Spillutvikleren Bungie gikk høyt ut under arbeidet med Destiny og lovet en revolusjon. Det var en luftig påstand som ikke holder.

Destiny er likevel et eksepsjonelt science fiction-spill fra Halo-skaperne som elegant sveiser sammen skytespill- og MMO-sjangeren.

Etter 700 år med utforsking og bosetting av planetene i solsystemet rammer en trussel med ukjent opphav den fremgangsrike sivilisasjonen. Planetene, og byene, har blitt forlatt – menneskeheten overlever i en siste utpost på jorden, reddet av en mystisk og enorm sfære. Denne hvite kulen, kjent som den Reisende («The Traveler», journ.anm.), svever over jordklodens siste by og gir krefter til en gruppe med vokterne som kjemper mot fiendtlige romvesener som har overtatt de forlatte koloniene.

ANMELDELSE: Halo: Reach – et verdig punktum fra Bungie

Redd menneskeheten og bli en helt

I det Destiny starter våkner du opp som en vokter. Din figur er en av tusen andre krigere som skal sikre menneskehetens fremtid. Ved din side flyr en liten drone – stemmelagt av en ironisk Peter Dinklage – sendt ut av den Reisende for å hjelpe deg i kampen.

Med tung inspirasjon fra nettbaserte rollespill som World of Warcraft starter det hele med å forme din personlige avatar. Valgmulighetene er ikke mange til å begynne med. Enten er du et menneske, en awoken (inspirert av alver og vampyrer i fantasylitteratur), eller en exo (en robotlignende rase), som inntar yrket som kriger («Titan»), jeger («Hunter») eller magiker («Warlock»).

(anmeldelsen fortsetter under traileren)

Etter hvert som oppdrag blir fullført og fiender nedkjempet samler du erfaringspoeng som låser opp nytt utstyr og nye egenskaper. Flere spesialiseringsmuligheter på vei mot spillets nivågrense på 20 gjør det mulig å forme din figur i en så stor grad at det ikke er viktig hva du velger som yrke. Utstyret du samler inn øker også ulike attributter og lar deg fokusere din kriger i ulike retninger. Det er til og med mulig å samle spesialutstyr som øker nivågrensen ytterligere.

Utvikleren Bungie har skydd merkelappen «massivt nettspill» (MMO, journ.anm.) og presentert begrepet «skytespill med en delt verden» i sin egen omtale av Destiny. En unødvendig øvelse.

Ved siden av historiedrevne oppdrag er det typiske oppgaver, også kjent som «quests», som gir insentiv til å drive fortellingen og utforskningen videre. Spesielt når hovedhistorien er over drives spillet frem av flerspillerkamper og oppgaver som sender spillere tilbake til allerede utforskede områder.

Samarbeid med andre spillere er en viktig del av «Destiny». Skjermbilde hentet fra spillet. (Foto: Bungie)
Samarbeid med andre spillere er en viktig del av «Destiny». Skjermbilde hentet fra spillet. (Foto: Bungie)
Tar «Halo»-arven på alvor

På tross av disse rollespillinspirerte mulighetene er det tydelig at Bungie har ønsket å bære frem arven fra Halo-serien.

Utenom i spillets sosiale arena, den siste beboelige byen på jorden, foregår Destiny i førstepersonsperspektiv på planeter som Venus og Mars, og på månen.

Å se disse fremmede planetene for første gang, og utforske spillområdene, er en fantastisk opplevelse. Detaljarbeidet er enormt imponerende, og spillverdenen forteller i stor grad historien på egen hånd. Den historien som ligger skjult i omgivelsene er tidvis også mer interessant enn den spillet selv forteller. Som typisk for rollespillfortellinger er du en av mange helter som må utføre de samme oppgavene, dermed føler man raskt at alle datastyrte figurer vet mer enn de sier.

LES OGSÅ: Activision-sjefen mener nye spillserier er vanskelige å selge

Spillverdenen er vakkert utformet med utallige detaljer. Promobilde fra «Destiny». (Foto: Bungie)
Spillverdenen er vakkert utformet med utallige detaljer. Promobilde fra «Destiny». (Foto: Bungie)

Men igjen, la meg dvele på kvaliteten til spillverdenen. På konsollene Playstation 4 og Xbox One ser solsystemet i Destiny fantastisk ut.

