Gamescom 2012, Køln: – Vi ville gjenskape den verdenen for å skape følelsen av å være en tidsturist, å reise tilbake i tid å besøke Amerika på 1700-tallet, forteller kreativ sjef Alex Hutchinson hos spillgiganten Ubisoft.

Assassin’s Creed 3 blander fiksjon og fakta ved å skildre en heftig kamp mellom en hemmelig assasinerordenen og Tempelridderne, alt midt oppi den amerikanske uavhengighetskrigen på slutten av 1700-tallet.

I hovedrollen i spillet finner vi Iroquois-indianeren Connor, hvis egentlige navn Ratonhnhaké:ton kan være en utfordring å uttale. Han tar over hovedrollen etter at Ezio og Altaïr tidligere i spillserien har svingt seg over hustakene i både Roma, Firenze og Jerusalem.

– En av de første avgjørelsene vi gjorde var å la spillet finne sted under den amerikanske frigjøringskrigen, fortsetter Hutchinson. – Vi brukte seks måneder på å se dokumentarer og filmer, og lese bøker. Alt for å se hvilke fantasier publikum har om denne perioden.

ANMELDELSE: Assassin’s Creed 3 – tidenes historietime

– Vi ville ha en ikke-hvit person i front

– Det er to hovedgrunner til at vi valgte en urfolkshelt, forklarer Hutchinson videre. – Det ene er at vi ville ha en som stod på utsiden av konflikten mellom nybyggerne og de britiske styrkene, vi ville ikke ha noen som slåss for enten USA eller for England.

Iroquois-språk er brukt korrekt i selve spillet, noe som også kan sees på som en måte å spre bevissthet rundt urfolkskultur.

– Det andre er at det er altfor få minoritetshelter, og vi ville utfordre dette med en stor spillserie som Assissin’s Creed.

Kanskje store eventyrspill med samiske helter er neste steget for norsk spillindustri? Legg inn dine synspunkter i kommentarfeltet under traileren.