– Konseptet med maskulinitet var helt sentralt til denne fortellingen, forteller en av grunnleggerne av Rockstar Games Dan Houser til den britiske avisa The Guardian.

Etter detaljer fra spillet begynte å spre seg i sosiale medier, har spørsmålet om hvor de kvinnelige hovedfigurene blir av dukket opp i både aviser og blogger.

Det siste året har kvinners rolle i spillbransjen, og i spillhistorier, blitt satt under lupen i en rekke prosjekter, blant annet i Anita Sarkeesians videoserie Tropes vs. Women. Diskursen har pekt på at menn oftere er representert både blant utviklere og hovedrolleinnehavere i spill, mens fersk statistikk viser at blant dem som faktisk spiller er kjønnsbalansen en helt annen.

ESA, den amerikanske handelsorganisasjonen for spillbransjen, sin egen undersøkelse viste i 2012 at hele 47% av spillere er kvinner.

Troverdige figurer er viktigst

– Å ha tre protagonister lar oss skape nyanserte fortellinger – ikke et sett med arketyper, forklarer Houser. – I stedet for at du har en superheltaktig forbryter som kan gjøre alt uten motstand, så har de [tre] ulike egenskaper og trekk. Det har ført til mer troverdige spillfigurer.

Ved å plassere maskulinitet i førersetet for valget av kjønn i fortellingen i GTA V føyer det fortellingen inn i spillseriens tradisjon. Hovedfiguren i kritikerroste GTA IV – den østeuropeiske immigranten Niko Bellic som slår seg opp i en fiktiv versjon av New York – er en typisk antihelt som utforsket sin rolle i det amerikanske samfunnet.

ANMELDELSE: GTA IV – brutalt og genialt

I et intervju med nettstedet Penny Arcade pekte spillmarkedsanalyseselskapet EEDAR på at spill med en mannlig hovedrolle (hvor du ikke kan velge kjønn, journ.anm.) solgte hele 75% bedre enn spill med kun kvinnelige hovedfigurer. Samtidig peker analytikeren Geoffry Zatkin på at spillutgivere bruker mindre enn 40% av et typisk markedsføringsbudsjett på spill med en kvinnelig protagonisk.

Stadig flere kvinnelige figurer får imidlertid skjermtid i spill uten å spille på utseendet. Under sommerens store spillmesser annonserte giganten EA en oppfølger til Mirror’s Edge, hvor Faith er protagonisten og motstandshelt, mens Lara Croft gjorde comeback i vår med mindre fokus på kropp i Tomb Raider.

Og det er veien fremover for kvinnefigurer i spill, mener spillforfatteren bak Tomb Raider – Rihanna Pratchett.

– Det er sårbarhet der. Men det er ikke fordi hun er kvinne. Det er fordi hun er menneskelig, alene, og strandet uten våpen, og med veldig lite «know-how».

Skal du spille «GTA V»? Legg inn dine synspunkter i kommentarfeltet.

VIDEO: Sjekk GTA V-traileren her

  • Neo

    Det evige maset til damer som ikke får nok av seg selv ser aldri ut til å ta slutt.

    • Jens Erik

      Det må da være lov å spørre hvorfor man til stadighet velger å fokusere på menn i dataspill? Omtrent 50% av de som spiller dataspill er kvinner, så hvorfor skal ikke de få sine egne heltinner de kan leve seg inn i og se opp til?

      • imladris

        Det er stort sett menn som designer dataspill, de må da velge selv. Om jeg skal skrive en historie, vil mest sannsynlig hovedkarakteren være mann, i og med at jeg er det selv. Dessuten spiller flest menn, derav er de den største kundegruppen, og de vil mest sannsynlig ha noe å relatere til.

        Det er nok grunnen til at de få kvinnelge hovedrollene i spill er mer glamour-modeller enn de er genuine karakterer.

        Kvinnene må selv komme på banen. Kan ikke skylde på alle andre hele tiden.

        • Rhianna Pratchett, Robin Hunicke, Jane Jensen og fleire andre. Lionhead-sjefen meiner òg at kvinner kjem til å vere rundt 50 % av spelbransjen om nokre år. Damene er på veg inn, og då må det gå an å håpe at det kjem noko meir spennande ut av det enn endå fleire «space marines» 😉

          • RealJon233

            Det gjennstår vel å se om bransjen noen gang blir så stor som spådd. Da tenker jeg ikke omsetningsmessig, men at et spill blir så mainstream at «alle» har spilt det i den grad «alle» har sett ringenes herre/titanic/Insert movie of your generation. Meg kjent er ikke bransjen en gang i nærheten av å kunne slenge ut en slik påstand.

            Kvinner bør i så fall få nye roller, ikke som du sier presses inn i space marines eller bli en klone av en mannlig forløper, da tenker jeg f.eks på Indiana Jones over Lara Croft.

            Personlig ville jeg elsket et Zelda spill designet rundt Zelda og med Link som «passivt» fyllmateriale. Samus har potensialet om de gir vestlige spillprodusenter litt mer fripass til å forme henne etc etc

          • Brage Viken

            Ei viktig dame innen spillbransjen som også bør nevnes er Roberta Williams, som var med og startet Sierra On-Line. Siterer av lathetsgrunner fra wikipedia: «Roberta Williams is considered one of the most influential PC game designers of the eighties and nineties, and has been credited with creating the graphic adventure genre.» http://en.wikipedia.org/wiki/Roberta_Williams

            Intet mindre.

            Jane Jensen velger stort sett mannlige hovedrolleinnehavere, som i Gabriel Knight og det planlagte Moebius(Er det GK4, montro?). Du hadde dog mulighet til å spille som Grace Nakamura av og til i serien om jeg ikke husker feil. Har ikke spilt det tredje, men eneren Sins of the Fathers er et høydepunkt blant mine spilleopplevelser. The beast within er jeg aldri blitt ferdig med…Fornøyelig det jeg har spilt av det også.

            • Tenkte ikkje først og fremst på kvinnelege hovudroller når eg nemnde dei tre, men på flinke kvinner i spelindustrien. Roberta Williams burde absolutt vere meir kjend, ho er jo ei heltinne i seg sjølv.

              Når det gjeld kvinnelege spelfigurar, så er det jo veldig mange nemneverdige som er skapt av menn òg. Funcoms Drømmefall-spel har jo nokre av dei meir ekte figurane eg har spelt med nokosinne – April Ryan og Zoë.

              • Brage Viken

                Vet ikke helt hvorfor jeg tok opp det selv heller… Det var en tanketråd som ikke ble nedskrevet, tror jeg.

          • Tror du har rett i at det foregår en slags korreksjon nå, og at kjønnsbalansen vil bedre seg over tid.

          • vintermann

            Space marines kommer det til å forbli, akkurat som det kommer til å forbli tåpelige actionfilmer. Men det finnes tåpelige romantiske komedier også. Best å fokusere på det som er bra, uansett sjanger og målgruppe.

      • erleend

        FYI det er flere menn som spiller dataspill enn jenter. (mirrors edge er et spill med en heltinne i hovedrollen)

        • Laugums

          «ESA, den amerikanske handelsorganisasjonen for spillbransjen, sin egen undersøkelse viste i 2012 at hele 47% av spillere er kvinner.»

          Lest artikkelen? Marginalt flere menn enn kvinner.

          • imladris

            Men den sier ingenting om hva slags spill de disse menn og kvinner spiller.

          • GjestBaaardsen

            Dessverre inkluderer undersøkelsen smarttelefoner. De fleste som eier en har som regel ett eller annet spill på den. Kjenner mange folk som verken spiller data eller konsoll, men nesten hver eneste av dem har en eller flere spill applikasjoner på sin smarttelefon.

          • erleend

            jaja så er det sikkert en del jenter på 1001spill, sims, singstar og liknende. Hvis vi går på GTA sine spillere så er det nok betydelig flere menn enn kvinner.. De største spillproduksjonene er som oftest også spill rettet mot menn. (Cod, Bf, GTA, GT)

      • RealJon233

        Siden ingen nevner det opplagte så for jeg gjøre det, hørt om Lara Croft? Det tror jeg hele spillverdenen har. Samus Aran får en honorable mention.

        50% av totalen ok, men jeg blånekter på at 50% av GTA spillere er kvinner, og selv om de var det ville nok de og innrømmet at det hadde blitt kleint med en kvinnelig hovedkarakter i den rollen.

        • Jens Erik

          For alt vi vet kan det jo være at mange kvinner/jenter spiller GTA-spillene og kunne tenke seg minst én kvinnelig hovedperson. Det ville i det minste vært et ganske stilig utgangspunkt for et sandkassespill i GTA-stil.

          Synes ikke bare det å name-droppe Samus Aran, Lara Croft, Faith Connors, Jade (Beyond Good and Evil), Bayonetta, Lightning, Chell og Alyx Vance gjør opp for det at det fortsatt er en overveldende mangel på gode dataspillheltinner.

          • RealJon233

            Jo det er nok, de fleste spill handler om å drepe, og de fleste mordere opp gjennom historien er menn.

