Enkeltspillerfortellingen i Battlefield 4 er kort, bare fem timer etter jeg startet var den ferdig. At den er velregissert, godt skrevet og intens, er på en side et tegn på at den svenske utvikleren DICE kan få til større fortellinger om de vil, men sannheten er at det å kun spille Battlefield 4 alene er helt meningsløst.

Mens Call of Duty-spillene gjerne går i retning av arkadeorientert spillestil, med mindre fokus på realisme, har den oppgraderte spillmotoren til Battlefield 4 tatt et nytt steg i retning av heldynamiske omgivelser. Det gjør slagene, hvor opptil 64 spillere (begrenset til 24 spillere på Playstation 3 og Xbox 360) kan kjempe på enorme kart, til en taktisk spillopplevelse uten sidestykke.

ANMELDELSE: Call of Duty: Black Ops II – viser sin styrke i historiefortellingen

Stormakter i krise

Utgangspunktet for enkeltspillerfortellingen er likevel verdt å merke seg. Kontrafaktiske fortellinger er blant mine favoritter i populærkulturen. Hva om – ja, vær åpen for tanken – det kinesiske maktapparatet mister grepet om sin tallrike befolkning. Militæret rykker inn, en milliard mennesker rammes av unntakstilstand, og en verdenen rundt desperat forsøker å holde den sprekkeferdige situasjonen under kontroll. Spenningsforholdet mellom de gamle motpartene USA og Russland er også på bristepunktet.

Her kommer du inn, sersjant Recker, som en del av en gruppe topptrente amerikanske (overraskelse!) spesialsoldater. For å oppdage årsaken til opptøyene, til uroen, og for å finne nøkkelen til verdens videre stabilitet og eksistens, må du jorden rundt på oppdrag.

Med på laget har du med Dunn, Irish og Pac – alle godt stemmelagt. Med raske, brutale og effektive grep knytter du bånd til dine kamerater. De ekstreme forholdene du opplever sammen med dem sveiser laget tett sammen, jeg tror på erfaringene de deler og fortiden de har.

Storslagent, med høye spenningstopper, må du kjempe deg gjennom virkelighetstro omgivelser som har designkvaliteter i verdensklasse.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Fra venstre: Irish og Hannah, to sentrale personer i hovedhistorien til spillet. Skjermbilde fra «Battlefield 4». (Foto: EA / DICE)
Fra venstre: Irish og Hannah, to sentrale personer i hovedhistorien til spillet. Skjermbilde fra «Battlefield 4». (Foto: EA / DICE)

Men DICE glemmer aldri at Battlefield-spillene handler om underholdning. Selv om spillet legger seg opp til en virkelighetstro linje, viker knapt fortellingen fra soldatenes perspektiv. Det betyr at du ikke kan havne i en realistisk situasjon hvor du går tom for kuler og krutt. Med jevne mellomrom utover brettene er det plassert et sjenerøst antall våpenbokser, hvor du når som helst kan bytte på arsenalet. Og selvsagt fylle opp på ammunisjon.

For en spiller med tidligere erfaring med skytespill byr ikke normal vanskelighetsgrad på særlig stor utfordring. Kontrollsystemet er også velkjent og byr på få nye overraskelser, mulighetene til å tilpasse knapper, sensitivitet og funksjoner, gir også de kresne spillerne gode valgmuligheter.

LES OGSÅ: Utvidelsespakker til «Battlefield 4» allerede annonsert

Bygger på et bunnsolid fundament

Temperaturen starter på topp, og glir knapt under kokepunktet i løpet av sine knappe fem timer. Men la oss være ærlige, på tross av en velskrevet, spennende og intens fortelling. Enkeltspillerdelen av Battlefield 4 er en liten del av hva det svenske DICE har å by på.

Med et bunnsolid element fra forrige spill i serien er det ingen revolusjon vi står ovenfor i Battlefield 4.

Men de mange små (og noen store) forbedringene gjør utfordringene større for veteraner, samtidig som nybegynnere også får flere muligheter til å samle poeng og øke nivåene sine. Blir du angrepet i siste øyeblikk mens du desarmerer en bombe får du fortsatt poeng for innsatsen.

