk programmet du var i – og det er jo ingen vits i! Nei, nÃ¥r programmet er i “arkmodus”/pause, kan du sveipe mellom programmer, f.eks. fra nettleser til trophy-samlinga, og tilbake til programmet.
    Forøvrig kan du med et dobbelttrykk pÃ¥ PS-knappen vise alle programmene som kjører i store faner – slik at det er lett Ã¥ velge et annet program. 
    Om du misliker akkurat denne måten å gjøre det på, så må uansett brukergrensesnittet ha en måte å multitaske på.

    For det andre er siden pÃ¥ sett og vis som Marte mistenker en plassholder – for sosialt innhold. Det gjelder IKKE apper som nettleser eller PlayStation-butikken (som forøvrig ikke funker ennÃ¥ i Europa for Vitaer), men for spill. NÃ¥r du har pauset spillet og har “arket” fremme kan du som nevnt sveipe til høyre og venstre for Ã¥ skifte program, men du kan ogsÃ¥ sveipe nedover for Ã¥ se en aktivitetsstrøm for spillet. For meg har det vært en ensom affære Ã¥ se aktivitetsstrømmen til Uncharted: Golden Abyss, hvor bare mine egne aktiviteter i spillet (oppnÃ¥dd forskjellige mÃ¥l, funnet forskjellige skatter og andre gjenstander, eller oppnÃ¥dd trophies) vises, men her skal man altsÃ¥ kunne se venners aktivitet ogsÃ¥. Og som pÃ¥ Facebook og andre sosiale medier kan en “like” oppdateringer og kommentere pÃ¥ dem. Det kan jo være kult Ã¥ diskutere spillet ettersom ens venners aktiviteter og ens egne strider frem i vennskapelig kappestrid!

  • http://p3.no/filmpolitiet/ Marte Hedenstad

    Hei TJOHO! Takk for en utfyllende og bra kommentar!

    Etter Ã¥ ha lest din beskrivelse kan jeg se for meg at dette mellompapiret kan fungere godt nÃ¥r man tar PSVitaen i bruk som den multimediale dingsen den er. Og som du sier – Twitter eller Facebook lett tilgjengelig nÃ¥r man nettopp har gjort noe fett i et spill, er jo ikke Ã¥ forakte :)

    Gleder meg til å ta dette i bruk etter hvert når jeg får meg min egen konsoll. For satser på å ryke på en jeg også.

  • http://flavors.me/tjoho TJOHO

    Sint sint mann. Sjøl har jeg nettopp blitt kalt retard av deg for å kjøpt min Vita og klarer likevel ikke å mønstre så mye sinne. Jeg er jevnt over ganske glad for å kunne spille så mange kule spill på så mange fine plattformer, som PS3, PC, PSP, Nintendo DS, og altså nå PS Vita.

    Det er nok derfor jeg venter mer enn tre uker med dårlige salgstall i ett enkelt land før jeg avsier noen endelig dom over Vitaens fremtid.

  • http://flavors.me/tjoho TJOHO

    Hei Marte – en presisering: aktivitetsstrømmen pÃ¥ “mellompapiret” er (pr. nÃ¥) ikke direkte koblet til Twitter eller Facebook (jeg bare sammenlignet den strømmen med andre slike aktivitetsstrømmer), men en egen strøm kun for dine PSN-venner som ogsÃ¥ spiller samme spill.

    NÃ¥r det er sagt kommer jo apps som Twitter, Foursquare og Skype til gratis nedlastning nÃ¥r Vita lanseres i vesten, sÃ¥ da ville det jo være naturlig Ã¥ ha en “del pÃ¥ Twitter”-funksjon ogsÃ¥ i denne aktivitetsstrømmen. En kan jo hÃ¥pe i hvert fall!

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100000479584644 ÃŽsak Holta

    2000 – 3000 tusen eg sÃ¥g ein for 2300 det er det billigste eg har sett

  • http://p3.no/filmpolitiet/ Marte Hedenstad

    Jeg skjønner. Blir spennende å se hvordan de ulike appene vil fungere når de kommer.

