Siden debuten for knappe seks år siden har Assassin’s Creed-spillene kommet like ofte som storselskapet EA sine sportsspill. For hvert eneste spill, har kvaliteten på historien og spillopplevelsen økt, budsjettene og antall utviklere har skutt i været. Med fjorårets Assassin’s Creed III toppet spillserien seg – med et fokus på den amerikanske borgerkrigen, velskrevne og interessante figurer, og en fortelling som overrasket og dro meg langt av gårde.

Assassin’s Creed IV: Black Flag flytter fortellingen til sjørøvernes gullalder i Det karibiske hav. Edward Kenway, en kaprer og lykkejeger, blandes inn i assassinernes hemmelige fortetninger, og du må styre han og hans mannskap mot rikdom og et beryktet sjørøverliv.

Lik tidligere fortellinger i Assassin’s Creed-universet er denne eventyrfortellingen kun ett av lagene, for det er jo utforskning av forfedrenes minner det dreier seg om. I en Total Recall-aktig vending friskes hele metafortellingen opp flere hakk.

Assassin's Creed IV: Black Flag. (Foto: Ubisoft)
Edward Kenway er hovedpersonen i pirateventyret «Assassin’s Creed IV: Black Flag». (Promofoto: Ubisoft)

Men, ikke uventet, konspirasjonene strekker seg dypt – både i og utenfor livet til piraten Kenway.

ANMELDELSE: Assassin’s Creed III – tidenes historietime

Et skritt bakover

I den første setningen i denne anmeldelsen pekte jeg på den enorme kvalitetshevingen Assassin’s Creed-serien har gjennomgått i løpet av sin relativt korte historie. Dette spillet er et skritt tilbake. Motivasjonen til hovedfiguren Kenway er utydelige og spillet starter overraskende tregt.

For å begynne med det siste: Uten kjennskap til forhistorien er det forvirrende å legge ut på eventyrferden til Edward Kenway. Hvorfor han tørster etter rikdom forklares kort i en klisjefylt mellomsekvens, hvor han forklarer til sin elskede at han reiser ut i verden for dem – for deres fremtid.

At han også snubler over assassinerordenen virker som en ren tilfeldighet, og hvor han har sine akrobatiske ferdigheter fra forklares ikke eksplisitt.

Disse svakhetene i manuset, fraværet av en dannelseshistorie eller en forklaring på hans identitet, gjør at jeg ikke involverer meg sterkt i Kenways utfordringer eller oppdrag.

I likhet med Assassin’s Creed 3 tar det tid før historien åpner seg opp, før selve spillets hovedelement – sjørøverlivet – blir tilgjengelig, men i stedet for en opptakt til en større fortelling oppleves Assassin’s Creed IV: Black Flag sin introlog som et hinder.

Mens selve historien har fått en kvalitetsknekk, har produksjonsverdien fortsatt økt (med unntak av ett punkt jeg kommer tilbake til). Områdene du kan utforske i Det karibiske hav er vidstrakte. Selv om størrelsen er tilpasset et spill, oppleves sjøområdene som naturtro. Omkring ligger små øyer hvor det skjuler seg gjemmesteder og skatter.

Sid Meier's Pirates! (1987) (Foto: Microprose)
Skjermbilde fra «Sid Meier’s Pirates!» fra 1987. (Foto: Microprose)

Når Kenway først får kontroll over et eget skip går tankene mine rett tilbake til Sid Meier’s Pirates! og alt jeg ønsket dét spillet skulle være.

Fargerike omgivelser, flora og fauna, skaper en kraftig kontrast til Assassin’s Creed III sitt nordamerikanske og vinterdominerte landskap.

Landsbybeboerne, og vaktene du møter på oppdrag, er ikke akkurat Mensa-medlemmer – glemske og programmerte.

