Köln, Tyskland (NRK): Da Ubisoft avduket neste spill i Far Cry-serien tidligere i år, lot ikke reaksjonene vente på seg. Kritikken haglet fra kritiske røster, både mot valget av Himalaya som åsted for det neste gale eventyret og den hvite, despotiske diktatoren Pagan Mins undertrykkelse av en innfødt i landet Kyrat.

Høye fjell har gjort det nødvendig med både snø og fiender høyt og lavt i «Far Cry 4». (Promofoto: Ubisoft)
Høye fjell har gjort det nødvendig med både snø og fiender høyt og lavt i «Far Cry 4». (Promofoto: Ubisoft)

Under en sniktitt på spillmessen Gamescom i Köln denne uken viste utviklerne likevel at de har gjort grundig research i regionens natur og kultur.

Ubisoft Montreal har bevisst unngått å la spillet bli for virkelighetsnært ved å la spille finne sted i en fiktiv nasjon, og gjør tidlig klart at mørk humor og en «over-the-top»-tilnærming er to av grunnsteinene i Far Cry 4.

Mytologien gjennomsyrer historien og gjør seg gjeldende på uventet vis. Spilleren kontrollerer ikke bare protagonisten Ajay Ghale, men må også spille ut eventyr og barnefortellinger med rot i folketro.

ANMELDELSE: Far Cry 3 – heftig action og trøbbel i paradis

(sniktitten fortsetter under traileren)

Ubisoft Montreal hadde med seg to nye sekvenser fra spillet til Gamescom, som viste både de høye fjellene og spillets mytologiske elementer.

I første demonstrasjon, hentet fra sent i spillet, kastet jeg meg ut fra et høyt fjellplatå for å aktivere en flyvedrakt. Opplevelsen av å sveve gjennom skyene, forbi enorme fjellsider, ga en markant følelse av å være i en enorm spillverden.

Nær sagt alle utviklere med fokus på Playstation 4- og Xbox One-konsollene jobber hardt med å kombinere god grafikk med opplevelsen av grenseløse spillverdener. Sist gang jeg fikk samme magesug fra et spill, var første gang jeg kastet meg ut av et helikopter i svenske Just Cause 2 (2010).

Vel nede på bakken, viste oppdraget seg å være likt de som kjennetegner Far Cry-serien. Snik deg inn, eller løp inn «guns blazing» om du vil, ta livet av nærmeste kommandør og stikk avgårde.

Omgivelsene var med andre ord mer imponerende enn utfordringene som spillet hadde å by på, men som med tidligere spill i serien, kan du i stor grad selv velge hvordan oppdraget skal utføres.

Østasiatiske religioner og folketro har vært en viktig inspirasjonskilde for utviklerne bak «Far Cry 4». (Foto: Ubisoft)
Østasiatiske religioner og folketro har vært en viktig inspirasjonskilde for utviklerne bak «Far Cry 4». (Promofoto: Ubisoft)

Med snurrende bønnehjul kan du oppnå nirvana

I den andre demonstrasjonen tok Far Cry 4 en ny vending, som understreket at spillverdenens bakgrunnshistorie er blitt viktigere.

Med ett kontrollerte jeg en legendarisk konge i en metafortelling som blir fortalt til barn i det fiktive landet Kyrat. Med en magisk bue og en kampklar tiger, ble oppdraget og omgivelsene brått endret.

De kalde fjelltoppene ble erstattet med varme fargetoner, en fantasiverden hvor flyvende øyer med snurrende bønnehjul og fantasiskapninger som måtte overvinnes. Alt for å erobre og frigjøre det myteomspunnede Shangri-La.

Spillets natur endres drastisk med en datastyrt tigerkompanjong som automatisk angriper fiender i nærheten. Å snike seg omkring med pil og bue for å plukke ned fiender mens tigeren gjør hovedarbeidet er en drastisk endring fra måten resten av spillet fungerer.

(Sniktitten fortsetter under bildet)

Omgivelsene er varierte og imponerende i «Far Cry 4». (Foto: Ubisoft)
Omgivelsene er varierte og imponerende i «Far Cry 4». (Promofoto: Ubisoft)

E3 2014: Ubisoft: – «Far Cry 4» vil overgå forventningene

Flere utfordringer i vente for utviklerne

Likevel var det også her omgivelsene som var det mest interessante. En villfaren, kunstig intelligens førte tigeren ut i kamp uten at jeg hadde bedt den om å angripe, en irriterende og farlig oppførsel som ødela mine egne planer. Fiender som også holdt seg i skjul ble med ett overfalt av den varmesøkende tigeren, som til slutt gjorde slutt på alt omkring uten min innblanding.

Også pil-og-bue-skytingen var ikke helt i orden. Fiender var ofte umulig å treffe, noe som reduserte spillerens rolle til en ren observatørfunksjon.

Både dette, og oppførselen til tigeren, er elementer som vil bli arbeidet med og pusset på i månedene frem mot lanseringen av Far Cry 4.

Omgivelsene og grafikken tegner en vakker spillverden som oppleves større og mer omfangsrik enn noensinne tidligere i serien. Far Cry 4 bygger videre på galskapen Far Cry-spillene er kjent for med den hittil beste produksjonsverdien.

Og ja, du kan ri inn i solnedgangen på en elefant om du vil det.

Hva mener du om «Far Cry»-spillene? Del dine synspunkter under lenkene.

Spillet kommer ut i Norge den 18. november i år til PC, Xbox One og Playstation 4.