Kjernen i en spillopplevelse er å få en utfordring, overvinne den og motta belønning. Mens samfunnet rundt oss går stadig raskere, får vi også stadig flere belønninger i livene våre. Enten det er på sosiale medier eller i underholdning. De største spillene og Hollywood-filmene vegrer seg for å roe ned tempoet, tenk om du begynte å kjede deg? Storslagne slåsskamper, spesialeffekter og heftige historier pumpes ut i et imponerende tempo.

Derfor er det uvant å møte tempoet i et spill som Animal Crossing: New Leaf. Uvant og behagelig. Ikke så ulikt NRKs minutt-for-minutt-sendinger.

Spillet lar deg ta over rollen som borgermester i en liten by hvor du får ansvaret for å stelle med blomster og frukt, fange sommerfugler og eksotiske fisker, og offentlige prosjekter. Små oppgaver som må utføres for at byens innbyggere skal være glade. Og i den lille byen kan du også bygge deg et hjem, med et huslån som må betales.

Som spiller får du ikke utfordringer eller nivåer du skal fullføre, men du får servert en rekke små oppgaver du kan utføre (om du vil) i ditt tempo. Etter en liten stund oppdager du også gleden i å utføre de små oppgavene, og du blir kjent med de søte datastyrte innbyggerne i byen din.

Animal Crossing: New Leaf, og spillserien som helhet (som startet på GameCube-konsollen i 2001), er bygd rundt tanken om at belønning er noe du må gjøre deg fortjent til over tid.

LES: – Fleire trur ein Wii U berre er ein Wii med ein trykkskjerm

Å bygge, endre, male og farge ditt eget hus, kan holde på oppmerksomheten i flere uker. Skjermbilde fra «Animal Crossing: New Leaf». (Foto: Nintendo)
Å bygge, endre, male og farge ditt eget hus, kan holde på oppmerksomheten i flere uker. Skjermbilde fra «Animal Crossing: New Leaf». (Foto: Nintendo)
Litt hver dag

Velger du, i rollen som borgermester, å bygge på huset ditt, vedta en forskrift om åpningstider på butikken, eller noe annet, så tar det en dag eller mer. Og da mener jeg bokstavelig talt en dag i den virkelige verdenen, ikke i spilltid.

Ved å samle dinosaurfossiler, insekter eller fisker kan du låse opp nye funksjoner og verktøy, men flere av disse er kun tilgjengelig visse deler av året. Sesongene i spillet følger den virkelige verdenen og som spiller må du være forberedt på å ikke få låst opp alt i spillet før det har gått ett helt år (i virkeligheten).

Nintendos tanke bak dette er at du ikke skal spille Animal Crossing: New Leaf mer enn noen minutter hver dag. Ved å gi deg en grunn til å vende tilbake til den lille byen du er borgermester i hver dag har det japanske spillselskapet skapt en liten digital zenhage hvor både store og små kan jobbe mot et felles mål. Opptil fire spillere kan dele på en konsoll, ved at den første spilleren er borgermester, mens de andre er innbyggere i den lille byen.

3DS-ANMELDELSE: Fire Emblem: The Awakening – gir deg venner for livet

(anmeldelsen fortsetter under traileren)

Et velfungerende system for å spille sammen med andre spillere over nett har vært en utfordring for Nintendo i mange år. I Animal Crossing: New Leaf er det fortsatt nødvendig med vennekoder og tunggrodde systemer for å invitere venner på besøk, noe som får spillserien til å miste noe av sitt sosiale potensial. For eksempel er det nødvendig å være tilkoblet i spillet for at venner skal kunne komme på besøk, og for at jeg skal besøke andre. Riktig nok er det mulig å se på husene til både venner og fremmede i et eget spillområde som introduseres som en huseiermesse, via SpotPass-systemet og vanlig nettilkobling, men i sosiale simuleringsspill er ikke jeg personlig å interessert i å se på andres hus, jeg vil samhandle med de andre spillerne.

Årstidene i spillet følger den virkelige verdenen, og dermed kan det ta et helt år før du opplever alle værtyper i «Animal Crossing: New Leaf». (Foto: Nintendo)
Årstidene i spillet følger den virkelige verdenen, og dermed kan det ta et helt år før du opplever alle værtyper i «Animal Crossing: New Leaf». (Foto: Nintendo)

Men dette blir mer et ønske fra min side for fremtidige versjoner av Animal Crossing-serien, om du bare spiller for deg selv er spillet fortsatt en imponerende øvelse i å skape positive opplevelser ut av de små tingene i hverdagen.

