– Målet med «Early Access» er å gi spillere en sjanse til å se bak fasaden og oppleve utviklingsarbeidet.

Slik beskriver utvikleren Valve den digitale spillbutikken Steam sitt nyeste tilbud i en pressemelding som ble sendt ut i går. Spillere kan nå kjøpe uferdige spill og få tilgang til spillskapernes arbeid mens utviklingen pågår, og få det ferdige spillet når det er ferdig.

Prison Architect. (Foto: Introversion Software)
«Prison Architect» – et annet av de uferdige spillene du nå kan kjøpe via Steam. (Foto: Introversion Software)

Et lykket system

Ideen om å kjøpe et spill som ikke er ferdig er ikke ny, svenske Markus Persson brukte denne metoden til å finansiere den kostbare driften av studioet Mojang under utviklingen av Minecraft. Siden 2009 har flere forsøkt å kopiere den samme forretningsmodellen; Kickstarter er en annen variant hvor internettbrukere blir bedt om å finansiere produksjonen av spill, filmer og andre kreative ting, før selve produktet er ferdig.

– For ti år siden måtte du nesten sloss for å komme i samme som med dem som satt på beslutningen om spillet ditt skulle bli laget, forteller en av grunnleggerne av utvikleren Introversion Software Mark Morris til nettstedet Gamesindustry.biz.

De mektige sjefene i spillutgiverne (som sitter på pengesekken) bestemte hvem som skulle få penger og om du først var inne i varmen var det ikke vanskelig å tjene penger på å lage spill. De få uavhengige utviklerne som eksisterte hadde et kjernepublikum som uansett betalte for spillene de lagde.

LES: Samlet inn åtte millioner til utviklingen av norsk kultspill

– I dag er indieutviklere mye mer vanlig, det er vanskelig å få pressedekning, men veien til kjøperne er ikke lenger kontrollert av en gruppe mektige sjefer, fortsetter Morris.

– Dette er fremtiden

Kickstarter skiller seg fra Introversion Software og Valve sin forretningsplan ved at spillere kun betaler på forhånd for et produkt som kommer i fremtiden, mens Morris og resten av utviklerne i britiske spillstudioet legger ut jevnlig oppdaterte versjoner av byggespillet Prison Architect. Første utgave viste knapt et kart og noen bygninger, mens den nyeste versjonen lar deg bygge store fengselskomplekser.

– Å selge alpha-utgaver av et spill er fremtiden for uavhengige spillutviklere, mener Morris.

Den digitale spillbutikken Steam har i første omgang åpnet for å selge uferdige versjoner av blant annet Arma 3, Kerbal Space Program, StarForge og Prison Architect.

Har du kjøpt et uferdig spill som Minecraft eller Arma 3? Hva syns du om denne måten å lage spill?

LES: Minecraft omsatte for halvannen milliard i 2012