Gamescom, Köln: «Nettet endrer måten vi spiller på», var budskapet fra de fleste utgivere og utviklere på årets gigantiske spillmesse i Tyskland.

Flere av pressekonferansene og spillpresentasjonene på Gamescom brukte mye tid på å forklare hvordan et spill ikke lenger lever på kun en plattform.

Årets trendord er «social connectivity» – et begrep jeg har hørt utallige ganger under årets messe.

To tolkninger av dette er viktig å ta med seg videre inn i spillåret. For det første vil det bli vanskelig å spille helt alene. Diablo 3 fjernet like greit muligheten til å spille uten internettilkobling mens Minecraft fjernet muligheten til å starte et spill uten å åpne for flerspiller. Dermed må du alltid ha en nettilgang, logge deg inn og alltid en venneliste som lyser opp i ett eller annet hjørne av skjermen. Selv om du skal bekjempe monstre fra helvete alene.

SNIKTITT: Slik blir flerspiller i Call of Duty: Black Ops 2

Mantraet «alltid på nett» kommer vi ikke unna med andre ord.

I løpet av 2011 så vi antydninger til hvor stort omfanget av dette konseptet kan bli.

Svenske DICE lanserte sitt spill Battlefield 3 i 2011 med en den Facebook-lignende løsningen Battlelog. Spillere kunne lage en profil, dele utmerkelser og holde kontakten med sine venner.

Den andre delen av begrepet «social connectivity» handler om å spille på tvers av plattformer. Et PC-spill er ikke lenger et spill på bare PC.

Spiller du, for eksempel, EAs nye Need for Speed: Most Wanted kan du kjøre et løp på Xbox 360-konsollen, men likevel holde deg oppdatert og fortsette knivingen med dine venner via mobiltelefonen eller nettbrettet.

(artikkelen fortsetter under traileren)

ALT FRA: Gamescom 2012

En lignende løsning snakket også utgiverne Ubisoft og Activision om. De vil knytte spillere nærmere, tettere og raskere inn på hverandres spillopplevelser.

Sony tar det hele enda et steg lenger, en rekke nye titler vil være mulig å spille på både Vita og Playstation 3, det blir også mulig å spille mot hverandre på tvers av konsoller. Det nye Ratchet & Clank: Q-Force er en av de første spillene med denne løsningen.

Hvilken konsoll du har blir med andre ord mindre viktig. Og denne utviklingen tror jeg vil fortsette.

Kan alt dette løfte spillopplevelsen? Ja, det tror jeg. Utfordringen for spillselskapene, små og store, blir å bygge spill hvor sosial deling og samhandling er like naturlig som alt annet.

Jeg tror det sosiale fokuset kan ta oppmerksomheten vekk fra selve spillopplevelsen – som tross alt er det viktigste.

Er det greit å alltid være på nett? Sleng inn dine synspunkter i kommentarfeltet.