Å se på stjernehimmelen, og jordkloden, fra måneoverflaten er en majestetisk opplevelse. Den samme følelsen manes frem når spillet drar spilleren inn i mytiske templer konstruert av en utenomjordisk kraft.

Fokuset på design gjør seg også gjeldende i spillets systemer. Menyen er intuitivt organisert for dem uten inngående erfaring med rollespill, mens lasteskjermer knytter sammen spillets ulike områder.

For mye gjenbruk

Men selv med eksepsjonell utforming av spillets områder klarer ikke Destiny å bygge videre på ærefrykten som først melder seg. Spillområdene er overraskende lite omfangsrike. Mye spilletid vil bli brukt på å løpe gjennom de samme områdene, kanskje er det en ny dør som har åpnet seg eller noen vanskeligere fiender som venter rundt neste hjørne.

Stadige beskjeder om at du kan lese mer om historien på Bungie sine nettsider eller en egen app, hvor et sosialt nettverk er tilgjengelig for å fremme kommunikasjon mellom spillere, er irriterende. Mantraet «show, don’t tell» har veiledet de som designet spillverdenen, men ikke dem som har skrevet historien.

INTERVJU MED BUNGIE: Destiny skal være i mange år

(anmeldelsen fortsetter under bildet)

Mens de vanlige fiendene ofte repeteres er hovedmotstandere («boss», journ.anm.) ofte imponerende og skremmende. Promofoto fra «Destiny». (Foto: Bungie)
Mens de vanlige fiendene ofte repeteres er hovedmotstandere («boss», journ.anm.) ofte imponerende og skremmende. Promofoto fra «Destiny». (Foto: Bungie)

Spillet er ment å ha en lang levetid, med kontinuerlige oppdateringer og utvidelser. Ukentlige utfordringer og fellesopplevelser vil bygge Destiny over tid til et annet spill enn det er i dag. Og med tidligere nettbaserte spill sine turbulente lanseringer tatt i betrakning er det godt å se en utvikler som står på et teknisk bunnsolid fundament.

Flerspillerdelen, hvor spillere kjemper mot hverandre i klassiske kampoppdrag, er godt integrert. Nivåforskjellene, og ulikt utstyr, utjevnes slik at spillere kan konkurrere på likt grunnlag. Her skinner også arven etter Halo tydelig gjennom med svært godt brettdesign. Egne belønninger låser opp nytt utstyr og vil være et drivende element for spillets i månedene og årene fremover.

I Destiny slik det er nå kombinerer Bungie elementer skytespill og nettbaserte rollespill på en elegant måte i en eksepsjonelt vakker og detaljrik spillverden.

Men er det en spillrevolusjon? Nei.

Gjenbruk av områder og det begrensede utvalget datastyrte motstandere, arbeider mot Bungies ambisiøse forsøk på å plassere en liten person i en enorm episk kamp for menneskehetens overlevelse.


«Destiny» er testet på Xbox One og Playstation 4. Ettersom spillet har et fokus på «end game»-innhold for spillere som har fullført historien og nådd øverste nivå, vil denne anmeldelsen bli oppdatert ved fremtidige utvidelser.

Hva syns du om spillet? Del dine synspunkter og disktuer anmeldelsen i kommentarfeltet.

Om SPILLET

Destiny

  • Trollzor

    Fantastisk underholdende spill men litt repeterende og for lite loot

  • jokke77

    har den splitscreen?

    • Verriano

      nay

    • Magnus

      Det er mer som en MMO enn som et Co-op spill.

  • Ola Olsen

    Meh! Jeg er så LEI fps. Så lei….

    • Neo

      Ja, uff. Vi trenger noen gartnerspill, eller spill hvor man maler husvegger. Actionspill er liksom sååååå treigt.

  • LarZen

    17 timer senere så er jeg ferdig med en elendig historie som kunne vært skrevet av en 10 åring. Helt elendig spill design på mange plan ifra Bungie. Et sosialt fps spill hvor det dårligste med hele spillet er det sosiale.

    Men når det kommer til å presentere vakre omgivelser,spennende fiender, heftige våpen og egenskaper. Lyd effekter og musikk. Samt gameplay og brett design. Så er Bungie konger! Lenge siden jeg har kost meg så mye som i Destiny. Selv med flere helt på tryne valg Bungie har gjort.

