Anna Karenina
  • Anna Karenina
  • Slippdato: 15.02.2013
  • Regi: Joe Wright
  • Anna Karenina er skrevet av den russiske forfatteren Leo Tolstoy.
  • Romanen ble publisert i flere deler fra 1873-1877.
  • Krig og fred (1869) er Leo Tolstoys første mesterverk.
  • Anna Karenina er filmatisert hele 12 ganger, i tillegg til fem TV-adapsjoner.
  • Greta Garbo spilte Anna Karenina i filmen Love fra 1927.

Toronto internasjonale filmfestival går mot slutten, men 7. september hadde festivalen verdenspremiere på det storslagne kostymedramaet Anna Karenina, satt i 1800-tallets Russland.

Filmen er basert på Leo Tolstoys roman, med samme navn, en roman som er ansett som et av de viktigste verkene i den russiske realismen.

Vi følger den tragiske historien til Anna (Keira Knightley), som lever i et ulykkelig ekteskap med aristokraten Alexei Karenin (Jude Law), og hennes forhold til den sjarmerende og engasjerende grev Vronsky.

Konsekvensene av utroskap og forbudt kjærlighet er tema for filmen.

Les også: Topp 5: Kostymedrama!

Korsettdronningen

For de som har fulgt karrieren til Keira Knightley, kom det ikke som noe sjokk at det er hun som nå spiller Anna, og dermed har tatt over rollen som blant andre den legendariske Greta Garbo har hatt før henne.

Det kan nemlig virke som om Knightley er blitt regissør Joe Wrights muse når det gjelder kostymedrama.

Wrights filmatisering av Jane Austens Pride and Prejudice og kjærlighetsdramaet Atonement satt til første verdenskrig, hadde begge Knightley i sentrale roller.

Med filmer som disse og The Duchess, A Dangerous Method og The Edge of Love på CV-en, er Knightley i ferd med å bli den store dronningen av kostymedrama på film, noe som er imponerende i en alder av 27 år.

Anmeldelse: Atonement – Fantastisk hjerteskjærende!

Den perfekte Elizabeth Bennet

Keira Knightley passer ikke bare til å spille i kostymedramaer fordi hun er slående vakker i de forskjellige kostymene. Kjærligheten hennes for sjangeren gjør at hun klarer å sette seg dypt inn i både figuren og epoken hun spiller. Hun hjelper dermed å transportere publikum til en annen æra, slik et godt kostymedrama må gjøre.

Pride and Prejudice var den første filmen der Knightley klarte å overbevise meg hundre prosent om sine evner som skuespiller.

Elizabeth Bennet har blitt portrettert utallige ganger på film og i TV-produksjoner, men aldri har noen klart å fange ånden til Jane Austens største rollefigur på en så bra måte som Knightley gjorde i Joe Wright sin film.

Jennifer Ehles tolkning i miniserien Pride and Prejudice fra 1996 er elsket av mange, men jeg mener Knightley er som tatt ut av Austins romansider.

Knightley får selvsagt mye hjelp i at filmen er mer realistisk enn mange av sine forgjengere. Her er det ikke kun en plettfri overklasseverden full av silkebånd som skildres, men også en verden der grisene løper rundt i bakgården og gjørmen faktisk skitner til kjolekanten.

Anmeldelse: En kongelig affære – Storslått dansk kostymedrama!

Se bilder fra Pride and Prejudice her! (Artikkelen fortsetter under bildene).

Keira Knightley og Matthew Macfadyen er fantastiske sammen i Pride and Prejudice. (Foto: United International Pictures).
Keira Knightley portretterte Elizabeth Bennet svært overbevisende i Pride and Prejudice. (Foto: United International Pictures).
Elizabeth på tur på den britiske landsbygda med tanten og onkelen sin i Pride and Prejudice. (Foto: United International Pictures).
Hertuginnen av mote

Det mest storslagne kostymedramaet Keira Knightley har vært med i, er uten tvil den historiske filmen The Duchess, som er basert på en biografi om livet til en av Storbritannias største kjendiser på 1700-tallet — Georgiana Cavendish, hertuginnen av Devonshire.

I denne filmen fra 2008 er det tydelig å se at Knightley har modnet som skuespiller. Vi følger Georgiana fra hun er 17 år til hun er en voksen kvinne med flere barn. Knightley skildrer hertuginnens styrker og svakheter overbevisende hele veien og gir henne en dybde som gjør henne troverdig.

The Duchess er en svært interessant film å se hvis man er interessert i mote. I tillegg til å være kjent for sin skjønnhet, skandaløse affærer, politiske engasjement og sin forkjærlighet for gambling, var nemlig også hertuginnen et stort moteikon.

Filmen er full av fabelaktig mote. Alt fra strømpebånd, korsett og parykker er i sin rokokko-stil helt tidsmessig riktig. Detaljene er utsøkte og til og med den gigantiske sorte hatten, som hertuginnen gjorde ekstremt populær, er med.

Se de flotte kostymene fra The Duchess her! (Artikkelen fortsetter under bildene).

Keira Knightley i rollen som Georgiana, The Duchess of Devonshire og Hayley Atwell som Bess i det historiske dramaet The Duchess. (Foto: Norsk Filmdistribusjon).

Georgiana Cavendish var svært opptatt av mote og var et moteikon i sin tid. (Foto: Norsk Filmdistribusjon).
Keira Knightley bærer en rekke fantastiske kreasjoner i The Duchess (Foto: Norsk Filmdistribusjon).
The Duchess of Devonshire var en aktiv politisk forkjemper i en alder da kvinners stemmerett var over et århundre unna. (Foto: Norsk Filmdistribusjon).
Begynte tidlig med kostymedrama

Keira Knightley begynte sin filmkarriere som tiåring da hun hadde en liten rolle i TV-filmen A Village Affair i 1995. Hun hadde deretter flere roller i mindre filmer, før hun hun spilte dobbeltgjengeren til Dronning Amidala i Star Wars: Episode I – Den skjulte trussel i 1999.

I 2002 slo hun for alvor gjennom med filmen Bend It Like Beckham. Da hadde hun allerede fått på seg korsettet i miniserien Oliver Twist og i 2002 spilte hun hovedrollen som Lara i en nyinnspilling av en av filmhistoriens gamle klassikere, nemlig Doctor Zhivago.

Keira Knightley og Hans Matheson i TV-filmen Doctor Zhivago fra 2002. (Foto: Granada Television).

I tiden siden har korsettet vært mer på enn av. I tillegg til Anna Karenina, som kommer til Norge 15. februar 2013, så ryktes det nå at Knightley også skal spille i filmen Untouched, som handler om den største kunstkritikeren i viktoriatiden, John Ruskin, og hans kone Effie Gray.

Hva mener du om Keira Knightley? Si din mening i kommentarfeltet!
Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.