– I The Witcher 2 savnet vi bare friheten til å utforske verdenen rundt spilleren. De ble plassert rett inn i historien og kunne ikke bare løpe vekk å gjøre noe helt annet. Denne gangen kan spillerne utforske verdenen slik de vil og oppleve historien slik de vil.

Produsentene bak The Witcher 3 åpner for full krig mellom polske CD Projekt RED og amerikanske Bethesda Softworks (som står bak The Elder Scrolls V: Skyrim), om hvem som lager det største og beste åpne rollespillet.

I det siste nummer av det amerikanske spillbladet løfter CD Projekt RED sløret av det de har jobbet med siden forrige spill i serien kom i 2011.

ANMELDELSE: The Witcher 2: Assassins of Kings – et eksepsjonelt rollespill

Outsideren

Grunnlagt i 2002 med mål om å skape en storslagen spillserie basert på bøkene til fantastyforfatteren Andrzej Sapkowski, har det polske spillstudioet har sakte, men sikkert bygd opp et solid rykte i den internasjonale spillbransjen.

– Det er virkelig vanskelig å nå opp til konkurrentene våre, som Dragon Age-spillene eller Skyrim. Våre ambisjoner er ikke bare å være best på kvalitet, men også å være uavhengige. Vi vil ikke ha noen fra en ekstern utgiver som sier ditt og datt om måten vi lager spillet på, forteller spillutviklerne i videoen du kan se nederst i denne artikkelen.

(artikkelen fortsetter under Game Informer sin videotrailer)

Første spill i serien, The Witcher (2002), ble kjøpt og spilt av rollespillentusiaster, mens oppfølgere markerte det internasjonale gjennombruddet. Med tredje spill i serien, og med en egenutviklet spillmotor, har CD Projekt RED ambisjoner om å etablere seg som den ledende rollespillutvikleren i verden.

Spillverdenen i The Witcher 3 skal være opp mot 20 % større enn Skyrim (som allerede er enorm) og ta over en halvtime å reise gjennom på en hest.

I Game Informer forteller produsentene også at de ble tvunget til å tenke nytt rundt hele sin designfilosofi for å åpne for spillernes egne valg. I stedet for å plassere spillerne inn i en fastlagt historie, deles narrativet opp – basert på hvor viktige de er for progresjonen i historien. På laveste nivå vil fokuset være på kamp, jakting, utfordringer og utstyr, på neste nivå vil den politiske situasjonen i områdene hovedpersonen Geralt besøker spille inn, mens på toppen finnes spillets hovedhistorie.

På denne måten vil utviklerne sørge for at historiens gang endres og fortsetter, selv om spillerne velger å gjøre helt andre ting. Dermed fjernes også inndelingen av historien i kapitler og akter slik som i The Witcher 2.

BAKGRUNN: Sony samler spilljournalister i New York for å vise spillfremtiden

Lanseres med nye Sony- og Microsoft-konsoller?

Bøker, historier og andre informasjonskilder, vil gi informasjon om monstre og andre mennesker i historien, som vil påvirke hvor vanskelig spillet er. Har du mye informasjon om et dyr, vil du ha høyere sannsynlighet for å treffe godt med sverdet.

Magisystemet får også en oppussing, mens du som tidligere kan velge om du vil spesialisere deg på sverdkamp, magi eller andre ferdigheter.

Lanseringsdato holder spillstudioet fortsatt tett til brystet, men røper at The Witcher 3: Wild Hunt ikke vil komme i 2013, CD Projekt RED har ansatt mange nye utviklere og doblet staben som jobbet med forgjengeren.

Noen av disse jobber også med cyberpunkrollespillet Cyberpunk 2077 som er ventet i 2015, og bruker samme spillmotor som The Witcher 3.

I tillegg nevner studioet at spillet vil komme ut til «de nyeste og beste»-konsollene, dermed er sannsynligheten høy for at det er snakk om de nye konsollene fra Microsoft og Sony. Begge konsollene er ventet mot slutten av året.