Engasjerende, storslagne, episke, små, hjertenære, mystiske, skumle og morsomme opplevelser har gjort året til en tettpakket berg-og-dal-bane for spillere.

2012 er også året hvor nedlastbare titler og uavhengige utviklere har markert seg med flere av årets beste spillopplevelser.

Selv om Minecraft kom ut til PC i fjor har det spredd i år seg til nye miljøer via Xbox 360-konsollen, mens dokumentarfilmen Indie Game: The Movie har skildret idealistiske mennesker med en stor drøm om å lage spill.

Nintendo sin nye konsoll Wii U kom i slutten av november og sparket da samtidig i gang den neste generasjonen med konsoller. Året som kommer vil inneholde flere konsollnyheter og det er ventet at arvtageren til blant annet Playstation 3 vil bli annonsert.

I denne lista er det spillene som står i sentrum – her er de beste spillene fra 2012:

Legg inn din egen liste over årets beste spill og diskuter Filmpolitiets kåring i kommentarfeltet her

Fez

Fez. (Foto: Polytron)

Spillet er pepret med referanser til spillhistorien, og det grafiske uttrykket er en rendyrket hyllest til 8-bits nostalgien (som for øvrig er veldig populær i disse dager).

Fez klarer å kombinere dette gamle visuelle uttrykket med moderne spillelementer. Det er nemlig ikke slik at spillverdenen er flatt som et papirark.

Klikk her for hele anmeldelsen skrevet av Rune Håkonsen.

Historien om utviklingen av Fez er en historie om en ung kunster som holder på å bli gal. Arbeidet med spillet tok nesten knekken på Phil Fish, som underveis også måtte fullføre prosjektet helt alene.

Fish’ spillvisjon samsvarer med mange andre uavhengige utviklere, hvor unike opplevelser og lek med virkemidler står i sentrum.

Fez er et lite spill med en enorm historie å fortelle.

XCOM: Enemy Unkown

XCOM: Enemy Unkown. (Foto: Firaxsis)

Eg skal ikkje påberope meg å ha meir enn eit flytande bekjentskap til originalen, men det nyaste skotet på stammen til XCOM-serien kan umogeleg gjere skam på slekta si – UFO: Enemy Unknownfrå 1994 er stolt.

Klikk her for hele anmeldelsen skrevet av Andreas H. Opsvik.

Turbaserte strategispill var populære på 1990-tallet da denne spillserien først kom ut. Derfor var det både risikabelt og modig av utvikleren Firaxis og utgiveren 2K Games å satse på XCOM: Enemy Unkown.

Resultatet ble et spill som på egen hånd har gitt nytt liv til det mange trodde var en død sjanger.

Taktisk spill er helt nødvendig for å overvinne romvesenene som invaderer jordkloden og gir spillere mange timer med underholdning.

INTERVJU: – Du hugsar korleis romvesena drepte mor di – se video her

(lista fortsetter under)


Runes største spilløyeblikk i 2012:

«Da jeg satt meg ned for å spille Mass Effect 3 for første gang var jeg spent på hvordan den episke romtrilogien ville slutte.

I løpet av et par minutter var jeg romkommandøren med ansvaret for å redde menneskeheten.

Kort tid etter dette stod jeg – i rollen som Shepard – midt i en gigantisk rominvasjon av jordkloden.

Sterke følelser kom fram da spillet var slutt – en kontroversiell slutt på en populær romopera.»


Legg inn din egen liste over årets beste spill og diskuter Filmpolitiets kåring i kommentarfeltet her

The Walking Dead

The Walking Dead: The Game. (Foto: Telltale Games)

Ikkje fokuser på korleis det ser ut, sjå heller på kva du gjer!

Peik-og-klikk-spelet The Walking Dead tek det som gjorde teikneseria bra – mellommenneskelege forhold, ikkje zombiedreping – og byggjer eit spel rundt handlingane til menneska i desperate situasjonar.