            Jeg skulle gjerne sett nye alternative roller jeg og, men da må bransjen revolusjoneres og tenke annerledes på hvordan de skriver historier, og bygge dem opp rundt kvinner ala slik det gjøres på film. Og hvor mange ganger har vi fått høre at det ikke finnes gode roller for kvinner over 40 selv i filmbransjen.

            • Jens Erik

              Så kvinner skal foreløpig ta takke med det de kan få og ikke forsøke å forandre situasjonen ved å stille kritiske spørsmål?

              • RealJon233

                Mulig jeg misforstod men jeg trodde litt av poenget her var at enkelte ville presse kvinner inn i en GTA5 rolle, hvilket jeg mener ville være både unaturlig og unødvendig.

                Premissene rundt spill må endres for å få naturlige kvinnelige hovedroller.

            • CLPE

              Historien blir til når den blir skrevet ned. Det er menn som har skrevet den. Nå kan kvinner være med å skrive den, hadde det ikke vært hyggelig å strekke ut en hånd, i stedet for å klynge seg til negative argumenter?

              • RealJon233

                Altså jeg ville gjerne se mer kvinner i hovedrollene, men da må rollene kle kvinner, ikke tres ned over hodene på dem. Så jeg tror egentlig vi er enige.

                Forøvrig er det jo et kompliment til kvinner at det ikke er de som tradisjonelt har vært mordere om det var det du tenkte.

                Der finnes nok av gode kvinneroller å ta av, men som nevnt av andre her så må kvinnelige produsenter, utvilkere på banen. Det er de som kjenner seg igjen og kan lage troverdige figurer, ellers blir det Dead or Alive volleyball lignende saker……

                • CLPE

                  Ja, vi er sikkert ganske enige. Jeg er bare ørlite skeptisk til at rollene skal «kle» kvinnen – jeg vil ikke si det kler noen som helst å være morder, dessuten er det svært få som er portrettert som mordere i spill – stort sett er det overlevelse eller å sloss for friheten som ligger i hovedrollen, noe som kan kle enhver 😉

                • RealJon233

                  Nå blir jeg kanskje litt sjåvinistisk, men spill har en tendens til å være politisk korrekt ukorrekte. Altså man har f.eks gjerne «friheten» til å sloss med hvem man vil, men questene vil sjeldent innebære å jule opp en kvinne for å gi henne en lærepenge, noe som kunne vært et standard oppdrag i et hvilket som helst mafiaspill når det kommer til å jule opp menn. Jeg kan heller ikke huske at Altair tok livet av en eneste kvinne, mulig jeg har fortrengt det såklart 🙂

                  Så jeg er kanskje gammeldags, men jeg foretrekker å drepe/jule opp/kjempe for friheten mot menn, og vel de historiene mener jeg ikke troverdig kan kles av enhver…

                • CLPE

                  «foretrekker å drepe/jule opp/kjempe for friheten mot menn»

                  Joda, joda, ser den. Dette var nå en gang en diskusjon om å ha muligheten til å gjøre det som kvinne, for kvinnenes del – altså spillavataren. Skulle tatt seg ut om alle i spillet måtte skifte kjønn 😉

      • Oddme

        Jo, men hovedpersonene i GTA er ikke mye å se opp til. De er kriminelle, og 93,2% av de som sitter inne i USA er menn. Da er det mer logisk å gå for en mannlig hovedfigur.

        Ikke tema, men interessant: Så forresten denne statistikken (bilde), slik går det når politikerne virkelig tråkker i salaten, men ikke får ordnet det igjen.

      • vintermann

        Vel, vi snakker om GTA her. Det er kanskje en «helterolle» som først og fremst menn kan relatere seg til – og jeg tror ikke det ville vært stort forskjellig om hovedpersonen var ei hypervoldelig kriminell dame.

        Men det finnes jo spill som er mest rettet mot damer også, og som er minst like kjønnsstereotype (the Sims!). Det er ikke egentlig forskjellig fra det vi ser i filmbransjen.

  • openumind

    Her øyner sv en fanesak, i fremtiden skal kvinnelige spillfigurer kjønnskvoteres.

  • Niccolado

    Politisk ukorrekte Metal Gear Solid 5 går motsatt vei og gjøre kvinnene mer sexy!
    http://www.pressfire.no/nyheter/PC/7448/Hvorfor-kler-hun-av-seg

  • Mads Eriksen

    Det hadde vært interessant om undersøkelsen sa noe om _hvilke_ spill jenter spiller. Er f.eks facebookspill tatt med? For der tror jeg det er svært mange jenter representert. Snakker man derimot om antallet jenter som kjøper seg en gaming rig eller konsoll etc. tror jeg det blir en annen sak. Og det er jo et faktum at de spillene det brukes mest penger på er nettopp spill til disse plattformene. I tillegg til at typisk for casuale spill er jo at det ikke er noen hovedrolle. Men heller puzzles etc.

    • CLPE

      Jeg kjenner flere som gamer f.eks. Elder Scrolls, eller WoW. De spiller med kvinnelige avatarer når de kan 🙂

      • Mads Eriksen

        Jeg mente selvsagt ikke at jenter/kvinner ikke spiller slike spill. Jeg kjenner også flere som gjør det. Jeg mente rett og slett at jeg misstenker at andelen gutter/menn som gjør det er større. Dette er selvsagt ren spekulasjon fra min side. Men det hadde vært interessant å se undersøkelser på dette.

        • CLPE

          Enig.

    • vintermann

      Det er gjort mange undersøkelser på dette. Kvinner spiller nesten like mye spill som menn, men det er veldig mye s.k. casual-spill (dvs. Angry Birds, Bejeweled og lignende), en del MMOer, og så en del spill som Sims (som kan sies å være kjønnsstereotyp i andre retningen enn GTA).

    • Hei Mads! Helt enig i at det hadde vært interessant å ta en titt på fordelingen av hvilke type spill menn og kvinner spiller, jeg tror mange vil få seg en overraskelse her. Når det gjelder hvem som kjøper spill og konsoller så er, ifølge ESA-undersøkelsen, 48% av de som oftest kjøper spill kvinner.

      • Mads Eriksen

        Bare for å pirke. Dersom det er 48% så er det 48%. Man kan ikke si at som oftest er det 48% 🙂 Men til saken, ingenting hadde gledet meg mer enn at jenter spiller mer. Og da aller helst de spillene som tradisjonelt sett har vert reservert oss gutta. Hvis det er en ting spillmiljøet trenger så er det flere jenter. Noe man faktisk smått ser en viss begynnelse på i dagens e-sport miljø. For man kan diskutere seg blå på forskjellen på gutter å jenter i tradisjonelle sporter. Men det er udiskutabelt at når det kommer til e-sport er det absolutt ingen forskjeller på kjønn. Ikke som jeg er kjent med i det minste.

        Og enda bedre, når jeg snakker om spill så snakker jeg stort sett med kompisene mine. Men hva hadde vel vert bedre enn å kunne gjøre dette med veninnene mine? Kanskje har jeg bare feil venninner. Dessverre tror jeg det fortsatt ligger et stigma mot kvinnelige gamere, også blant jenter. De som ikke spiller altså. Det må man få bort snarest!

        • Slik jeg tolker undersøkelsen er det vel ikke at «det som oftest er sånn», men at av de som kjøper spill ofte, av storinnkjøperne om du vil, så er 48% kvinner. Den nøyaktige formuleringen i undersøkelsen er: «Of the most frequent game purchasers, 52% are male and 48% are female».

          Når det gjelder stigma mot meg som kvinnelig gamer er det gutta jeg får merke det av, ikke jentene, men samme hvor det kommer fra så er jeg enig i at det bør bort. 🙂

  • Jon_A_S

    Et rungende ja til flere gode kvinnelige karakterer i spill. Ferdig med det, og over til en mye viktigere sak: hvor blir det av PC-versjonen av GTA V?

    • Det lurer jeg også på!

    • Oddme

      Kommer sikkert samtidig som Xbox One og PS4 versjonen som heller ikke er annonsert enda.

  • Steinar-Norway

    Kvinnesutring om dette også.

    • Nivået med «mannesutring» har nådd astronomiske høyder etter at Anita Sarkeesians laget sine videoer …

      • AndyAce83

        Det er ikke noe som heter mannesutring. Fordi menn tenker logisk og women be crazy.

  • Aleksander_O

    Her er jo forklaringen for samme problemet i call of duty

  • AndyAce83

    Hehe. Det har kommet en bølge med «white knights» som gråter over tulle ting i spill industrien post-sarkisian. Tror ikke feminister hadde likt at GTA hadde hatt en kvinnlig psykopat kriminell. Det sagt, har det jo vært noen. Mins Elisabehta (eller noe) i GTA IV. Var vel også noen gærne biker-chicks i Lost and the Damned. Men man kan ikke spille dem.

    Når jeg kjøper et spill være det Portal eller GTA eller Resident Evil så er det det SISTE jeg tenker på hvordan kjønnsfordelingene er. Jeg liker valgfrihet da, så jeg kunne tenkt meg flere spill hvor man kan lage sin egen karakter (og da også velge kjønn) men får man ikke lage sin egen karakter så bryr jeg meg ikke om hvilke kjønn denne karakteren har.

