Patrick Bach - sjefsprodusent hos DICE på «Battlefield 4». (Foto: Dice.se)
Patrick Bach – sjefsprodusent hos DICE på «Battlefield 4». (Foto: Dice.se)

– Folk kaster penger på oss og spør: «Kan dere legge til støtte for denne merkelige kontroller-greia?». Svaret er nei, det gjør ikke spillet bedre.

I et intervju med spillmagasinet Edge gjør en av produsentene bak det svenske storspillet Battlefield 4, Patrick Bach, det helt klart at de ikke vil fokusere på Playstation Move- eller Xbox Kinect-teknologi i sitt nye krigsspill.

Videreføres i ny konsollgenerasjon

Ny spillmotor, mer troverdige menneskefigurer, ødeleggbare spillområder – teknologien står i fokus for den svenske spillutvikleren, ingen tvil om det, og utvikleren DICE bruker mye tid på å understreke ovenfor publikum og media at de ligger helt i front selv uten bevegelseskontrollere.

– Motoren holder oss ikke tilbake lenger. Nå kan vi jobbe med å røre spillerne emosjonelt, fortalte DICE-sjefen Karl Magnus Troedsson da han og utgiveren EA viste frem spillet under et lanseringsevent i Stockholm tidligere i år.

VIDEO: Slik blir Battlefield 4

Bevegelseskontrollere vil være en viktig del også for neste konsollgenerasjon. Nintendos Wii U viderefører WiiMote-kontrollerne fra Wii-konsollen, den nye Xbox-konsollen som er ventet senere i år antas å ha en ny utgave av Kinect-sensoren, mens Playstation 4 har integrert Move-teknologien inn i selve håndkontrolleren. Men det er ikke noe DICE bryr seg så mye om.

– Vi er åpne for innovasjon, men om det kun er et gimmick er det ikke noe poeng, fortsetter Bach i intervjuet med magasinet Edge.

– Berøringsskjermer var slik, helt til Apple og iPhone viste oss hvordan det kan brukes. For oss er det det samme med bevegelseskontrollere. Blir opplevelsen bedre? Er det bare en gimmick, ignorerer vi det.

Har ikke slått igjennom

Og Bach har et poeng. De siste års eksperimenter med bevegelseskontrollere har gitt mange nyskapende opplevelser, og en helt annen forståelse for hvordan samhandling med teknologi endrer bruksmønstrene våre, men fortsatt er det overvekt på barne- og familiespill som bruker kroppsbevegelser til å styre spill.

Microsofts serie med spill under fanen «Better with Kinect» har demonstrert noen interessante bruksområder, som muligheten til å plukke et våpen fra hverandre i Mass Effect 3, men i disse tilfellene brukes bevegelseskontrollene kun som et valgfritt alternativ og er ikke slik spillet optimalt bør styres.

Både Sony og Microsoft vil presse på for at de største utgiverne (Activision, EA og Ubisoft) bruker og støtter dere teknologi, men uten støtte fra de største og mest populære utviklerne er fremtiden til bevegelseskontrollere usikker.

Bruker du bevegelseskontrollere? Legg inn dine synspunkter i kommentarfeltet.