For en utenforstående kan det være poengløst å leve ut et virtuelt liv i The Sims-spillene – bygg et hus, få en jobb, tjen penger, bygg større hus, få venner, få en kjæreste, bli samboere, gifte seg og få barn.

The Sims-serien har siden lanseringen i 2000 vært en ubetinget suksess for studioet Maxis og utgiveren EA. Det tredje spillet kom ut i 2009 og har, med alle sine utvidelsespakker, ligget på de norske bestselgerlistene sammenhengende i flere år.

Med The Sims 4 bygger Maxis videre på suksessoppskriften, og har forbedret byggeverktøyene og figurskaperen. Samtidig er spillet mindre åpent enn tidligere og flere kjente elementer fra forgjengerne er borte.

Byggeverktøyet er mer intuitivt enn tidligere og forstår funksjonen til enkelte rom. Det gjør det enklere å dra, flytte og bygge om huset enn tidligere. Promobilde fra «The Sims 4». (Foto: EA / Maxis)
Byggeverktøyet er mer intuitivt enn tidligere og forstår funksjonen til enkelte rom. Det gjør det enklere å dra, flytte og bygge om huset enn tidligere. Promobilde fra «The Sims 4». (Foto: EA / Maxis)

ANMELDELSE: SimCity (2013) – lever ikke opp til seriens høye standard

Et bedre byggeverktøy

Hovedmålet i spillet er å skape din egen virtuelle familie, og med figurskaperverktøyet er det morsommere enn noensinne å lage den «simmen» du selv vil ha.

Enten den ligner på Barack Obama eller deg selv. Ved å klikke og dra rundt på ulike kropps- og ansiktsdeler er det lett å forme utseendet. Knapper øverst til venstre lar deg velge stemmeleie, ambisjoner og personlighetstrekk.

Her tilfører The Sims 4 spillserien store forbedringer, bortsett fra at muligheten til å fritt velge farger og mønstre på klær er borte («Create a style», journ.anm.) og du får presentert ferdigvalgte kombinasjoner.

Byggeverktøyet er lettere å bruke og mer intuitivt. Brukergrensesnittet er mindre komplisert, åpenbart inspirert av fjorårets SimCity, og spillet forstår uten problemer hva som er ulike rom. Dermed er det en lek å flytte rundt på, endre størrelser og ominnrede huset du har bygd. Også det å flytte dører, møbler og andre gjenstander er enklere enn tidligere.

For de mindre detaljorienterte spillerne som er mer opptatt av «simmenes» liv og leven er det også mulig å kjøpe ferdigskapte rom. Dette forenkler hele byggeprosessen ytterligere. Men det er samtidig et tap at muligheten til å selv fritt velge farger og mønstre på vegger og møbler fjernet.

(anmeldelsen fortsetter under traileren)

Tilrettelagt for brukerdeling og mikrotransaksjoner

I forkant av lanseringen har det vært et sterkt fokus på at The Sims 4 ikke lar spillere bygge for eksempel kjellere og svømmebasseng, slik som i forgjengeren, og det bidrar til den sterke lukten av mikrotransaksjoner som følger spillet. Dette er dog ikke inkludert ved lansering av spillet og EA har ikke uttalt hvordan dette eventuelt vil fungere i fremtiden.

Gallerifunksjonen blir et knutepunkt for å dele brukerskapt innhold med andre spillere, og er også lagt opp på en måte som tilrettelegger for kjøp av nedlastbart innhold i spillet.

Med en «sim»-figur og tak over hodet på plass starter selve livssimuleringen. Ulike aktiviteter, kombinert med valgte personlighetstrekk, endrer humøret til «simmene». En energisk figur får mer ut av en joggetur, mens en frustrert figur er irritabel i møte med andre. En viktig utvikling i The Sims 4 er at figurene nå kan utføre flere handlinger samtidig. Å snakke i gruppe, se på tv samtidig som et måltid inntas, eller spille på mobiltelefonen under en samtale.