Men totalinntrykket jeg sitter igjen med er av en spennende verden jeg kan utforske. At det ikke er like mye hopping fra hustak til hustak som tidligere, fordi byer som Havana i piratepoken knapt var større enn en norsk fiskerlandsby, veies opp av spillutviklernes valg med å gi deg kontroll over en egen skute.

Mens byen Kingston byr på mer størrelse, føler jeg meg fanget siden de grønne åsene og fjellene omkring ikke er mulige å nå.

Under årets Gamescom-messe lovet innholdssjefen at Havana skulle ligne på Firenze fra Assassin’s Creed II – det var nok å ta litt hardt i.

VIDEOINTERVJU: Assassin’s Creed IV-skaper: – Følelsen av frihet er avgjørende

Over nett kan du konkurrere mot andre pirater, i en lang rekke kjente flerspillerkonkurranser. Nye kart, nye figurer, og en ny funksjon som lar deg tilpasse flerspilleroppgaver og dele dem med venner, gir mange timer med kompetitiv underholdning.

Samtidig er det et åpenbart hull i flerspillerfunksjonene til Assassin’s Creed IV: Black Flag at du ikke kan seile på havet med venner, eller mot fiender. Dette er en av de nye hovedfunksjonene i spillet som burde vært inkludert også for enten samarbeids- eller konkurransespilling.

(anmeldelsen fortsetter under traileren)

SPILLSPRÅK: Hva er «casual»?

Tidvis grusom oversettelse

I utgangspunktet er det også positivt at Ubisoft, som en av stadig flere internasjonale spillselskaper, velger å tilpasse innholdet til publikum ved å oversette enten både språk og tekst – eller, slik som i dette tilfellet, kun tekst i Assassin’s Creed IV: Black Flag til norsk.

Et negativt aspekt ved denne lokaliseringen er den begredelige norske ordbruken.

Tidligere har Filmpolitiets kommentarfelt, norske spilloversettere og andre spillmedier, diskutert utfordringene med å finne gode norske ord til standardiserte engelske fraser – en debatt som livlig går i vår redaksjon i det daglige. Men selv slike utfordringer unnskylder ikke de tidvis uforståelige setningene og ordene spillet presenterer.

I et forsøk på beskrive hva fiendtlige skip ser, og hvor de kan oppdage deg, bruker den norske oversettelsen i Assassin’s Creed IV: Black Flag ordet «visjonskjegle». Smak litt på det. Hvorfor ikke oversetteren bare bruker det etablerte begrepet «synsfelt» er uforståelig for meg. I menyen hvor du kan kjøpe oppgraderinger til sjørøverskipet ditt oppdaget jeg ordet «utrustningsartikler», mens på hovedkartet kan jeg se punkter som kalles «hurtigreisesteder». Med litt mysing, tenking og hodekløing, er det mulig å finne frem til meningen bak disse kryptiske formuleringene, som det er ganske mange av, men det er ikke naturlig eller lett å forstå.

Stemingsfulle omgivelser gir et godt grunnlag for piratopplevelsen i «Assassin's Creed IV: Black Flag». (Foto: Ubisoft)
Stemingsfulle omgivelser gir et godt grunnlag for piratopplevelsen i «Assassin’s Creed IV: Black Flag». (Foto: Ubisoft)

Figuren Edward Kenway imponerer og fenger ikke takket være et uklart manus, men jeg storkoser meg ute på sjøen, med et shanty-syngende mannskap og kikkerten rettet mot horisonten. Å møte Kaptein Kidd og Svartskjegg, de legendariske piratene, er storslagne øyeblikk.

Assassin’s Creed IV: Black Flag er kanskje et steg tilbake fra forgjengeren, men et underholdende eventyr om mitt barndoms drømmeyrke.

Er det noe spill kan bedre enn noe annet medie, så er det å la den enkelte spiller oppleve tapte tider. Og vil du først ut på sjøen og renne det nærmeste lasteskipet i senk, er dette så godt som det blir.

