Oppdatering: Til Stocklink bekrefter i dag Funcom-finansdirektør Bjørn Toften at halvparten av de ansatte i Funcom blir permittert.

En utvikler i spillselskapet Bioware og en i utgiveren Electronic Arts (EA) tvitret tirsdag kveld norsk tid om at flere ansatte i det norske spillselskapet Funcom hadde mistet jobben. EA er også selskapet som distribuerer Funcoms siste storsatsing The Secret World.

VIDEO: Derfor gjekk det gale med Funcom

Kommunikasjonsdirektør i selskapet Erling Ellingsen bekrefter til NRK i en tekstmelding at det blir kutt.

– Det er riktig at vi er midt i en prosess med kostnadskutt og dessverre innebærer det også permitteringer.

(artikkelen fortsetter under kvitringa som startet rykteflommen)

 

Spillet har solgt mindre enn det selskapet håpet på, og rapporterte i en børsmelding tidligere denne måneden at ingen av de to forventede salgsscenario som har blitt presentert før lansering av spillet har blitt oppnådd.

LES MER: Funcom er skuffa over salget til The Secret World

«Funcom has on several occasions presented two financial scenarios for the first 12 months following launch of the game; please refer to page 17 in the 1Q 2012 presentation *). Funcom does not consider it likely that either of them will be met » – Børsmelding med status for spillet The Secret World, publisert 10. august 2012

Der blir det også antydet at selskapet vil se på aktuelle kostnadskutt, grunnet lavere inntekter enn ventet på spillet The Secret World, for å sikre selskapets drift.

Filmpolitiets anmelder Marte Hedenstad var positiv til spillet da det kom ut tidligere i sommer og gav terningkast 5: – Funcoms massive nettrollespill er utfordrende og engasjerende, skrev hun i sin vurdering.

ANMELDELSE: The Secret World - en mørk, dyster og flott verden

Ukjent omfang

Til NRK forteller Ellingsen at de ønsker ikke ikke å kommentere hvor mange som eventuelt vil bli permittert. Og presiserer på spørsmål om dette handler om oppsigelser, at det er permitteringer i denne omgang.

– Vi er midt i prosessen og vi kan ikke gå mer i detalj nå.

Det danske spillnettstedet Eurogamer.dk skriver at så mange som halvparten av de ansatte kan ha mistet jobben, men viser ikke til en kilde for denne påstanden (den er nå bekreftet i toppen av saken).

Finansdirektør i Funcom var tidlig ute etter børsmeldingen som kom 10. august og fortalte til nettstedet Stocklink.no at det lå an til at ansatte måtte gå.

- Dette innebærer personalreduksjoner, sa han da – og presiserer til samme nettsted at de ikke planlegger kapitalinnhenting per i dag.

Påvirker ikke drift

Ellingsen forteller også til nettstedet Gamer.no at driften og den videre utviklingen av spillene The Secret World, Age of Conan og Anarch Online ikke vil påvirkes, og at spillene fortsatt vil være tilgjengelig som normalt for publikum.

Spiller du The Secret World? Og hva syns du om at selskapet må kutte? Legg inn dine synspunkter i kommentarfeltet under videoanmeldelsen av spillet.

LES OGSÅ: Dårlege tider for spelselskap

 

  • http://www.facebook.com/jorgenws Jørgen Ward Søderstrøm

    Synd, virkelig synd. Men så har jeg lenge sagt at Funcom kanskje har satset alt for høyt. Etter at Age of Conan gikk som det gikk så burde de heller ha satset på litt mindre prosjekter før de samlet seg nok erfaring og kapital til et større.

  • Niontiin

    Det nytter ikke legge ut et MMO uten karakter-bygging utenom leveling og vente at folk skal bli. Se på SWTOR også, kjempe pent spill. Men det er ikke nok!

    Den som lager et nytenkende «Anarchy Online» med vakker grafikk og brukervennlige menyer og UI’s, vil nok finne ut noe nytt om MMO verdenen.
    (ikke slik ao ble etter «wowifiseringa», men før)

    • http://www.p3.no/filmpolitiet Rune Håkonsen

      Interessant begrep det der, «wowifiseringa», kan du forklare litt mer hva du legger i det?