Lee og den vesle jenta Clementine finn kvarandre i ein slik situasjon, og av ulike årsakar velgjer Lee bli hennar verge i den problematiske tida. Gåtene i spelet vil vere gjenkjennelege for dei som har spelt andre av Telltale sine peik-og-klikk-spel, men dette er i større grad dialogdrive enn før. Om du er på jakt etter zombiedreping kjem du til å bli skuffa, dette er nok den zombiehistoria i verda med lågast antal døde vandøde!

Samtalane du har med andre mennesker påverker korleis andre ser på deg. Er du ei ærleg sjel, eller ynskjer du å skjule dine hensikter. Om du velgjer det siste bør du passe på å halde tunga rett i munnen, så historia di stemmer for alle.

I løpet av året har Telltale gitt ut 5 episodar av spelet, som til saman blir ein «sesong». Jamnt over er episodane gode, fjerde var ikkje like sterk som dei førre, men avslutninga gjer det verdt det. Eg gler meg allereie til den lova sesong 2.

Skrevet av Andreas H. Opsvik.

Far Cry 3

Fra traileren til Far Cry 3. (Foto: Ubisoft)

Den åpne verdenen rundt deg gir mange muligheter til å velge hvordan historien i Far Cry 3 skal drives frem.

Dermed må også du som spiller tilpasse deg de skiftende omgivelsene og de utfordrende situasjonene Brody kommer opp i, i jakt på kjæresten din og på frihet. Fra en myk mann uten erfaring fra verdens grusomheter, må han tilpasse seg for å overleve. Overgangen er brutal og setter sine spor i både figuren og i spillets fortelling.

Klikk her for hele anmeldelsen skrevet av Rune Håkonsen.

Mens lineære spill tvinger deg til å gå i en bestemt retning eller inn en spesifikk dør, lar åpne spill deg utforske verdenen rundt deg på dine premisser.

I Far Cry 3 finner handlingen sted på en tropisk sydhavsøy, hvor du – i rollen som Brody – selv kan velge hvordan du vil utforske omgivelsene. Farer lurer rundt hver sving, men det gjør også storslagne naturopplevelser.

Velskapte spillverdener bygger opp under gode historier og i Far Cry 3 er smelter dette sammen til en stor spillopplevelse.

Borderlands 2

Borderlands 2 - smalt bilde. (Foto: Nordic Game Supply)

Det er i sideoppdraga spelets beste sider ligg – i skitne bakgater, på ein isbre, eller mellom sandsteinsøyler i ørkenen. Her får du ferda ut leigesoldatkontraktar på deg sjølv, eksistensielle samtalar med robotar, og biologiske namngiving på ting som eigentleg vil ete deg.

Klikk her for hele anmeldelsen skrevet av Andreas H. Opsvik.

Da Randy Pitchfork fra spillselskapet Gearbox Software i 2009 fortalte at han ville lage en ny serie med spill som kombinerte det beste fra førstepersons skytespill og det beste fra rollespill, var det mange som ristet på hodet.

I dag, knappe tre år etter, har alle skytespill implementert rollespillelementer. Borderlands var kanskje ikke det første spillet som gjorde dette, men skal ha æren for å helle bensin på bålet.

INTERVJU: – Ho er ei jente, ho elsker maskiner – se video her

Borderlands 2 rendyrker fokuset på samarbeidsspilling og «loot». Med et galleri av helsprøe figurer og vill humor er Borderlands 2 et spill du vender tilbake til igjen og igjen.

(lista fortsetter under)


Andreas’ største spilløyeblikk fra 2012:

«Ein achievement – ei utmerking i eit spel – er vanlegvis ei positive oppleving.

I Spec Ops: The Line kjende eg for første gong ei anna kjensle ved ei slik oppnåing. Spelet problematiserar krig på ein interessant måte – som òg trekkjer inn tvil om kvifor ein i det heile teke bør vere soldat i ein slik situasjon og kva det fortel om deg som leiker krig.

Og på eit visst punkt i spelet fekk eg då altså dårleg samvittigheit for å motta ein achievement. Ei interessant kjensle som eg gjerne kjenner på igjen, lag fleire slike spel!»


