Ragnar Tørnquist er en veteran i norsk spillbransje. Etter at han begynte i Funcom i 1994 har han skapt spill som blant annet Den lengste reisen, Anarchy Online og Drømmefall.

Denne uken gjestet han Filmpolitiet DLC, hvor han fortalte om det nye skrekkspillet Draugen, oppfølgeren til Drømmefall, og hans erfaring med Kickstarter.

Hør Filmpolitiet DLC her!

En flott mulighet for alle

I 2012, etter nesten 18 år i Funcom, brøt Tørnquist med selskapet og startet sitt eget spillselskap. Han følte det var på tide å gjøre noe nytt, noe eget.

Kickstarter-logo.

Sammen med teamet sitt i Red Thread Games startet han en Kickstarter-kampanje for å samle inn penger til den etterlengtede oppfølgeren til Drømmefall.

I løpet av en måned klarte de å samle inn 8 millioner kroner til utviklingen av Drømmefall Kapitler: Den lengste reisen. Nesten 23 000 fans hadde da valgt å spytte inn alt fra 30 kroner, til nærmere 60 000 hver.

Les også: Samlet inn 8 millioner til norsk kultspill

Tørnquist forteller at aspirerende spillutviklere må være forberedt på å jobbe hardt for å få til en vellykket Kickstarter-kampanje, men at det virkelig er en god mulighet for alle.

– Det er en modell som fungerer veldig bra og som jeg tror kommer til å bli. Det er absolutt noe jeg kan anbefale for andre indieutviklere, sier han.

Og her er spillutviklerveteranens råd for å få til en vellykket Kickstarter-kampanje!


Forbered godt

Ifølge Tørnquist kan man ikke starte en Kickstarter-kampanje uten å forberede seg godt først.

– I fire, fem måneder før Kickstarteren vår begynte, jobbet jeg med tekst og regneark for å finne ut hvor mye vi skulle be om og hva vi skulle gi tilbake til folk som støttet oss. Det var veldig, veldig mye forberedelser.

– Jeg gjorde også masse research på andre folkefinansieringskampanjer og lærte av hva andre hadde gjort.

Kom med noe nytt

Riktig materiale er essensielt for en vellykket kampanje, mener Tørnquist. Man må komme med noe nytt.

– Det riktige materialet og en veldig tydelig idé, som det er lett for folk å forstå. Det må være noe som på en måte mangler. Det er ikke greit å komme med enda et spill i en sjanger, med en historie folk har sett før. Det må være noe nytt, noe spennende.

Vær en god selger

Selv med en god idé kommer man ingen vei hvis man ikke kan selge den. Tørnquist mener å selge en idé er som å selge et produkt.

– Selv om man tigger om penger så må man overbevise folk til å få troen på deg, og troen på at man er de rette menneskene til å gjennomføre det.

Jobb hardt!

En Kickstarter-kampanje er ingen lettvint utvei for å få noen lettjente penger. Tørnquist forteller at han og de andre i Red Thread Games jobbet i 18 til 20 timer om dagen under kampanjen.

– Vi måtte svare på henvendelser, få nytt materiale på plass for å informere de som hadde gitt oss penger, og gå ut i pressen for å skape nye overskrifter og omtaler. Det er masse arbeid, sier Tørnquist.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Zoë Castillo er hovedrollen i Drømmefall Kapitler: Den lengste reisen. (Foto: Read Thread Games).
Zoë Castillo er hovedrollen i Drømmefall Kapitler: Den lengste reisen. (Foto: Read Thread Games).

– Vi har vært veldig heldige

Tørnquist beskriver Kickstarter-kampanjen for Drømmefall kapitler som en helt spesiell opplevelse. Som nyoppstartet firma var gjengen i Red Thread Games nervøse for hvordan det skulle gå.

– Rett før vi trykket på den store grønne knappen holdt jeg en motivasjonstale, eller kanskje snarere en demotivasjonstale, der jeg sa at dette kunne gå skikkelig skeis. Vi visste at vi hadde fans der ute som ønsket seg oppfølgere til spillene vi hadde laget, men vi visste ikke hvor mange de var. Det kunne hende at vi endte opp med null dollar, og det var vi inneforstått med, forteller Tørnquist.

Men Tørnquist hadde ikke trengt å bekymre seg, for nesten med en gang de trykket på den store grønne knappen og kampanjen kom i gang, begynte pengene å rulle inn.

– Da vi kom tilbake fra lunsj den dagen hadde vi plutselig hundre tusen dollar. Da begynte vi å tenke at, ja, kanskje dette går bra likevel. Det var en veldig rar følelse å se at det var så mange som brydde seg og som var villige til å gi så mye penger.

Da vi kom tilbake fra lunsj den dagen hadde vi plutselig hundre tusen dollar.

Med støtte fra omtrent 23 000 mennesker var det med skrekkblandet fryd at Tørnquist og teamet hans kunne gå videre med arbeidet.

– Tanken på at så mange mennesker nå forventet at vi skulle lage dette spillet var skremmende, men vi har vært veldig heldige. Jeg tror det er få som får en sjanse til å oppleve noe sånt, få så god respons og en så positiv og bra start på et nytt firma.

Drømmefall Kapitler kommer i november 2014, se traileren for spillet her:

Hvilken spilloppfølger kunne du tenke deg å støtte i en Kickstarter-kampanje?