I Funcoms lokaler i Oslo er det høy aktivitet om dagen. Det er ikke mange uker igjen før «The Secret World» (heretter kalt «TSW») kommer i butikkhyllene – den 24. april om alt går etter planen, fortalte selskapet under en pressekonferanse i dag, meldte nettstedet Gamer.no.

Oppdatering: Funcom har lagt ut en børsmelding der de bekrefter at 24. april er en intern målsetning, men at det ikke er satt en kommersiell lanseringsdato. Planen er likevel fortsatt en lansering i april 2012.

– Dette er hektiske dager for alle. Både her i Oslo og i Montreal, Beijing og Durham hvor vi har kontorer. Denne tiden opp mot lansering er alltid svært hektisk hos hvilken som helst spillutvikler, forteller kommunikasjonsdirektør Erling Ellingsen til NRK.no.

«TSW» er et massivt onlinerollespill hvor titusenvis av spillere vil kunne logge seg på og spille sammen i en onlinebasert verden. Spillet og handlingen er satt i nåtiden med New York, London og Seoul blant de mest sentrale stedene – blandet sammen i en miks med konspirasjonsteorier, myter, vampyrer og varulver.

Avgjørende år for Funcom
Adm. dir. for Funcom, som står bak spillet The Secret World. (Foto: NRK / Alexander Fredriksen)
Adm.dir. i Funcom, Trond Aas. (Foto: NRK / Alexander Fredriksen)

Funcom satser stort på en annerledes spillopplevelse enn det spillerne kanskje er vant til gjennom populære onlinespill som «World of Warcraft», og det relativt ferske «Star Wars: The Old Republic» – spill som er satt i en fiktiv verden og med etablerte klasse- og spillsystemer.

– 2012 blir et veldig viktig år for Funcom. Utfallet av denne lanseringen vil bli definerende for selskapet fremover, sier Funcom-sjef Trond Aas.

Håpet og målet er å gjøre det bedre enn den forrige storlanseringen: «Age of Conan», som ble lansert mai 2008. Spillet hadde en prislapp på rundt 200 millioner kroner da det kom ut, noe som gjorde det til tidenes dyreste kommersielle kulturprodukt fra Norge.

– Et turbulent år

Spillet solgte rundt en million eksemplarer og hadde et høyt antall betalende abonnementer da alt så lyst ut, men etter sommeren startet nedturen med spillerflukt, tapte inntekter og kraftig fall på børsen.

– 2008 var et turbulent år og mye av det pressen skrev om reflekterte situasjonen. Det var store forventninger til «AoC». Mottakelsen var positiv både fra presse og spillere, og det solgte fantastisk bra, men etter hvert ble frafallet av kunder større enn det vi forventet, sier Aas.

– Vi håper «TSW» selger bedre enn «AoC» og at spillet får en vesentlig bedre levetid. Klarer vi det, vil spillet være en suksess.

(artikkelen fortsetter under bildet)

The Secret World. (Foto: EA / Funcom)
– Jeg tror ikke folk er lei av onlinerollespill. Salgstallene for «Star Wars: The Old Republic» ser veldig bra ut og viser at det er mer bevegelse i markedet. «World of Warcraft» hadde nok et sterkere grep før enn nå, så markedet er mer spennende og interessant i dag enn for noen år siden, sier Aas. (Foto: EA / Funcom)

– Gjør dere noe annerledes nå i forhold til i 2008?

– Vi gjør mye annerledes. Det er flere folk og bedre kompetanse som jobber med spillet slik at vi skal lykkes. Vi tar med oss det som var bra i «AoC»; historiefortellingen, sterke karakterer, innhold og variasjon, og løfter det enda mer i «TSW», sier Trond Aas.

– I dag ville vi nok ha gitt bedre belønning til spillerne som spilte mer enn andre, som følte at de ikke fikk nok igjen for innsatsen de la ned i «AoC». Derfor legger vi opp til at spillerne i «TSW» alltid har noe å strekke seg etter – at de alltid får belønning og fremgang av å spille.

Bedring i norsk spillbransje?

– Sverige har ligget noen år foran oss, men jeg føler at Norge begynner å ta innpå. Vi er i ferd med å få på plass mer utdanning rettet inn mot dataspill, og i tillegg begynner bransjen å få mer oppmerksomhet fra myndighetene. Jeg tror også at vi, Funcom, har vært en pådriver for å få mer oppmerksomhet rundt spillbransjen i Norge, sier Aas.