    • CLPE

      Er du virkelig så egosentrisk at du ikke i det minste kan innse at andre kanskje tenker annerledes enn deg? I artikkelen står det at mange jenter gamer, og at de har lyst å spille som kvinner. Du trenger ikke dra inn hverken det å være politisk korrekt, eller feminist – det er for lite innhold for de som indentifiserer seg med noe annet enn maskuline, barske og hvite menn – dette handler om hva spillere vil ha.
      Det at du er så vant til å få servert noe som passer for deg at du ikke tenker over at det er et privilegium, betyr ikke
      at andre ikke også skal få det de vil ha. Dette ansvaret ligger
      utelukkende på utvikler/utgiver.

      GTA angående, jeg tror ikke de trenger å gjøre noe forskjellig i historien, bare fordi de bytter kjønnet. GTA er allerede et åpent spill, jeg skjønner ikke hvor vanskelig det kan være å fikse inn valgfri karakter. Jeg kjenner flere jenter som gamer f.eks. Elder Scrolls, og de spiller alltid som jentekarakterer.

      En stor generell svakhet med kvinneroller i spill er at de er «type-casted.» Menn kan ha forskjellige hovedroller, mens kvinner alltid må ha en funskjon. Litt som når Bruce Lee ville være skuespiller i USA for 40år siden: Han fikk beskjed om at de ikke trengte noen asiater, akkurat nå. Hva med å svare, «ja hvorfor ikke?»

      Dette handler ikke om likestilling, mer enn det handler om å gi kunden det de vil ha.

      • AndyAce83

        «egosentrisk»? Kunne ikke bruke egoistisk? Er du så egosentrisk at du ikke forstår at noen ikke har et behov for kvinner i GTA og at markede lytter til majoriteten?

        • CLPE

          Japp. Tenkte at min kommentar egentlig ikke var et svar på det du skrev, men mer et generelt svar. Så jeg postet den som egen kommentar. Dessuten tror jeg at det ikke var deg jeg sville svare, i utgangspunktet – en misforståelse i kommentarlabyrinten her på pressfire.

    • Akkurat det med valgfrihet er veldig interessant, men skaper enorme utfordringer for dem som skriver manus.

    • vintermann

      Dersom produsenten kastet mynt om kjønnet til hver person i et actionspill, tror jeg både menn og kvinner ville bli sjokkert over det store antallet dønn usympatisk fremstilte kvinnelige skurker, og haugene av kvinnelige «mooks» som meies ned. Langt mer enn de ville blitt sjokkert over 50% kvinnelige helter (skjønt antiheltene ville nok sjokkert litt de også).

      Men det kunne vært et artig eksperiment. Jeg er egentlig overrasket at det aldri har blitt gjort før (så vidt jeg vet), hverken i spill, film eller litteratur.

    • Uenig i at feminister ikke ville likt det om GTA hadde med en kvinnelig psykopatisk kriminell. Feminisme handler ikke om å opphøye kvinnen til noe perfekt, men om likestilling av menn og kvinner.

      • AndyAce83

        Feminisme på 1700-tallet? Ja. Nå? Nei. Feminisme er om gynosentrisme og vise at kvinner er bedre enn menn ved å være mindre voldelige, kriminelle og mer ansvarlige. «Hadde en kvinne bestem hadde ikke Island gått konkurs» (sagt på Skavland til enighet fra alle), «Vi hadde ikke gått i krig hadde en kvinne ledet landet» (sagt støtt og stadig) osv. Det finnes mange eksempler på feminister som jobber aktivt imot at man skal snakke om kvinnelige psykopater, kvinnelige pedofili og kvinners vold mot menn enten ved å latterliggjøre det eller bli sterkt provosert.

        • Jeg tror det er mange feminister der ute som vil bli provosert av å høre deg si det. Feminisme handler ikke om at kvinner er bedre enn menn, eller om å fremstille kvinner i et bedre lys enn virkeligheten.

          Men nok om det, som @Jon_A_S:disqus skriver i sitt svar til @vegardjohansen:disqus så handler ikke denne debatten om feminister, men om at det hadde vært fint med mer allsidige kjønnsroller i spill.

          • AndyAce83

            Det er forskjell på feminister som det er forskjell på de fleste. Men det som er problemet er at feminister er «korrekt», mens menn som kjemper for sine rettigheter blir sett på som «fiender av demokratiet». Da skjer det en ubalanse hvor ekstreme feminister har større sjanse for å få spille på sine meninger en moderate menn som ønsker rettigheter for sitt kjønn. Når en mann blir slått av en kvinne tenker folk «girl power», hvis en mann slår tilbake enten i refleks eller affeksjon da har han en psykopat. Det er ubalanse hele veien.

            Denne debatten er et eksempel på dette. Her har vi en mannsdominert hobby og en mannsdominert spill-konsept (GTA) også skal noen få mennesker som gjerne ikke spiller selv engang (Anita Sarkeesian er ikke en spiller. Det ser man lett fra videoene hennes) kreve at fokuset skal skifte.

            Det er allsidige kjønnsroller i spill. Det er bare det at noen vill ha mere og tilpasset sitt verdensyn. Jeg forstår ikke at folk sitter å tenker at det ikke finnes nok spill med kvinner i hovedrollen eller at de har et veldig behov for å spille kvinner. Særlig menn som «har et behov» for å spille kvinner synes jeg er merklig.

            Kanskje fordi jeg spiller spill med kvinner i, jeg vet ikke. Jeg vil også hevde at hvis folk virkelig ville ha mer kvinner i spill så ville markedet tilpasset dette behovet. Akkurat nå tror jeg det er en liten gruppe politisk korrekte mennesker som ønsker dette. De fleste spillere jeg kjenner (kvinner og menn) er dette en ikke-sak. Og det er det som provoserer meg mest. At denne ikke-saken blir blåst opp og skaper konflikt der ingen var. Feminisme i 2013 er splid og ikke noe mer.

  • Steinar-Norway

    Det blir kun lov med spill som er politisk korrekte snart. Du må bygge kirker og engasjere deg i frivillig arbeid. Det vil bli alt spillet handler om…..

    • AndyAce83

      Hva er dette med kirker? Når ble det å være kristen politisk korekt?

      • Steinar-Norway

        I USA.

        • AndyAce83

          Ikke politisk korrekt der heller. Kultur marxisme er over hele vesten.

  • CLPE

    Er man virkelig så egosentrisk
    at man ikke i det minste kan innse at andre kanskje tenker annerledes
    enn deg? I artikkelen står det at mange jenter gamer, og at de har lyst å
    spille som kvinner. Man trenger ikke dra inn hverken det å være politisk
    korrekt, eller feminist – det er for lite innhold for de som
    indentifiserer seg med noe annet enn maskuline, barske og hvite menn –
    dette handler om hva spillere vil ha.
    Det at vi er så vant til å få servert noe som passer for oss at vi ikke tenker over at det er et privilegium, betyr ikke
    at andre ikke også skal få det de vil ha. Dette ansvaret ligger
    utelukkende på utvikler/utgiver.

    GTA angående, jeg tror ikke de trenger å gjøre noe forskjellig i
    historien, bare fordi de bytter kjønnet. GTA er allerede et åpent spill,
    jeg skjønner ikke hvor vanskelig det kan være å fikse inn valgfri
    karakter. Jeg kjenner flere jenter som gamer f.eks. Elder Scrolls, eller WoW og de
    spiller alltid som jentekarakterer, når de har sjansen.

    En stor generell svakhet med kvinneroller i spill er at de er
    «type-casted.» Menn kan ha forskjellige hovedroller, mens kvinner alltid
    må ha en funskjon. Litt som når Bruce Lee ville være skuespiller i USA
    for 40år siden: Han fikk beskjed om at de ikke trengte noen asiater,
    akkurat nå. Hva med å svare, «ja hvorfor ikke?»

    Dette handler ikke om likestilling, mer enn det handler om å gi kunden det de vil ha.

  • Hans William Hansen

    Vil bare påpeke at Sarkeesian sine videoer er presentert med materiale som er tolket og valgt fra et såkalt feministisk synspunkt, hun overveier ikke andre grunner til handlingen som utføres av de manlige karakterene i spillene. Hvis den politiske lederen av et land blir kidnappet og hun blir reddet av en man vil Sarkeesian si at han reddet henne fordi han er ute etter å eie henne, og ikke fordi hun er viktig for landets styre.

    • CLPE

      Hun kommenterer en trend, ikke et enkeltspill. Spillene er eksempler, for at vi skal lettere forstå hva det skal frem til. Videre er kommentaren din spekulering.

      • Hans William Hansen

        Jeg har ikke nevnt et spesifikt spill, handlingen i spill der protagonisten skal redde en prinsesse, dronning eller annen viktig kvinnelig figur er vanlig.

        Men det er bare å se på hennes tolkning av spillet «Double Dragon» hvor en kvinnelig karakter kidnappes og kjæresten setter ut for å redde henne, Sarkeesian sier at han vil redde henne fordi han ser på henne som sin eiendel og at skurken har stjålet henne.

        Det ligger ikke , i følge Sarkeesian, noen annen årsak for at protagonisten i spillet vil redde kjæresten sin.

