Carl Manneh – grunnla Mojang sammen med Persson, og er i dag selskapets sjef. (Foto: Daniel Smith)
Carl Manneh – grunnla Mojang sammen med Persson, og er i dag selskapets sjef. (Foto: Daniel Smith)

– Da vi startet selskapet høsten 2010 lagde vi et budsjett for det første året. Etter tre måneder måtte vi forkaste det, det ble raskt irrelevant. Det er på samme måte nå, det finne ikke en god måte å forutsi hvor mye penger vi kommer til å tjene.

Det Stockholms-baserte spillstudioet Mojang har vokst fra et lite selskap med to personer til en av verdens viktigste spillutviklere på knappe to år. Toppsjefen i selskapet, Carl Manneh, fortalte før helgen at det ikke er til å tro at det lille spillet Minecraft har blitt et verdensomspennende fenomen.

– Nei, det er nesten vanskelig å forstå. Det er litt å bli fartsblind i dette selskapet, alt går jo så bra. Men når man ser disse tallene er det bare å klype seg i armen, fortalte han til nettstedet IDG.se.

Mojang omsatte for over halvannet milliard svenske kroner, noe som gav nærmere 640 millioner i inntekter til Markus Persson, mannen bak spillet.

ANMELDELSE: Minecraft – mer enn et eventyr

Bestselgende – ett år etter

Selv om spillet kom ut allerede i 2011, har Mojang gitt ut Minecraft på blant annet iOS og Microsofts konsoll Xbox 360. I løpet av 2012 har spillet også spredd seg som en farsott blant barn, også i Norge.

Med femten millioner solgte kopier i 2012 ville spillet inntatt de fleste lister over årets mest solgte spill, men på grunn av den utradisjonelle måten Mojang selger spillet på er det liten sannsynlighet for at det vil merkes på de offisielle salgslistene.

(artikkelen fortsetter under traileren)

Før spillet var ferdig, under utviklingen, la grunnleggeren av selskapet Markus Persson, også kjent under aliaset Notch, ut betaversjoner av programvaren slik at de som kjøpte tidlig tilgang fikk teste spillet før det var ferdig.

På denne måten skaffet Persson seg inntekter og kapital til å starte Mojang, og ansette flere medarbeidere. Etter spillet var ferdig mot slutten av 2011, fortsatte salget for PC- og Mac-maskiner kun via Mojangs eget nettsted.

MINECON 2012: – Jeg tror ikke på Gud, men på Notch!

Gav fart til ny trend

Knappe to år senere har folkefinansiering av spill, filmer, og andre produkter, skutt voldsomt fart. Nettstedet Kickstarter.com har i løpet av 2012 blitt et populært sted for spillutviklere å legge ut sine prosjekter, hvor de kan be om små donasjoner fra brukere i bytte mot et ferdig spill frem i tid.

Denne forettningsmodellen har skapt utfordringer for Mojang, som ennå ikke har klart å slå helt gjennom i Øst-Europa og Sør-Amerika.

Minecraft lever av seg selv nå, det bare ruller videre. Vi har også mange markeder der vi ikke er særlig sterke enda. Der mange spiller Minecraft, men få har kjøpt det fordi vår nettbaserte betalingsløsning ikke fungerer for dem. Det er noe vi kommer til å jobbe med i 2013.