Pionér starter med orddelingsfeil i forteksten. Heldigvis er det ikke betegnende for kvaliteten på resten av filmen.

Regissør Erik Skjoldbjærg gir oss tette og klamme bilder av hvordan det må ha vært å jobbe i en dykkerklokke på havbunnen utenfor norskekysten, helt på starten av 1980-tallet.

Aksel Hennie og Wes Bentley i Pionér (Foto: Erik Aavatsmark / Friland Produksjon AS).
Aksel Hennie og Wes Bentley i Pionér (Foto: Erik Aavatsmark / Friland Produksjon AS).

Handlingen holder på trykket gjennom store deler av filmen, men det er åpenbart at hovedpersonen er en liten mann mot den store makta, og at han er offerbar i påvente av enorme rikdommer.

Derfor blir det aldri neglebitende spennende, selv om manuset forsøker å holde oss i tåka lengst mulig.

Likevel er dette så avgjort verdt å se, fordi det er en stor produksjon, med flott scenografi, overbevisende tidskoloritt og intenst skuespill av Aksel Hennie i hovedrollen.

LES: Aksel Hennie: – Dette er min mest personlige film!

Tragisk ulykke røyklegges

Det norske oljeeventyret er i startfasen. Nordmenn og amerikanere samarbeider om å dykke dypere enn noen har gjort før dem for å forberede legging av en gassledning.

Endre Hellestveit og Jørgen Langhelle i Pionér (Foto: Erik Aavatsmark / Friland Produksjon AS).
Endre Hellestveit og Jørgen Langhelle i Pionér (Foto: Erik Aavatsmark / Friland Produksjon AS).

Men Petter (Aksel Hennie) opplever en tragisk ulykke under et avgjørende forsøksdykk.

Når han etterpå forsøker å finne ut hva som egentlig skjedde, opplever han at både myndighetene og hans kollegaer forsøker å røyklegge saken. Det store spørsmålet er hvorfor?

LES: Anmeldelsen av Erik Skjoldbjærgs Nokas

Svaret er kanskje innlysende. Olje- og gasseventyret er for viktig til å stoppes av en ulykke. Det skjønner ikke Petter, men det forstår vi. Derfor er ikke motivasjonen et særlig spenningsmoment.

Men akkurat hvordan ulykken kunne skje, er et mysterium som Skjoldbjærg nøster opp på dyktig vis. Den ene avsløringen fører oss over på den andre, ikke alltid like spennende, men underholdende nok.

Og selv om det store eureka-øyeblikket ikke har den store slagkraften, er historien interessant nok til at filmen lever.

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Flagget plantes på havets bunn i Erik Skjoldbjærgs Pionér (Foto: Friland).
Flagget plantes på havets bunn i Erik Skjoldbjærgs Pionér (Foto: Friland).

En viktig årsak til at Pionér fenger, er Aksel Hennies gode spill. Petters sorg, sinne, pågåenhet og vilje til å komme til bunns i saken er enkel å spore i Hennies stemmebruk, kroppsspråk og mimikk.

Han er publikums øyne i historien, lett å forstå og sympatisere med. Og vi vet at han dessverre har ekstra gode forutsetninger til å vite hva hovedpersonen opplever i forbindelse med ulykken.

Wes Bentley i et intenst øyeblikk med André Eriksen i Pionér (Foto: Erik Aavatsmark / Friland Produksjon AS).
Wes Bentley i et intenst øyeblikk med André Eriksen i Pionér (Foto: Erik Aavatsmark / Friland Produksjon AS).

LES: Anmeldelsen av Hodejegerne

Flere av de andre figurene blir etter min mening litt for unyanserte og firkantete. Stephen Lang (Avatar) og Wes Bentley (The Hunger Games) får ikke gjøre stort annet enn å te seg truende, og blir lettere karikerte som amerikanske bad guys. Men de fungerer i det minste godt som det.

Jørgen Langhelle, Ane Dahl Torp, Endre Hellestveit og Eirik Stubø er også flinke, og gjør gode figurer, selv om de ikke har albuerom til å utfylle rollene sine. De er ubestemmelige personer man ikke helt vet hvor man har, men det er jo også med på å holde spenningskurven oppe.