        • CLPE

          Nå nevnte du et spesifikt spill, og mitt poeng er fremdeles det samme: Det er trenden som kommenteres, ikke Double Dragon. Kvinner er nesten utelukkende brukt som motivasjon (og framstilles uten motivasjon for egen framgang), ellers er de generelt ganske unyttige for spillets framgang. Det er en dårlig trend, synes jeg.

          Du kan være uenig, og si at du synes det er en god trend, eller slutte å kverulere med å dra inn enkeltepisoder. Jeg skkjønner ikke hvor du vil meed argumentasjonen din?

          Det er litt som å gå inn på en sak som handler om at folk dør hver dag av røyking, og kommentere «jeg kjenner en som har røyka i 80år, han lever enda.» Fakta: Røyking er helseskadelig, men ikke alle dør av det. Fakta: I spill blir kvinner framstilt som uten motivasjon, og til syvende og sist hjelpeløse. De figurerer i spillet for å gi den mannlige spilleren motivasjon, et mål.

          Når så mange gamere er jenter, er det ikke da et poeng å gjøre valgfrihet i spill mer framtredende? Vil ikke det være med på fremme gaming som en seriøs fritidsgeskjeft?

          • Hans William Hansen

            At det er en trend der kvinnelige karakterer er flate og brukt som en drivkraft i medie er kansje sant, men slik Sarkeesian legger det frem som den eneste rollen til kvinnelige karakterer er sørgelige og viser kansje til hvorfor det er et problem i dagens samfunn.

            Man leter etter slike feil og mangler uten en nyanse rundt mediet man letter i finner man slikt veldig lett. Men å velge å overse andre eksempler som motstrider det man søker etter eller ignorere deler i en setting som kan forklare det på andre måter er ikke en god framgangsmåte når man skal peke til slike trender.

            For å få et faktisk bilde på hvordan situasjonen er i et medie må man vurdere om trenden er fort voksende, er det et flertall av slike hendelser eller temaer i spill? Hvis det viser seg at trenden er i fall kan man da fortsatt peke på at det er en trend med mulige farlige holdninger?

            Hvis vi skal gå på det å røyke, det er fortsatt mange unge som kjøper røyk, mer er det en vekst blandt de som kjøper røyk? Hvis det ikke er det, skal vi fortsatt vise til det at noen velger å røyke som et problem?

            • CLPE

              Jeg synes ikke bare at det hun skriver er interessant, og en god innfallsvinkel, jeg er også enig med henne. Jeg har spilt fra 1990 til nå, og mener hun har et svært godt poeng. Hun trenger ikke gå gjennom statistisk historie, og sjekke trender og mottrender, for å presentere et poeng. Hun har mange ekspempler, og det virker ikke som om hun har lett hardt å lenge for å finne eksemplene sine. Hun har tilogmed dekket mange forskjellige spillgenrer, og har dermed en bred analytisk base for utgangspunktet sitt.

              Jeg forstår ikke om du er uenig i tropekritikken hennes, det er svært uklart hva du skriver om. Mener du at kvinner blir framstilt i et generelt godt lys,og probemet ikke trenger å tenkes over? Mener du at hun har et godt poeng, men at det er utdatert, siden det allerede er mange flere kvinneroller?

              (Off-topic)Mener du at, siden det er færre ungdommer røyker, er det greit at de gjør det? Jeg ser personlig at selv om trenden ennå ikke er snudd, finnes det mange flere innfallsvinkler for kvinner i gaming nå, enn for 20år siden.

              • Hans William Hansen

                Det jeg mener er at Sarkeesian presenterer sitt arbeid som en Analytisk Kritik av kvinnelige roller i videospill, men bærer et sterkt preget syn som gjør at hun kansje finner karakteristikker hos enkelt karakterer fordi hun ser etter dem og tilegner karakteren nye karakteristiker som passer hennes eget synspunkt.

                I så tilfelle er det hun legger ut en personlig oppfattning av spillet og karakterene som mange kansje ikke vil si seg enige i da de ikke har det samme kultur filter og avkodnings metoder som Sarkeesian har. Slik at noen av eksemplene hennes ikke virker som gode eksempler for andre som da ikke ser de karakteristikkene som har blitt lagt til karakteren.

                Ta et eksempel på dette fra «Legend of Zelda: Twilight Princess» der antangonisten angriper Hyrule Castle og truer Zelda om å velge enten å kapitulere opp eller å dø. Noen vil kansje si at Zelda valgte å kapitulere fordi hun som kvinne ikke evnet å kjempe mot angriperen, andre vil si at Zelda som en barmhjertig leder over sitt folk valgte å kapitulere for å spare deres liv.

                Fra det jeg har sett er Sarkeesian en av dem som velger å se på dette som at Zelda er en svak karakter som trenger å reddes.

                Ja, jeg er enig i at kansje for ofte blir kvinner brukt som motiv for manlige karakterer eller roller, men å si at alle kvinner som reddes fra men er svake fordi og bare fungerer som motivasjon for en manlig karakter er like galt og skadelig for likestilling som det at noen kvinnelige karakterer er slik.

                Når det kommer til det med røyking. Det er et valg som er opp til vær enkelt person, at det er mer informasjon om dette og at det kulturelt ikke er et like stort press på unge for å starte å røyke minsker sansjen for at noen starter å røyke. De fleste som starter å røyke i dag vet sansynligvis om farene ved røyking men velger fortsatt å røyke.

                • CLPE

                  Det var en dualitet i det du skrev som gjorde at jeg ikke så hvor du ville, beklager:

                  «hun kansje finner karakteristikker hos enkelt karakterer fordi hun ser
                  etter dem og tilegner karakteren nye karakteristiker som passer hennes
                  eget synspunkt.»

                  =

                  «Ja, jeg er enig i at kansje for ofte blir kvinner brukt som motiv for manlige karakterer eller roller,»

                  Alright, så du ser faktisk poenget hennes, men uenig i at hun setter søkelys på saken, fordi du mener det skader omdømmet til spill?

                  Dette handler ikke om karakterer, eller enkeltspill, men om en trend som er gjennomgående – det har lite å si for denne analysen hvilken motivasjon Zelda har i spillet, fordi hennes motivasjon er betydningsløs. Det er bare Link og (og til en viss grad Zant) som har evnen til å påvirke spillets gang. I denne analysen er satt søkelys på noe spesielt,og det må man tåle. Hun hverken fordømmer spill, eller er negativ til mediet, men skulle gjerne sett forbedring på et visst område, noe hun forklarer ganske godt. Dette er i mine øyne sunt for spill generelt: Motgang gjør sterk. Forandring fryder. Flere spill, basert på nye idéer, jeg ser ikke noe negativt her 🙂

                • Hans William Hansen

                  Det jeg mener at Sarkeesian legger frem eksempler på problemet I populære spill series og med karakterer som kansje ikke hører til i tropen hun beskriver.

                  Det er tross alt ofte at Link redder kongeriket Hyrule og ikke bare prinsesse Zelda.

                  Mario redder Prinsesse Peach fra Bowser, Sarkeesian sier at det er fordi karakterene er slik at Mario ser på det å redde Peach som å ærklere eierskap på Peach, og ikke fordi det tross alt er prinsessen og herskeren I landet.

                  Om det er en gjennomgående trend så burde det være nok klare eksempler på problemet uten at hun trenger å lirke andre karakterer in i rollen som passer for hennes synspunkt.

                  Det jeg mente med eksempelet fra «Twilight Princess» var at Link redder ikke Zelda fordi hun er en svak karakter, men fordi hun ikke så et annet valg en å kapitulere for at folket skulle få overleve. Derfor er det opp til de som kan å stoppe Zant og redde kongeriket.

                • CLPE

                  Jeg skjønner det, men dette handler om hvordan spill portretter kvinnelige karakterer. Du fortsetter med å trekke inn disse karakterene og landet de bor i som om de var ekte, og fortjener respekt og omtanke som individer. Hverken Sarkeesian eller jeg snakker om å tolke historiene, eller grunnene bak. Det er snakk om spill, alt er konstruert, planlagt, fra karakterer og kongeriker, til hvem som gestalter hvilke oppgaver i spillet. Så lenge du bare kverulerer ser jeg ikke poenget med å diskutere dette.

                • Hans William Hansen

                  Saken er jo den at noen laget spillet slik, ikke bare ut ifra den enkle ideen at Protagonisten redder jomfuen i nød fra antagonisten.

                  De som laget spillet har ikke tillagt karakterene det som Sarkeesian tillegger dem,

                • Frank Høvin

                  Dette er jo som å snakke til en loop, eller et barn.

                • CLPE

                  Eller et veldig velmenende og naivt troll.

    • Ja, ho gjer det fordi det er det ho sa ho skulle gjere. Som CLPE skriv, det handlar om trendbeskrivingar, men sjølvsagt og om eigentolking. Sarkeesian har jo gjenteke fleire gongar at:

      It is both possible (and even necessary) to simultaneously enjoy media while also being critical of it’s more problematic or pernicious aspects

      Det er jo ikkje slik at ho hatar spel heller, då hadde ho neppe satt i gang med prosjektet. Interessant synest eg, og på tide at nokon gjorde det.

