– I dag er de fleste YouTube-kanalene skapt av kunstere, stuehumorister og amatører, forteller forfatteren bak boka Digital Disruption: Unleashing the Next Wave of Innovation Today til nettstedet Wired.com.

– Det neste steget er å få etablerte skuespillere, humorister, og innholdsskapere, til å bruke YouTube på samme måte. Det betyr lavere kostnader, lavere lønninger, men mer oppmerksomhet frem til deres neste store profesjonelle jobb.

Nettstedet The Onion har vokst til å bli en av de mest populære satirenettstedene i verden.

Fra 19. mai og en uke fremover arrangerer YouTube en egen humoruke for å samle både YouTube-kjendiser og TV-komikere i helt nye egenproduserte videoer.

«YouTube’s Comedy Week» har invitert nettfenomenene The Onion, Nerdist, Funny or Die og College Humor, til å samarbeide med stjerner som Seth Rogen, Sarah Silverman og Michael Cera. Alle har laget netthumor tidligere, men på denne måten vil YouTube vise at de er et seriøst alternativ til etablerte mediekanaler.

Humorintervjuet: Han er Norges ‘største’ Bieber-fan

Unge ser mer og mer på andre skjermer

Tallenes klare tale er at unge ser mindre på TV, og bruker mer av sin tid på strømmetjenester som Netflix og andre videonettsteder. YouTube håper at de kan fenge denne målgruppen ved å tilby løsere rammer for hva skuespillerne kan gjøre enn i tradisjonelle medier.

– Vi kan gå til alle disse komikerne og si: «Hei, vi kan gjøre hva vil vil og ha det morsomt mens vi gjør det», fortalte den tidligere Jimmy Kimmel-produsenten Daniel Kellison til nyhetsbyrået AP. Kellison gikk fra jobben i det populære talkshowet for å jobbe med nytt innhold hos Youtube.

– Det er litt ‘Woodstock’-stemning over det hele!

Mens Netflix satser hardt på egenproduserte serier, jobber de fleste større mediehus over hele kloden med å finne ut hvordan de kan kapre de unge og mest reklamelukrative brukerne. Google-eide YouTube har allerede planer om flere lignende arrangementer på sine nettsider. Nå gjenstår det å se om humoruka til verdens største videonettsted klarer å løsrive seg fra TV-oppskriften og levere noe nytt innen humor, det første forsøket på å programsette videoinnhold i så stor skala vil bli fulgt tett av både bransje og publikum.

Hvor ser du etter humor? TV, nettsider eller andre steder? Kommentarfeltet finner du under videoen.

Nettstedet «Funny or Die» har fått stor suksess med sin netteksklusive talkshowserie hvor skuespilleren Zach Galifianakis er programleder. Dette er rart, veldig rart.