Hva syns du om Runes dom? Og i hvilket miljø bør spillserien reise i neste spill? Legg inn dine meninger i kommentarfeltet.

Om SPILLET

Assassin's Creed IV: Black Flag

  • Personlig er jeg utbrent når det kommer til AC-serien. Selv om pirataspektet har en viss appell, føler jeg innpakningen fortsatt bærer preg av gamle konvensjoner fra tidligere spill. Dette er ikke spillet som bringer meg tilbake til serien.

    • Mye er selvsagt basert på forgjengerne, men likevel ble jeg overrasket flere ganger. Også av metafortellingen.

    • Ante K. Lundberg

      Samme her – ganske utbrent av serien og lite nyvinning. Eg syns (til forskjel frå dei fleste andre) at serien kun gjekk nedover frå nr 1. Opplevde ACIII som så fullt av bugs og uengasjerande oppdrag at eg gav opp lenge før rulleteksten..

      Ellers syns eg mange av minusa Rune lister opp er dei same problema ACIII hadde, som ein treig start..

      Og kor har han dei akrobatiske ferdigheitene frå har eg lurt på i fleire av spela der du vert jaga over hustaka, eller jagar sjølv, folk med rifler mm som er minst like raske som ein trent assassiner.

      • Ante K. Lundberg

        Forresten skriv Olly Moss på Twitter; «Black Flag seems instantly better than AC3. Lack of a prolonged, torturous tutorial is refreshing.»

  • Vi seiler på sjøen i vind og i blest!

  • Fredrik Weisethaunet

    Flott anmeldelse.

  • ari kristiansen

    Når melkekua er tom så blir det sånn.. Finn på no nytt!

    • Det er en upresis kommentar. Hele sjøslagaspektet som ble introdusert i AC3 er denne gangen en sentral del av spillet, og veldig bra gjennomført som sådan.

      • ari kristiansen

        Ikke upresis i det heletatt.. Nå har det blitt en sentral del av spillet.. uuuh.. Da skal jeg kjøpe det med en gang. Takk for at du gjorde så jeg skiftet mening.

        • S1m0n

          Eneste måten det hadde vært negativt med at det kommer så mange spill i serien så ofte, hadde vært om spillene var dårlige. Men alle til nå har vært langt over gjennomsnittet når det gjelder bra gameplay. Har ikke testet dette selv enda, men ser for meg at det er like bra om ikke bedre enn de andre i min mening, siden jeg er en stor fan av pirater (ikke de moderne). Og sjø delen viser jo at de har funnet på noe nytt med spillet… Sjø delen i AC3 var jo helt fantastisk, og at de har forbedret det og laget et spill som fokuserer stort på det må jo være dritbra. Call of Duty er i melkeku kategorien, men AC serien er forskjellig og forbedret for hver gang det kommer et nytt spill. Som viser at utviklerne bryr seg om å lage spill som folk vil like.

          • quackattack

            Stemmer. Me bør heller halde oss til ModernWarfare etc. Dei er verkeleg nyskapande med sine nye «camos» og våpenfargar.

  • Markus Gabrielsen

    Veldig bra anmeldelse. Jeg er veldig enig i det du sier, og jeg synets at de viktige hendelsene i spillet bør ha en forhistorie, som for eksempel hvordan Edward ble en assassin. Jeg lurer også på om dette spillet er veldig historisk korrekt, det var flere eksempler hvor AC3 ble brukt i undervisning. Er det noe vi kommer til å se med dette spillet også? Jeg har gledet meg veldig til dette spillet, og jeg elsket å «kjøre båt» i AC3, men jeg kunne ønske du kunne bruke skipet ditt når du selv vil det, og ikke bare i spesielle hendelser. Dette er noe jeg har sett frem til.