Legg inn din egen liste over årets beste spill og diskuter Filmpolitiets kåring i kommentarfeltet her

Diablo 3

Mest av alt, er Diablo 3 et eksempel på utsøkt spilldesign.

Alt er balansert. Alt er på den rette plassen. Alt er gjennomtenkt.

Blizzard har lenge vært kjent for å jobbe med å finpussen så lenge de føler det er nødvendig. Det merkes.

Klikk her for hele anmeldelsen skrevet av Rune Håkonsen.

En av årets mest omtalte og diskuterte anmeldelser er omtalen til Diablo 3. Ihuga tilhengere av spillserien følte seg sviktet av selskapet Blizzard, fordi spillet for mange ikke svarte til hva de hadde forventet.

Sett i forhold til Diablo 2 mangler Diablo 3 den samme drivende sluttopplevelsen (endgame, journ.anm.). Men så er Diablo 3 et spill av en annen tid.

Med velbalansert og grundig spilldesign løfter og tilgjengeliggjør dette spillet Diablo-serien for nye spillere.

Mass Effect 3

Mass Effect 3. (Foto: EA)

Balansen mellom intense kamper og epokegjørende samtaler er fortsatt engasjerende, og det siste kapittelet i trilogien er et knakende godt spill.

Da rulleteksten startet ble jeg først glad for å kunne se Shepard og vennene helt i mål, så ble jeg fylt av sorg over at eventyret var slutt. En epoke i spillhistorien er over.

Klikk her for hele anmeldelsen skrevet av Rune Håkonsen.

En trilogi er slutt og denne reisen med kommandør Shepard er over. Men dette spillet er ikke slutten på spillserien Mass Effect.

Spillene har vist seg å være store publikumssuksesser og har revitalisert interessen for science fiction hos de store spillselskapene.

Nye spill i serien er allerede under planlegging og utvikling, om vi skal tro ryktebørsen. Det er gode nyheter, for ingen av oss i Filmpolitiet har lyst til å gi slipp på Mass Effect 3.

(lista fortsetter under)


Martes favorittspill fra 2012:

«Jeg sniker meg over hustakene i industribyen Dunwall – det regner. Under meg tråkker vaktene hvileløst omkring, uten at de enser snikmorderen på taket.

Jeg hopper ned i en bakgate og lister meg over han jeg tok livet av i sted. De grådige rottene strømmer frem. I panikk fekter jeg rundt meg med sverdet og løper av gårde – neste gang jeg tar ut en fiende lar jeg ikke liket ligge i gaten. Neste gang rydder jeg opp etter meg.

Snikespillet Dishonored er uten tvil årets spillopplevelse for meg. Det er mørkt, dystert og helt fabelaktig.»


Legg inn din egen liste over årets beste spill og diskuter Filmpolitiets kåring i kommentarfeltet her

Dishonored

Dishonored. (Foto: Bethesda)

Stemningen i Dishonored er til tider svært vemmelig.

Det dunkende hjertet i hånden din, jamringen fra døende pestofre, lyden av fråtsende rotter som flommer over lik og ikke minst spenningen du kjenner på når du skal snike deg usett forbi en fiende, bidrar til en intens atmosfære.

Klikk her for hele anmeldelsen skrevet av Marte Hedenstad.

Sniker du deg inn via kloakken eller tar du på deg et kostyme og lurer vaktene, lurer du i mørkehjørner på rette øyeblikk eller stormer du frem med våpen i hånd?

Valgfrihet er en sentral del av Dishonored, og sammen med et distinkt visuelt uttrykk drar utgiveren Bethesda Softworks spillerne inn i en mørk verden fylt med magi og lumske hemmeligheter.

Dine valg har konsekvenser for hva som skjer med spillets utfall og med omgivelsene. Om du selv vil, kan hele spillet fullføres uten at en eneste figur mister livet.