«Simmene» kan nå utføre flere handlinger samtidig, som å trene og snakke med sidemannen. Dette tilfører spillet en mye bedre sosial dynamikk. Promobilde fra «The Sims 4». (Foto: EA / Maxis)
«Simmene» kan nå utføre flere handlinger samtidig, som å trene og snakke med sidemannen. Dette tilfører spillet en mye bedre sosial dynamikk. Promobilde fra «The Sims 4». (Foto: EA / Maxis)

Evnen til å gjøre flere ting på en gang og personlighetstrekk skaper mer dynamiske forhold mellom figurene. Dette utgjør den største og viktigste endringen i spillseriens grunnleggende mekanikk, men det faktum at alle «simmer» har en mobiltelefon endrer også mye av opplevelsen.

Alle starter med en mobiltelefon som har en rekke funksjoner tidligere forbeholdt datamaskiner og aviser. For å skaffe en jobb er det bare å dra opp telefonen, hvor alle tilgjengelige grunnyrker er tilgjengelig fra starten. Ved å oppfylle ulike mål kan «simmen» bli forfremmet og få en bedre jobb, men ved å introdusere en mobiltelefon fra starten av spillet forsvinner også en del av motivasjonen for å skaffe en datamaskin. Et viktig verktøy i The Sims 3 som åpnet nye muligheter for spillerne, som i The Sims 4 er mer brukt som en underholdningsmaskin.

INTERVJU MED UTVIKLERNE: – Vil unngå «SimCity»-tabbene!

Hyppige lasteskjermer bryter opp spillopplevelsen

Underlig nok har Maxis også gått vekk fra den åpne verdenen som i stor grad preget forgjengeren. Det umiddelbare nabolaget er åpent for utforskning, men om du vil reise til en bar, treningssenter, bibliotek eller andre områder, må du gjennom lasteskjermer. Dette oppleves som unødvendig og bryter innlevelsen i spillet. Et stort steg tilbake.

Katastrofelanseringen av SimCity kan også ha ført til at The Sims 4 i all hovedsak er en enkeltspilleropplevelse.

Samhandling med andre spillere over nett er begrenset til en forenklet deling gjennom gallerifunksjonen, noe som i kombinasjon med hyppige lasteskjermer gir inntrykk av et spill som ikke tør bryte sine egne konvensjoner til fordel for fremoverrettet utvikling.

Spillet er også tilgjengelig på norsk. All tekst er, noe klønete, oversatt. Ordlegging, setningsstruktur og begreper bærer preg av direkte oversettelse fra engelsk i stedet for et bredere omskrivingsarbeid.

En bred og entusiastisk tilhengerskare vil, om du ser bort ifra de mange manglende elementene fra forgjengeren, leve ut sine drømmer i The Sims 4. Om spillet vil ha like lang levetid som forgjengeren, og tiltrekke nye millioner av spillere til serien, er jeg i sterk tvil om.

Hva mener du om «The Sims 4»? Del dine minner og erfaringer i kommentarfeltet.

Om SPILLET

The Sims 4

  • Jevnt over enig i hele anmeldelsen. Mangel på basseng har ikke plaget meg så mye som andre på internett. Kanskje det har noe med en kulturforskjell mellom USA og Norge å gjøre? Men å gå vekk fra åpen verden og mønsterskaperen er definitivt feil retning. To funksjoner som gjorde Sims 3 til en god oppfølger til Sims 2.
    Men jeg vil påpeke at simmene hadde mobiltelefoner med hovedsaklig samme funksjon i Sims 3, den var bare ikke like sentral i spillet som nå, og litt bortgjemt.

    • Hans Ivar Herland

      Mangel på basseng representerer vel heller det at de har valgt å fjerne veldig mange kjente elementer fra tidligere, noe som på en måte gjør spillet med nedstrippet enn det burde være i forhold til sine tidligere utgaver.

