Far Cry 3 sparker i gang på eksplosivt vis.

Jason Brody, kjæresten og vennene lever livet slik alle unge mennesker drømmer om. De er pene, de reiser til eksotiske steder, og de fester.

På den tropiske sydhavsøya Rook Island tar alt en uventet vending. Pirater fanger dem, og livet blir snudd fra et Facebook-vennlig drømmeliv til et rent helvete.

Du, i rollen som Brody, må redde deg selv og kjæresten, og må finne en vei vekk fra øya. Det blir ikke en lett oppgave. Far Cry 3 tar deg med på et voldsomt eventyr som overbeviser og imponerer.

ANMELDELSE: Red Dead Redemption – åpen spillykke

Ditt valg, din skjebne

Rook Island er en stor øy, i hvert fall i spillsammenheng. Og du som spiller står i stor grad fri til å utforske den slik du vil. Far Cry 3 er et åpent spill hvor du selv gjør de viktigste valgene.

Hvor skal du gå? Hvem vil du snakke med? Hvordan vil du gå frem for å overleve? Hvordan kan du fullføre oppdraget uten å starte en konflikt med piratene på øya? Bør du ta en bil og dundre inn med to maskingevær? Kanskje du kan ta en hangglider og angripe ovenfra? Alt dette fordi du helt fra starten av spillets historie har samme mål som Brody; du må overleve.

Hvordan vil du overleve?

Den åpne verdenen rundt deg gir deg mange muligheter til å velge hvordan historien i Far Cry 3 skal drives frem, og ikke minst hva hovedfiguren gjør.

Dermed må også du som spiller tilpasse deg de skiftende omgivelsene og de utfordrende situasjonene Brody kommer opp i, i jakt på kjæresten og på frihet. Fra min plass i sofaen hjemme som uskyldig spiller, må jeg også gå igjennom de samme vanskelige endringene som Brody.

Fra en myk mann uten erfaring fra verdens grusomheter, må han tilpasse seg for å overleve. Overgangen er brutal og setter sine spor i både figuren og i spillets fortelling.

Brody er hovedpersonen i «Far Cry 3». (Foto: Ubisoft)
Brody er hovedpersonen i «Far Cry 3». (Foto: Ubisoft)

Åpningen tvang meg inn i spillets fortelling og i situasjonen til Brody.

I løpet av få minutter foran TV-skjermen hadde jeg opplevd euforien av et fallskjermhopp og forvirringen av å våkne opp i et bur med hendene lenket fast. Før mitt eget hjerte rakk å gire opp til høy puls måtte jeg, i rollen som Brody, løpe for livet gjennom en grønn jungel mens piratene skjøt etter meg.

ANMELDELSE: Spec Ops: The Line – «Apocalypse Nå!» i spillform

Mye er endret fra Far Cry 2. Ubisoft brukt alt som var bra med det første spillet i serien, og bygd denne fortellingen på et stødig fundament.

Dialogen er kanskje spillets høydepunkt, og den gode animasjonen viser hvordan selv små bevegelser formidler skjulte hensikter og tanker.

Dette i kombinasjon med gode stemmeskuespillere drar meg videre i historien og til de mange menneskene på øya, som alle har sin historie å fortelle.

Den tropiske jungelen fremstår på PC som levende, med sterke farger og flotte omgivelser. I de største scenene kan Playstation 3- og Xbox 360-konsollen slite litt. Et par ganger møtte jeg åpenbare feil (glitches) hvor datastyrte figurer løp i ring eller krasjet bilene sine med vilje om igjen og om igjen. Men dette skjedde så sjeldent at det ikke påvirket spillopplevelsen.

Alene mot røkla eller sammen mot overmakta?

I tillegg til hovedhistorien, har Ubisoft flettet inn flerspiller på en god måte. I samarbeidsmodus kan opptil fire spillere følge en annen gruppe spillfigurer på en rekke oppdrag, hvor bølger av fiender ramler imot dere.

(anmeldelsen fortsetter under traileren

Ønsker du å konkurrere er det også fokus på lagspill, den store øya Rook Island åpner opp for spennende spilling når du forsøker å overta eller forsvare territoriet.

Timer med moro venter for den som vil spille med andre, men denne delen av spillet har ikke fått like mye oppmerksomhet som enkeltspilleropplevelsen.