      • Hans William Hansen

        Det er vel å greit å stille seg kritisk til spill, filmer, bøker eller annen underholdning. Men å lete etter etter feil og mangler når man allerede har bestemt seg for sin holdning er noe annet en kritisk tankegang.

        Og slik Sarkeesian presenterer det som en kritisk analyse av videospill er missvisende når man velger det man ser etter og ignorerer det som taler imot sitt forhånds bestemte synspunkt på saken.

        • Eg trur verken eg, du, eller Sarkeesian ser på sin feministiske kritikk som Den Eine Sanninga. Eg er sjølv veldig spent på hennar tankar når ho etter kvart bevegar seg vekk frå «jomfru i nød»-temaet.

          • Marius Hjelseth

            Njaaaa…. Når du ser på retorikken hun bruker i videoene og artiklene sine, etterlater hun ikke mye rom for debatt. Det virker heller ikke som det er det hun er ute etter. Det ser heller ut som om hun rett og slett vil legge frem sine synspunkter, og la dem stå. Hun er ikke mye interessert i motargumenter.

            Og det er jo egentlig ganske forståelig, når du ser all den avskyelige møkka som er slengt etter henne. Men som debattant rundt dette temaet, har jeg ikke mye til overs for henne, for hun er lite åpen for andre synspunkt.

            Når alt det er sagt, skulle jeg veldig gjerne sett at en av de tre i GTA V var kvinne. At Houser påberoper seg realisme i GTA og påstår at karakterene ikke er arketyper (nå har jeg ikke spilt GTAV, så kanskje det er noe nytt på gang) kjøper jeg ikke.

          • MariusAquarius

            Og menn er vandrene peniser med muskler som eneste mål i livet er å risikere sitt eget liv for kvinner uten annen motivasjon enn at det er pålagt dem det fra samfunnets side. Funker begge veier, men Sarkeesian ser det kun fra en side. Og jeg føler det er grunnleggene feil.. Er vi alle soldater med en plikt til å risikere livet vårt for kvinner? Hvor mange Marioer har hoppet til sin død for sin Prisesse, hvem undertrykker hvem? Skal vi tru at soldaten er mer vært en regenten?

        • CLPE

          Hun kritiserer helt fra starten av spill ut i fra et gitt utgangspunkt. Det er utgangspunktet for enhver analyse. Hun kan ikke snakke om alt spill er, men velger ut noe hun mener er en viktig innfallsvinkel – jeg er enig, det er viktig.

  • RomanAbramovich1966

    Kvinner hører hjemme på kjøkkenet

    • For å sitere den evig Facebook-delte sannheit: «Men who say women belong in the kitchen, obviously don’t know what to do with them in the bedroom.»

      • Frank Høvin

        Små menn 🙂

      • Garben

        Vel, om menn er i soverommet og kvinnfolka på kjøkkenet, så er det ikke mye å gjøre med den saken 😀

        • Eg er der det er ein TV, så det går bra uansett 😉

          • Garben

            Har kun tegneseriesamlinga, senga og klær på soverommet… så da blir det utkledning som Batman i putefortet mitt!

  • Hoshifune

    Jeg kjenner en masse jenter som spiller GTA og elsker det (noe jeg
    selv helt erlig ble overraska over, men det viser jo bare at det er
    forskjellige meninger ute og går UVHENGIG AV KJØNN).

    Nevner også gjerne at det er masse mannfolk som liker å spille som kvinnelige rollefigurer, og omvendt.

    Synes
    for det meste at Sakesian er litt for trangsynt når det gjelder bl.a.
    kreativitet, men hun toucher på noen ting som er sant og som fortjener
    oppmerksomhet også.

    Bl.a. at også kvinnelige rollefigurer ofte ser
    ut til å være laget for menn (selv de laget av kvinner). Har personlig
    akkurat begynt å spille FF15 og var litt frustrert med at det ikke gikk
    ann å starte som en kvinnelig karakter uten å begynne eventyret med
    rumpa bar^^

  • Anders Svenneby

    Er ikke damer tøffe nok for andre spill enn «The Sims»? Hva med et spill med en karakter som f. eks. Lisbeth Salander?

    • Har trua på Mirror’s Edge-oppfølgeren jeg!

    • knokv

      Joda, damer spiller «tøffere» spille enn the sims. Kjenner ikke ei eneste dame som spiller the Sims.

  • Sigurd Boe

    Jeg er nermest alltid for at spill skal ha valge om å spille som kvinne hvis det er et flerspiller spill. Hvis ikke så kommer det ann på spillets historie. Hvis man spiller historien i dette spille så handler det om 3 gutter som planlegger voldlige forbrytelser i sin «man cave», det hadde vert påtvungent å få in en kvinne som valg her. Jeg tror derimot at man kan velge kjønn om man spiller på internett og der av ikke gjennom historien.

    Jeg synest det er helt idiotisk Anita Sarkeesians som ikke kan noe om dataspill skal uttale seg om dette temaet, hun skader spillbransjen og pøser ut feil informasjon.

    Om du savner kvinnelige hovedroller i gode spill (ser nå bort i fra flerspiller spill), så spill spill som Drømmefall (1 og 2), Meteor Prime (alle i serien), Tomb Raider (alle i serien), American McGee’s Alice (1 og 2), Bayonetta, Bloodrayn (1 og 2), Beyond Good and Evil, Final Fantasy (mange av spillene), Final Fantasy X-2 har kun kvinnelige hovedroller, Mirror’s Edge, Portal (1 og 2), Super Princess Peach (jeg har dette til Nintendo), Resident Evil: Code Veronica, og mange mange flere.

    • CLPE

      Det kan umulig skade spillbransjen å påpeke at man lett kunne inkludert valgfrihet for kjønn (forsåvidt også hudfarge) i dagens spill. Det er heller ikke skadelig for en ganske så stagnert bransje å få høre at det de gjør ikke er helt godt nok. Det vil jo gagne både salget, og brukermassen, om man tilfredsstiller flere kunder?

      • GjestBaaardsen

        Om man kan spare tid på å ikke gjøre det uten at det går utover salget, så sier det seg selv at ikke blir gjort som oftest. De fleste store spilltitler er bundet til utgivelsefrister hvor man helt sikkert prioriterer ting som å levere et spill som fungerer bra med så lite feil som overhodet mulig.

        Om man vil at bransjen skal forandre seg, så er det bare å være mange nok som snakker med lommeboken, som er det eneste språket de forstår. Folk flest bryr seg dessverre ikke nok til å la være å kjøpe bra spill på det eneste kriteriet at det ikke er kvinnelige protagonister i det.

        • CLPE

          «Folk flest» kunne inkludert salg til en mye større målgruppe (kvinnene som ville spilt mer om de kunne identifisere seg mer med spillet), og burde være både økonomisk og ideologisk innenfor rammene for en utgivelse. Det er et faktum at man selger mer, om man skreddersyr produktet, og i dette tilfellet er det til og med ideologisk riktig. Jeg skjønner hva du mener med at det er en grunn til at ting er som de er, men det er akkurat derfor meningsytringer som for eksempel denne, fra Sarkeesian, som gir oss mulighet til å tenke utover og videre på saken.

      • Garben

        Det kan umulig skade spillbransjen å påpeke at man lett kunne inkludert valgfrihet for kjønn (forsåvidt også hudfarge) i dagens spill.

        Penger, penger, penger. De fleste spill nå til dags har jo voice acting, samt dialoger fra NPCer er også nogenlunde fokuserte på karakterens kjønn. Om en skal kunne bytte til valgfrihet for kjønn så må en leie inn voice actors for det også og det tar lengre tid å utvikle.

      • I Mass Effect serien kan man da virkelig velge kjønn.
        Og i mange andre spill er hovedpersonen og/eller medhjelpere kvinner.

  • prophylaxis

    Troverdig figur? Hva med hu puertorikanske narkobaronessen Elizabeta fra GTA IV?

    • Her er nok fokuset på spillfigurer som spillerne selv kan styre.

      • prophylaxis

        Nemlig, Rune. Det var også akkurat det jeg hadde i tankene.
        At vi får et gjensyn med Elizabeta, men denne gangen som en figur man selv spiller.

        De har allerede gjort det samme i GTA IV med et par mannlige figurer, som sykkelklubbgutten Johnny Klebitz. I GTA IV var han bare en annen figur som dukket opp i spillet, men i utvidelsespakken The Lost and Damned ble han plutselig hovedrollefiguren man selv styrte.

  • TorPeder

    Jeg skal spille gta v sammen med kona. Hun har ikke noe imot at det bare er menn å velge mellom men det har jeg …

  • CLPE

    Det at det finnes flere spill med kvinnelig hovedrolle er ikke nok til å si at dette ikke er en teit trend: Jeg har en god venninde som spiller Assassins Creed-serien.
    Det er ingenting i vegen for at man skulle kunne velge å spille som en
    kvinnelig Assassin? Såvidt jeg kan se, er det ingen (eller svært få) kjønnspesifikke
    detaljer i den historien, som gjør at rollen utelukker valgfrihet for
    kjønn. Her har utviklerne en glimrende anledning til å gjøre en god
    serie mer tilgjengelig for en ny målgruppe. Det finnes mange spill
    man kan gjøre liknende grep i, uten at det skader historien. Alt man trenger å gjøre, er å lage nye skins, og litt forskjellige animasjoner. Gevinsten potensielle tusenvis av flere salg, og man åpner for en målgruppe som potensielt er like stor som den mannlige delen av gamingsamfunnet, nemlig den kvinnelige. Det å føle seg litt mer hjemme i spill kan hjelpe mye på selve spillfølelsen.

