Når regissør Steven Spielberg (E.T., Jurassic Park, Lincoln) snakkar, så høyrer folk. Eventuelt, så får dei iallfall med seg bodskapet når han lagar ein film om det litt etterpå. På opninga av ein ny filmskule i Los Angeles denne veka, sa filmskaparen klart frå kva han trudde om filmbransjens framtid, ifølgje The Hollywood Reporter. Og det er ikkje pent.

– Det kjem til å bli ein implosjon – eller ei nedsmelting. Det kjem til å bli ein implosjon der tre-fire, eller kanskje til og med eit halvt dusin megabudsjettfilmar kjem til å krasje i bakken, og det kjem til å føre til eit paradigmeskifte.

Anmeldelse: «Jurassic Park» kommer tilbake på kino – 20 år etter

Til studentar og andre frammøtte kunne han og George Lucas (Star Wars, American Graffitti) fortelje om ein bransje i stor endring, der filmar som Lincoln aldri dukkar opp på kino, men berre for heimepublikum i ei eller anna form.

– Og det gjorde den nesten. Like før – berre spør HBO – like før, sa Spielberg.

Lincoln vart nesten ein HBO-film, ifølgje Spielberg.
Lincoln vart nesten ein HBO-film, ifølgje Spielberg.

HBO var òg selskapet som snappa opp Steven Soderberghs Liberace-film Behind the Candelabra då filmselskapa ikkje ville ha den – ifølgje regissøren sjølv, på grunn av filmens homofile radarpar.

Les også: «Behind the Candelabra», en av de beste filmene på Cannes 2013

Framtida er heimekinoen

Spielberg og Lucas har erfaring i videospelbransjen (hovudsakleg som produsentar, men òg direkte i kreative prosessar), men båe meiner at videospel hittil ikkje har klart å få publikum til å bry seg om karakterane på same måte som i film (dei om det).

Problema i filmbransjen er likevel litt annleis enn det kreative, det går meir på eit enormt fokus på dei største filmane, meiner dei erfarne filmskaparane.

Dei to trakk fram Lucas førre film, Red Tails, om afroamerikanske pilotheltar under andre verdskrig. Filmen fekk blanda mottaking når den først kom på kino, men var notorisk vanskeleg å få ut i det heile teke.

Les også: Lucas slutter med storfilmer etter «Red Tails»

– Me snakkar om ein situasjon der det er vanskeleg for Steven Spielberg og George Lucas å få filmane sine til kinosalen, sa Lucas.

– Nålauget for å kome på kinolerretet vert mindre og mindre.

I panelet hylla dei frammøtte Netflix, kabel-tv og andre streamingtenester som framtida, som dei meiner tek større sjansar enn dei store filmselskapa.

Spielberg hadde «ingenting å annonsere» på spørsmålet om han sjølv skulle gjere noko for Netflix, men held for tida på med to ulike spelbaserte prosjekt for heimemarknaden – han passar for tidapå produksjonen av Need for Speed-filmen og skal produserere ein TV-serie basert på Halo-universet.

Er kinonålauget for smalt, eller har berre Spielberg og Lucas blitt gamle?

  • siggmunn

    Nåløyet er vel smalere for smalere filmer enn for Lucas og Speilberg, så her tror jeg vi snakker om to gretne gamle gubber som klager over at de tjener litt mindre penger enn hva de er vant til. Effektfilmene vil nok klare seg på kino en stund til.

    Den største utfordringen til kino, i Norge hvert fall, er vel prisnivået. Som fattig student er det genialt å se så mye film og serier jeg vil for 75kr/måneden opp mot blodprisen 130kr på Bergenkino!

    • U2 fanen

      Som student bør du lese og pugge og ikke se så mye film 😉

      • siggmunn

        Tsk! Lese gjør man kvelden før eksamen!

        • U2 fanen

          Tsk?

          • CLPE

            «Tsk.» Det er en ordlyd, som beskriver lyden som kommer når du smatter tungetippen mot fremre del av ganen.

  • Har all verdens respekt for dem begge, men at videospill ikke får publikum til å bry seg om figurene får de stå for selv. Jeg går bort i hjørnet for å gråte litt over Mordin og Legion.

    • siggmunn

      Stadig man «får noe i øynene» når man spiller videospill!

    • Plasserer slike uttalelser i samme bås som Eberts spill-som-kunst-kritikk. Basert på gamle fordommer og/eller stolthet over eget medium.