Tidligere har det ikke vært tilgjengelig informasjon om norsk spillbransje, men en undersøkelse gjennomført av Produsentforeningen bekrefter Aas’ magefølelse. Norsk spillindustri er i vekst.

(artikkelen fortsetter under traileren)

Hele 73 selskaper falt innenfor definisjonen undersøkelsen bruker for et spillselskap, et tall som har overrasket mange. I oppsummeringen av undersøkelsens funn, står det følgende:

– Norsk spillbransje er i vekst, både når det gjelder antall nyetablerte spillselskaper og planlagte utgivelser. Vi ser også at det er en stor spredning blant norske spillselskapene både når det gjelder hvilke plattformer det utvikles til, i tillegg til selskapenes størrelse i forhold til omsetning og ansatte og dermed også selskapenes målsettinger.

LAST NED: Les hele rapporten her

Det at mange nye selskaper ser til mobile plattformer, syns ikke Aas er rart – som i likhet med rapporten fra Produsentforeningen ser lyst på norsk spillfremtid.

– Det er en utfordring at det er dyrt å produsere i Norge. Det gjør det lettere for mindre prosjekter og mindre studioer å lykkes enn de store produksjonene hvor lønnskostnadene blir utslagsgivende. De neste årene tror jeg at vi kommer til å se diverse mindre, men vellykkede prosjekter, noe vi allerede ser gjennom app- og spillutviklerne som har dukket opp i Norge de siste årene, fortsetter han.

‘The Secret World’ planlegges utgitt i april i år. legg inn dine synspunkter i kommentarfeltet, enten det er om spillet eller norsk spillbransje.

Artikkelen er skrevet av Alexander Fredriksen og Rune Håkonsen.

Erling Ellingsen viser frem The Secret World. (Foto: NRK / Alexander Fredriksen)
– I tiden fremover kommer vi til å invitere presse til Oslo og Montreal, delta på viktige arrangementer, slippe flere videoer og gjøre ulike avsløringer av innholdet. Etter hvert vil også verdenspressen slippe inn i betatesten slik at de kan rapportere om spillet før vi lanserer, forteller Erling Ellingsen. (Foto: NRK / Alexander Fredriksen)
  • Anonym

    Ah.. Gleder meg!

  • http://twitter.com/Rob_with_noface Oskar-Andre Olsen

    Er usikker på om jeg skal kjøpe det, tenker jeg skal se på kritikken først :-)

  • http://twitter.com/TSalten Tronni Salte

    Fantastisk! Dette blir helt vanvittig! Fjerner enormt mye risiko i Funcom aksjen også…

  • http://www.facebook.com/FlexXlutor Alexander Sherman

    Hmm Hvorfor børsmeldes ikke dette? Helt tyst fra offesielle hold, hjemmeside, crygaia osv.. Tweet fjernet, artikkel på gamer.no fjernet.. 

    Lukter konspirasjon laaang vei!

    • http://www.p3.no/filmpolitiet Rune Håkonsen

      Har nettopp oppdaget at Gamer.no har fjernet sin artikkel, det var der jeg hentet informasjonen om lanseringsdato siden jeg ikke var på dagens pressekonferanse.

      På Twitter-kontoen sin har de skrevet følgende: “Gamer.no @gamerno
      Vi kom i skade for å si noe som kort tid senere ble underlagt sperrefrist. Vennligst slett det fra hukommelsen.”

      • http://www.p3.no/filmpolitiet Rune Håkonsen

        Nå melder Gamer.no at 24. april er en målsetning for selskapet.

      • http://www.facebook.com/FlexXlutor Alexander Sherman

        Ja det er i allefall i humoren det står på :) 

  • Anonym

    Greit, greit, så The Secret World er et stort og flott og nyskapende spill. Bli ferdig med det, nå da, og kom med mer Den Lengste Reisen!! Vi har ventet lenge på spill nr. 3.

    • http://www.facebook.com/people/Jon-Andreas-Lorentzen/665760436 Jon Andreas Lorentzen

       Word!

  • http://twitter.com/JosteinHolmgren Jostein Holmgren

    Blir morsomt å se om de lykkes, jeg vil i alle fall prøve det ut :)

  • Daniel Dybsland

    Utfra det jeg har sett av trailere så ser det ut som spillet har en god del innhold, samt at grafikken ser ekstremt bra ut. Ragnar Tørnquist er “creative director” og “senior producer”, så da vet vi at historien og in-game characters er bra. De har lært mye av lanseringa av Conan som de kan ta med seg under produksjon av TSW.