    Måten mesteparten av argumentasjonen her inne drives på. … «Kvinnesutring?» Høres mer ut som mannesutring.

    • No har AC-serien faktisk ein kvinneleg assassiner i hovudrolla i eitt av spela sine, meir spesifikt Aveline i Assassin’s Creed III: Liberation – førebels berre som lokkemiddel til PS Vita, men ho kjem òg til å dukke opp i Assassin’s Creed IV: Black Flag.

      • CLPE

        Ja, det veit eg – eg tenkte meir på sjølve valfridomen, eller mogleiken til å velge kjønn, i spel som til dømes Assassins Creed-serien. GTA-serien har kanskje blitt utelukka, men eg meiner at dei fleste spel kunne fiksa dette, lett.

        Jedi Academy, til dømes: Et skuleeksempel på at kjønnet til hovedkarakteren hadde lite å seie for historia, sjølv om det hadde vore meir naturleg å sjå ein mannleg karakter i førarsetet. Det å kunne velge utsjånad har alltid vore viktig for svært mange som speler, og no ligg båe teknologi og målgrupper til rette for det.

        • sukrinbombe

          I et spill som er avhengig av at tre karakterer skal fungere godt sammen gjennom hele opplevelsen, så synes jeg er det er flott at de setter begrensninger. Det betyr at de har større produksjonkvalitet på historien til hver enkelt, og klarer å skreddersy hvordan de interagerer med hverandre.

          Det ville selvsagt vært fint med en bra kvinnelig karakter, men da vil jeg mye heller at hun er der fra starten av med en gjennomført bakhistorie i stedet for at man skal kunne velge fra en liste.

          Ikke for å kjede livet av folk, men jeg kan nevne flust av spill hvor man kan være/er kvinne: Mass Effect, Dragon Age, Saints Row, Elder Scrolls, Dead Island, Perfect Dark, Fallout, Portal, Gone Home, Dreamfall, Heavy Rain, Beyond Two Souls, Giana Sisters, Borderlands, Diablo, Dota, Mirror’s Edge, Left 4 Dead, osv.

  • Daniel Bakke

    Ærlig talt, dette blir for dumt.

  • ecco88

    Kvinnekritikk fordi hovedrollene er menn? Dere kan da ikke mene alvor. Herregud.

  • FAR

    Kan dere ikke bare få inn i skallen at GTA ER IKKE FOR JENTER!

    Hopp strikk, lek med paljetter og silke-bånd, vask opp, vev eller gjør andre jente-ting, men hold dere vekk fra GTA for det er et GUTTE-SPILL.

    • Eirik Uthus Finsbøl

      Sier hvem? Det er for alle med mindre du tror vi er i år 1775 da.. Stakkars fyr

      • Frank Høvin

        Det er en grunn til at disse tøffingene ikke tør skrive her under fullt navn…

        • Garben

          Mange ønsker anonymitet da disqus ikke styres av norske personvernslover. Ikke alle har The Greater Internet Fuckwad Theory i tankene når en oppretter pseudonymer.

        • RealJon233

          Som om fullt navn kunne holdt trollene borte, jeg har alltid oppført meg under pseudonym. Ser ingen grunn til å informere de rundt meg om hva jeg gjør til enhver tid og legge igjen 1000vis av lett tilgjengelig spor om når jeg satt ved datamaskinen.

    • Hvorfor ikke?

    • Anne_Olsen_34

      Hei, 50-tallet ringte og lurte på hvor du ble av? GTA er morsomme greier, uavhenging av hvordan rørsystemet ditt er organisert.

    • Sophia

      Du sitter jammen meg på mye kunnskap om damer! Silke-bånd!?

      Lille venn, jeg spiller GTA. Og jeg har hoppet strikk også. Tenk det!

    • Pirka Perkele

      Eller kn*ll rundt og lag psyko, PMS og attentiondrama i virkeligheten, så gjør vi det i den virtuelle

    • Fiskeild

      Herlig far !! La jenter være jenter og gutter være gutter, som det var før i tida !!!!

    • Roy Andersen

      Finnes ingenting i verden som ikke er for jenter. Kampsport, motorsport, alpint, ekstrem-skikjøring, basehopping osv osv. ALT e for jenter.
      Derimot finnes d MYE som ikke er for gutter: Damesykler, rosa ting, scooter, kaker, ost-og-vin-kvelder, melk i kaffen, tennis, singel dans osv osv. Herregud, den lista bli uendelig.

    • Lord Hybelkanin

      Fjols.

    • Vidar Letto

      Hva med jenter som liker jenter? 🙂

      Dessuten…det heter «silkebånd», «jenteting» og «guttespill»…

    • Fedor_Pavlovitsj

      Jeg tror at du enten er tolv år, en veldig veldig gammel mann(ganske sikkert ikke) eller en far som er overbeskyttende til det psykotiske.

    • Stiaros

      Med «gutte-spill» regner jeg med at du mener barn. På tross av 18-årsgrensa, så har du rett. Men diskusjonen her handler om kvinners rolle i spillindustrien og i spillene, ikke om hvem du mener bør spille de.

    • Marie E. H.

      Vet ikke om du mener dette seriøst eller om du er sarkastisk, men hvis du mener det seriøst…
      I DO WHAT I WANT!
      Jeg har ikke tenkt å etterkomme noen kjønnsroller og gjøre «jente-ting» bare fordi samfunnet mener det er det riktige for meg som jente. Jeg hater å hoppe strikk, har alltid hatet det, jeg hater å vaske opp, veving er noe herk og det samme er paljetter og silkebånd. Jeg har ikke tenkt å holde meg unna guttespill bare fordi det «ikke er for jenter».
      GTA-serien er uansett spill man ikke kan ta seriøst, så om det kun er mannlige rollefigurer i den gir jeg blanke f i. Man kunne kjøre busslass med folk til slakt i toeren… nei, for meg er GTA et spill mer for å kødde i og da spiller det ingen rolle om jeg spiller som kvinne eller mann (selv om det hadde vore gøy å spille som kvinne).
      Ser hele diskusjonen her som litt meningsløs.

    • Kristine

      Du er dum da.

    • anon

      HAHAHAHAHAHA!! Godt det finnes sånne som deg som kan fortelle hva jenter kan/ikke kan gjøre! Her har jeg gått å trodd jeg kunne underholde meg selv med akuratt det jeg selv vil. Vaske opp er favoritt leken min og! 😀
      ..Nei jeg klarer ikke: Du er kanskje den værste faren et barn kan ha! Skal spille shiten ut av GTA bare for å irritere deg!

    • Mightyunknown

      Idiot?

    • Kristoffer

      Fantastisk!

  • PlagueBearer

    Har ingenting imot kvinnelige hovedroller. Fra film har vi jo noen bad ass kvinner som Sigourney Weaver i rollen som Ripley, og Linda Hamilton i rollen som Sarah Connor, bare for å nevne de to tøffeste 🙂
    Men dette må jo komme naturlig, og ikke bare fordi det er ‘politisk’ korrekt. Kvotering av kvinnelige hovedrolle innhavere er jeg ikke noe fan av…

    • Ildvinge

      Hvis det skulle «komme naturlig», kommer det ikke til å skje i det hele tatt.
      At kvinner skal ha hovedrollen i noe annet enn pornofilmer er fullstendig unaturlig.

      • PlagueBearer

        Er fremdeles noen som deler ditt forkvaklede syn. Du og dem om det.. Som sagt, og kanskje for å utdype det litt mer enn hva jeg gjorde sist – Flere kvinner i hovedroller = helt kult, MEN det må være et produkt av utviklerne, og ikke fordi distributørene (Les: SEGA, EA, Ubisoft etc. etc.) dikterer produksjonen, fordi ‘trenden er sånn og sånn’..

      • Anne_Olsen_34

        Det er muligens det mest idiotiske jeg har hørt, «Ildvinge». Og det er godt gjort.

        • RealJon233

          Jeg lagret skjermbildet, den her skal man lete lenger etter hehe (ildvinge sin altså)

        • Aristillius

          Dette var nok ironi av beste sort =) Egentlig en fin måte å avkle alle brødhuer som faktisk kunne tenke i de baner som ildvinge parodierer.

      • RealJon233

        Jeg lo så kaffen sprutet skal innrømme det 😀

      • LudvigBolle

        Hvis det ikke kommer naturlig, så blir det kunstig, vet du.

    • Syns nye Tomb Raider gjør det riktig.

      • PlagueBearer

        Det er godt mulig. Jeg har enda til gode å teste det ut.

