I en effektiv og velregissert reklamesnutt presenterte den japanske spillgiganten Nintendo sine største nyheter i forbindelse med spillmessa E3 i Los Angeles.

Reggie Fils-Aime og Satoru Iwata begynte med en slåsskamp i ekte Super Smash Bros.-stil for å annonsere at også Mii-figurer nå kan bli med i kampene. Super Smash Bros. Wii U og 3DS er et arenabasert kampspill hvor spillhelter som Link og Mario kjemper mothverandre.

Derfra bar det nærmest rett inn i Zelda-land.

(artikkelen fortsetter under videoen av pressekonferansen, Zelda-spillet dukker opp ved 20-minutersmerket)

– En stor åpen spillverden

Spillregissør og -produsent Eiji Aonuma startet presentasjonen med å undersøke spillseriens historie og understreke at premisset for Wii U-spillet var å revurdere spillseriens konvensjoner.

– I de tidligere spillene kunne spillere bevege seg opp, ned og til sidene. Med 3D ble det vanskeligere å gi inntrykk av størrelse og åpenhet, områder uten sperrer eller gjerder.

Skjermbilde fra traileren til nytt «Zelda»-spill. (Foto: Nintendo)
Skjermbilde fra traileren til nytt «Zelda»-spill. (Foto: Nintendo)
Og med det er de begrensede 3D-omgivelsene i tidligere Zelda-spill historie, om vi skal tro denne første presentasjonen.

Aonuma fortsatte med å vise en video av spillomgivelsene – en stor åpen grønn eng, med fjell i det fjerne.

– Før hadde vi ikke den nødvendige teknologien til å realisere drømmen om et grenseløst Zelda-spill.

Uten grenser, og med muligheten til å reise til alle områder fra alle kanter, har hele grunnfilosofien til designteamet også endret seg. Puslespillutfordringene, som tidligere har vært en sentralt del av spillserien, må nå fungere på helt nye måter.

Holder på noen tradisjoner

Monstre, som gjerne dukker opp midt i fredelige grønne enger, vil likevel fortsatt være en viktig del av spillopplevelsen, lover Aonuma.

Skjermbilde fra traileren til nytt «Zelda»-spill. (Foto: Nintendo)
Skjermbilde fra traileren til nytt «Zelda»-spill. (Foto: Nintendo)

Siste del av traileren viser en heftig kamp med et stort monster, før spillets helt viser sitt ansikt.

Endelig tittel og lanseringsdato på det nye Zelda-spillet er ikke kjent utover at det kommer i 2015.

I et presseevent for publikum, som begynte rett etter hovedpresentasjonen tirsdag kveld norsk tid, bekreftet legenden Shigeru Miyamoto ryktet om at han selv styrer utviklingen av et nytt spill i Star Fox-serien.

Det nye spillet er ett av tre GamePad-orienterte prosjekter Mario-skaperen nå jobber med.

Hva syns du om Nintendos E3-nyheter? Del dine meninger i kommentarfeltet under lenkene.