  • Karl Gylseth

    Jeg savner litt din vurdering av selve game-play og hvordan selve spillingen er. Hva fungerer (eller ikke) med f.eks oppgraderinger? Er de nødvendige for å klare spillet? osv. Er småøyer og mindre locations variert nok? Og hvordan er det å styre skuta? Er det spennende og underholdene, eller kronglete? Personlig hadde jeg satt pris på om du fortalte litt mer om disse tingene og litt mindre om historien bak ( som selvfølgelig ikke skal undervurderes!) og hvilke 80’tallsspill det minner om.

    • Hei Karl,

      Tar svarene i sånn cirka kronologisk ordre.

      Oppgraderinger er ikke nødvendige før langt ute i spillet. I starten, med litt øving, er det ikke spesielt vanskelig å ta motstanderskip av lavt til mediumlavt nivå. Mye handler her om å tenke taktikk i forhold til hvilken motstander du har. Vanskelighetsgraden øker betraktelig om du ikke velger deg et godt område å kjempe på, da står du fort i fare for å tiltrekke deg andre. Oppgraderingene gjelder både rent visuelle elementer som seil, dekk og galleonsfigurer, og antall kanoner på hver side, styrken til kulene etc.

      Det er mange små steder å oppdage, hver av de små øyene er dog ikke fryktelig store. Og de største er ofte stengt for videre fri utforskning, jf. øya hvor du finner Kingston – som jeg skriver i teksten over. Også er det jo tross alt et karibisk tema, variasjonsmulighetene over en sydhavsøy er ikke uendelige.

      Å seile er en ganske grei ting å lære seg. Spillet lar deg styre i hvilken retning du vil, på tross av ulike vindretninger, så du må ikke lære deg seiling 101 først. Det kan kanskje virke for lett for noen, men det er ispedd noen utfordringer, som monsterbølger og så videre. Følelsen av skipet, måten det beveger seg på og reagerer, føles dog veldig naturlig. Etterhvert, når spillet ba meg skal tilbakelegge større avstander, valgte jeg ofte å bruke spillkartet for å raskt komme til allerede kartlagte områder.

  • Jonas Nilsen

    Hadde jo vært meget spennende med et AC-spill om vikingtiden i Norge rundt 900/1000-tallet, eller hva synes du om det, Rune?

    • Joakim Torkveen

      Det sier jeg ikke nei takk til 😀 Men da må de kanskje gå opp aldersgrense skalaen 😉 Vil gjerne ha et Assassins Creed spill i vikingtiden med voldelig slossing litt som i Age of Conan 🙂

      • BOOB

        Du ønsker altså at 18-årsgrense spillet AC skal øke aldersgrensen ytterligere?

        • Joakim Torkveen

          Beklager, min feil. Var sikker på at det var 16 😛

    • Ane_Pane

      Hadde vært stilig, men det passer jo ikke helt inn i konseptet. I 1. spillet virker det som om det er i starten av Assassin ordenen (assassinerne), og de oppsto på 1200-tallet i Midtøsten. Dermed kan ikke assassin-ordenen ha «eksistert» under vikingtiden..

      • rmg93

        Assassin ordenen og Templar ordenen er begge avstikkere fra en gammel orden fra tidenes morgen (etter at menneskene vant over/gjorde fred med «those who came before» for tusenvis av år siden). Så det kunne funket. Those who came before’s lære kunne jo bli gjenoppdaget på forskjellige punkter i historien, for så å bli glemt igjen.
        Tilbake til Assassin og Templar ordenene… Deres «nåverende» og tidligere former er bare en gjenoppståelse av en gammel orden. De krangler og slåss om hva som er rett tolkning. Begge vil ha fred i verden, men Tempelridderene vil gjøre det gjennom kontroll, og Assassinene gjennom å stole på menneskenes frie vilje og ønske om å skape fred.
        Et eksempel er hvordan tempelordenen gikk under jorden etter å blitt «oppløst» etter korstogene. Du har rett i at Assassinordenen gjenoppstod på 1200 tallet. Assassin-ordenen gjenoppstod på når Al-Mualim gjenoppdaget deres lære og etter hvert brukte den til egen vinning.
        På samme tid gjenoppstod denne gamle ordenen i form av Tempelridderrne, som også brukte dens lære til deres vinning.
        Igjen… to sider av samme gamle orden, to sider av samme lære med hver sin tolkning.
        Det hele minner om feiltolkning av religiøse skrifter. Slutten på AC III viser det bra, der Desmond må velge mellom å dø for å redde verden, eller la den gå til grunne og la hans visdom og advarsler om neste katastrofe bli mistolkes og vris av ekstremisme og undertrykkelse.
        Ps.
        Jeezus… lang kommentar. Litt for mye babling kanskje ;D

