PARIS (NRK): Utsettelsen av Watch Dogs på ubestemt tid, rett før lanseringen av Playstation 4 i november 2013, var et stort tilbakeslag for den franske spillgiganten Ubisoft. Og ikke minst et stort prestisjetap for Sony som ville bruke oppmerksomheten rundt storspillet til å promotere sin nye spillkonsoll.

– Nå som vi nærmet oss lanseringen av spillet, og puslespillbitene falt på plass, ble det klart at vi trenger mer tid, uttalte selskapet i en pressemelding i forbindelse med utsettelsen.

Flere måneder passerte før en ny lanseringsdato kom på plass, og uklare pressemeldinger og avbrutte intervjuavtaler gav inntrykk av et utviklingsarbeid i krise. Til slutt ble det klart at spillet nærmet seg ferdigstilling. 27. mai er datoen Watch Dogs endelig skal få møte sitt ventende publikum.

Er spillet klart denne gangen? Etter fire timer i selskap med hovedpersonen Aiden Pearce under et presseevent kan jeg gi et kort svar på spørsmålet: Ja. Vil du ha et lengre svar? Les videre.

Også i flerspillerdelen av «Watch Dogs» må du hacke deg i mål. (Foto: Ubisoft).
Også i flerspillerdelen av «Watch Dogs» må du hacke deg i mål. (Foto: Ubisoft).

LES MER: Ubisoft utsetter storspillene «Watch Dogs» og «The Crew»

Overvåkingssamfunnet 2.0

I en virtuell versjon av Chicago har myndighetene innført et totalt overvåkningsregime og kontrollerer all trafikk til innbyggernes mobiltelefoner. Personvern er en saga blott og flere undergrunnsgrupper utnytter havet av informasjon til å true mennesker, kontrollere byområder og gjennomføre organisert kriminalitet.

Med så stor makt, og så mye informasjon, har også byens politistyrker blitt en trussel mot Chicagos innbyggere. De parallelle linjene til de siste års omfattende overvåkningsavsløringer av varsleren Edward Snowden er intenst aktuelle i Watch Dogs – selv om spillets utviklere hardnakket hevder de ble like overrasket over hvor omfattende NSA-overvåkningen faktisk har vært.

Spillets hovedperson Adien Pearce, en hacker som med kjappe trykk på sin egen mobiltelefon kan skaffe seg tilgang til elektroniske enheter i nærheten, har opplevd maktesløsheten i møte med den omfattende kontrollen og overvåkningen.

Han tar opp kampen, og når familien blir truet fremkaller han sin indre Charles Bronson. Den ikoniske Hollywood-skuespilleren ble på 70- og 80-tallet en av frontfigurene for vigilante-sjangeren, hvor hevn og tvetydig moral var rettesnoren for den like dubiøse helten i filmene hans.

(artikkelen fortsetter under traileren)

Vigilante-filmer er en viktig inspirasjonskilde for Ubisoft i Watch Dogs. Og fra spillets startskudd – eller mangelen på det – er det klart at vårt forhold til hovedpersonen skal utfordres med vanskelige moralske situasjoner.

I spillets åpningsscene retter du, i rollen som Pearce, en pistol mot en mishandlet mann. Første oppgave spillet gir er å trekke av.

Ambivalensen, den uklare linjen mellom «good guy» og «bad guy», er Ubisofts svar og videreutvikling av vår felles enorme fascinasjon for fiksjonsfigurer som krysser grensene. Fra Tony Soprano, videre til Walter White i Breaking Bad, og til slutt Trevor Philips i Grand Theft Auto V – et spill det er helt naturlig å sammenligne Watch Dogs med.

ANMELDELSE: Grand Theft Auto V – antiheltenes triumf | terningkast 6

Etter fire timer med spillet slites jeg mellom sympati for Pearces skjebne og det han har blitt utsatt for, og hans handlinger og tidvis brutale spor av ødeleggelse, men Ubisoft har ikke travelt med å etablere en trygg grunn for spilleren.

Spillselskapet lover opp mot 40 timer spilletid i enkeltspillerdelen av Watch Dogs, selv om dette inkluderer en rekke sideoppdrag, er det lagt betydelige ressurser i selve fortellingen.

Med inspirasjon fra både vigilante-filmer, neo-noir og cyberpunk har Watch Dogs et enormt potensial til å gjenopplive en type sjangerfortelling som har ligget brakk i et par tiår.

