Det er den svensk-norske klesdesigneren Kjell Nordström – tidligere kjent som Baron von Bulldog- som står bak de eventyrlige filmklærne i den nye versjonen av Reisen til julestjernen.

Dolce & Gabbana, blonder og et skjørt fra Giorgio Armani

– Dette er det jeg liker best, når jeg kommer litt nærme skuespillerne, sier Kjell i det han retter på kostymet til Anders Baasmo Christiansen som spiller konge i filmen.

Kjell Nordstöm har fått én million kroner til rådighet, og pengene brukes blant annet til italiensk fløyel, håndbrodert rosenkrans, nøye utvalgt saueull av Nordström selv og designerklær.

– Dolce & Gabbana, blonder og dette skjørtet fra Giorgio Armani, sier Kjell om en hvit prinsessekjole som brukes i filmen.

480 kostymer

Kjell har den siste tiden blitt kjent som en av Norges fremste filmkostymører. Han står blant annet bak klærne i middelalderfilmen Flukt fra tidligere i år. Før det har han jobbet som sjefsdesigner for Art Mode i Paris, vært moteredaktør i magasinet Mode Avantgarde og jobbet som frilans for de store franske motehusene Jean Paul Gaultier, Comme des Garcons og Balmain.

Les også: Anmeldelsen av Flukt her!

Reisen til julestjernen er Nordstöms hittil største filmoppgave der han har ansvar for 19 medarbeidere, 480 kostymer og et budsjett på en million kroner. I bransjen er Nordstöm kjent for å være meget god på såkalt patinering (jour. anm. Å få kostymene til å se slitte, gamle og brukte ut)

– Det kan også være å for eksempel legge snø på klærne. På teater kan man overdrive mye mer, men på film er det viktig at alle detaljene er på plass.

– Det koster å sy

Kostymør Karen Gram står blant annet bak kostymene i NRK-serien Halvbroren. Hun ramser opp de historiske filmene som Max Manus, Kon Tiki og Kongen av Bastøy som filmer med store kostymebudsjetter- summer som likevel ikke er sammenlignbart med utlandet.

– Vi skal ikke langt utenfor Norge før kostymebudsjettene er lagt høyere enn her. Uten at jeg har sett Reisen til julestjernen eller lest manuset kan jeg si at én million er et stort budsjett i Norsk sammenheng, men et budsjett som samtidig er veldig relevant i forhold til filmen, sier Gram.

Det koster å sy, leie og kjøpe stoff og kostymer. Det har Karen mange erfaringer med.

– Ett kostyme pleier som regel å koste mellom 2000 og 2500 kroner. Så er det jo bare å gange det med antall skuespillere, statister og hvor mange kostymeskift disse har.

Tenker umulig

Det er noen av Norges største skuespillere som nå skal kles opp i filmen som har premiere 9. november. For de betyr Nordstöm og hans pompøse tankegang rundt kostymene, mye for deres prestasjon i filmen.

– Det er utrolig flotte kostymer som gir veldig mye til karakteren. Det er som klisjeen om at når man kler på seg kostymet så trer karakteren frem i deg, sier Anders Baasmo Christiansen.

– Kjell er den eneste i Norge som kunne gjort dette. Han tør å tenke utrolig stort.

Også Agnes Kittelsen, som spiller heks i filmen, er begeistret over den norsk-svenske kostymemakeren.

– Kjell er den eneste i Norge som kunne gjort dette. Han tør å tenke utrolig stort og han tør å tenke umuligheter. Som for eksempel det at kjolen min skulle være støpt på meg – jeg kjenner ingen som hadde turt å tenke sånn. Det er ingen grenser for hva Kjell mener er mulig, sier Kittelsen.