Far Cry 3 omfavner alt som er bra med åpne spill hvor du får kontrollen over hva som skjer – et spill med en åpen verden.

Samtidig holder Ubisoft historien og mulighetene dine innenfor den realistiske delen av spekteret og unngår dermed den samme fella som det svenske spillet Just Cause 2 ramlet i, nemlig dette-er-så-drøyt-at-det-blir-morsomt-sjangeren.

Jeg tror på folkene jeg møter, jeg ønsker å redde dem, og jeg ønsker at Brody skal vinne. Det gir meg driv og lyst til å utforske og oppleve Rook Island.

Og akkurat det bør du også gjøre. Far Cry 3 er beviset på at alle gode ting er tre.

ANMELDELSE: Call of Duty: Black Ops II – viser sin styrke i historiefortellinga

Om SPILLET

Far Cry 3

  • Bipedal_Primate

    «Fuck-ee, fuck-ee, suck-ee, suck-ee?» Javel, ja. Hva gjør man vel ikke for PR. Men vil moralens voktere lage rabalder over dette spillet også, eller har de begynt å venne seg til at spill er spill på samme måte som at musikk er musikk og film er film? Vi får se…

  • rattus_norwegicus

    Hmm… Du gir utelukkende positive tilbakemeldinger på spillet, og allikevel når det ikke helt til topps? Er det ikke redelig og greit å si hvorfor du ikke gir spillet full pott? 

  • Fikk det i dag… spilt 1 time nå… og flere skal det bli:P   dette spillet ser virkelig lovende ut

  • kjetilsen

    Just Cause 2 i iallefall originalt. 

  • Håkon Toft

    Hvorfor ikke gi den 6 siden det tilsynelatene bare er posetive ting å si om den?

    • karantene

      Spillanmeldelser fungerer ikke slik at alle spill begynner på 6 også trekker man ned for hver negative ting man nevner. Et spill burde utmerke seg spesielt for anmelderen når det skal fortjene en sekser.

  • Arve Henriksen

    «den samme fella som det svenske spillet Just Cause 2 ramlet i, nemlig dette-er-så-drøyt-at-det-blir-morsomt-sjangeren.»

    Nå var vel intensjonen til Avalanche Studios å lage ett totalt urealistisk action-spill da de programmerte Just Cause 2. Er det å falle i en felle?

    • Godt poeng Arve, men jeg mener at «Just Cause 2» ble for mye av det gode. Det stod i veien for historien i spillet. Som ren sandkasse så syns jeg det er helt ekstremt artig 😉

      Har du testa multiplayer-modden?

  • er det bare meg eller ligner han i bildet øverst veeldig på Enrique Iglesias? 😛

  • En åpen verden man kun kan påvirke ved å drepe folk er ikke spesielt åpen.

  • kmo91120

    veldig vakker grafikk. jeg fikk litt dilla på det åpene landskapet til f c 2 alike. oppdragene er litt vanskelig til frustrerende. og tidtaker på 01 46 ca er satt til at du må springe som ***an selv for å redde (******) din. synsykt bra grafikk je. vanskelige oppdra je. lett å bli drept. ingen superkrefter ala spilling. bruk helst tranier med super hopp og enormt rask sprinting og slå på udødelighet uendelig liv ammo og no reload. da har du spillet. og save point i den tranieren jeg fant kræsjer spillet. retail som patcha 1.01. bruk  -offline for å ikke bli kobla opp mot multiplayer . dette kan du gjøre på fc3 dx9 og dx 11. ingen krasj utenom at tranieren som kan slå ut visse ting. 600000 kroner å bruke. det er vakker og fint spill. anbefaler det,men se til å få en brukbar tranier. (for der som liker å knuse keyboard og mus) legg inn fra game copy w dot com. spillet kan gjennomføres men da blir det rundt 150 ganger omigjen pr oppdrag eller mission falure. vent på save game editor.

    • stiaros

      Smertefullt å lese dette innlegget, men allikevel… Jeg skjønner ikke hvordan noen kan si at dette er pen grafikk. Spiller alt på maks, men detaljene mangler. Sanden på stranda ser ikke ut som sand, detaljene på nært hold minner om Wii-grafikk. Men man kan ikke forvente mer av et spill porta over fra 7 år gamle konsoller.

      Og hvordan i he…. kan du si at spillet er vanskelig? Jeg finner det komplett umulig å bli drept av piratene.