      Her kan du se en oversikt over 89 ting som er fjernet i Sims4 som var med i Sims3 eller tidligere utgaver: http://ts4news.com/post/94541924952/89-features-missing-from-the-sims-4

      Det som irriterer mest er vel det at mange av disse funksjonene vi ser på som en naturlig del av spillet kommer til å bli lansert i fremtiden som betalbar DLC i ekte EA stil.

      • Halvblodsprinsessen

        No family trees? NO FAMILY TREES?!
        Det var kanskje det jeg likte best, å lage store familier med masse forbindelser til andre familier, ikke minst å se på familietreet at ungene som hadde flyttet ut fikk seg kjærester og barn. Hvordan kan de tørre å fjerne familietreet? Tilfeldige dødsfall var jo alltid litt krise, men det var gøy at det ble en naturlig del av familiehistorien. Spøkelsene kommer kanskje i en eller annen «overnaturlig»-pakke, men de burde absolutt ha vært en del av det vanlige spillet, det er jo en viktig del av Sims. Går det også rett fra baby da (som bare blir som en valp i det lille runde buret du kunne ha i Sims 2) til barn? Uten småbarn…

      • theglados

        Jeg har i lengre tid ønsket meg sims 4 men det endret seg ganske så fort når jeg kom over den listen der for noen uker tilbake.

        Etter som jeg har forstått det så vil alt som er på listen ALDRI komme til sims 4, verken som oppdatering, dlc eller utvidelsespakke. Grunnen er fordi spillmotoren ikke støtter de funksjonene.

        Jeg får vente 4-5 år når sims 5 kommer og se den blir ett verdig kjøp.

  • karamariell

    Det er forøvrig ikke ute til mac enda og maxis har ingen planer om det i nærmeste fremtid

  • karamariell

    Det er forøvrig ikke ute til mac enda og maxis har ingen planer om det i nærmeste fremtid.

    • Takk for info!

    • BigHurt360

      Lurer på hvorfor dette ikke funker på Mac. Må være første Maxis-spill uten mac-støtte?

    • Ingeborg Svergja

      Har noen en forklaring på hvorfor… hilsen sykt skuffet sims-fan med mac ;(

  • Tim_T

    «gamle» SimCity var noko som innbaud til å spelast i time etter time, mens nye SimCity var designa for å vere kortspilt, ala spel på facebook. Ein del micro-management vart fjerna og byen vart gjort mindre. Er det den same strategien som ligg bak forenklinga i The Sims 4?

  • John eirik Furu

    holder meg til 3, troddde dette var en opgradering av 3 men dette lukter griskehet latskap, de har begynt på en ny spill motor derfor er det ingen åpen værden, Det er å forblir en uferdig veresjon vænter heller til 5 kommer med å kjøpe

  • EivindEriksrud

    Akkurat nå er det ingen grunn til å spille dette spillet over Sims 3.

    • Yngvil Osdal Runde

      Det finnast ikkje lag i Sims 4 (foreløpig), det er iallfall ei enorm forbetring frå Sims 3

    • Anne Lijane

      Har du kjøpt/ spilt det? Bare spør. Jeg har spilt i flere timer nå og det eneste jeg savner fra Sims 3 er større nabolag. ALT annet er så immari mye bedre at det med nabolagene kan jeg leve med. Bare grafikken i seg selv…

      • fugl1

        Kunne ikkje vore meir enig. Sims 4 ligger an til å bli det beste sim spillet av dei alle.

  • Eksilbergenser

    I de tidligere spillene har jeg gjerne brukt 90% av tiden på å bygge og innrede hus, for selve spillet, interaksjonen mellom simmene var ganske kjedelig og platt. Kan jo virke som jeg kan få en annen opplevelse med Sims 4, det kan jo være spennende. Og jeg husker Sim City lanseringen med gru, men Sim City har også blitt videreutviklet med diverse patches som har rettet opp en del ting spillere har klaget på. Så ser ikke bort i fra at SIms 4 (hovedspillet) ikke er helt ferdig enda heller!.