    • Oddme

      Kan nevne i mange relativt nye eller kommende spill med kvinner i hovedrollen, eller i en av hovedrollene: Remeber Me, Wet, Tomb Raider, Mirror’s Edge, Den Lengste Reisen / Drømmefall, Velvet Assassin, Final Fantasy XIII / XIII-2, Lightning Returns: Final Fantasy, Assassin’s Creed III: Liberation, Heavy Rain, Beyond: Two Souls, Lollipop Chainsaw, Louisiana Adventure, Gravity Rush, The 3rd Birthday, Hydrophobia Prophesy, Portal, Venetica, Metroid: Other M osv…

      Flere av disse spillene er virkelig bra også, så jeg synes det har fått komme naturlig, bare ikke like representert i alle sjangre. I Japanske spill ser det jo ut som det er flere damer enn menn i hovedrollene.

      • PlagueBearer

        Joda, og det er slik det skal være. Poenget mitt var at det, før lanseringen av GTA-V, ble lagt et press på at det burde være kvinner representert som seriens protagonister, noe jeg ikke er uenig i. ‘Frykten’ min, ligger i at distrubutørene legger press på utviklerne midt inne i en produksjonsfase (Noe som ikke gjelder for nevnte spill…), for å tilfredstille aksjonsgruppene. Valget av ordet ‘naturlig’ var kanskje litt feil, men jeg regner med at folk forstår at jeg mener at utviklerne bør holde seg til produksjonsmanuset, så langt det lar seg gjøre.

  • Valle79

    47% av spillere er kvinner? Eh…akkurat. Går da ut ifra at de her tar tak i alt som kan kalles spill. Har en vag mistanke om at ikke 47% av alle som spilte GTA IV var kvinner. Men sånn er det jo med statistikk, man kan bruke den til å få frem feilaktige poeng om det er det man ønsker!

    • Garben

      Du glemmer alle FB-spilla som finnes, samt The Sims-serien. Kvinnfolk er jo tross alt gamere de også, når statistikken vil det 😉

      • RealJon233

        Noen som kan linke til denne statistikken. Jeg ville og likt å se en mer timer brukt ratio på spill/enkeltspill. Om 90% av timer spilt kommer fra menn spiller det liten rolle om det er 50/50 i at partnere har testet spillene til typen.

        • Garben

          Hvem gir ut slik statistikk gratis? Om det i det hele tatt finnes en god oversikt? Skulle gjerne hatt tallene selv, men det virker som selskaper foretrekker å holde slik data skjult (med unntak av statistikk en kan skryte av).

          • RealJon233

            *Blush

            Rune linket visst noe statistikk i stykket hehe

            http://www.theesa.com/facts/pdfs/ESA_EF_2012.pdf

            • Garben

              Ja, men den benytter tall fra alle medlemsselskapene som er listet på side 14 i PDFen. Der er det mye som mangler, blant annet ActiBlizz, Valve og Riot Games.

              • RealJon233

                Sant, men den har med selskaper det er nærliggende å forvente har noenlunde samme demografi som de du nevner. Tviler på at det ville hatt store utslag å ta dem med.

                • Garben

                  Altså å få inn tall fra WoW, SC2, DOTA2 og LoL ikke vil gi noen store utslag?

                • RealJon233

                  Som sagt tror ikke jeg det, mulig jeg var i jentetunge guilds i WoW da jeg spilte, men det ville ikke være store utslag med min erfaring hvertfall.

              • hav

                Statistikken fra ESA baserer seg på tall innhentet fra 2000 nasjonalt representative husholdinger i USA. Står forklart i starten av rapporten. «The annual research was conducted by Ipsos MediaCT for ESA. The study is the most in-depth and targeted survey of its kind, gathering data from more than 2,000 nationally representative households. »

      • GjestBaaardsen

        Til og med spill på smarttelefonen er tatt med i undersøkelsen.

      • Valle79

        Ikke glemt, det var akkurat det jeg hintet til!

    • knokv

      Du vil bli overrasket over alle kjerringene som sitter hjemme i lady-caven sin og trykker og skyter:)

  • Norweglish

    For ikke å snakke om at alle hovedpersonene borsett fra han svarte fyren er hvite. Reinspikka rasisme! Ei heller ingen hovedperson som er transkjønnet.

    • Skal seiast at GTA: San Andreas møtte kraftig motstand frå ei stor gruppe spelarar fordi spelet hadde ein mørkhuda hovudperson.

      • CLPE

        Nettopp derfor trenger vi debatter som denne 🙂

  • Vangsgutten

    Lara Croft figurer er definitivt ikke troverdige.

  • Garben

    Ingen som tenker at The Last of Us hadde mannlig hovedrolle som egentlig skulle være kvinnelig (tidlige iterasjoner av storyen)? Det hadde dog fått en herlig innføring i virkelig seriøst spill med kvinnelig hovedrolle. Men spillet ble jo så bra uansett, så det var ikke akkurat noen som klagde (i alle fall ikke høyt nok).

    • Det visste jeg ikke. Interessant 🙂 Tror dog det ville fungert godt med en kvinnelig hovedfigur.

      • Garben

        Uten tvil! Spillet i seg selv og storyen var såpass polert at det hadde ikke gjort noe om det var en orangutang en spilte som.

  • craw45

    «GTA ER IKKE FOR JENTER» ….Og takk for det….

  • Gayatrii

    Hvorfor finnes det ikke kvinnelige tetrominoer i Tetris?? RAGE!

    • Der er jo alle tetraseksuelle (kanskje med unntak av den lange flate, det må jo vere eit fallossymbol), openbart likestillingstiltak!

  • Morten Eide

    Voldelige kriminelle er stort sett menn. I virkeligheten, på film, og her altså i dataspill. Om kvinner vil gjøre noe med det får de begynne i den andre enden; finn frem en avsagd hagle og gjør noen mer interessante karrièrevalg.

    • Men er ikke poenget i GTA at du selv kan velge mye av adferden til spillets hovedfigur? Og er ikke det også en av de sentrale egenartene ved et åpent spill – det er du som spiller som bestemmer?

      • mrks

        Hæ, prøver du å si at noen spiller GTA UTEN å drepe uskyldige folk?? De som måtte gjøre det gjør det i så fall for å gi seg selv en utfordring, heller enn fordi de foretrekker det…

        • Tror du ville blitt overrasket over hvor mangfoldig spillpublikummet er.

      • GjestBaaardsen

        Nå har Rockstar skrevet protagonistene som personer med en mindre lovlydig bakgrunn.
        Om du velger å gjøre noe annet i spillet forandrer ikke det.

  • Stine Torgersen

    Bullshit… Var en av de første her i byen til å forhåndsbestille spillet.. Har også spilt både Vice City, San Andreas og GTA IV så lenge jeg kan huske. Skjønner at noen jenter kan finne dette spillet (og andre spill også forsåvidt..) ganske voldelige, men synes overhode ikke at det er nødvendig å sette alle i samme bås fordet.. Nei, la os ikke diskutere, gi meg en motorsag og/eller en flammekaster og la meg få drite i alle oppdragene og lage kaos i noen timer, og jeg er lykkelig 😉

    • Morten

      Michael er vel muligens ikke blendahvit?

  • Marielle A Lien

    Noe av den beste tida for meg og husbond før vi fikk kids var å spille GTA midt på natta. GTA er for de som vil spille det. Blir for dumt å si noe annet. Og jo, det kunne godt vært fler muligheter for å velge kvinnelige spillkarakterer i spill. Og noe annet enn blendahvite folk. Mangfold er fint, i verden og i spill.

  • Supreme leader

    OG TOMB RAIDER ER IKKE FOR MENN – SIDEN DU SPILLER SOM KVINNE

    • RealJon233

      Caps locken din er stuck!

      • YOU SHOULD TRY IT SOME TIME.

      • Simen Blakstad

        Sinte jenter elsker capslock. Det har de alltid gjort.

        • Supreme leader

          haha, jeg er da ikke akkuratt en jente – ei er jeg sint. Men capslocken har eksistert siden oppfinnelsen av tastaturet – DET HAR DEN ALLTID GJORT 🙂

    • Haha, spot on.

  • Bjørn Ove Strand

    Hvem som helst kan vel spille GTA. Det er så mye spill å velge mellom at dette er ikke noe å lage oppstyr av.

  • Det er da kvinnelige helter i spill også. Bare ta Half-Life 2 (hun er da både smart og tøff nok), Bioshock Ininite, Last of us og i Mass effect trilogien kan man jo velge kjønn på hovedpersonen, men det finnes også masse kvinnelige medhjelpere. Men det skal jo alltid fokuseres bare på det som er galt hele tiden.

    • Og det blir stadig flere kvinnelige helter! Men fortsatt er det en meget skjev fordeling, og for meg er det interessant å diskutere hvorfor det er slik. Hva om du deler dine tanker rundt årsaken?

  • Chanita B Hagen

    Sjønner ikke problemet, kan vel spille GTA uavhengig av kjønn? <.< Eller driver vi fortsatt på med stereotyper der kvinner ikke spiller dataspill annet enn facebookspill? At GTA har mannlige karakterer har jeg aldri hatt problemer med heller for den saks skyld.

  • Arve Henriksen

    Ingenting som hindrer kvinner i å lage sin egen utgave, og hvis det er så veldig viktig å få sprunget rundt uten penis mellom beina i ett slikt type spill, så kan en jo alltids kjøpe Saints Row og lage sin egen karakter. Alt en kan finne på å klage på her i Vesten, vi er som bortskjemte barn hele bunten.

