Spillregissør på «Watch Dogs» Jonathan Morin. (Foto: Ubisoft)
Spillregissør Jonathan Morin. (Foto: Ubisoft)

Paris, Frankrike (NRK): – Chicago har en fascinerende historie, forteller spillregissør Jonathan Morin til Filmpolitiet.

Den entusiastiske kanadieren ble, sammen med resten av teamet hos Ubisoft Montreal fascinert av byens rike forhistorie – og måten den har definert seg gjennom talløse kriser.

SNIKTITT: Watch Dogs – ingen grunn til å senke forventningene

Valget på Chicago som åsted for actionspillet Watch Dogs, som forteller om en verden hvor overvåking har tatt over hele samfunnet, var dermed helt naturlig for Morin og Ubisoft. Ødeleggende bybranner, raseopptøyer og organisert kriminalitet har formet en unik storby. En storby som også på grunn av de mange omveltningene passet godt til en spillhistorie om totalitær overvåkning.

– Så for oss, var det én by i USA som har baller nok til å overvåke folk for å løse sikkerhetsproblemer ville det vært Chicago. Interessant nok ble byen senere også nettopp den mest overvåkede byen i Nord-Amerika, fortsetter Morin.

Moderne løsninger på moderne problemer ble byens vei ut av uføret. Dette inspirerte også Morin og hans utviklingsteam til å ta i bruk byen som en selvstendig figur i spillets historie.

– Personvern er en rød tråd i spillet

Men da utviklingen startet for godt over fem år siden fantes knapt smarttelefoner, og ingen drømte om at varsleren Edward Snowden ville avsløre et overvåkningssamfunn som overgikk selv Watch Dogs-skapernes villeste fantasier.

Manussjef på «Watch Dogs» Kevin Shortt. (Foto: Ubisoft)
Manussjef på «Watch Dogs» Kevin Shortt. (Foto: Ubisoft)

– Da vi startet gjorde vi mye forarbeid og research, forteller manussjefen Kevin Shortt videre om arbeidet med å inkludere byen i spillfortellingen.

– Ideen om hvor mye makt det ligger i informasjon ble en viktig rød tråd for oss, og ikke minst hvordan personinformasjon også er en vare som kan handles med og misbrukes.

Da Snowden-avsløringene kom fastholder Shortt at de ikke behøvde å endre noe på spillets historie, og han innrømmer at de ikke ville hatt tid til å endre særlig mye på spillet så sent i utviklingsprosessen.

Men overraskelsen over at nyhetsbildet plutselig tok igjen – og gikk forbi – fiksjonen var likevel enorm.

ANMELDELSE: Grand Theft Auto V – antiheltenes triumf

Ble slått i bakken over NSA-avsløringene

– Ble du like sjokkert som resten av verden da avsløringene kom frem?

– Ja. Til å begynne med var jeg helt slått i bakken. Vi holdt på å gjøre oss klar til E3 (en av verdens største spillmesser i Los Angeles, journ.anm.), og en eller to dager før kommer dette på nyhetene, svarer Shortt mens Jonathan Morin går på scenen for å demonstrere hvordan en smarttelefon også kan brukes i Watch Dogs til å overvåke andre spillere.

– Det mest sjokkerende var å få bevis på hvor omfattende og normalisert overvåkingen var, men samtidig hadde jeg en del av meg som fikk bekreftet mistankene jeg hadde gått med under utviklingen av spillet.

Hvor mye av livene våre vi fortsatt eier er et viktig punkt for både spillregissør Morin og manussjef Shortt. Å starte en samtale om hvor mye vi legger ut på internett, hvor mye vi tenker over personvern, og tilgang til informasjon, ble plutselig enda viktigere. I det daglige deler vi så mye informasjon med selskaper som ikke har vårt personvern i førersetet, fremholder de to.

– Jeg håper at spillere i første rekke har det gøy, at de blir underholdt. Det er hovedmålet vårt. Men jeg håper virkelig at spillere fullfører spillet, legger fra seg spillet og ser likhetene mellom menneskene i den fiktive byen Chicago og deres egne liv. All informasjonen jeg så i spillet er informasjon som jeg selv laster opp og deler på internettet. Kan vi bidra til den dialogen og gi et nytt perspektiv til folk om hvor kraftige disse verktøyene er har vi lyktes.

«Watch Dogs» kommer ut over hele verden tirsdag den 27. mai. Følg med på P3.no for vår anmeldelse samme dag.