  • http://flavors.me/tjoho TJOHO

    SÃ¥vidt meg bekjent var det piratkopiering som gjorde at mange utviklere sluttet Ã¥ lage spill til PSP. SÃ¥ lenge Vitaen holder seg “uhacket” slik at utviklere faktisk tjener penger pÃ¥ Ã¥ lage spill til den, er det ingenting Ã¥ bekymre seg for.

    Mange mener PSP var en flopp, men det var (eller rettere: er. Det selges ennå mange av den) den ikke. Faktisk er det solgt flere PSP-er enn PS3-er! Ca. 71.4 millioner PSP-er mot 55.5 millioner PS3-er. Hovedproblemet var som nevnt at mens Sony tjener gode penger på å selge hardwaren slet/sliter mange med å selge software pga. pirater.Jeg har overført noen trailere og lignende fra PS3-en, og de vises veldig bra på skjermen, som er fantastisk (en må nesten se den i aksjon for å fatte hvor bra den er), så det å se film på den skulle nok være uproblematisk, ja.Ellers fikk jeg min PS Vita til førtiårsdagen, så du har helt rett i det med et mer voksent publikum! ;-)

  • sig_dit

    Synes egentlig PSPen var genial, både for spill og film. Grunnen til at min har blitt liggende i en skuff er at jeg fikk lappen, da har man ikke så gode muligheter til å spille mens man forflytter seg. Er vel strengt tatt ulovlig. Er ikke stinn av gryn nå, men anser PSVita som et alternativ til nettbrett, hvis de bare får laget noe bra streaming for film til PSVita.

  • http://p3.no/filmpolitiet/ Marte Hedenstad

    Hei Jon! Prisene jeg har sett er $249,99 og €249,99 for Wi-Fi-modellen. Vil du ha med 3G er det litt dyrere. Prisnivået i Norge vil vel være høyere, så da tipper jeg at prisene vil ligge på rundt 2500-2999 kr. Så kommer spill i tillegg. Kommer vel noen bundle-tibud der etter hvert også.

  • sig_dit

    Er ingen utpreget gamer, men det er ikke lenger gummiporer på stickene til PS3-kontrollen min, bare en kjempeglatt overflate.

  • http://twitter.com/Mr_Gundersen Ingemar Gundersen

    Å Fy F*** Gleder meg,må få tak i denne kjenner jeg :)

  • http://twitter.com/Mr_Gundersen Ingemar Gundersen

    Det tror jeg hvis de ikke gjør den samme feilen som Nintendo 3DS og setter prisen rundt 2900 NOK,det var en tappe fra Nintendo!

  • http://twitter.com/Mr_Gundersen Ingemar Gundersen

    Ok Tabbe prisklassen er det samme som er lik:Liiiite kjøp enig med deg,Hamid!

  • http://www.facebook.com/people/Jon-A-Schjelderup/565541206 Jon A. Schjelderup

    Blir ikke PSVita pÃ¥ meg med det første, skjønner jeg. Med mindre de ringer fra Hamar…

  • Anonym

    Har dere testet ut noen Augemented Reality kort? Man kan visstnok laste ned tre gratisspill fra PSN. Spillet Pulsar virker ekstra spennende :)   (00:16 i videoen)
    http://www.youtube.com/watch?v=zXWSpcTnKTw

  • http://twitter.com/Thomas_Heger Thomas Heger

    Du stiller noen interessante spørsmÃ¥l, men jeg klarte ikke ta deg seriøs nÃ¥r du begynner innlegget med “Er NRK plutselig blitt Sony fanboys??” og avslutter med hverdagsrasisme av ypperste slag. (Protip: Japanerne har ogsÃ¥ laget din elskelige(?) 3DS)).