    Nå bli det å skru opp vanskelighetsgraden og farme gear. Noe ala Diablo 3….så får en håpe Bungie tar til seg noe av kritikken og pusser på denne uslipte diamanten.

    • Takk for innlegget! Hvilket terningkast gir du?

      • LarZen

        Det er vanskelig å trekke for mye på karakteren når selve kjerne opplevelsen er så solid som det er. Så jeg må som deg gi terningkast 5. Og vil anbefale spillet videre men samtidig påpeke opp til flere alvorlige design flauser ifra Bungie.

        Men det er et spill som kan fort få terningkast 6 om Bungie tar et par grep 🙂

  • Thomas Heger

    Endgame trenger finpuss. Spilte igår kveld titalls Crucibles på rad uten å få en dritt. Så prøvde jeg meg på Strike Playlist og Story-oppdrag på nivå 20+ og fikk etter et par timer endelig én lilla ingram. Men når jeg fikk den dechiffrert, var det et lvl 20 legendary Titan-klesplagg m/18 Light. Og jeg er Warlock. Det er for dårlig, Bungie. Loot-systemet må få ei skikkelig overhaling, ellers så gidder jeg ikke mer. Minner meg om Diablo 3 i starten.

    • poprockmo

      Så kjedelig om alle hadde fått full epic med en gang da. er ikke noe galt med spillet bare fordi du ikke har flaks med loot….

      • Thomas Heger

        Øh, jo. Sammenligna med Diablo 3 er også på sin plass, for der endte de jo faktisk opp med å endre på hele lootsystemet (samtidig som de gjorde hele spillet mer utfordrende – nok en ting Destiny må flikke på, spør du meg, siden det meste er for lett nå). Problemet er at jeg kan «grinde» i timesvis uten å få noe tilbake for det annet enn random drops som just nu har for liten prosentsjanse til å være brukbart. Og den ene gangen jeg fikk uttelling var det til en annen klasse enn min egen. På toppen av dette kan jeg ikke bytte stuff med vennene mine (sikkert for å kompensere mot et potensielt svartebørsmarked, men det bidrar til å minske gleden av lootsystemet). Jeg ber ikke om full epic med én gang, men bedre drypp og belønning for å fortsette spillet etter soft level cap. Det er virkelig ikke for mye å forlange, all den tid soft level cap og alle spillets baner kan fullføres på 6-8 timer.

      • Magnus

        Hehe, da hadde de samme menneskene klaget over at spillet gikk SÅÅÅÅÅ fort 🙂

    • Magnus

      «Spilte igår kveld titalls Crucibles på rad uten å få en dritt.»

      Du får nå både Crucible rank og Crucible marks som begge inngår i anskaffelse av Legendary gear.

  • En av de beste skytespillene på lenge. En story på ungdomsskolenivå ender allikevel ikke opp med å sabotere det som er en utrolig moro spillopplevelse, spesielt med venner. Strikes og Crucible er høydepunktene. Gleder meg til raids. Havner nok et sted mellom 4 og 5 for min del, hvis jeg skal bruke terning. Endgame virker bittelitt tynt foreløpig.

  • Olaf Thunderloins

    Dere i filmpolitiet er ikke til å stole på som spillanmeldere. Jeg er klar over at en anmeldelse alltid til en viss grad vil være subjektiv, men dere har en tendes til å være altfor subjektive. Veldig ofte er dere i total utakt med resten av spilpressen i vurderingene deres, noe som fører til at man ikke kan komme hit for å vite om et spill virkelig er verdt pengene eller ikke. Det må være en viss grad av objektivitet i vurdering av et spill. Uten objektivitet er en spillanmeldelse meningsløs. Da anmelder dere spillet for én enkelt person – den som skriver anmeldelsen selv.

    Å gi Destiny terningskast 5 er tull. Det har åpenbart store mangler i sitt gameplay og design, og man kan ikke la seg blende av pent grensesnitt og nydelig grafikk, Det nytter faktisk ikke at et mangelfullt gameplay er pakket inn i veldig pent papir. Destiny er etter min mening en svak 4’er.

    • Turbotobben

      «Veldig ofte er dere i total utakt med resten av spilpressen i vurderingene deres, noe som fører til at man ikke kan komme hit for å vite om et spill virkelig er verdt pengene eller ikke.»
      Så du bruker ikke penger på et spill med mindre alle anmelderne er helt enige?

