Cannes: Død Snø 2 er snart i produksjon, co-skrevet og regissert av Tommy Wirkola. Nå er dette prosjektet en av filmene som presenteres under banneret Nordic Genre Invasion i Cannes.

Nordic Genre Invasion plakat (Design: Alen Grujic).
Nordic Genre Invasion plakat (Design: Alen Grujic).

– Dette er et samarbeid mellom de folka vi likevel samarbeider med i Norden, så det var naturlig å samle oss under en paraply. Alene er vi ganske små, men sammen er vi en tydelig aktør på sjangermarkedet, sier produsent Kjetil Omberg.

LES: Herzog ble stoppet på Croisetten

Blant de andre fem aktørene er blant andre Blind Spot Pictures, som lagde Iron Sky, og som presenterer planene for sin oppfølger og andre filmer i Cannes.

Det samme gjør Omberg og Strømstad, som skal produsere Død Snø 2 i høst. Eneren ble som kjent en stor suksess, med 140000 solgte kinobilletter i Norge, og enda fler utenlands.

Har filmet de første minuttene

Den ble også en døråpner i Hollywood for regissør Tommy Wirkola, som siden har laget Hansel & Gretel: Witch Hunters. Nå er altså Død Snø 2 snart i full produksjon, men Wirkola og produsentene Kjetil Omberg og Terje Strømstad lagde faktisk de første minuttene allerede før de dro til Cannes.

– Film nummer 2 er tre hakk over den forrige, en oppgradering av Død Snø 1, så det var viktig for oss å vise at det er action hele veien. Det er det vi har laget og tatt med oss ned, så de får se åpningen av film nummer 2, sier Omberg.

Død snø. (Foto: Euforia Film).
Død snø. (Foto: Euforia Film).

LES: Anmeldelsen av Død Snø

Filmpolitiet har sett den sju minutter lange sekvensen, som starter med et lite resymé av den første filmen, for så å gå rett over på den actionfylte handlingen i film to. Vi får se hva som skjer etter at nazizombien Herzog (Ørjan Gamst) kjører hånda gjennom bilvinduet til Martin (Vegar Hoel). Det er mange komiske splatt i løpet av sekvensen, som lover godt om resten av filmen holder samme nivå.

– De får se at det er en større produksjon, mer galskap, god humor og deilig vold, sier Vegar Hoel, som gjentar sin rolle fra eneren. Han er i tillegg regissør av Kill Buljo 2, som også er blitt presentert i Cannes, og får premiere før jul.

Var litt cocky før Cannes

Manuset er skrevet av regissør Tommy Wirkola sammen med skuespillerne Vegard Hoel og Stig Frode Henriksen. Sistnevnte er også med i oppfølgeren, selv om figuren hans i eneren ble drept.

Kjetil Omberg, Vegar Hoel, Stig Frode Henriksen og Terje Strømstad i Cannes (Foto. Birger Vestmo/NRK).
Kjetil Omberg, Vegar Hoel, Stig Frode Henriksen og Terje Strømstad i Cannes (Foto. Birger Vestmo/NRK).

– Siden jeg er medforfatter, så kunne jeg skrive inn en rolle til meg i oppfølgeren, også. Vi har en såpeoperaløsning på det som er ganske morsom! Jeg spiller ikke samme karakteren, men noen som er i slekt med ham, sier Henriksen med et lurt smil. Handlingen er enn så lenge hemmelig.

LES: Anmeldelsen av Hansel & Gretel: Witch Hunters

Den første Død Snø ble solgt til 73 land. I Cannes har produsentene hatt møter med mange filmdistributører, og melder at det internasjonale salget av oppfølgeren ser lovende ut.

– Det har gått veldig fint, vi var faktisk litt småcocky og trodde det skulle gå ålreit, også, for vi startet på filmfestivalen i Berlin og solgte til 20 land. Så poenget her er egentlig å selge til resten av verden, og det ser ut som at vi skal fullføre salget på de fleste de neste dagene nå. I begynnelsen av markedet er det mye orientering, så blir det budrunder, og så kommer man til slutten av festivalen. Rett før du kom, fikk vi en sms om at Australia var i orden, sier Omberg

Klar til Valentinsdagen

Å få solgt filmen til flest mulig land på forhånd er viktig for Død Snø 2, spesielt siden den ikke fikk markedsstøtte fra Norsk Filminstitutt.

Død Snø-Herzog, flankert av Iron Sky-damer i Cannes (Foto. Alen Grujic).
Død Snø-Herzog, flankert av Iron Sky-damer i Cannes (Foto. Alen Grujic).

– Vi har som mål å starte i august, så det har alt å si. Det er første gang vi gjør det slik med forhåndssalg, så det er go – no go. Vi har hatt veldig mye interessant fra forskjellige selskaper. Vi prøver også å finne ut hva vi skal gjøre i forhold til andre land. Reaksjonene har vært utrolig bra, sier Terje Strømstad.

LES: Alt Filmpolitiet har skrevet om Cannes 2013

– Vi skal gjøre ferdig salgene, som betyr at vi er sikret finansiering, så må kontraktene signeres, så er det bare å måke i vei. Vi har et fantastisk manus, og har allerede begynt å planlegge slipp. Det står som en naturlig Valentine’s Day-film i 2014, sier Kjetil Omberg.

Om