(anmeldelsen fortsetter under traileren)

De ti nye kartene er alle velskapte og nøye designet. Noen fungerer bedre enn andre til spesifikke spillmodus – Conquest, Rush, Team Deathmatch, Squad Deathmatch og Conquest er kjent fra tidligere, mens Obliteration og Counterstrike-aktige Defuse er nye – men de beste brettene (som Hainan Resort) fungerer like godt uansett hva du velger.

Obliteration er min personlige favoritt. En bombe plasseres i midten av kartet, hvorpå lagene må kjempe for kontroll over områdene for så å detonere bomben hos en av motstanderlagets tre baser. For å vinne tvinges man til å samarbeide, beskytte bombebæreren, finne riktige kjøretøy, og sammen nå målet.

Hver brett inkluderer også et «Levolution»-øyeblikk, en stor hendelse som kan aktiveres for å demonstrere Frostbite 3-moterens tekniske muligheter. Mest imponerende her er nok den fallende skyskraperen, som også har blitt flittig brukt i markedsføringen av spillet, på brettet Siege of Shanghai.

LES OGSÅ: DICE vil ikke ha bevegelseskontrollere i «Battlefield 4»

De største kartene gjør også bruken av Commander-funksjonen, kjent fra Battlefield 2, til en strategisk avveksling i spillestilen. Som kommandør befinner du deg ikke ute på slagmarken, men du får opp et taktisk kart hvor du kan sende ut en rekke ulike droner for å bistå ditt lag i kamphandlingene. Oversikten du får fra dette, kan du bruke til å gi kommandoer til spillere ute i feltet. Ulike funksjoner låser seg opp basert på hvor bra ditt lag gjør det, og på toppen av lista er muligheten til å sende ut krysserraketter og annet som kan snu en hel kamp.

(anmeldelsen fortsetter under bildet)

I Commander-funksjonen kan du innta en taktisk rolle for å støtte laget ditt med ulike våpen. Skjermbilde fra «Battlefield 4». (Foto: EA / DICE)
I Commander-funksjonen kan du innta en taktisk rolle for å støtte laget ditt med ulike våpen. Skjermbilde fra «Battlefield 4». (Foto: EA / DICE)
Lett å skreddersy

Fire ulike klasser gir spilleren mulighet til å tilpasse sin spillestil til lagets behov. Assault, Support og Recon finner sin naturlige plass i alle spillets modus og på alle brettene, men Engineer-klassen er ikke like viktig i alle situasjoner – i de rette hendene er egenskapene fortsatt viktige et lag.

Med et variert og innholdsrikt system for fremdrift, låses nye muligheter opp etter hvert som du samler erfaringspoeng og vinner kamper. Arsenalet spillet byr på er stort og selv etter mange timer er det mye som ikke er låst opp. Battlefield 4 har nok innhold til flere hundre timer for de mest ihuga spillerne. Sammen med Battlelog-systemet er totalpakken skreddersydd for dem som er på jakt etter en enkelt kamp, og de som sammen med en klan og venner ønsker organiserte utfordringer.

En videre utvikling av det solide fundamentet fra Battlefield 3 gir det fjerde spillet livets rett. Med nye taktisk muligheter, lagsamarbeid, sosiale funksjoner, dynamiske omgivelser og uovertrufne opplevelser på land, til sjøs og i lufta er det bare å slå fast at Battlefield 4 er best i sin klasse denne generasjonen.

Hva mener du om «Battlefield 4»? Del dine meninger i kommentarfeltet!

Denne anmeldelsen er basert på Playstation 3- og PC-versjonen. Den tekniske forskjellen mellom de to versjonene er merkbar og dette understreker begrensningene til dagens knsoller. Spillopplevelsen som helhet er likevel ikke merkbar mellom de to utgavene av spillet og derfor har jeg ikke lagt vekt på det i anmeldelsen. Spillet er også tilgjengelig på Xbox 360, og kommer til Xbox One og Playstation 4.