Rendyrkede førstepersons snikespill er ikke vanlig kost i 2012 og Dishonored nikker til blant annet Thief (1998), samtidig som utviklerne henter det beste spillteknologi anno 2012 har å by på.

Assassin’s Creed 3

Assassin's Creed 3. (Foto: Ubisoft)

Blandingen av fakta og fiksjon er meget god, og gir rom for en rekke sprelske vendinger i både historien og i spillmekanikken. Spillverdenen er bygd på fakta og er dermed også et godt sted å lære mer om bakgrunnen for, og livet under den amerikanske uavhengighetskrigen.

Assassin’s Creed 3 overgår de tidligere spillene i serien og er tidenes historietime.

Klikk her for hele anmeldelsen skrevet av Rune Håkonsen.

Noen lærere har allerede tatt i bruk Assassin’s Creed-serien i undervisning i norske klasserom, blant annet opplæring i kildekritikk.

Språk, mennesker, hendelser, omgivelser og byer – store deler av Assassin’s Creed 3 foregår i en autentisk utgave av 1700-tallets Amerika.

Du – i rollen som Connor – blir en brikke i en viktig uavhengighetskrig, som den dag i dag fortsatt setter sitt preg på et av verdens viktigste land. At utvikleren Ubisoft også har tatt seg noen friheter i fortellingen for å legge til både tempelriddere og mystiske snikmordere gjør ingenting for spenningen.

INTERVJU: – Spill har for få ikke-hvite helter – se video her

Ubisoft bryter også en lang og inngrodd tradisjon i spillbransjen med å ha en hvit mann i sentrum av handlingen. Den unge Connor speiler den dramatiske historien og bildet av USA som en kulturell smeltedigel ved å ha indiansk mor og engelsk far.

– Det … er at det er altfor få minoritetshelter, og vi ville utfordre dette med en stor spillserie som Assissin’s Creed, fortalte kreativ sjef bak spillet til Filmpolitiet i høst.

Kanskje Assassin’s Creed 3 er spillet som gjør at flere for øynene opp for at andre enn hvite menn kan være helter i spill?

Journey

Journey. (Foto: thatgamecompany / SCEE)

Hver gang jeg spiller igjennom Journey – for det er ikke et veldig langt spill – begynner jeg å tenke. Jeg tenker på stort og på smått i mitt eget liv, slik påvirker spillet meg.

Noen ganger klarer et spill å tre ut av sin tradisjonelle rolle som underholdningsmedium. Journey er mye mer enn bare underholdning.

Klikk her for hele anmeldelsen skrevet av Rune Håkonsen.

– Livene våre er fylt med så mye støy, at vi ofte mister fokuset på hvor fantastisk hvert enkelt menneske er. Min jobb er å konsentrere alt dette inn til en enkelt spillopplevelse, fortalte produsenten Robin Hunicke til Filmpolitiet i mars i fjor.

Svevende og store ord som vitnet om en kunstnerisk ambisjon som lå bortenfor det vi er vant til blant spillutviklere.

INTERVJU: – Journey er et unikt spill – se video her

Studioet thatgamecompany ble tatt under vingene til Sony og fikk penger til å utvikle nyskapende opplevelser til Playstation 3-konsollen. Det klarte de både med Flow og Flower, men med Journey slo den lille San Francisco-baserte en hel spillverden i bakken.

Uten ord og uten tekst har spillregissøren Jenova Chen, sammen med produsenter og programmere, skapt en universell spillopplevelse.

Gammel eller ung, kvinne eller mann, norsk eller kinesisk – Journey snakker til alle med samme språk. Årets beste spill kan ikke kjøpes i vanlige butikker. Journey er kun tilgjengelig via Playstation 3-konsollens egen nettbutikk.

Å kåre et nedlastbart spill til årets beste er uvanlig, men det peker også på en viktig trend i spillbransjen. Digital distribusjon er fremtiden. Tradisjonelle spill-, film- og musikkbutikker går vanskelig år i møte.

Legg inn din egen liste over årets beste spill og diskuter Filmpolitiets kåring i kommentarfeltet under.