  • http://twitter.com/Thomas_Heger Thomas Heger

    2599,- for 3G-versjonen og 1999,- for Wi-fi på game.no http://www.game.no/acatalog/Konsoll_psvita.html

  • Anonym

    Bare rette opp et par ting: Jeg LIKER japanere! Derfor jeg kalte de verdens smarteste folkeslag. Det har også blitt bevist da japanere som gruppe har verdens høyeste IQ.
    Japanerne kjøper jo ikke Vita, noe som bare ytterligere bekrefter at de er smarte.
    Hvorvidt DU tar meg seriøst eller ikke, spiller ingen rolle, det endrer ikke det faktum at Vita sliter med å definere seg selv.

    Hva i all verden skal man med multitasking, videoredigering og alskens annet tull i en håndholdt spillmaskin?? Hvem spiller tradisjonelt mest håndholdt?? Småtasser! Hvor mange av de har bruk for 80% av alt det Vita har å tilby?? De bryr seg om spilling og god grafikk. Inntil en grense. Andre som liker håndholdte er voksne som fortsatt spiller og som har ekstra tid og penger til slike dyre dingser. Tror du Vita kan bli en bestselger, den siste gruppen utgjør kun noen FÅ prosenter av de som kjøper mest håndholdt. 

    I ukene før jul solgte selv den gamle PSP’en mer enn PSPVita. SlÃ¥ den!!!!

  • Anonym

    Nå er det ikke deg personlig jeg syns er retard, men det er brukt mer som et begrep på at Vita ikke er den beste investeringen man kan gjøre akkurat nå.

    Du kommer sannsynligvis inn under samme gruppe som meg; elektronikk-fantaster/ voksne med tid penger som fortsatt spiller håndholdt, og du (og jeg) utgjør en svært liten prosentandel av de som håndhåldte maskiner tradisjonelt kjøpes av.

    Sony kan ikke regne med at Vita blir en bestselger basert på slike som deg (og meg).

    Min hovedkritikk mot Vita at den er for avansert og dyr i forhold til målgruppen, nemlig småtasser. Sånne som deg (og meg) kan vi bare fjerne fra likningen fordi vi utgjør en forsvinnede liten del av det som gjør en håndholdt maskin til mestselgende suksess.

    Du bekrefter også de samme punktene som jeg retter kritikk mot; at du stort sett kun bruker Vita til spilling; du nevnte du hadde smarttelefon til musikk og fotos. Nettopp der ligger hunden begravd. Sony har fjernet seg fra virkeligheten ogklaget en altfor komplisert og dyr maskin som kan alt og vil alt, men er lite interessant for målgruppen som faktisk bruker/ trenger maskinen. 80% av den Vita kan gjøre er unødvendig!

    Videoredigering, filmstreaming, apps for det ene og det andre… hva er vitsen?? Hvem bruker disse?? Ikke 7-12 Ã¥ringene som mest spiller hÃ¥ndholdt! Batterilevetiden er pÃ¥ 5 timer! Se en film og skjermen slÃ¥r seg av innimellom for Ã¥ spare batteri.. ko-ko!!

    Når det gjelder grafikk og spill, er Vita ok, men grafikk-forbedring hjelper kun til et visst punkt når det gjelder håndholdt! Man merker ingen forskjell på små skjermer man holder så nært inntil ansiktet uansett. Dette vet du!

    Episke, store spill er uegnet for å spille på håndholdt. Håndholdt spiller man gjerne i små perioder på 15-30 minutter om gangen når man er ute og farter. (Bortsett fra 7-12 åringene som spiller det hjemme hvis de ikke har stor konsoll.)
    Episke, store spill er derfor uegnet på slike plattformer som håndholdt. Der er det best med spill som kan nytes fullt ut i små doser. Det ligger i håndholdts natur.

    Som du ser har Sony gjort mange store feil med Vita. Den største er nok minnebrikkene og at Vita ikke er bakoverkompatibel med alle mine gamle PSP-spill. Hva i all verden tenkte Sony på???

  • Anonym

    Jeg leste ikke hele artikkelen, men er det noen som vet hva prisen på PS Vita blir?