    • poprockmo

      Jeg tror de fleste har gitt spillet middels til høy score. det laveste jeg har sett er gamespot med 6/10.

      Selvsagt kan du komme hit og sjekke ut spill. Men da bør du jo lese anmeldelsen fremfor å bare se på terningkast.

      Og hvordan skal en anmeldelse være objektiv?

  • MattisFolkestad

    Etter noen kvelder med Destiny sitter jeg igjen med en blandet følelse. Historien er jeg ganske sikker på er skrevet av en 9-åring, og universet og art direction oppleves pregløst og lite innovativt – en miks av Halo, Mass Effect og Star Wars uten noen egenart. Mye repetisjon i missions, og få eller ingen overraskelser så langt. Jeg er bare level 8 foreløpig, så håper på litt mer enn kulesvamp-bosses og litt sterkere fiender.

    Men – spilling sammen med andre funker knall, spillmekanikken er superstram, grafikken er snasen og de forlokkende oppgraderingene som venter bak neste sving gjør at du har lyst å fortsette. En berg-og-dalbane av et spill, terningkast 4 her.

  • Turbotobben

    Player matching er litt ute og sykle også. Da jeg var på Level 5 (Titan) prøvde jeg meg på en Crucible control game og ble matchet med 11 stykker som ALLE var Level 20+. Det ble en nitrist affære der jeg knapt var i virtuelt live mer enn ca 5 sekunder av gangen. Dette er et spill der man må grinde seg oppover for å få noe ut av det.

    • LarZen

      Er nok mer at du ikke er spesielt god nok enda. For våpen skade etc blir skalert opp…

      • Turbotobben

        Håper det! Level 12 nå, begynner å få en bedre følelse på hvordan ting funker i spillet.

    • Magnus

      Eneste forskjellen på deg og de på lvl20 er perks og abilities på klasse og våpen. Har selv spilt Crucible med min lvl5 Titan og gjort vært blant top tre på laget.
      Faktisk er matchmakinga sånn sett veldig god syntes jeg.

  • Eirik86

    Dette var ikke noe særlig til spill.. Spilt 2-3 timer. Selges for 150,-

    • Martin

      Til hvilken konsoll?

  • Mikke88

    Du/dere kan like enkelt gi dette spillet terningkast 6. Noe av det beste som har blitt laget. Ferdig diskutert. Ikke bare det visuelle som trekker opp her…

  • Hans-Marius Øverland

    Denne anmeldelsen er faktisk helt på linje med min egen opplevelse. 🙂

  • Espen André Knudsen

    Er og blir en BETA. Bungie prøver og feiler hele tida. Stakkars di som begynner å spille nå. Halvert verdi av blå engrams. Tiger strike spiller du samme brett 10 ganger på rad. Iron Banner starter på 0 hver gang det dukker opp. Eris blir bare masete med sine lame bounties. Siste nå er at du kun får grønne våoen i kister og færre blå engrams. Bungie lovet for litt siden at det skulle bli enklere å få lilla engrams og utstyr, bullshit. Vekslet inn 150 blå og får bare lavere utstyr enn level 20. Nei! Dette er absolutt et «spill» som ikke hører hjemme blandt topp 10 i 2014. En siste ting, Bungie tar f…. meg betalt for å låse opp noe du allerede har på disken du kjøpte. Rævva er et passende uttrykk.

  • Mattis Finstad Hansen

    Etter noen hundre timer ingame, med mye spilletid på hver klasse, må jeg si at Destiny blir stående som den største skuffelsen jeg har hatt rundt et spill i alle mine år som gamer. Grunnen er også såre enkel; meg selv. Å spille Destiny med kraftige, sosiale begrensninger, har vist seg å gjøre totalopplevelsen både frustrerende, deprimerende og til tider ganske kjip.

    Misforstå meg rett; gameplay og grafikk og til og med det lille av historie er veldig bra, men Destiny er og blir et flerspiller-spill og der kræsjer det for meg. Så nå er det avinnstallert, gjemt bort i boksen sin og skal forhåpentligvis glemmes. Hadde det vært litt mer å gjøre alene, som samtidig ga en følelse av at du er en del av spillet, skulle jeg gladelig gitt det en sjanse til, men når samarbeid er eneste måte å spille end game på, må jeg kaste inn håndkleet.