    Klarer i tillegg TSW å bryte med MMORPG normer og gi spillerne et vellykket klasseløst spill med en smart utvikling av karakterer, så tror jeg vi har en vinner. Tipper Funcom blir kjøpt opp i løpet av 2012!

  • Christina Norheim

    Får mye spam som utgir seg for å være Funcom og anklager meg for å prøve å selge kontoen min i flere av deres spill. Halvparten av disse har jeg ikke.

  • Pingback: Funcom debunks The Secret World launch date rumor « MMO City

  • Anonym

    Dette er det eneste kommende MMOet som har såpass mye nyskapende konsepter og tidssetting at det frister meg veldig. Snart kommer Guild Wars 2; fantasy, magi, dynamiske hendelser (Har inntrykket av at Rift allerede har et system for dette som skal mye til for å gjøre bedre) som i utgangspunktet ikke frister meg et gram. Jeg er møkka lei denne settingen og ekstremt oppbrukte konseptet. Vi har for faen spilt dette før vel!? Tid får vel vise om jeg har rett når det kommer til det. Snart kommer også TERA, et gjennomført asiatisk “action”-MMO som lukter bæsj og som sikkert kommer til å floppe ca dobbelt så kraftig som AION, og listen fortsetter samme retning. Det jeg kanskje ser enda mer frem til enn TSW er World of Darkness til CCP, men dette er nok ikke klar for utgivelse om i alle fall et par år, vil jeg tro, så da blir det vel kun TSW da :/ Håper det er solid, og ikke blir rammet av for tidlig utgivelse, noe jeg ser på som eneste mulighet for at dette kan få problemer. Bare det at de går vekk fra de mest tradisjonelle innbitte mekanikkene i MMOer kan gjøre dette ekstremt vellykket, og forhåpentligvis ikke like casualvennlig, slik at vi slipper alle de hjernedøde/drittungene.

  • Pingback: Funcom debunks The Secret World launch date rumor | Game Ninja

  • Anonym

    Ho ho ho. Gleder meg som en liten unge. Har ventet i to år :) dette tror og håper jeg blir en suksess, det er viktig for Funcom og Norge.

  • http://www.facebook.com/people/Jann-Villy-Ottoey/692912067 Jann-Villy Ottoey

    Tatt i betraktning hvordan Funcom behandler kundene i Age Of Conan, mengden penger spillerne har brukt, kontinuerlige problemer, konstant nye ‘bugs’, overlegen uvilje til å forbedre sitt produkt og kundeservice generelt, har jeg desverre mistet all tro på Funcom som spillutvikler. TSW i seg selv ser imponerende ut, og kan sikkert by på veldig mye bra, grafisk og innholdsmessig, til a begynne med. Er veldig skeptisk til hvordan de følger opp over tid. Som man har sett siden 2008 i AoC har Funcom liten og ingen vilje til a lære av egne feil. Funcoms kundeservice er ubeskrivelig dårlig! De kommer til a tape mye bare på at de allerede har dette ryktet på seg i mange, og store mmo miljoer! Det er ikke akkurat mangel på gode spill titler i tiden som kommer. Personlig syns jeg selfølgelig at det er synd at en Norsk spillutvikler med så mye potensiale skuffer, og desverre vil jeg velge a bruke pengene mine andre steder denne gang.

    • Dean Lange-Tjøhn Sleppø

      Kan du komme med noen eksempler på denne kundeservicen du klager på? Jeg har sett mange saker i AoC-forumet hvor folk skriker og klager på dårlig kundeservice, men når man leser gjennom hele tråden viser det seg utrolig ofte at det faktisk er kunden sin egen feil (som ikke har fulgt opp betalinger, svart på mailer fra kundeservice osv.) Det er greit at folk ble sure for AoC-launch i 2008 som ikke gikk helt etter planen, men hvis man fortsatt er sur i 2012, fire år etterpå, da begynner jeg virkelig å lure.

      Ifølge mange kommentarer rundt omkring på ymse MMO-forums virker det som det er “in” å hate Funcom for alt det er verdt, og uansett hva de måtte gjøre riktig så hjelper det ikke fordi spillerne bærer nag mange mange år etterpå. Flere av de har ikke engang prøvd AoC siden launch, og AoC idag er et vanvittig mye mer polert spill enn det var i 2008. Craig Morrison har gjort underverker, og selv om det fortsatt (ja faktisk) er noe som gjenstår, så er Age of Conan et av de aller aller beste MMO-spillene der ute idag, og grafikken er fortsatt bedre enn stort sett alt annet. Se på SWTOR sin grafikk, den når ikke AoC til anklene engang.