      • Petter Nordal

        Ganske enkelt forklart: At brorparten av alle mmo’er som kommer ut er så like WoW med tanke på menyer, ui, kampsystemer etc fordi utgiverne desperat håper på å kapre en del av WoW’s suksess. Da WoW generelt gjør deres greier bedre, og de som spiller har så mye tid og innsats investert i spillet prøver de kanskje klonene i et par måneder, før de går tilbake til WoW igjen. 

        Med mindre Blizzards nye mmo er det WoW var da det kom ut (nyskapende, «unikt») vil nok mmo’er sakte bevege seg fra WoW-formelen (TERA, som har hot-key combat, men i Devil may Cry, Bayonetta o.l -stil f.eks), selv om det kommer til å ta lang lang tid.De asiatiske mmo-ene fenger ikke et vestlig publikum i like stor grad, da de er tidkrevende og til dels steinharde å komme seg igjennom (Hei FFXI pre-Abyssea expansion, i’m looking at you). Nå skal det sies at FFXI ikke har gått under, endt som som f2p eller forsvunnet helt fra kartet, selv om det er eldgammelt.

        • Mr_Sin

           Blizzard nyskapende og unikt?

          Begynne med Lost Vikings: Inspirert av en haug med andre platformspill
          Warcraft: En klone av Dune 2 med 1 ny ting, multiselect av units. Ellers kommer mange av «reglene» i spillet fra Warhammer.
          Starcraft: Hentet mye inspirasjon av da tidens sci-fi, en videreføring av warcraft sitt system i ny innpacking. Nytt: Balansering mellom units i mye større grad, fokus på multiplayer og 3 raser istede for chess typen Warcraft var. Også det at du ikke hadde speilet units (zerling > marine > zelot > hydra osv osv osv).
          World of Warcraft: Alt er hentet fra spill som SWG (økonomi), Anarchy online (instancing, 2 resource combat system) og Ultima (gamerules). Nytt: Dummet ned slik at det ikke krevde mye å spille «casual». Enkle valg i character build, quests og streamlined leveling. Krever liten tid for å føle at man har progression, krever mye tid for å være i top 20%.

          Men alle disse spillene hadde store problemer i starten. Starcraft Protoss i starten var uslåelige mot en som viste hva han gjorde, så bomma de og laget Zerg helt insane (av denne får vi ordene «zergling rush». WoW hadde MASSE bugs, uncompletable quests, world drops (ja, har brukt mye lattermuskel når hele Ironforge datt igjennom gulvet), grafikk glitches, balance problemer og loot som aldri droppet.

          Ikke misforstå meg, jeg elsker disse spillene. Men å si at ting blir «wowifisert» eller er en WoW-klone er idiotisk. Det er hva man kaller bransje standard. Men så har jeg en liten mistanke at de fleste med et utsagn som det var 12 år når WoW kom og har aldri sett hva som var før dette.

          Men så har det alltid vært sånn, de unge og utoldmodige har alltid sett problemene istede for mulighetene. Dette har ødelagt flere spill fordi utviklerene har hørt på whinnerene som ropte høyest. Noe Blizzard aldri brydde seg om, helt til nå…. WoW ødelagt og meget liten videreutvikling. De melker kua og bruker sine flinke folk på next generation.  Gleder meg!

          Men spill som TSW og SWTor er ikke noe mindre banebrytende enn WoW var. TSW med sitt nye character build osv, SWTor med en utrolig storytelling og shared cutscenes. Er de like WoW? Ikke no mer enn WoW var likt andre mmo’er når det startet.

          • http://twitter.com/Olizandri Leo C. Winnem

             +1  helt enig, er møkk lei folk som kaller alle nye MMO’er for WoW-wannabes bare fordi dem følger en viss standard av brukergrensesnitt som folk flest foretrekker.