Mobiltelefonen – din beste venn

I den mørke nattklubben i Paris har Ubisoft pyntet med lysflommende flatskjermer og opp mot 50 Playstation 4-maskiner. Og det er med høy sannsynlighet ingen tilfeldighet at spillet vises frem på nettopp denne konsollen, flere tekniske analyser fra blant annet nettstedet Eurogamer viser at Sonys spillmaskin ofte kjører i høyere oppløsninger (1080p, journ.anm.) enn konkurrenten. Watch Dogs skal vises fra sin beste side.

Den fiktive utgaven av byen Chicago, omgivelsene, menneskene og lyset ser meget bra ut. Selv om spillet også kommer til forrige generasjonskonsollene Xbox 360 og Playstation 3 får jeg en nestegenerasjonsopplevelse av Watch Dogs på Playstation 4. I tillegg opplevde jeg, løpet av de fire timene jeg fikk med spillet, ingen tekniske utfordringer eller feil.

Men den enorme, og ved første øyekast velutformede, spillbyen gir deg ikke mulighet til å gå inn i valgfrie bygninger eller å klatre rett opp på hustakene. Mens det første kan oppleves som frustrerende, gjør det siste at Watch Dogs‘ hovedfigur Aiden Pearce oppleves som mer virkelighetstro og jordnær.

Gjennom mobiltelefonen kan han hacke seg inn i alle omkringliggende systemer og det inkluderer ikke bare mobiltelefoner; veibroer, overvåkingskameraer, vannledninger og gatelys kan alt manipuleres i sanntid. Spesielt overvåkingskameraene er viktige i spillet.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Med mobiltelefonen kan hovedfiguren Pearce også få informasjon om hvordan menneskene omkring ham reagerer i «Watch Dogs». Overvåkningskameraene finner du nærmest overalt i den virtuelle versjonen av Chicago. (Foto: Ubisoft).
Med mobiltelefonen kan hovedfiguren Pearce også få informasjon om hvordan menneskene omkring ham reagerer i «Watch Dogs». Overvåkningskameraene finner du nærmest overalt i den virtuelle versjonen av Chicago. (Foto: Ubisoft).

Et trykk på firkant-knappen på Dualshock 4-kontrolleren aktiverer mobiltelefonen, og når du sikter deg inn mot markerte elektroniske enheter kan du ta over eller hacke dem direkte. Vips får du muligheten til å se gjennom overvåkingskameraene, og gjennom den første kan du koble deg til nye enheter som først var utenfor rekkevidde eller synsfeltet til Pearce på bakken.

I stedet for å klatre opp høye bygninger manøvrerer du deg gjennom en skog av kameraer til topps, slik at du kan åpne ukjente veier eller ta kontroll over CtOS(det omfattende sentrale operativsystemet til byen, journ.anm.).

Med samme system kan du sniklytte på innbyggernes samtaler, oppdage farlige situasjoner hvor du – som en sann vigilant – kan gripe inn, og plukke opp spor som er viktige for spillets fortelling.

Arbeidet som har gått med på å levendegjøre de mange innbyggerne i Watch Dogs fiktive Chicago er imponerende.

LES OGSÅ: Michael Fassbender skal spille i Ubisoft-filmen «Assassin’s Creed»

Om du velger å spille koblet til nett kan også andre spillere snike seg inn i din spillverden og utfordre deg i en rekke flerspillerbaserte oppdrag. Enten det er klassisk bilracing eller å hacke motspilleren umerket.

Mens det tidligere ble antydet at dette ville være en sømløs opplevelse, er det nødvendig å aktivere nettdelen av spillet på samme måte som i Grand Theft Auto V. Selv om jeg ikke fikk testet denne delen av spillet grundig har dette åpenbart et enormt potensial.

Nå er altså Watch Dogs klar for internasjonal lansering den 27. mai i år. De nærmere syv månedene som har gått siden den opprinnelige slippdatoen har ikke blitt brukt til å tilføre spillet nye betydelige elementer, men til å finpusse opplevelsen. Det merkes.

Forventningene var skyhøye i ukene før forsinkelsen ble et faktum, det er ingen grunn til å senke dem i tiden fremover.

Del dine forventninger og meninger om «Watch Dogs» i kommentarfeltet! Er du enig med Rune?

«Watch Dogs» har internasjonal lansering den 27. mai til Xbox One, Playstation 4, Xbox 360, Playstation 3 og PC. En Nintendo Wii U-versjon er utsatt ytterligere til høsten 2014.