Med brask og bram ble Titanfall introdusert som en av de viktigste satsingene på den ferske spillkonsollen Xbox One da Microsoft introduserte konsollen under E3-messa i 2013.

Etter at Jason West og Vince Zampella i 2010 brøt med utgiveren Activision og deres tidligere arbeidsgiver, spillstudioet Infinity Ward (ansvarlig for den hyperpopulære Call of Duty-serien), dannet de Respawn Entertainment. Kort tid etter kom finansiering fra Electronic Arts, en av sine Activision konkurrenter, på plass.

Titanfall er første spill fra Respawn-studioet og er klart bygd etter modellen til Call of Duty.

For selv om likhetene er mange er følelsen, selve spillopplevelsen, som om du skulle blandet inn Mirror’s Edge og skytespillklassikeren Quake 3: Arena. Og spesielt den siste referansen er viktig å ha i bakhodet. Titanfall har ingen enkeltspillerdel – hele fokuset ligger på flerspillerkamper med seks spillere på hvert lag. Ønsket om å sparke i gang en ny esport-bølge er åpenbar.

ANMELDELSE: Call of Duty: Ghosts – lite nytt fra frontlinjene

(omtalen fortsetter under traileren)

Opp på veggen, opp i lufta, stål i ben og armer

Spillere – Pilots – starter til fots og begynner straks å kjempe mot andre spillere og datastyrte motstandere. Kaoset kan først oppleves som overveldende. Skuddene flyr, raske motstandere kommer ut av løse luften (med usynlighetsteknologi) eller ovenfra. Det er intenst fra første øyeblikk.

En av de sentrale nyvinningene er veggløpingen, som gjør at du må løfte blikket for å bekjempe motstandere. Det er så enkelt som å løpe inntil en vegg, og holde spaken låst i riktig retning, og spillfigurene spretter omkring. Det kunne blitt forvirrende, men opplevelsen av styresystemet Titanfall er presist og responsivt både på PC og Xbox One.

De store robotene forskyver ikke balansen i spillet, men bidrar til å øke spenningsnivået uten å ødelegge balansen mellom lagene. Skjermbilde fra «Titanfall». (Foto: Respawn Entertainment / EA)
De store robotene forskyver ikke balansen i spillet, men bidrar til å øke spenningsnivået uten å ødelegge balansen mellom lagene. Skjermbilde fra «Titanfall». (Foto: Respawn Entertainment / EA)

ANMELDELSE: Battlefield 4 – best i sin klasse

Et par minutter etter rundens start begynner en nedtellingn å nærme seg slutten. For hver motstander du tar ut, hopper klokken et par sekunder ekstra. Men spillet er ikke over. Langt derifra. Nå ramler det nemlig roboter inn i kampens hete – store Titan-maskiner endrer det taktiske bildet brått.

Enten alene eller i lag på to endres dynamikken på slagmarken markant. Men Respawn Games har klart å finne en overraskende god balanse mellom de myke soldatene og de harde robotene. Faktisk er spillet så i likevekt at kampene aldri avgjøres utelukkende på grunn av Titan-robotene.

Dramaturgien i flerspillerkampene går gjennom flere stadier. Stadig mer intenst og morsomt. Nettopp denne bevisstheten rundt hvordan Titanfall kan bruke den spennende oppbygning – i hver enkelt kamp – gjør at spillet oppleves som like spennende for hver runde.

(omtalen fortsetter under traileren)

Klassiske spillmodus

Det er mye som er kjent for erfarne FPS- og Call of Duty-spillere i Titanfall. I starten må du velge en Pilot, det er så langt annonsert tre ulike Titan-roboter med typiske egenskaper (angrep, støtte og forsvar) og våpnene er velkjente standardvariasjoner med et futuristisk preg.

Spilltypene strekker seg fra klassisk dødskamp («Attrition»), hold basen («Hardpoint Domination») til en egen spilltype hvor alle spillere får en robot og sistemann med livet i behold vinner («Last Titan Standing»). I likhet med Call of Duty-spillene er nivåsystemet organisert slik at du kan låse opp nye egenskaper etter hvert som du samler erfaringspoeng.

I denne betautgaven var det kun et knippe spillere som iherdig spilte seg opp til et høyt nivå. Hvordan balansen mellom erfarne spillere og nybegynnere faktisk vil fungere er vanskelig å spå, men en ting er likevel krystallklart.

ANMELDELSE: Call of Duty: Black Ops II – viser sin styrke i historien

Allerede i beta-versjonen – en tidlig utgave av spillet som ikke er ferdig – er det tydelig at Respawn Games har jobbet hardt for å skape en balansert kamparena i Titanfall.

Da utviklerne valgte å begrense antallet spillere til så lavt som seks på hvert lag, gav de seg selv muligheten til å finjustere spillopplevelsen inn mot konkurransespilling.

Etter mine timer i kampens hete er jeg ikke i tvil om at Titanfall kan bli en esporthit.

Men, selv om begrensningene har sine fordeler, forsvant ikke min nysgjerrighet; hvordan ville denne spillopplevelsen vært om kartene var større og de ekte spillerne flere.

«Titanfall» kommer ut på det norske markedet den 13. mars 2014.

Har du spilt «Titanfall»-betaen? Del dine erfaringer i kommentarfeltet udner!