            • Niontiin

              Det er vesentlig forskjell på WoW-wannabe og wowifisering.
              AO, som et eksempel, før WoW var enestående. Etter WoW endret de hele basen de bygde AO på.

              Hva snakker jeg om?
              Jo, at hvis du vil ha en ting i et MMO må du gjøre en quest eller liknende 1-10-100 ganger. Alle kan få «alt», og det skal være «likt for alle».

              Eldre MMO’s (før WoW) hadde en stor sjarm med at ting var mye mer et sjansespill. Alle hadde ikke absolutt alt av det beste, men nøyde seg med det nest beste i en stadig jakt på noe bedre. Og for AO’s del snakker vi om 43 forskjellige slots hvor du kunne equippe ting. Det er MANGE items! Ihvertfall hvis de skal være givende for din karakter.

              I dagens MMO’s spiller du deg opp, så raider/farmer/quester du deg til det beste og venter på neste store patch. Det er repeterende og kjedelig. Raiding kan være så moro det vil, men til slutt har alle alt i vente på mer. Og du spør deg selv. Hva var det jeg egentlig bygde meg opp til?

              Noen sier PvP!

              Ja, PvP er et mål. Men få blir i et MMO i flere år som betalende kunder kun for å spille PvP.

              Ergo, spill trenger givende dybde med sjansespill og variasjon! Og spillprodusenter kan ikke lytte for mye til spillerbasen, for de vil alltid utgi seg som utålmodige. Hvis du gir spillere det de vil ha, så slutter de å spille. (i mmo sammenheng)

          • Petter Nordal

            Legg merke til bruken av «unikt». Det var nyskapende med tanke på sammensetninger av elementer som har satt standarden for alle non-asian mmo’er de siste 10 årene. Det er først nå mmo’er beveger seg bort fra wow-formelen. Eller, delvis forsøker (TSW: talents, customizing av karakterens spillestil, SWTor: Omfattende og bra skrevet Class specific story-lines med integrert questing, Tera: active combat med skillshots, sikting og aktiv bruk av collision detection i tanking (men rent bortsett fra det er det Aion v2.0 uten flying mechanics)

      • Stian Blakstad

         Theme-park.

  • Pingback: Funcom layoffs confirmed » RunicPortal

  • http://www.facebook.com/trym.bjerkan Trym Kjetil Bjerkan

    OMG er det virkelig slik at de gjør akkurat som de fortalte at de skulle gjøre for 2uker siden?
    Virker som «nyhetene» er raskere ute med rykter enn med fakta og må stadig vekk korrigere innholdet.
    Etter litt sjekking så fant jeg ut at kilden som det ble orginalt referert til faktisk var noen år gammel info som er tilgjenglig tilogmed på wikipedia .. 
    >On August 21, 2008, Funcom laid off half of its Customer Service department located in Durham, North Carolina. On November 22, 2008, third parties reported that Funcom fired additional 70% of the staff in their US workforce, possibly endangering future releases.<

    Den første artikkelen som snappet denne infoen opp måtte endre innholdet etter å få beskjed fra Funcom at det var store feil i artikkelen .. noe som eurogamer tydligvis ikke har fått med seg og deretter snappet den norske spillpressen opp dette og NRK ..

    Hva blir den neste artikkelen  "Snekkere arbeidsløse etter at hus ble ferdig", mesteparten av stillingene det gjelder er prosjekt baserte ansettelser.

    • karantene

      Når Funcom selv går ut og bekrefter permiteringer så er det på tide å legge vekk konspirasjonsteoriene.

      Kommunikasjonsdirektør i selskapet Erling Ellingsen bekrefter til NRK i en tekstmelding at det blir kutt.

      – Det er riktig at vi er midt i en prosess med kostnadskutt og dessverre innebærer det også permitteringer.

      Funcom er et aksjeselskap og artikler som dette er fullstendig på sin plass. Jeg skjønner at fanboysa nå føler at de må forsvare Funcom for rene faktaopplysninger som om det var kritikk. Pust litt inn og tenk på de som nå har mistet jobben sin.
      Det er veldig lite hyggelig for de å lese at jobbene deres omtales som «uviktige» eller «prosjektbaserte» som om de var teite som ikke skjønte at de kom til å miste jobben et par måneder etter de flytta til Kanada.