Om SPILLET

Battlefield 4

  • SindrePer

    Forstår sjeldent anmeldelsene til filmpolitiet.
    Når singleplayer-delen er en minimal del av spillet, hvorfor benyttes 80% av anmeldelsen til KUN å snakke om den delen, mens de siste 20sekundene «oppsummerer» kort hva multiplayer-delen inneholder?
    Og når hele anmeldelsen er full av skryt, og bare positiv, samtidig som det visuelle ser helt latterlig bra ut, hvorfor får spillet terningkast 5 og ikke 6?
    Merkelige greier..

    • Forstår heller ikke helt hvordan du har regnet ut prosentandelene her, etter hva jeg ser så er det 50/50 🙂

      Den ene tingen som dro spillet ned fra en sekser på terningen er den korte enkeltspillerfortellinga.

      • fornuft

        personlig er jeg ganske enig med sindreper. det er et fåtall (av noen som helst) som kjøper et spill for å spille Single player. HVERTFALL i battlefield-series er det multiplayer-delen som er kaken, mens Single player ofte «bare er der» fordi det utenkelig å lansere et fps-spill uten en slik spillmodus.

        syns anmelder har rare meninger for denne «Single player»-delen består utelukkende av «COD»-fôr (masse intens og meningsløs skyting, eksplosjoner drama bla bla bla) uten at det blir noe bra sammenheng. en annen ting er at en fem timer lang spill-session er latterlig lite! selv med skills bør det ta mye lenger tid. dessuten er ammo-crates ganske bagatellisk del og ikke vanskelig å overse, men virker som at dette ødela 6’rn for din del?

        • KeroT

          Jeg tror nok det er slik det har blitt med årene. Online-delen er viktigst særlig for den yngere gennerasjonen. Men for oss som har vært med en stund, og fått nok av å bli eid av 12 år gamle dårlige tapere, som har en munn som burde blitt vasket og spylt med salmiakk og grønnsåpe, så fokuserer vi ofte på enspillerdelen. Vi liker historiene best, og vi ser ikke verdien i å sitte 18 timer hver kveld fremfor skjermen, med redbull og potetgull for å bli så god som enkelte spillere er. Slik er det iallefall for min del. Også har vi selvsagt familien å ta oss av.
          Derfor har jeg egentlig droppa å spille slike typer spill, enkelt fordi historien er blitt nedprioritert.

          At least I’ve got chicken.

          • David Rotmo Karlsen

            som en kar som har spilt mye battlefield 3 så er den gjenomnsintlig spiller jeg møtter godt opp i 20 åra og ofte en god del eldre, vis du går til et veldig enkelt spill vill du finne enkle spillere som er en del yngre.

            • fornuft

              enig der. ser du på andre spill som krever mer tålmodighet, tenkning og skills så blir det bare mindre og mindre drittunger. arma-serien og alle mods for å nevne noen

          • fornuft

            det er derfor vi eldre kom til battlefield-serien i utgangspunktet. cod vs bf så ser du litt mer hva jeg prater om. cod handler om reflekser, bruke den mest overpower’a classen med det mest overpower’a våpnet og killstreaks, med raskest internettfrobindelse i de samme flaskehalsene på banen.
            battlefield derimot har på mange måter holdt seg over dette med større baner, kjøretøy, alle våpen gjør relativt lite damage, spredning av kuler ved full-automatisk, spotting, squad-spawning etc.

            ganske enig i det du sier. wf2 gjorde noe bra der med deres special ops-modus. singelplayeren handlet ikke lenger om en tynn og handling med alt for mye støy til å skjønne hva som egentlig foregikk. det handlet dog om å konkurrere med deg selv og utfordre deg selv – og fikk du med en venn var det en fordel for dere begge. i bf3 så var denne type modus bare noe «alle» gjorde i starten for å unlocke våpen, men så ga faen.
            jeg skulle gjerne sett mer av dette i bf, særlig på en måte som ikke krever at du er online.

    • CatCat

      Jeg så artikkelen på forsiden, så ternigkast 5 i hjørnet, og min gigantiske hjerne kunne med en gang fastslå at det ville ligge minst en kommentar inne som klager over hvordan spillet ikke fikk 6; slår ikke feil.

      Ser for meg ut som om multiplayer/annet delen fikk minst like stor fokus som singleplayeren.