  • Pekefingern

    Streaming er muligens fremtiden, men kvaliteten idag er umodent. Nå som Lovefilm.no legger ned har vi i Norge strengt tatt ikke tilgang på filmer med topp kvalitet på lyd og bilde, med mindre man skal kjøpe hver eneste film man vil se. Da vil film bli som MP3, bare noe man konsumerer.
    Teknologien jobber, slik jeg ser det, imot bransjen på den ene siden, samtidig som det er en nødvendig og vondt revolusjon. Uten tilgang til høy kvalitet (FullHD og DTS HDMA) vil betalingsviljen falle fra alle filmelskere og pengestrømmen avta. Om Tom Cruise tjener 5mill i stedet for 50mill dollar per film er ikke så nøye, men de store innovative prosjektene får lide. Lucas har nok helt rett, på kort sikt står filmbransjen ovenfor en kritisk omstillingsprosess. Får håpe det kommer noe godt ut i andre enden.

    • Tronddb

      Jeg bruker Netflix via PS3 å har veldig bra bildekvalitet,så å si samme kvalitet som blueray.Har Altibox som nettleverandør.

      • Pekefingern

        Netflix sender riktignok 5.1, men er også en av få tilbydere som gjør det. Filmnet sender f.eks i stereo. Det er uansett ingen som sender i noen av HD-lydformatene og bildet er komprimert. Det funker veldig bra til TV-serier og barnefilmer, men storfilmene taper på denne løsningen. Hjelper ikke å filme til IMAX hvis man skal se på mobilen…

        Har selv ikke noe voldsomt utstyr, men har 64″ plasma og 5.1 lyd i stua. Det er noe helt annet å se BD-film fra Oppo-spilleren min, fremfor å streame fra Netflix. Mørke scener lider og komplekse lydscener blir ‘kjedelige’. Streamingtjenestene er per idag ikke gode nok, men gode nok til å kannibalisere andre tjenester som Lovefilm, videosjappa på hjørnet mm. Fysiske formater med høy bitrate burde fått leve noen år til.

        • kreaturen

          Det er jo ingenting teknologisk som hindrer steamingtjenestene å øke kvaliteten på sitt innhold. Disse restriksjonene er laget av industrien selv, og bare nok et eksempel på at industrien velger å sette seg på raua og håpe på at fremtiden aldri kommer. Ganske patetisk egentlig.

          • Tipper nok det handler mer om tilstrekkelig enkodingteknologi. Større båndbredde på selve bildestrømmen vil koste betydelig i økte server utgifter for f.eks. Netflix.

            • Sverre Eldøy

              Det handler om hva slags båndbredde man har i stua og ikke minst hva slags utstyr man spiller av på. En råtten 3 år gammel laptop på 10MBit Telenor (=2MBit reell kapasitet) blir jo rett og slett MP3-varianten av video. Har man båndbredde og rask maskinvare som kan pakke ut kjapt nok til å tegne det på skjermen så skal man være ganske nerd for å se forskjell på en BlueRay og en Netflix-film i HD. Om det ikke er bra nok så kan man jo kjøpe filmen som en nedlastingssak og se den lokalt – da må man være hypersensitiv for å se forskjell på om den kommer fra et fysisk medium eller rett på fil.

              Om man sitter og tror at man har mere båndbredde enn Netflix’s EC2-CDN så er man litt ute av gir. Kvaliteten på det de har ingesta kan være så som så – men det er huset du sitter i som sliter med båndbredden og ikke omvendt. 🙂

              Jeg regner med at det er litt som det var med musikken. Mange har nok nostalgiske grunner til å ønske seg litt tilbake. Mange har vel også investert tungt i utstyr som nå kommer til å bli flytta til loftet. Men sånn er det. Fordelene med digital logistikk er bla. annet at man får tak i ting på sekunder (i stedet for å oppsøke en fysisk lokasjon) og ikke minst at man slipper de irriterende anti-piratkopierings-advarslene som regelrett var en god grunn til å rippe plata så fort den var i hus.

              • Rodskjegg

                Nei, det er betydelig forskjell. Du kan godt pakke stua med teknologi verd 1 million kroner, men det hjelper ikke det grann når det som kommer inn er av dårlig kvalitet. Vil tro de fleste i Norge i dag har nok båndbredde til å streame det beste Netflix tilbyr. Strømmetilbyderne sparer masse båndbredde (=penger) på å komprimere.

                Misforstå meg rett, jeg synes 79 kr i måneden er grisebillig i forhold til innholdet du får. Men det er ikke til å stikke under en stol at kvaliteten er lavere enn det du får på skive.

        • Frode Haugen

          Wow, ser at jeg er i mindretall som faktisk fokuserer mer på kvaliteten på innholdet i det som formidles via skjermen, og ikke bare bitrate.

          • Rodskjegg

            Uhm, hele diskusjonen dreier seg om fysiske medier vs. strømmetjensester. Innholdet er akkurat det samme, da er det klart man diskuterer de øvrige kvalitetsforskjellene.