      Dette var ikke forutsett, og det var ikke planlagt. Det er en direkte konsekvens av dårlig salg.

      • http://www.facebook.com/trym.bjerkan Trym Kjetil Bjerkan

        De bekrefter permiteringer og kostnadskutt (hvor ellers skal de kutte?), som var iht. til pressemeldingen som kom for 2 uker siden.

        Har ikke noe med fanboy å gjøre, men handler om at dette er blåst opp basert på rykter, som igjen var basert på feilaktig informasjon.

        Det er forskjell mellom å permitere noen, og at 50-60% blir sparket ..

        • http://www.p3.no/filmpolitiet Rune Håkonsen

          Det ble pekt på at personalreduksjoner ville finne sted i børsmelding fra 10. august ja, men først nå at det ble bekreftet. Ingen har, som jeg skriver i saken, troverdige kilder på at 50% skal ha mistet jobben. Jeg mistenker litt trøbbel med Google Translate, som oversetter det norske ordet permittering til layoff.

  • karantene

    Jeg gir meg ende over… Dette begynner å bli så forutsigbart at det er over på det komiske. Nøyaktig det samme skjedde etter lanseringen av Anarchy Online og Age of Conan. Vil du imponere vennene dine? Neste gang Funcom annonserer et spill, forutse følgende:

    1. Funcom annonserer nytt spill. Massiv hype, «beste spillet vi noensinne har laget, vi har lært av våre feil, prepare your bladder for imminent release!» osv. Pressen biter på.
    2. Aksjekursen går i taket pga. spekulanter med forferdelig langtidsminne.
    3. Spillet blir lansert og fanboys preget av febertilstander hyller det som Jesus i spillform.
    4. En måned senere innser alle at spillet er dårlig.
    5. Funcom permiterer en drøss med folk.
    6. Aksjekursen går i dass.
    7. Funcom annonserer nytt spill.

    Dette er tredje gangen det skjer, og det er like trist hver gang.

    • http://www.facebook.com/trym.bjerkan Trym Kjetil Bjerkan

      Med unntak av at dette spillet faktisk er bra.
      ref: bruker kritikken på metacritic.com, mmorpg.com er over 8.5.
      SE: http://www.1up.com/reviews/secret-world-review
      Based on 1UP traffic, this game is:
      #1 of 27,231 on 1UP
      #1 of 10,328 in PC
      #1 of 217 in Massively Multiplayer
      Det som forundrer meg er at det ikke har solgt mer enn Age of Conan, men vet iallefall at jeg møter stadig på folk som har subbet og folk som har kjøpt spillet nylig, så hvis de ikke når målet sitt så er det ikke lange veien unna.

      • karantene

        Metacritic og spillanmeldelser har absolutt ingenting å si på kvaliteten
        på spill, spesielt MMO’er. Systemet er så gjennomsyra av korrupsjon,
        launch-hype og mangel på kritisk sans at det ble meningsløst for mange år siden.

        VG ga Age of Conan en SEKSER og kalte det et mesterverk, Gamereactor ga det 9/10, og det er jo ingen med vettet i behold som tør å påstå at det var et bra spill.

        Folk kjøper ikke Secret World fordi Funcom har opparbeida seg et velfortjent jallarykte og spillet er rett og slett ikke bra nok. End of story. Det kommer bli free to play innen seks måneder.

        • komenteraren

           Det burde vært free to play opp til en viss lvl på samme måte som i lotro, det er på den måten man får skaffa spiller som igjen lar seg friste til å bruke penger.

          • http://twitter.com/Olizandri Leo C. Winnem

             som alle andre MMO’s? WoW har fram til lvl20, det har også Rift blant annet. osv..

