Blizzard

  • The Secret World
  • Massivt flerspiller-onlinerollespill (MMO-spill)
  • Utviklet av norske Funcom
  • Lanseres 19. juni

For å svare på det mest umiddelbare spørsmålet: Fungerer det å la et MMO-spill finne sted i nåtiden, i vår vanlige hverdag?

Svaret er ja, men også litt mer komplisert. I The Secret World er alle konspirasjonsteorier, legender, myter og eventyr sanne.

Det norske spillselskapet Funcom har de siste ti årene fått mye erfaring med store onlinespill. Først med Anarchy Online (2001) så med Age of Conan (2008), 19. juni kommer spillet som lar deg og meg oppleve den skjulte verdenen rundt oss.

LES: – 2012 blir et viktig år for Funcom

Tre sider står steilt imot hverandre i kampen om å kontrollere kloden. Det er ikke regjeringer som styrer verdenen, det er gruppene Illuminati, Templars og Dragons – mitt valg falt på de mystiske tempelridderne.

Velg din side

Spillet starter, lik de fleste MMO-spill, med at du må velge side og spillfigur. Ditt valg vil påvirke resten av spillopplevelsen, ettersom du ikke kan bytte side underveis. I stedet må du kjempe om kontroll over verdenen, og mot mørkets monstre.

Tempelridderne er ikke lenger en gammeldags orden, men en hypermoderne interessegruppe som kjemper med høyteknologi og magi (side om side) mot dem som står dem imot. Dem er det mange av forresten.

De tre sidene i spillet kan også kjempe mot hverandre i spillerkamper, men akkurat denne delen av spillet er foreløpig ikke tilgjengelig i betautgaven.

(omtalen fortsetter under bildene)

The Secret World. (Foto: Funcom)
The Secret World. (Foto: Funcom)

The Secret World. (Foto: EA / Funcom)
The Secret World. (Foto: EA / Funcom)

The Secret World skiller seg fra andre lignende MMO-spill når det kommer til hvordan du former din spillfigur. Du kan ikke velge yrke (etter engelsk; «class»). Spillet har heller ikke en tradisjonell form for nivåer, hvor du rykker opp etter hvert som du samler erfaringspoeng.

I stedet samler du erfaringspoeng og Anime Points, og bruker disse for å spesialisere deg slik du selv ønsker. Ved et enkelt trykk på ‘N’-knappen dukker en stor sirkel opp på skjermen, forskjellige farger indikerer forskjellige egenskaper. Vil du bli flink til å bruke pistoler, sverd eller magi? Ja, da bruker du Anima Points for å låse opp nye spesialangrep.

Dette gjør at hver figur er organisk og ulike de andre. Den store valgfriheten gjør også at du ikke umiddelbart ser om en annen spiller er spesialist på medisin eller kaosmagi. Sammensetningen i grupper blir mer uforutsigbar, i alle fall i starten av spillet.

Klasseløst system

Min figur er pistolekspert, og har en rekke angrep som kan aktiveres for å overvinne fiender. Det finnes ikke en funksjon som gjør at du automatisk angriper fienden, alle angrep må aktiveres ved hjelp av nummerknappene på tastaturet.

Etter hvert som du låser opp nye egenskaper, også fra andre våpengrener enn den du startet med, kan du velge deg ut syv som kan brukes i en kampsituasjon. I tillegg har du plass til syv passive egenskaper, som hjelper deg i kampens hete uten å måtte aktiveres.

ANMELDELSE: Star Wars: The Old Republic – lykkes der andre feiler

Syns du at kombinasjonen sverd og sort magi høres forlokkende ut, så bruker du det. Dermed kan også spillere i gruppe tilpasse sine egenskaper etter gruppas behov. Det er med andre ord mindre nødvendig å vente på en spiller med nøyaktig riktig yrke.

(omtalen fortsetter under traileren for Templar-gruppen)

Ut på tur, aldri sur

Oppdrag (quests journ.anm.) deles ut av datastyrte NPC-figurer (Non Playable Characters) slik du kjenner fra andre onlinespill. I likhet med Star Wars: The Old Republic er alle figurene stemmelagt og forteller en historie i forbindelse med hvert oppdrag.

Stemmeskuespillerne er flinke, og gjør at jeg tror på figurene. Mens omgivelsene skaper den riktige stemningen, er ser figurene upolerte ut. Bein- og armbevegelser, og ansiktsanimasjon er to ting som gjør at spillfigurene ikke glir like naturlig inn i spillet.

I en tidlig utgave av et spill som dette er det ikke uvanlig med småfeil, som for eksempel av øyelokkene på figurene du møter ofte henger seg opp. En betautgave gjøres tilgjengelig for publikum nettopp for å oppdage slike feil, og jeg har derfor lagt liten vekt på det i denne sniktitten.

ANMELDELSE: World of Warcraft: Cataclysm – bedre en noensinne

Denne presseversjonen av betatesten har kun et utvalg områder som er åpnet opp. Jeg har brukt mesteparten av mine første timer i nybegynnerområdet Kingsmouth, en liten by på nordøstkysten av USA hvor zombier har tatt over landsbyidyllen.

Dit blir du sendt av den mystiske lederen for Templar-gruppen etter et kort opphold i London, hvor den hemmelighetsfulle gjengen har sitt hovedkvarter.

Spillets omgivelser er troverdige, jeg får i starten følelsen av at en skjult verdens beveger seg bak veggene til byen jeg selv kjenner godt.

Etter å ha nedkjempet hundrevis av zombier i Kingsmouth mister likevel spillet noe av mystikken som først var spennende. Funcom har en delikat balansegang foran seg om de ønsker å beholde akkurat dette aspektet.

Siden pressebetaen har få faktiske spillere har jeg for det meste vært overlatt til meg selv i Kingsmouth, om byen føles så forlatt og skummel når det løper et titall andre spillere omkring tror jeg heller ikke.

Lovende start

Om jeg fortsatt syns den hemmelige verden rundt oss er like spennende om et par uker gjenstår å se, det er fortsatt mange deler av spillet som jeg ikke har fått testet.

Inntrykket etter de første timene med The Secret World er positivt, det er forfriskende å spille et MMO-spill som ikke er neddynket i fantasy og kjente klisjeer.

Denne sniktitten er basert på en pressebeta, hvor en begrenset mengde innhold er tilgjengelig. I løpet av de neste ukene blir mer av spillet tilgjengelig, og Rune kommer med flere sniktitter fra det norske onlinespillet fremover.

Har du troen på The Secret World eller har spilt betaversjonen selv? Legg inn dine erfaringer i kommentarfeltet.