      • http://www.facebook.com/people/Jann-Villy-Ottoey/692912067 Jann-Villy Ottoey

        Jeg har spillt AoC siden launch, og spiller fortsatt!!! Er det beste mmo spillet noen gang, uten tvil, og jeg spiller og betaler fortsatt for det av den grunn. Dette til tross for alle “manglene”. Jeg er en meget tålmodig person, og har full forståelse for problemer som oppstår når det er store oppdateringer etc, men det er ting i spillet som ikke har fungert riktig i lang tid, ie. Feats, AA’s, T4 etc. Noen ting venter man tålmodig på, men uvilje til og engang tilkjennegi at der er ting som er feil, og litt informasjon om hva (om noe) man planlegger og gjøre, (eller ikke kan fikse?) hadde ikke skadd?
        Det jeg henviser til innen dårlig kundeservice er deres uvilje til å rette opp feil som ikke skyldes den betalende kunden, men dårlig koding? eller slett kundeservice?. For min egen del siste 6 mnd har jeg ved 2 anlendninger opplevd problemer med spillets ‘Item Shop’, jeg kjøper poeng som jeg kan bruke, kjøper noe i ‘item shop’ og opplever at jeg ikke mottar det jeg kjøpte, men poengene ble allikevel fratrekt min konto. I min kontakt med GM og kundeservice (forøvrig, min email til kundeservice ble også besvart av samme person som var min GM, så min sak ble kun behandlet av -en- person gjennom hele prosessen…) Funcom gir da sitt standard svar at det ikke er noe de kan gjore med problemet siden spillet ikke logger slike transaksjoner og sier det er ingen måte for dem og se hva som kan ha skjedd.
        Så i mine øyne; jeg betaler for et produkt som ikke blir levert, og har per Funcoms representanter ingen rettigheter siden de ikke har noe system for a logge slike hendelser.
        Jeg har ikke opplevd dette selv, men har flere venner som har opplevd og få måndelig fratrekk etter a ha kansellert konto, uten å få gehør fra kundeservice når klage blir gitt. Den eneste måten man i AoC kan avslutte en konto og vare sikker på at Funcom ikke forsetter trekk fra kredittkort er a slette kredittkort informasjon, dette burde da ikke vare nødvendig i det hele tatt!!! At man skulle måtte ta kontakt med sitt kredittkort selskap å bestride transaksjoner!? Funcom burde holde seg for gode til å drive med slik svindel!

        Jeg kommer til å forsette å spille AoC til serverene er helt tomme, (eller Funcom stenger dem) fordi det er et så overlegent bra spill med så mye potensiale, skulle bare ønske Funcom kunne bruke mer tid og resurser på spillet istede for å bruke 99% på nye prosjekt, eller selge det til noen som kan og vil videreutvikle spillet. Det har vaert enkelte forbedringer siste 6-8 mnd med nytt innhold, men har fortsatt noen grunnleggende mangler som har vart ignoriert for lenge. Jeg velger derfor a styre unna TSW, da jeg forventer at det spillet vil ha like mange problemer og mangler teknisk sett, og ikke minst innen kundeservice/behandling. Er mine penger og mitt valg, alle er forskjellige :p

        PS: jeg beklager alle eventualle skrivefeil etc, er lenge siden jeg bodde i gamle Norge :|

  • Pingback: Funcom Strikes Down The Secret World launch date | GameFluke

  • http://twitter.com/zorin333 Håvard E. Kostveit

    Har noen sagt noe om kostnader i måneden?

  • Ove Bern

    Så lenge Erling “Comical Ali” Ellingsen er med så tror jeg ikke det plukk av hva Funcom lerker av seg. I AOC så gjorda han rett og slett narr av oss som prøvde å holde spillet i live. At han enda jobber i Funcom sier det meste om selve bedriften.!
    De som ikke husker han kan friske opp minne her:
    http://avis.dn.no/artikler/avis/article8575.ece

  • Anonym

    Ser for meg at det bare blir enda et online spill som etter et halvt år begynner å få et lenger og lenger Trial periode fordi folk slutter å spille det.
    Har skjedd med ca alle spill som er utgitt de siste årene :p