Nintendos virtuell virkelighet-konsoll ble trukket fra markedet etter bare seks måneder. En kommersiell katastrofe i 1995. (Foto: Nintendo)
Nintendos virtuell virkelighet-konsoll ble trukket fra markedet etter bare seks måneder. En kommersiell katastrofe i 1995. (Foto: Nintendo)

I løpet av de siste 25 årene har en rekke ulike spillprodusenter forsøkt seg på ulike tekniske løsninger for virtuell virkelighet. I 1995 lanserte Nintendo en håndholdt konsoll med navn Virtual Boy – en katastrofal kommersiell bommert.

De siste årene har et amerikansk, dels folkefinansiert, prosjekt utviklet Oculus Rift. En moderne og høyoppløselig brillehjelm med oppdatert teknologi som HD-bilder og surroundlyd.

Oculus Rift har fått mye medieomtale og oppmerksomhet for sitt beinharde fokus på å utvikle et kommersielt levedyktig produkt ut av det som i lang tid har vært sett på som et drømmende fremtidsprosjekt.

Nå melder Sony seg på kappløpet. Under spillutviklerkonferansen Game Developers Conference i San Francisco annonserte Shuhei Yoshida – en av de ledende Playstation-sjefene – Project Morpheus.

LES OGSÅ: Populært på 90-tallet, men hvor ble det av virtuell virkelighet?

– Fortsatt tidlig i utviklingsarbeidet

Utviklingen av Sonys nye brillehjelm for virtuell virkelighet er fortsatt på et tidlig stadium, men Yoshida påpekte at selskapet arbeider seriøst med prosjektet og med mål om å ta i bruk Project Morpheus på selskapets Playstation 4-konsoll.

– Jeg har lenge drømt om virtuell virkelighet og mulighetene dette byr på for spillutvikling. Denne nye teknologien vil gi en følelse av tilstedeværelse, hvor du som spilleren faktisk føler at du er inne i spillet og dine følelser vil oppleves sterkere.

Prototypen vil bli tilgjengelig for utviklere som ønsker å ta i bruk Sonys nye brillehjelm. I en oppdatering på den amerikanske Playstation-bloggen utdypet Yoshida de tekniske spesifikasjonene til Project Morpheus: Brillehjelmprototypen har 1080p-oppløsning, akselerometer og gyroskopsensorer, mens Playstation-kameraet sporer bevegelsene til spilleren. Bevegelseskontrolleren Playstation Move kan også brukes for å øke innlevelsen.

Har du tro på at virtuell virkelighet kan bli en del av spillfremtiden? Del dine meninger i kommentarfeltet.

Forfatteren, jusprofessoren og dataeksperten Jon Bing likte ikke begrepet science fiction, som er et engelsk ord og ikke norsk. Her snakker han om fabelprosa og virtuell virkelighet i et opptak fra 2010.