        • http://www.facebook.com/jardar.nygard Jardar Nygård

          Jeg kjøpte det, jeg likte det. Hadde mye av det jeg syns mangla wow – og de fleste andre spill i disse dager, faktisk. Det var spennende story, mystisk og skummel feeling, engasjerende dialoger og quests. En slags MMO RPG/Adventure hybrid. Herlig for meg som savner sierra o.l. på 90tallet.

          • karantene

            Funcom sin styrke ligger i nettopp den storyteknikken du nevner. De har noen utrolige skribenter som lager fantastiske historier og dialog, Den Lengste Reisen og Drømmefall kapitaliserte på nettopp disse styrkene. De klarer bare ikke å matche det med en spillteknikk som fungerer særlig bra.

            Det er kjempefint at noen koser seg med Secret World, og ingen spillanmeldelser eller internettkommentarer skal ødelegge for det.

  • LarZen

    Hvorfor feiler dette og så mange andre mmo spill? Spør noen av dem millioner av World of Warcraft spillerne HVORFOR dem spiller…

    Nå skal ikke jeg si jeg har alle svarene, men spill som The Secret World har liten til ingen av punktene som gjorde at jeg holdt på i nesten 5 år i WoW.

    Et bite lite eksempel er fks,små ting som ikoner, ikoner på loot i TSW er helt latterlig dårlig.
    En liten ting som det er noe som burde være kjempe enkelt, men det er mange som feiler på en så enkel ting som dette.

    Da kan en bare tenke på resten av tingene som vil irritere eller skyve bort drevne mmo veteraner som dem fleste WoW spillere nå er etter 7år i Azaroth. 

    En mmo spiller vil prøve å skille seg utifra mengden eller se ut som den/dem beste, han vil ha mål som en må jobbe lenge ved å oppnå og som VISER at en er flink og dedikert spiller.

    En vil belønnes og det skal vises i en eller annen form for andre spillere, dette er noen av selve drivkraftene i et mmo.

  • Stian Blakstad

    Spillet kommer med ingenting nytt.

    Combat har vi sett før og eksepsjonelt kjedelig.
    PvP var på grensen til skandaløs. Særlig med potensialet som ligger i 3 fraksjoner.
    Quest systemet hadde en ny vri, men som man går fort lei av når man innser at man spiller MMOet alene.

    I 2012 er ikke dette et godt nok produkt.

    • http://twitter.com/Olizandri Leo C. Winnem

      Combat har vi sett før? HVOR?
      kommer ikke med noe nytt? hva er IKKE nytt?
      Spiller alene? hvem spiller MMO alene? MASSIVE MULTIPLAYER ?
      klarer du ikke komme med eksempler?

      er enig at dette spillet var bak mål, men du må i det minste komme med saklige kommentarer du klarer å backe.

  • numberedK

    En litt grov teori jeg har er at MMOer er noe man blir hektet på en gang i livet. Det som skjer er at man spiller disse så intenst og så lenge at man egentlig er langt forbi at det er noe gøy mere. Man har investert så mye tid og sosial energi at man blir lengre enn man egentlig vil. Så prøver man noe nytt, men de forholdsvis enkle mekanismene for «hekte oss» biter ikke lengre, man er vant til noe annet og det blir forholdsvis banalt. Vi er overeksponert.
    Som sagt, jeg har ikke finspikket denne teorien enda, men jeg møter ganske mange mennesker rundt omkring som var hektet på et eller annet MMO en gang, og har aldri blitt det siden, og hvis de går tilbake så er det til det gamle. Folk returnerer fremdeles til Anarchy Online, om ikke annet for et par måneder. Og det virker som om hvilket MMO det ble er ganske så tilfeldig.
    Kanskje det er litt som den første spenningsfilmen man så på kino alltid vil være den beste, før man blir eldre og ganske så blasert da det er veldig få actionfilmer som er nyskapende.