  • http://eothred.wordpress.com/ Yngve

    “Da er det irriterende at du ikke kan kjøpe et rimelig minnekort fra en
    tredjepart, men at du tvinges til Ã¥ kjøpe det Sony vil du skal kjøpe.”

    Sony er vel bortimot verdensmester i å finne opp sine egne formater. Hvis det stemmer som du sier at de ikke engang har klart å bruke en standard strøm-kabel i form av en av disse mini-usb utgangene (er det mini og micro de heter?) så er det intet annet enn latterlig. Det er vel så godt som bare Sony og Apple igjen som holder på med sånt tull.

  • http://flavors.me/tjoho TJOHO

    #PSVita debatten gÃ¥r sin gang i mange andre fora, og jeg blir litt sliten av at folk – bÃ¥de pÃ¥ den positive og negative sida – er sÃ¥ vanvittig bastante i sine uttalelser om en konsoll som i det store og hele ikke egentlig er lansert ennÃ¥. Vent ett Ã¥r og se!

    Et par ting klarer jeg likevel ikke å dy meg for å gå inn i:

    1. Mye av din kritikk gÃ¥r pÃ¥ at Vitaen er for avansert/har for mange funksjoner. Dette synes jeg er merkelig sÃ¥ lenge funksjonene ikke gjør konsollen dyrere eller dÃ¥rligere (f.eks. med dÃ¥rligere batteritid). At det kommer apps som Facebook og Twitter kan være kjekt Ã¥ ha og gjør i hvert fall ingen skade. Det samme gjelder fotos, musikk og film. Veldig mange brukte sin PSP til Ã¥ se pÃ¥ film og TV-episoder (se annen kommentar i denne trÃ¥den), skjønner ikke hvorfor det er noe Ã¥ kritisere. Disse brukerne kan vel laste ned eller streame filmer til sin Vita ogsÃ¥. Jeg er enig i at videoredigering, som du har nevnt to ganger nÃ¥, virker spesielt unødvendig, særlig nÃ¥r kameraene ikke er sÃ¥ gode pÃ¥ Vitaen. PÃ¥ den andre siden har jeg ikke lest noe annet sted enn i dine kommentarer at det skal komme. PlayMemories Studio skal komme til PS3 – Vita er bare spekulasjoner. 

    2. Synes du generaliserer mye mtp bruksområde for håndholdte. Mange spiller sine Nintendo DSer og PSPer hjemme i godstolen I TILLEGG til de små periodene på farta du nevner. Er man på en lengre reise eller pendler, kommer den spilletida til også. Hjemme kan det eksempelvis være at noen andre i familien skal bruke TV-en, at en vil slappe av litt med et spill i senga før en sovner (ikke det sunneste, men..), for ikke å snakke om at mange knallgode spill kun kommer til håndholdte. Dette har alltid vært tilfelle, og gjelder også mange spill til min Nintendo DS jeg har hatt mye glede av.

    3. Du generaliserer ogsÃ¥ mye mtp mÃ¥lgruppe for hÃ¥ndholdte. Mange er unge, ja, men de er ogsÃ¥ kvalitetsbevisste og gÃ¥r etter gode spillopplevelser. Mine unger har Nintendo DS, men blant deres venner fins ogsÃ¥ mange som har PSP. Min eldste datter kjøpte Persona 3 Portable for sine egne sparepenger og spilte det pÃ¥ min PSP – etterpÃ¥ beklaget hun seg over hvor liten og dÃ¥rlig skjerm det er pÃ¥ DS-en. Hun kunne tenke seg en Vita Ã¥ spille Persona 4 pÃ¥. 
    BÃ¥de hun og jeg vet nemlig at selv pÃ¥ hÃ¥ndholdte maskiner er en god skjerm og god grafikkmotor “bak skjermen” med pÃ¥ Ã¥ gjøre spillopplevelsen bedre. Prøv en Vita sjøl nÃ¥r du fÃ¥r sjansen, sÃ¥ forstÃ¥r du hva jeg mener.