      • SindrePer

        Jeg klager ikke over at det ikke får 6; jeg har ikke engang spilt spillet, og har ingen formening om hvor bra/dårlig det er!

        Jeg spurte simpelthen om HVORFOR det ikke får 6, når alt etter anmeldelsen å dømme, er helt plettfritt.

        • Gaute Seljestad

          @SindrePer:disqus For min del ligg tyoppkarakterane svært høgt, og om eit spel (eller ein film) skal få toppkarakter skal det vere noko heilt spesielt. Det må rett og slett få meg til å føle noko eg ikkje føler til vanleg.
          Spelet kan verte så plettfritt det vil (speillmekanikk-messig osv.), men om det ikkje får meg til å føle denne ekstreme engasjementet, innlevelsen og gleden (over kor bra det er), så får det ikkje toppkarakter i mi bok.
          Kan sjølvsagt ikkje snakke for @runehak:disqus , men slik er det i allefall for meg.

  • Kim Silkebækken

    Vet ikke om jeg har spilt samme spill som anmelderen. Siege of Shanghai kunne vært veldig imponerende hvis det ikke hadde vært for at hver eneste server kræsjer når skyskraperen faller, og kaster ut alle spillerne. Lydbildet er fantastisk når det funker, på flere av brettene kutter lyden jevnlig ut og ødelegger mye av opplevelsen. Jeg ga opp å spille multiplayer i går etter at spillet kræsjet fire omganger etter hverandre, og jeg ikke fikk startet spillet igjen etterpå. Jada, jeg har oppdatert drivere, DX, PunkBuster og alt annet, spillet er fortsatt like ustabilt.

    Flott alpha, gleder meg til de lanserer betaversjonen!

    • Takk for at du deler dine erfaringer Kim. Jeg har ikke hatt samme opplevelser med flerspiller som du har. Er det på PC du har opplevd dette?

      • Kim Silkebækken

        Jepp, det er på PC jeg har hatt problemer. Etter hva jeg har lest er det ikke like ille på konsoller. Har fått spilt noe mer i dag, men har fortsatt hatt problemer med lag på siege of shanghai og brettet med jernbanen.

        Misforstå meg rett, spillet er kick-ass, men jeg håper de får fikset feilene asap slik at spillopplevelsen blir bra for alle.

      • Ormkvad

        PC har store problemer med lagg, type strikk, du går inn i en usynlig vegg også plutselig er du litt lengre fremme, og det på server med 25 i ping. Også den j. lyd bug som stopper all lyd untatt skytelyder feks. Grusomt. Håper de får ordnet dette snarest.

  • SirTex

    Det dårligste BF hittil, imo. Baseneflaggene står latterlig nært hverandre og det er altfor mange folk på altfor små maps. Dette fører til lite «fornuftig» gameplay. Run & gun.
    Forskjellen fra BF3 er minimal, jeg vil heller kalle det BF3 v2.0..

    • fornuft

      høres ut som typiske strategiske feil som du kan jobbe deg rundt?

      jeg er dog forøvrig veldig enig at det ikke ser ut til å være stor forskjell fra bf3 og bf4. vedsiden av en kvalm kommersieltpreg av BF-serien, er dette en av grunnene til at jeg ikke vil gi EA pengene mine.

      • Petter Harila Westerby

        Jeg misliker hvordan man sikter i BF4, kontra hvordan det er i BF3.. Det minna meg litt for mye om BC2 etter min smak.

  • PasoX

    «Kontrollsystemet er også velkjent og byr på få nye overraskelser, mulighetene til å tilpasse knapper, sensitivitet og funksjoner, gir også de kresne spillerne gode valgmuligheter.»

    Åssn spill har anmelder spilt tro ?
    På ps3 er så og si alle knapper byttet om på siden bf3, med andre ord håpløst og spille.
    Ingen mulighet til og tilpasse knappene, dette gjelder bare på PC..
    Etter 2 minutter på test banen valgte jeg og delite hele spillet og legge det ut for salg, bf3 blir nok i maskina mi i lang tid framover ennå for bf4 er en fadese, bare les alle klagene på battlelog..
    terning 2 fra meg..

    • SirTex

      Ingen mulighet til å tilpasse tastene på pc? Hva er det du ikke får til da?