Betatt av undervannsbildene

Filmens musikk av den franske duoen Air er fin og stemningsskapende, men kan også fortone seg som litt tam i flere partier. Jallo Fabers foto, derimot, er glimrende i all sin styggvakre, post-70-tallske fargepalett.

Jeg blir også svært betatt av undervannsbildene, filmet både på Island og i et tysk basseng. Her får jeg virkelig følelsen av å være omsluttet av det store mørket på havbunnen. Disse sekvensene er nydelige i all sin hydrofobiske prakt, og minner meg ikke rent lite om den beste undervannsfilmen av dem alle, James Camerons The Abyss.

Miljøet rundt dykkerne virker ekstremt troverdig, og er for meg et godt tidsbilde på oljepionérenes farlige arbeidsforhold. Jeg synes også at Norge rundt 1980 skildres tilfredsstillende, uten merkbare tidsbrudd. Det eneste er at NRK ikke brukte hjørnelogo på den tiden, altså flisespikk.

Stephen Lang spiller Ferris i Pionér (Foto: Erik Aavatsmark / Friland Produksjon AS).
Stephen Lang spiller Ferris i Pionér (Foto: Erik Aavatsmark / Friland Produksjon AS).

LES: Anmeldelsen av Sønner av Norge

Pionér er i sine beste stunder en medrivende thriller om en manns kamp mot makta. I andre øyeblikk ligner den på en gjennomsnittlig Varg Veum-film.

Men denne historien fortelles mot et velgjort bakteppe, nemlig en politisk og industriell situasjon av stor betydning for Norge.

Og med en sedvanlig sterk Aksel Hennie i hovedrollen og en potent Erik Skjoldbjærg bak kamera, er dette så absolutt verdt å oppleve på kino!

Om FILMEN

Pionér
  • Pionér
  • Slippdato: 30.08.2013
  • Regi: Erik Skjoldbjærg
  • Utgiver: Nordisk Film Distribusjon AS
  • Sjanger: Thriller

  • lesstime

    «I andre øyeblikk ligner den på en gjennomsnittlig Varg Veum-film.»

    Au. Den svei.

    • Hvem sa at alle Varg Veum-filmene var dårlige? Noen av dem var gode.

      • Einar Gregorios

        Nei….. Det var de ikke….

        • brekken

          Jo, det var det. Falne Engler f.eks.

    • Kurt_Kortner

      Har sett den og vil si at den er en svak treer rett og slett fordi plottet er elendig.

  • Bjørn Ove Strand

    «Disse sekvensene er nydelige i all sin hydrofobiske prakt, og minner meg ikke rent lite om den beste undervannsfilmen av dem alle, James Camerons The Abyss».
    Da kan det hvertfall ikke være en dårlig film. Jeg har ventet en stund på denne nå. Skal bli bra ja.

    • Nei, det er IKKE en dårlig film, men god. Fireren er i seg selv en god karakter, og denne fireren ville vært fire pluss, om vi hadde hatt den muligheten.

      • AreSolberg

        Hvis fire er en god karakter så må man altså ned på en toer for de dårlige filmene? For det bør vel være en middels karakter også?

        • Ronny Dæili

          Og poenget ditt er…..?

  • Peil

    Litt flisespikkeri: I en scene i videoanmeldelsen ser vi Aksel Hennie snakke med Ane Dahl Torp på Smørsbroen i Bergen. Jeg er ikke bombesikker, men mener bestemt at City Park parkeringshus, som vi ser i bakgrunnen, ble bygget midt på 80-tallet, dvs etter at handlingen i filmen foregår. Oops..

  • Tigerstedt

    Ville det ikke være mer naturlig å sammenligne med den norske filmen Dykket enn med sci-fi-filmen Abyss?

    • brekken

      Nå er det jo ikke filmen i seg selv han sammenligner med The Abyss, men bildene og enkelte sekvenser. DET må være lov 😉 For øvrig enig med Birger. The Abyss er den beste undervannsfilmen av dem alle!

      • Det er dessverre vanskelig for meg å sammenligne med Dykket, da jeg ikke har sett den siden premieren i 1989!

  • Eline

    Her er det antakeligvis noe jeg ikke har fått med meg, så jeg lurer på hva som menes med » vi vet at han dessverre har ekstra gode forutsetninger til å vite hva hovedpersonen opplever i forbindelse med ulykken?