    Til slutt: Jeg sier ikke at Vita blir en bestselger. Jeg sier ikke en gang at den blir “vellykket” (hva nÃ¥ enn mÃ¥lestokken blir pÃ¥ det. Husk at Sony og Nintendo tenker i 5-10 Ã¥rsperspektiv). Jeg sier at det er en veldig god spillkonsoll. Dine argumenter gÃ¥r mye pÃ¥ at folk ikke kommer til Ã¥ kjøpe den, men det er en helt annen sak. Mange gode produkter har solgt bra, middelmÃ¥dig eller direkte dÃ¥rlig. Det gjør dem ikke mindre gode – objektivt sett.

  • Anonym

    Hva er det du babler om???? Dette har du tydeligvis ikke greie pÃ¥. Google det, sÃ¥ fÃ¥r du bekreftet at 3DS’en er den raskest selgende konsoll NOENSINNE!!!! 
    Ingen annen hÃ¥ndholdt eller stasjonær konsoll har noensinne solgt sÃ¥ mye i løpet av den tiden som 3DS’en har vært ute. Ikke akkurat noen tabbe, nei.
    Faktisk hadde 3DS’en solgt mer pÃ¥ samme tidspunkt enn det Vita har gjort i Japan, og det lenge før priskuttet som kom i fjor høst.

    http://ds.ign.com/articles/121/1216081p1.html 

  • Anonym

    Gode poenger.

    Men punkt 1 er feil. Alt det tøvet de har puttet inn i Vita’en er nettopp Ã¥rsaken til den elendige batteritiden pÃ¥ 4-5 timer. Dessuten, selvsagt gjør de funksjonene Vita’en unødvendig dyr.

    Godt vi begge er enige om at Vita neppe kommer til Ã¥ bli en bestselger. Og det er det som Sony ser pÃ¥ nÃ¥r de skal vurdere vellykketheten til produktet sitt. Jeg personlig har ingen planer om Ã¥ kjøpe den, og jeg eier absolutt alt som finnes av hardware pÃ¥ spillfronten helt siden den første feite gameboy’en kom ut i 1991.

    (Med mindre Vita får Tekken Tag Tournament 2, men det tviler jeg sterkt på.)

  • http://www.twitter.com/erlendlaanke Erlend LÃ¥nke Solbu

    Fikk et timinutt med PSVita og Gravity Rush på CES i dag. Falt ikke umiddelbart for spillet, men veldig enig i det du sier om konsollen!

  • Anonym

    Når jeg leser dette, hører jeg stemmen til Egil fra Datasupport (fra Radioresepsjonen) i hodet mitt.

  • Anonym

    Nå liker ikke jeg i utgangspunktet å være den som bæsjer i salaten, men jeg lukter en flopp. Hva er nytt med denne liksom? Virkelig nytt? Annet enn god grafikk har den fint lite intuitive eller nyskapende elementer. Altfor dyr er den også, med tanke på at man har spill til 7 kroner eller gratis på smarttelefonene. Nintendo har liksom sin egen lille nisjé med DS, og de spillerne kommer heller neppe til å switche til PSVita. Ekte hardbarka gamere sparer penga til neste opgradering av gaming pc-en sin eller på konsollen sin og spillene til disse.

  • Anonym

    Dualstick og sånn touchgreie bak og du vil få konsollverdige spill på vitaen, man kan ikke si så mye negativt om selve hardwaren. Når det er sagt er jeg helt enig med deg.

  • Anonym

    Vi vet alle at Nintendo var langt i fra fornøyde med salgstallene før priskuttet. (Det var til og med snakk om at hele 3DSen ble droppet av Nintendo om salget ikke tok seg opp i løpet av høsten…)
    Det er mulig starten på Vita er treigere, men det vil ikke si at starten på 3DS ikke var treig. Så ja, det var nok en tabbe av Nintendo å sette en så høy pris ved release.


På forsiden nå