    • http://twitter.com/AlexanderOslo Alexander Fredriksen

      Jeg tror du er inne på rett spor. Mange har forsøkt å gjenskape det WoW gjorde, men WoW var som den første kjærligheten (for å si det litt banalt). Alt var nytt og spennende. Bare det å starte i Dun Morogh med karakteren min, springe på leit etter IRL venner i spillet, var en fantastisk førstegangsfølelse. Spillet har en betydelig affeksjonsverdi for meg og sikkert mange andre, som ingen andre spill kan få på samme måte. 
      Jeg orker ikke andre MMORPG, mest fordi den sosiale greia, der alle venner snakket om de skulle joine WoW måneder i forkant, ikke er der lenger. Det er for mange kopier, og få virkelig store. KotoR er et av mine favorittspill, hadde et årlite håp om at onlinespillet skulle ta MMORPG et sted videre. Men dessverre merket jeg at jeg var mett. 

      Store spillselskaper er dessverre for «flinke» til å kjøre på samme, gamle oppskrift. Det er ikke bare MMORPGs jeg har gått lei av, jeg orker snart ikke mer FPS-spill heller om det fortsetter i samme gata som det har gjort.

      Spillselskapene, de store, må begynne å skape spillopplevelser som får spillere til å huske dem i år fremover. Det har de sluttet med. Og det er trist å se. 

      • Alekzen

        Akkurat dette har jeg tenkt over på samtlige mmo’s jeg har spilt, veldig glad for at noen deler det samme synspunktet som meg! 
        Jeg hadde store forventninger til kotor, og de innfridde på mange måter med en god story, kule quests og utfordrende gameplay. Men som du sier, jeg ble mett ALTFOR fort i forhold til wow. Og nå klarer ikke blizzard å tiltrekke meg lengre med expansions, classes og whatnot.

        Jeg må ærlig innrømme at jeg synes hele den situasjonen her er veldig kjip. Mmo’s er de spillene (utenom cs 1.6/5 og LoL) som definitivt har gitt meg mest underholdning, men det virker som tiden for nyskapende mmo’s er over. Får holde meg til Leauge of Legends inntil videre :)

  • http://profiles.google.com/eranju Erling Rangnes

    Det er leit å høre. The Secret World er et virkelig bra spill, og fortjener egentlig bedre. 

  • KlausKendra

    Synd å høre, men jeg tror funcom kommer sterkt tilbake. De burde kanskje se litt mer på hva som faktisk lykkes der ute, hva som vokser og hva publikum vil ha. Man trenger ikke se lenger enn til island for å se hvordan man kan lykkes bra utfra veldig lite. 

    • http://www.facebook.com/emork Emil André Mørk

      Jeg tror igrunn ikke problemet er så mye at de har bommet med Secret World, heller mangel på promotering. Spiller en del spill med folk fra alle nasjoner, og svært få utenfor Skandinavia har i det hele tatt hørt om spillet.

      Og som jeg ser flere skrive her, Secret World er et veldig bra spill. Godt gjennomført, med god storyline, og et utrolig kreativt og innovativt questiing-system, tenker da spesielt på de såkalte «Investigation»-oppdragene, som tidvis er direkte fantastiske. Det er kanskje litt av problemet, mye er svært krevende, og det er noe som automatisk fjerner en stor del potensielle kunder. Likevel gjør jo funksjoner som innebygget søkemotor i spillet at man også bare kan google løsninger til oppdrag om man ikke orker, eller er i stand til å bruke de små grå.

      Men igjen, vil understreke at mangelen på promotering, og da også promo i riktige kanaler sannsynligvis har mye av skylden for at dette spillet ikke har hatt de salgstallene man håpet på.

      • KlausKendra

        Nevnte jeg noen gang i kommentaren at jeg mener funcom har bommet med tsw?

  • GeoMax

    Dette var dessverre som forventet. Funcom burde kanskje snart lære at gode spill ikke trenger å være ambisiøse storverk av episke proporsjoner – med litt innsats kunne de sikkert snekre sammen et spill i langt mindre skala, men som likevel var både godt og markedsvennlig, og som de kunne være stolte av å ha laget. Noen ganger hender det at less is more.

  • http://twitter.com/LtFutt K A F

    Neste gang lager de forhåpentligvis ikke enda et MMO!!