  • Jon_A_S

    Har de faktisk lokalisert dette spillet? Det synes jeg virkelig er unødvendig i et spill med 18-årsgrense. Spesielt når det tydeligvis er gjort en såpass dårlig jobb. Jobber sjøl med oversetting, og kan fortelle at klientene svært ofte kommer med ferdige ordlister med begreper man må bruke, om de er aldri så dårlige, så det er ikke nødvendigvis oversetterens feil at det har blitt som det har blitt. Paradoksalt nok er jeg veldig i mot lokalisering, jeg synes det trekker ned på det meste, fra film til spill, med mindre det er for de minste barna. Samtidig kunne jeg egentlig tenkt meg at det var mer, for det er fryktelig morsomt å jobbe med, og en veldig velkommen avveksling fra å oversette brukermanualer for mikrobølgeovner eller melkeroboter, for å plukke noen faktiske eksempler ut av luften. 😉

  • Jonas Heitmann

    Har du sett VG sin anmeldelse Rune? Hva er du enig/uenig med i den? De gav spillet terningkast 5

  • Bjølsen

    Er slåssingen fortsatt like idiotisk som historien? Da står jeg over for tredje gang…

  • humpadumper

    Det finnes ingen spill jeg har spilt mer enn Pirates på C64, Pirates Gold på Amiga, og Sid Meyer’s Pirates på PC/iPad.
    Dette spillet SKAL jeg ha!
    Yaaaarrrr!

  • Simen Høklie Jonassen

    Jeg spilte gjennom ACI og ACII (++) fordi de fenget meg veldig fortellingsmessig og arkitekturisk, og ACIII skuffet heller ikke. Jeg elsket å klatre i tretoppene og planglegge min strategi, og ikke minst det å se tidlige Boston og de store slagmarkene og få inn litt historie i samme slengen.

    Og så var det litt seiling på skuta inni der, litt malplassert og unødvendig. Jeg har vært på sjøen i alle år, og burde elske dette aspektet, men det er ikke det jeg sitter igjen med i etterkant. Det ble repetitivt og litt kjedelig i lengden.

    Så da spør jeg meg selv om jeg får noe glede av dette på nytt når jeg på en måte allerede har brukt opp kvoten min på å oppgradere og seile rundt. Hadde ikke ACIII hatt seilingsaspektet, hadde jeg fått hakaslepp når dette nå kommer, men jeg føler jeg allerede har gjort alt fra før. Føles det nytt?

    Og ikke minst, hva skjer med Desmond, Abstergo, og alt utenfor? Jeg har sett for meg en råfet apokalyptisk avsluttning i nåtid der de kan oppsummere en lang rekke spill og lage et høymoderne urbant avluttende kapittel, men det ser jo ut til aldri å komme. Den historien tipper jeg de aller fleste har gitt opp allerede.

  • EivindEriksrud

    Jeg skjønte ikke helt hvordan gameplayet var i spillet? Er det gøy å spille?

  • Mr_Ask

    Alt etter Ezio var bare møl.