          • Marius Mittet

            innholdet er allerede produsert – det vi bryr oss om er hvorvidt vi får se det som det var ment å sees eler om vi skal få det i lego/midi format.

      • Rodskjegg

        Hvordan får du bra bildekvalitet på Netflix? Hos meg er det kraftig komprimert, mørke scener ser helt forj***lige ut (streamer i «HD»). Jeg merker ikke så mye til lyden siden jeg har dårlig hardware, men synd om den også lider.

        • Støy i sortnivåene er etter min erfaring den største svakheten til strømmefilm. Selv om den viser filmen i HD så gjør komprimeringen, som du peker på, at dette kan bli irriterende for noen.

        • Tronddb

          Sikker på at det ikke er tvn din det er noe feil med da?

    • trieste

      Tragisk at Lovefilm legger ned. Aldri har den tekniske kvaliteten på filmene vært bedre, aldri har tilgangen på dem vært dårligere. Videobutikkene legger ned, kvaliteten er dårlig på streaming. Elendige saker.

  • HailTheUser

    «videospel hittil ikkje har klart å få publikum til å bry seg om karakterane på same måte som i film»

    Jeg kan konkludere med at Spielberg og Lucas faktisk ikke har mye erfaring med spill.

    • Anders Voll Kimestad

      Ja, de har tydeligvis ikke fått med seg spillernes reaksjoner på ME2 og 3.

      • Aerith i FF7 :’-(

        • Marius Mittet

          eller Guybrush Threepwood.

      • PlagueBearer

        …eller ‘The walking dead’.

    • vetlemy

      Sant, det er og en nokså dårlig sammenligning. Passiv og aktiv interaksjon kan ikke sammenlignes.

  • Anders Voll Kimestad

    «Red Tails» er et dårlig eksempel, det var jo mer eller mindre en rett-på-video film.
    «The Tuskeegee Airmen», som omhandlet akkurat det samme var langt overlegen, og den var fra 90-tallet og lagd for TV.
    Anbefaler RLM: http://redlettermedia.com/half-in-the-bag/red-tails/

  • Helen34

    Det er alltid vanskelig å forstå, som regel finner amerikanere nye veier og markeder. Jeg tror direkte produksjon av streaming selskaper kan kutte mange ledd. Så er det slik at de som eier «libary av film» kan og annet innhold kose seg.

    • Enig meg deg i at strømmeselskaper kommer til å endre produksjonen av serier og filmer. Tror også det kommer til å føre til en innovasjonsfase der nye kreative krefter får nye rammer til å skape spennende serier og filmer.

  • Peter Bering

    Spielberg er en kjedelig mann med kjedelige filmer. Han satset på noen sensasjonsjagende spesialeffekter med haier og dinoer. Hans andre filmer er talentløse og til dels belærende. Det er vel alt man kan si. Lucas derimot har vist mye talent på sin måte.

    • knutern

      Nuh! Synes ikke Schindlers Liste var verken talentløs eller belærende. Meg om det…

  • Bjørn Ove Strand

    Lincoln er for spesielt interesserte eller kansje studenter. Noe så kjedelig og langdrygt.

    • Jøss, har vi sett forskjellige filmer :)?

      Skriv gjerne litt mer om din opplevelse av filmen i kommentarfeltet her – Birger trillet terningkast 5 i sin anmeldelse: http://p3.no/filmpolitiet/2013/01/lincoln/

      • Bjørn Ove Strand

        Det handlet kun om politikken. Meget lite fra selveste krigen.

  • Anders1976

    Begynner historiefortelling på film å bli gammeldags og kjedelig? Syns det blir lengre mellom de virkelig gode historiene, både i tid og innhold.

    • Klara Sjo

      Enig! Kinofilmen er mer opptatt av det visuelle (les store ekplosjoner / 3D…) enn den gode historien. Og da har man ikke tid til å fortelle en historie eller få oss til å bry oss om personene. Kanskje ikke overraskende at seriemarkedet tar over?

      • Det er en generalisering jeg er meget uenig i. Deler av Hollywood som jobber med blockbustere tenker nok i de baner, men det gjelder ikke resten av filmverdenen.

  • Rally_in_red

    Hollywood kommer ikke til å implodere av de grunner som Spielberg tror.
    Hollywood kommer til å kollapse sammen med resten av Vesten: av mangel på all form for moral, mangel på sannhet, korrupsjon, bedrag, svindel osv.
    Hollywood er blitt spesialinteressenes propagandaorgan og lever i sin egen urealistiske boble der alt er til salgs for dollars. Det er ikke holdbart i det lange løp.

  • H1S

    Film er fremdeles best på kino…