Det er lenge siden mobiltelefonene våre har blitt små datamaksiner vi har med oss i lomma, og de siste årene har den seilet opp som en direkte konkurrent til de håndholdte spillkonsollene på markedet.

At smarttelefonen er i rivende utvikling er ikke noe nytt, men hvor lang tid vil det ta før den blir like kraftig som datamaskinen og spillkonsollene vi har hjemme?

Grafikkortprodusenten Nvidia slår nå et slag for mobiltelefonen som spillplattform ved å annonsere et grafikkort for mobiltelefoner, som de mener vil yte bedre grafikk enn Xbox 360 og Playstation 3, ved å tilby lignende funksjoner som Playstation 4 og Xbox One, det melder bransjenettstedet Gamesindustry.

Under varemessa International CES (Consumer Electronics Show), som pågår i Las Vegas, har Nvidia nå vist frem sitt nye grafikkort Tegra K1, som skal kunne kjøre Epic Games Unreal Engine 4, den kraftigste spillmotoren på markedet per dags dato, på mobiltelefonen din.

Les også: Grafikkgigant vil utfordre konsollmarknaden

Se presentasjonsvideoen for Tegra K1 her:

(artikkelen fortsetter under videoen)

— En frisk påstand

Tegra K1 kan skryte av den samme Kepler-arkitekturen som Nvidias kraftige grafikkort GeForce GTX 780 Ti, og Jen-Hsun Huang, grunnlegger og administrerende direktør for Nvidia, sparte ikke på kruttet da han presenterte Tegra K1 på messa.

— I løpet av de siste to tiårene har Nvidia funnet opp grafikkortet og utviklet mer grafikkteknologi enn noe annet selskap. Med Tegra K1 bringer vi den arven til mobil. Den bygger en bro for utviklere, som nå kan bygge neste-generasjons spill som kan kjøres på hvilken som helst enhet, sa Jen-Hsun Huang.

Magnus Jahre er førsteamanuensis ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap ved NTNU. (Foto: NTNU)
Magnus Jahre er førsteamanuensis ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap ved NTNU. (Foto: NTNU)

Magnus Jahre, førsteamanuensis ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap ved NTNU, synes at det å påstå Nvidia har «funnet opp» GPU er en frisk uttalelse, siden det har vært mange forskjellige aktører involvert i GPU-utvikling.

— Innen GPU for PCer har Nvidia vært markedsledende en god stund, men innenfor mobile enheter opplever jeg at andre, og da spesielt [den internasjonale chipprodusenten] ARM, har gjort vel så mye, sier Jahre til NRK.

ARM er også stasjonert i Trondheim, hvor en gren av selskapet arbeider med blant annet mobile prosessorer.

– Vanskelig å se at mobil kan konkurrere med de stasjonære

Samsung og SteelSeries er bare to av mange elektronikkprodusenter som har lansert spillkontrollere for smarttelefoner. Jahre listar opp fleire utfordringar i utviklinga av komponentar for slike lommekonsollar, spesielt energieffektivitet – hvordan maskinen kan yte i møte med lavere batterikapasitet.

– Videre er systemene ofte små og dette gir begrensninger i hva slags kjølesystemer man kan bruke. Dette gjør at man også er begrenset av effektforbruket. En vanlig prosessor til stasjonær PC har et effektforbruk på 40-60 watt og det er ingen som har lyst til å gå rundt med en 60-watts lyspære i lomma.

Han mener det bare er utviklernes fantasi som setter begrensninger på hva slike mobilkonsoller kan utrette, men at det vanskelig skal gjøres å kunne erstatte stasjonære datamaskiner og spillkonsoller på permanent basis. Selv systemer som Nvidias Shield-maskin er i stor grad basert på hjemmets wi-fi-signal og en PC, og med rapporterte 10 timers batteritid er de ikke så veldig mobile med mindre en har tilgang på oppladning.

VIDEOINTERVJU: Nvidia-sjef til NRK: – Spill er ti år bak Avatar

– Hvis man har en applikasjon der stort skjermareal og tung prosessering er nødvendig, kan jeg vanskelig se at mobile enheter kan konkurrere med de stasjonære. Fundamentalt er mengden prosessering man kan utføre energibegrenset og stasjonære løsninger har mer energi tilgjengelig enn mobile løsninger, mener Jahre.

– Hovedtrenden er at systemene vil bli stadig mer heterogene. Det vil si at man inkluderer forskjellige typer prosesseringselementer i systemet. Så bruker man til en hver tid de enhetene som er mest energieffektive for oppgavene systemet har akkurat da og slår av de enhetene man ikke har bruk for.

I åra som kommer vil flere produsenter prøve seg på ulike varianter i konsollmarkedet, som i stor grad fremdeles er styrt av Nintendo, Sony og Microsoft. Nvidias uttalelser er fremdeles science fiction, enn så lenge.