    • Aksel Hennie mistet et familiemedlem i en ulykke i fjor. Det er klare paralleller mellom film og virkelighet her.

  • Neo

    «Aksel Hennie til bunns i god oljethriller.»
    Hadde han bare blitt der. Merker det er på tide med noen nye innen norsk film.

  • maXjo

    4er her og 4er der…

  • Dr. Cash

    A propos orddelingsfeil: «offerbar?» Fant du på det selv? Vår Store Google påstår at det bare er 2 før deg som har brukt det ordet på norske sider. Jeg kan ikke komme på noe annet norsk ord som passer, så kanskje er det genialt. «The expendables» blir «De offerbare.» Tja.

    • Bikkja

      «De unnværlige». Motsatt av uunnværlig 🙂

  • synnvis

    Absolutt veldig spennende, og klam og klaustrofobisk, og så ubehagelig ei stund at æ vurderte å gå; men altfor mye distanse i rollene – den æ sitt igjen og trur på, som er nærværende – e han som fikk anfall, og faren hans

  • AreSolberg

    Hvis vi trekker fra ett øye for bonusen som norske filmer får så regner jeg med at dette er en treer på terningen, kanskje også en toer. Traileren gir meg heller ikke nevneverdig lyst til å se denne.

    • Mats4

      Noen ganger må man bedømme en film etter mer enn bare det tekniske. Enkelte filmer har kanskje mangler i manuset til å skape filmatisk spenning (se Guilt by Association, 2002), men dersom manuset er tro til den sanne historien den er basert på, og ikke fraviker fra fakta så oppleves fremdeles filmen som en sterk opplevelse fordi den er sann. Noen ganger er budskapet viktigere enn spenningsoppbygning og øredøvende actionscener, og så lenge regissøren er klar over grenseskillet som jeg mener er tilfellet med Pioner, så må dette etter min mening bare bli en sterk, sterk femmer.

    • cuttingedge

      Og det var den etter mitt syn – en 2er, til nød 3er. De amerikanske skuespillerne dro opp nivået og tidsbildet er troverdig, men plottet litt vel banalt (en liten mann mot overmakten), filmen klarte ikke på noen måte å få frem viktigheten av å få oljen på land – myndighetene kun repr ved en fra Oljedirentoratet – og de norske skuespillerne m teaterskolen bak seg (Hennie og Dahl Torp) blir for kunstige i sine replikkvekslinger på film (typisk: «Har du… (kunstpause) ..snakka med ham?»). Realismen ville vært tjent med en skuespiller fra Vestlandet (hvor mange brødre fra Grorud dykket i Nordsjøen?). Og at denne Petter skulle gå hen og tatovere seg mens han samtidig var k et dypdykktrdnkngsprogram bidro heller ikke til troverdighet. Nei det blir kkke norske filmer på meg på en stind etter Uskyld og Pioner som fink både ett og to patriotøyne på terningen fra subjektive anmeldere.

  • Bjørn Ove Strand

    Aksel Hennie er en jævlig god skuespiller og med denne anmeldelsen så gleder jeg meg til denne filmen.

  • David Børresen

    Hennie = Calculon

  • Rebecca Wolsdal

    Jeg klarte desverre ikke å se ferdig traileren her grunnet de forferdelige kommentatorene. Er det nødvendig å prate så mye?

  • Ronny Dæili

    Birger Vestmo, drit i alle haterne! Du rocker!!!

  • magnarStoroy

    Har sjekka filmografien til Aksel Hennie og fann ut at av dei som eg har sett så var det berre Torpedo eg likte. Andre var ok, medan fleire var dårlege, så at han er med gjer at eg styrer unna denne filmen.

  • Pingback: Analysen: Pionér (2013) | Montages()

  • Bent Nordstrøm

    dette er en kjempe film for alle som jobber offshore, den viser en liten del av hvordan vi har fått vår rikdom i dette landet. det burde nesten vært en plikt å se denne filmen i dette landet. vær takknemlig for den farlige jobben som ble gjort for noen år siden. de var og er PIONERER som skal respekteres, til det høyeste. til helsike med hvor bra filmen er. den viser en utrolig sannhet. hilsen sønn av avdødd Nordsjødykker.