  • daniel

    koffer må det vær 18 det e jo ikkke så farlig!!!!! kunne ikke dåkker sotte det ned til 16 hvertfall????? æsyns at dåkker skal gjør det førdi hvist dåkker sett det ned så e det flere som kjøp spillet

    • Heisann, Daniel! Det er ikkje vi som set aldersgrensa. Det er den europeiske informasjonsorganisasjonen PEGI som lagar reglane og plasserar ein alder – 3+, 7+, 12+, 16+, 18+ – basert på innhaldet som eksisterar i spelet. Om dei skulle ha fått det ned til 16+ måtte dei til dømes ha fjerna mogelegheita til å snikmyrde etter vilje og/eller sensurert banneord i spelet.

      Meir informasjon her: http://no.wikipedia.org/wiki/Pan_European_Game_Information

  • Kjetil Frugård

    Gleder meg til Assassin’s Creed V: Green Day 😉

    • quackattack

      om det faktisk kjem fleire ser for meg eit «Kald krig» tema (seriøst).

  • S1m0n

    Syntes det var litt uklart om hvor fritt spillet er. Kan man selv velge å gå ombord i båten og bare seile rundt hvor enn man vil? Som han nevnte at man i Kingston kan se landskap man ikke kan nå høres litt fengslende ut ja, nesten litt gammeldags for et moderne åpen verden spill. Og om det er slik at man kan seile fritt rundt som man selv ønsker, hvordan har de satt grenser for hvor langt ut til sjøs man kan seile før man krasjer i en usynlig vegg? Kan man customize skipet estetisk, eller bare med nye kanoner? Og kan man forankre skipet hvor man føler for å ta seg en dukkert?

    Personlig har jeg rundet alle Assassins Creed spillene utenom Brotherhood som jeg aldri fikk tid til å spille nok. Har likt alle spillene i serien veldig godt, eneste jeg ikke har likt har vært at eventyrene mine har blitt brått avbrutt av at animus maskinen har sluttet å fungere osv. Har alltid syntes at nåtids delen av spillet har vært den kjedelige delen av spillene.

    Som en stor fan av alle Pirates of the Caribbean filmene og mmo spillet føler jeg at dette spillet har høyt potensiale til å bli et av mine nye favorittspill om man kan seile så fritt som jeg håper at man kan.

  • quackattack

    Føydaljapan neste: Ninja(Assassins)Creed:p

  • Kjell Rune G. Klaussen

    Denne anmeldelsen er jeg ikke enig i. At edward er vanskelig å få tak i kan forklares ganske enkelt: he is a pirate. Det var ikke meningen at det skulle være lett å få tak i Edward. Når det kommer til hvordan Edward ble blannet inn i ordenen er dette så og si den samme som Desmod i Ac 1-3, det hele startet med at han ble kidnappet av templars. I denne startet det med at Edward ble angrepet og tok muligheten som gav en belønning der det ikke var mye annet å ta tak i. Og til hans ferdigheter kan det forklares med hans 2 års tid før spillet starter, som ptivatør under krigen mellom Spania og England. Og dine sammenligning med ac3 gir ikke mening, Connor hadde allerede ferdighetene sine før han ble med i orden (jakt fra trær), ac3 var også sakt å være et stort tilbakeskritt med take på hvor mye tid de hadde lagt inn i «kamp ferdigheter». Å gi dette spillet en 4er er nesten en skam…

  • starnas

    Jeg er ikke enig i denne annmeldelsens resultat i forhold til AC3 i det hele tatt. seriøst, jeg ble så skuffet over AC3 at med en gang jeg var ferdig med hoved-historien avinstallerte jeg spillet, uten å bry meg om hva annet det hadde å tilby. etter flere ÅR spiller jeg fremdeles Black Flag.

  • Givani Gumilang

    Se Full HD

    Assassin’s creed Online HD Link: OW.LY/zyTa307eDEh

    online Movies

  • Givani Gumilang

    Se full HD-film

    Full Movie HD Link: OW.LY/QZAI307reR9

    HD-film på nettet …

    https://uploads.disquscdn.com/images/1804f7bf1b47c0449c80f28e98206584899022be591e34f1c8ab102b212a72ee.jpg