I et par år etter at Guitar Hero kom ut i 2005 var det helt vanlig å finne spillkontrollere formet som instrumenter i stuer over hele Norge. De var dyre, upraktiske og av sjokkerende lav kvalitet. Men likevel ble spillserien – og de medfølgende kontrollerne – en dundrende suksess.

Så forsvant fenomenet. Musikkspillene klarte ikke å beholde interessen blant spillerne. Selskap ble kjøpt opp og andre ble lagt ned, spillserier kansellert og andre ble til i et forsøk på å redde den synkende båten.

Ved å la våpnene styres av musikken og ammunisjonen av selve lydene, forsøker «Chroma» å integrere musikk som en bærebjelke i spillmekanikken. Skjermbilde fra alpha-utgaven av spillet. (Foto: Harmonix)
Ved å la våpnene styres av musikken og ammunisjonen av selve lydene, forsøker «Chroma» å integrere musikk som en bærebjelke i spillmekanikken. Skjermbilde fra alpha-utgaven av spillet. (Foto: Harmonix)

Et nytt forsøk

Nå forsøker den opprinnelige skaperen av Guitar Hero på nytt å skape interesse rundt musikkspill.

Chroma er, utrolig nok, ett «free-2-play» … musikalsk flerspillerskytespill.

– Folk pleide å vitse hele tiden om at vi burde lage et skytespill basert på musikk, forteller utgiversjefen i Harmonix til nettstedet Polygon.

– Vel, nå har vi gjort det. Tidligere har vi brukt musikk til simulatorspill, men vi mener det er mer å hente med tanke på spilldesign og -mekanikk.

Eh? Ja. Du leste riktig. Sjekk traileren, les videre og del din mening i kommentarfeltet nederst.

LES OGSÅ: «Guitar Hero»-serien er kansellert

(artikkelen fortsetter under traileren)

Flere forsøk på nyskapende musikkspill

Å forsøke å kombinere musikk- og rytmeelementer inn i mer tradisjonelle spillsjangre er ingen ny trend. Audiosurf lot musikk generere kjørebanen i et futuristisk racingspill, mens Rez var et skytespill hvor du ikke hadde bevegelsesfrihet («on-rail shooter», journ.anm.) musikken ble til når du skjøt og traff fiender.

I Chroma er det mulig å bevege seg fritt og traileren over lover at musikken utgjør en viktig del av selve våpnene som brukes i det futuristiske skytespillet (dubstep-geværet fra Saint’s Row-spillene, anyone?). Om også omgivelsene endres av musikken er ikke klart.

At Harmonix også kaster seg på «free-2-play»-bølgen legger likevel en liten demper på entusiasmen. Hva er det vi må betale for? Nye drakter og andre visuelle forbedringer? Eller må man betale for å få tilgang til nye sanger til våpnene i spillet?

LES OGSÅ: Harmonix legger ned «Rock Band»-serien

Allerede i traileren åpenbart at skytespill-delen og musikk-elementene konkurrerer om oppmerksomheten. Om Harmonix klarer å dra i land en ny spillsuksess gjenstår å se, jeg tror det kan gå riktig vei om Harmonix-sjefen holder det han lover i intervjuet med nettstedet Polygon.

– Vi ønsker å fokusere spillernes oppmerksomhet på musikken og få dem inn i musikkflyten gjennom spillet.

Med andre ord bør Dragonforces «Through the fire and the flames» være med i dette spillet også.

Hva tror du om fremtiden til musikkspill? Del dine tanker i kommentarfeltet under.