Denne uken annonserte Samsung og Gaikai at de vil «skape fremtidens videospill» gjennom et nytt samarbeid.

I praksis betyr det at Samsungs smart-tver utstyres med Gaikais teknologi. Sistnevnte har spesialisert seg på strømming av spill over Internett.

– Sammen skal vi gjøre Samsung-tvene til en konsollignende opplevelse, i stand til å levere de mest populære videospillene og annet innhold direkte til forbrukerne – uten nedlasting, maskinvare eller turer til butikken, sier Gaikai-president David Perry i en pressemelding.

Den nye tjenesten har fått navnet Samsung Cloud Gaming.

– Et stort skifte

Alf Inge Wang. (Foto: NTNU)
Alf Inge Wang. (Foto: NTNU)
Samtidig som det ferske teknosamarbeidet annonseres, svirrer ryktene om at Sony planlegger å kjøpe et av de andre store strømming-selskapene, OnLive. Det vil tvinge Microsoft på banen og sette i gang en kjedereaksjon, spår professor Alf Inge Wang ved NTNU. Han har stor tro på den nye strømningsteknologien.

– Dette vil totalt endre måten veldig mange spiller på. Det blir et stort skifte, sier professoren til Filmpolitiet.

Les også: Kampen om fjernkontrollen din

Salg av spill gjennom strømming åpner for en rekke nye løsninger. Wang mener blant annet at nye salgsmodeller kan bli aktuelt.

– Det er mange spennende aspekter. For eksempel trenger man ikke lenger selge enkeltspill. Man kan basere seg på tjenester som ligner på Spotify, der man kanskje betaler noen hundrelapper i måneden, foreslår han.

Kan stoppe piratene

Det er ikke usannsynlig at bransjen selv vil ønske å satse på strømningsteknologien, ikke minst av økonomiske årsaker. Det kan nemlig sette en stopper for ulovlig nedlasting, et av spillbransjens hovedproblemer.

Les saken: – Piratkopiering er ikke et problem for oss

Kort fortalt går strømmingsmodellen ut på at selve spillet befinner seg på maskiner, en nettsky, hos leverandøren. Brukeren, som sitter hjemme foran tven, gir spillkommandoer via en kontroll. Disse sendes tilbake til nettskyen, som så sender nye bilder tilbake.

– Den største fordelen for spillprodusentene er at de da får full kontroll, fordi spillet befinner seg hos dem, sier Wang.

Les også: Hva er strømming?

Det største ankepunktet mot strømningsteknologien er at den innebærer en liten forsinkelse – tiden fra kontrollsignalene sendes til et nytt skjermbilde dukker opp. Dette problemet er større jo lengre unna nettskyen du befinner deg. OnLive fungerer for eksempel ikke i Nord-Norge.

Er strømming av spill et reelt alternativ for deg? Del dine meninger i kommentarfeltet!