Gleden over de små ting

Etter over en måned som borgermester i min egen lille by besøker jeg spillet og innbyggerne nesten hver dag: Kanskje står jeg litt ved elven og håper på en ny fisk, kanskje ser jeg et nytt insekt jeg vil ha i samlingen, kanskje jeg kan bidra til å bygge en ny bru over elven.

Gleden av å se spillet endre seg over tid, over å se nye figurer flytte til byen, og over å fullføre et prosjekt som har tatt to uker, er et resultat av Nintendos særegne spillfilosofi. Animal Crossing: New Leaf inneholder en levende spillverden bygd opp rundt oppdagelser, overraskelser, og spillfigurer sine egne og enkle liv.

Få andre spill ligner Animal Crossing: New Leaf, en unik spillopplevelse i 2013 som mest av alt gir meg samme følelse som NRKs minutt-for-minutt-sendinger.

ANMELDELSE: New Super Mario Bros. 2 – etterlengtet løft til 3DS-konsollen

Om SPILLET

Animal Crossing: New Leaf

  • AkselAnkerHenriksen

    ‘uvanlig og unikt’, er ikke det hva en kaller en pleonasme?

    • Qualeson

      Jeg synes det virker mer knotete enn en typisk pleonasme. Uvanlig og unikt beskriver jo to helt forskjellige grader av hyppighet og er således i konflikt med hverandre. Det blir litt som å si at sluttsummen er 10 og 100.Vi er på det rene med at det er 10 eller mer, men det er også alt vi vet. En slags språklig kvantemekanikk om du vil. Hvis han for eksempel hadde skrevet enestående og unikt, så hadde du i hvertfall vært sikker, selv om det også hadde vært en språklig flause.

  • John Christian Lønningdal

    Er det norske tekster på dette spillet?

    • Eirik Uthus

      nei, desverre ikke.

      • John Christian Lønningdal

        Det var synd. Virket å være midt i blinken til 8 åringen men jeg tror ikke hun klarer helt å lese lengre engelske snakkebobler og slikt helt enda.

        • Norsepaw

          Du vet jo aldri. Vis du eller noen andre har spillet kan jo du la henne prøve. Det kan være en grei måte å lære engelsk på.

        • Øystein Årsnes

          Trur ikke du trenger å bekymre deg så mye for det. Denne typen spill med konkrete oppgaver å løse er jo en genial og gøy måte å lære engelsk på. Det vil gå av seg selv. Selv fant jeg motivasjon til å lære engelsk ved å spille dataspill. I utgangspunktet forstod jeg ikke hvorfor jeg måtte lære et nytt språk, jeg kunne jo allerede et. Men etter at brodern sluttet å gidde å fortelle meg hva jeg skulle gjøre hele tiden så gikk det utrolig fort. Husker ikke engang hvordan det gikk fra å være fullstendig uforståelig til å bli noe jeg behersket bedre enn mange andre.

  • Eirik Uthus

    Har spilt dette i en ukes tid nå, er innom daglig å gjør mine gjøremål. Rolig og behagelig tempo er riktig 🙂 Jeg har ikke spilt dette siden GameCube versjonen og det er blitt mye forbedret, men også mye gjenkjennelig. Og at alt skjer i sanntid gjør at jeg må vente lenge til å se hva som skjer om vinteren, og det er greit, for jeg gleder meg jo egentlig aldri til vinteren 😉
    Det viktigste for meg som ordfører var å få inn bestemmelsen om at butikkene og innbyggerne er oppe lenger på kveldene. Selv om jeg får beskjed fra en av innbyggerne om at de syntes dette virket noe tyrannisk i starten… Men det var et must for å klare å gjøre noe etter jobb (i det virkelige livet).
    Absolutt en fin «timewaster» som man bare er innom daglig for å gjøre småtterier mens hovedfokuset mitt ligger i andre spill, eller bruker litt lengre tid enkelte dager for det er så enormt koselig å bare henge der.
    Nå trenger jeg bare flere venner å besøke. Og få trådløsrouteren til å kommunisere med 3DS’n…

  • karantene

    Et lite tips til de som syntes det går treigt med inntjeningen av penger til huslån og byggeprosjekter i spillet: Bruk den tropiske øya for alt den er verdt (låses opp etter du har betalt et par oppgraderinger på huset tror jeg). Reis dit, lån et insektsnett og en fiskestang og gå forsiktig rundt øya mens du fanger biller og fisker hai (ignorer de andre fiskene). Tjener lett opp et par hundre tusen bells på en liten halvtime.

    Hvis man planter flere trær på øya blir det også flere biller å fange.