      • PasoX

        Tror du missforsto, er bare på PC det går og tilpasse knappene…

    • rattata12

      Hadde ikke solgt det om jeg var deg, vent heller så ser du de oppdaterer det litt etter litt 🙂

      • PasoX

        Allerede solgt pga av tilbakemeldingene fra DICE er at de ikke kan bytte dem da de kommer i konflikt med next gen og com/battlelog button.
        Bare der er 2 knapper allerede byttet, iallefall på heli.
        Slik det er nå så er vel 6-8 byttet om på og det orker jeg ikke reprogramere hodet til…..
        Så screw DICE, og beklager SONY, bf4 var eneste grunnen til at jeg skulle skaffe ps4 men den er avbestilt nå…..

        • rattata12

          Ja jeg holder meg til PC, og det der er av grunnene 🙂

  • Karl_Johnsen

    Helt ærlig syns jeg ikke Battlefield 3 var så bra.
    Savner gamle Battlefield som foregår i WW2 der du slipper skyte noen 50.000 ganger for at de skal daue.

    • paulsnacs

      Prøvd hardcore?

      Spiller det selv pga det og andre ting jeg ikke liker med normal-mode.

      • Karl_Johnsen

        Næh!
        Kanskje jeg skal sjekke det ut!
        Mere realisme, takk!

      • SindrePer

        What? Fins det?! 😀

  • Christian Huseby Fosli

    Glem heller ikke at etter at man har f.eks. knust hele byen så er det et flatt og kjedelig landskap. Eller på det kartet som du kan oversvømme, som da i praksis gjør det om til en utrolig kjedelig båtkrig. Dette var forsåvidt også en av de største klagene fra Beta spillerne

  • PlagueBearer

    «Det gjør slagene, hvor opptil 64 spillere (begrenset til 24 spillere på
    Playstation 3 og Xbox 360) kan kjempe på enorme kart, til en taktisk
    spillopplevelse uten sidestykke.»

    Uten sidestykke sier du..? Vel, da har du tydeligvis ikke spilt ARMA serien. Sammenliknet med ARMA er BF veldig(!) arcade. Har forresten filmpolitiet tatt seg bryet med å anmelde ARMA3? 🙂

    • baal70

      anmelde et spill som krever noe? haha, ye right. Og det nærmeste de kommer PC-spill er artikkelen om C&C. Kan ikke huske sist jeg så en anmeldelse av et reint PC-spill her

  • Roy Andre Issing

    Har spillt 8 timer med multiplayer til nå, hittil er jeg meget skuffet, men det var jeg med bf3 å, men nå digger jeg det.(bf3) må vell gi bf4 litt tid så blir det vell bedre.

  • Kristoffer Moene Rød

    Her var det mye negative kommentarer 😛 Jeg synes det var en fin anmeldelse, Rune. Har fortsatt til gode å runde 10 timer, men storkoser meg. Merker litt til rubberbanding, men ikke gamebreaking for min del. Har ikke testet på consoll, så kan ikke uttale meg der. Men PC-opplevelsen er foreløpig upåklagelig på en god rig 🙂

  • EriksenDrul

    Battlefield har aldri handlet om singleplayer det er et multiplayer spill som vi er så heldige og får med singleplayer på, Men mange sier her at spillet kræsjer,lagger og lyden blir borte. Jeg hadde kun problemer med dette de 2 første dagene så vet ikke helt hva problemene deres er. Et pc spill krever ofte litt miksing og triksing med div 3.rd party programmer som for eks punkbuster,CCC osv. Så om du gidder og bruke 5-10 minutter på drivere osv så skal det fungere fint. Det gjorde det for meg. Virker som mange av dere trur at et PC spill er Plug`n Play men det kan ikke gjelde alle når det finnes så mange forskjellige opsett og oprativsystem og innstilinger som påvirker spillet og det er da vanskelig for EA/DICE og få dette til og kjøre glatt på alt i løpet av de 2-3 første ukene. Samme skjedde på bad company 2 og battlefield 3 for mange

  • Fiskarmannvenn

    Er det muligt å spille 4 stk samtidigt på PS 3 på ein konsol `?