    • Kommentaren din starter med en interessant problemstilling, før du løper avgårde og roter deg bort.

      Hvorfor er det ikke flere kvinner som jobber i spillbransjen? Det er noe som er verdt å diskutere, spesielt med tanke på at dagens spillpublikum – i følge amerikansk spillbransje selv – nesten er fiftyfifty.

      • Og hvorfor lar du svaret henge? Eller mener du standardsvaret glasstak og patriarkat er skylden. Isåfall er du skyldig personlig.

        • Arve Henriksen

          Hvorfor er det ikke flere kvinner som jobber i stillasbransjen, Rune? Er du like bekymret for det? Jeg mener det er du som løper avgårde og roter deg bort, da du vet like godt som meg at ingen hindrer to søstre i vesten å skape det Houser-brødrene har skapt. De har, tross at de begge er menn, møtt masse motbør på veien mot toppen. Uansett kjønn så er dette realiteten for de fleste hvis en vil fram her i verden. Er det lettere for menn? Muligens, men da mest pga vi i mindre grad bryr oss om hva omverden mener om oss. Iallefall når det kommer til skapelse av spill, hvor muskelkraft har minimalt å si. Hjernekraft skaper spill, og det har kvinner like mye av som menn, men hvis alle skal rykke ut og forsvare kvinnekjønnet til enhvertid oppmuntrer det neppe til selvstendighet.

      • Marius Mittet

        Skal vi starte med hvordan kvinner generelt ikke er intresert i gruntwork-realfag?
        I følge SSB er det pr 2012 ca 155k kvinnlige studenter, og 105k mannlige.
        Innen naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag finner vi 29.2k mannlige studenter, og 13.6k kvinnlige. Dette inkluderer forkursstudenter.
        Og hadde vi dykka dypere hadde vi sett at kvinner er overrepresentert i biokjemi.

        Hvis kvinner vil jobbe med spill, må de kunne det samme som mennene de skal konkurere om arbeidsplassene med.
        Svaret er enkelt Rune. De vil ikke.

  • Vegard Johansen

    Jenter har allerede veldig mange arenaer hvor gutter og menn ikke er velkomne.
    Tror mange unge menn føler at dataspilll er en arena der de kan være litt I fred, og være seg
    selv. Det synes jeg de bør få beholde. Feminister må gi opp den tanken om at de liksom skal «erobre»
    enda en manns-bastion. Det er tross alt bare ett spill.

    • Wow, at kvinner nå plutselig skal «erobre enda en manns-bastion» høres for meg helt fremmed ut.

      Selv husker jeg ikke første gangen jeg spilte et dataspill siden jeg var så liten, og jeg har tilbrakt store deler av oppveksten ved PC-en, Nintendoen, med Gameboyen i handa eller med en Playstation- eller Xbox-kontroller mellom fingrene.

      Spill er ikke noe jeg plutselig har begynt med for å snike meg innpå «gutters arena». Jeg spiller fordi det er gøy, spennende og utfordrende og sånn tror jeg de aller fleste jenter har det også.

      • Så, hvorfor da kreve at ett spesielt spill skal ha kvinnelig karakter? Siden tross alt argumentet er at jeg spiller for å spille.

        • Martin Aas

          Det er rimelig stor forskjell på å «kreve noe» og det å stille spørsmål ved mangelen av noe.

          Jeg er enig i at det hadde vært teit om noen krevde at GTA V skulle ha en kvinnelig protagonist. Men det er jo ikke tilfellet her. Noen sier at de skulle ønske at det var sånn, og stiller spørsmål ved hvorfor det ikke er.

          Det er et helt legitimt spørsmål å stille, og bidrar til en fruktbar diskusjon rundt spillindustrien. Å vri et slikt konstruktivt innlegg til at folk «krever at ett spesielt spill skal ha kvinnelige karakterer» derimot, er ikke særlig fruktbart.

          • Om det er fruktbart eller ei er irrelevant da det er defacto det man krever. Artikkelen baserer seg på at man vil være kvinne i ett spesifikt spill.

    • Jon_A_S

      Dette har da ikke noe med arenaer eller feminister å gjøre! Her har du misforstått veldig. Det handler om gamere, hvorav mange er jenter, som ønsker at det skal være mer allsidige kjønnsroller i spill. Som gammel gamer sjøl (har vært gamer lengre enn begrepet «gamer» har eksistert, siden tidlig 80-tall) er jeg veldig enig i det. De få jentene som dukker opp i spill er gjerne lettkledte, lite smarte bimbos, eller tøffe, balle-bitende bitches, med (heldigvis) mange hederlige unntak (jeg ser på deg, FemShep).

      • Da blir det at de lager sine spill, eller kjøper spill som stemmer med radikalfeministisk teori. Gjerne med bakgrunn i SCUM.

        • Jon_A_S

          Og hvor tar du det fra? Hvor mange radikalfeministiske gamere kjenner du?

          • Sarkasian og hennes hat mot menn.

            • demivee

              Dæven. Rett nok viste jeg at Sarkeesian var feminist, men at hun hata menn var nytt for meg. Eksempler?

  • LarZen

    Jeg synes det hadde vært artig om en av dem 3 hovedkarakterene hadde vært en kvinne. Hadde vært spesielt gøy om kvinnen var den galeste i gjengen. Det hadde nok vært enda mer hysterisk gøy å se/spille en denne mannlige redneck karakteren.

    Dette at GTA er for menn og ikke kvinner synes jeg er noe pubertalt tull.

    • Her sier jeg meg 100% enig. Å argumentere for at «GTA» er for menn er gammeldags.

  • Øyvind Grimsvartr

    Ro dere ned, når gta online kommer kan dere være så mye damer dere vil, og det er på nett me venner i tillegg så ta det nå rolig ffs!

    • Marchel Rasmussen

      ja enig der er da ikke så viktig å vere dame og desutten har du Saints Row som er likt !

  • Cathrine_Johnsen

    Hahahahaha! Jeg skjønner ikke problemstillingen. GTA er skambra og jeg bryr meg fint lite om spillkarakterens kjønn så lenge jeg får sprenge ting!

    • Michal Bergseth

      Supersvar!

  • Allsider

    Skulle til å spille Lara Croft men så merket jeg at det var ingen mulighet for å velge en mannlig figur, fikk solgt spillet neste dag.

    • Meld fra til ldo.no

    • El Smusso

      tufs

  • Pirka Perkele

    Pffft! Attention og psykodrama fra kvinnefronten som vanlig!

  • Fred

    GTA 1 lar
    deg velge mellom både kvinnelige og mannlige hovedfigurer. http://gta.wikia.com/Protagonists_in_GTA_1

  • Espen Monserud

    Det har pleid å være helt andre debatter enn om likestilling i dataspill da de tidligere spillene i denne serien ble lansert. Det sier mye…

  • NoorLilium

    Det er nok for mange jenter som for mange gutter, det blir lettere å sette seg inn i karakteren man spiller om det er samme kjønn. Kan tenke meg at tweeten fra tidligere i artikkelen kommer fra ei dame som liker GTA og ønsker seg et lignende spill med kvinnelig hovedperson. Fordi det vil være lettere å leve seg inn i rollen.
    Når jeg ser på mine egne favorittspill har de alle kvinnelige hovedpersoner. Om det har mer å gjøre med gameplay eller generell historie i spillet er jeg ikke helt sikker på. Jeg koser meg med spill uansett kjønn på hovedperson, men jeg er helt enig i at det er mye lettere å sette seg inn i situasjonen til en av samme kjønn. That’s just the way it is(for meg hvertfall). Helt egoistisk sett skulle jeg gjerne sett flere større titler med kvinnelige figurer i. Det synes jeg er like greit å ønske som at de fleste gutter liker å spille mannlige karakterer.
    Jeg tror uansett det blir bedre med tiden, det blir hvertfall ikke bedre av å whine over spill som har mannlige hovedfigurer. Slik problematikk løses ikke ved å «kriminalisere» alt mannlig, etter min mening. Det dukker stadig opp flere damer i spillbransjen, flere jenter spiller og det ligger penger i det. Når bransjen ser at det lønner seg, vil jeg gjette at vi ser flere titler med kvinnelig hovedperson. Money talks osv.

  • Basse Myrtrold

    Jeg har tydeligvis misforstått helt. Jeg trodde de fleste mannfolk likte å spille kvinnefigurer fordi de foretrekker å se på damer.

    • Torsvik

      Hvis du er så kåt at du må ha kvinnelig hovedrolle i et spill. Så bør du få pult litt

      • Vidar Letto

        Tror du må la pc`n til pappaen din ligge litt jeg…

  • Kim

    Assa, seriøst? Det er jo ikke slik at jeg blir fornærma fordi det ikke finnes en mannlig Tomb Raider!

  • SolveigStokkeland

    Sikkert ingen damefigurer i GTA, da, siden det ikke er for damer.

    • HelgeSvelge

      Jo, det er det. Du kan velge karakter, og du kan være dame.

  • Jeg skulle ønske menn levde like lenge som kvinner, men det ser ut til at vi er begge «shit out’a luck»!

  • McBirkeland