  • Vårin Nielsen

    Veldig enig. Synd at de har fjernet muligheten til å endre mønstre, farge og «tekstur» på både klær og møbler, men jeg tipper dette kommer i fremtidige tilleggspakker. Men en ekte Sims-tilhenger (som meg selv) lar seg ikke stoppe av sånt, ellers er spillet veldig bra og mer «levende» enn de forrige spillene i serien.

  • Fredrik Weisethaunet

    Man kan jo nevne at Sims 3 med alle tilleggpakker og stæsj fra «EA store» koster godt over 4000 kroner. EA har for lengst plukket ting ut av spillene sine, slik at de kan selge dem som ekstrautstyr senere.

    Ikke kjøp Sims 4, EA kjører en ekstremt kynisk måte å drive butikk på, og fortjener at kundebasen deres reagerer på å bli utnyttet på denne måten.

    • Anne Lijane

      Hva? Vil de ha betalt for arbeidet sitt?? Så frekt! (ironi)

      • Fredrik Weisethaunet

        Jeg skrev et ganske omfattende svar, ser ut til at det har forsvunnet…

        • Skal sjekke om det har blitt merket.

          • Fredrik Weisethaunet

            Finner ikke den opprinnelige kommentaren, men jeg kan like greit skrive en ny.

            At Maxis skal få betalt for produktet sitt, er vel ingen uenige i. Men når EA til stadighet fjerner features som var med i tidligere produkter, for å rebrande dem som DLCer lukter det vondt.

            Det har lenge vært en trend hvor oss som forbrukere og spillere, opplever å få stadig mer fragmenterte produkter når vi kjøper spill. Dette er et problem ikke bare for oss som spillere, men også for utviklere som må forholde seg til utgivere. Spesielt i enkeltspillerspill byr det på en utfordring å balansere spill, når utgiver krever 5 ulike utgivelser og special editions.

            Svært mye av det som ble lansert som tilleggspakker i Sims 3, var en del av grunnspillet i Sims 1. Anbefaler å ta en titt på denne artikkelen:

            http://www.gamegrin.com/articles/the-sims-gamings-biggest-cash-cow/

            Godtar vi utviklingen, og alikevel velger å kjøpe spillene, eller kanskje enda viktigere, ikke gir klar bedskjed om at vi ikke aksepterer å bli behandlet på denne måten, vil det bare fortsette. Resultatet blir at vi enten må ta til takke med dårligere produkter, eller må betale langt mer en tidligere for de produktene vi kjøper. Ingen hadde akseptert at en restaurant plutselig tok like mye som de alltid hadde gjort for rettene sine, mens de fjernet tilbehør som poteter, saus og grønnssaker og begynte å ta betalt for disse som sidebestillinger. Resultatet er det samme.

            Det får holde for denne gang, jeg skrev langt mer omfattende sist, men det oppsummerer det meste.

          • Fredrik Weisethaunet

            Jeg sjekket Disquss, og den ligger inne på min oversikt, men merket som «spam» av en eller annen grunn. Jeg forstår ikke helt hvorfor, jeg har ikke for vane å komme med hverken personangrep eller ufiniteter… Når jeg trykker «se kommentar» i disqus kommer bare artikkelen opp.

            Kanskje denne lenken hjelper? Den skal peke mot den kommentaren som er borte:

            http://p3.no/filmpolitiet/2014/09/the-sims-4/#comment-1574248208

  • Anne Lijane

    Ahh, Simmen min som både var sulten og kjedet seg, tok med seg maten ut forran TV-en for å spise. Det var fysisk umulig i Sim 3, i tillegg var det fullt av folk på pub-en han var på i går. I Sims 3 var det alltid tomt. Say no more – Sims 4 skuffer ikke denne fan-en i alle fall.

    • fjodor

      Heh, her forleden tok jeg en matbit forann tv’en før jeg tok en tur på pub’en, som forøvrig var full av folk, med et par kompiser… Nå som dette er mulig å gjøre i sims så slipper jeg heldigvis å måtte gjøre det i virkeligheten fremover 😀 /jk 😛

      • Anne Lijane

        Og se! Han leser en bok om programmering på do! Jeg elsker det spillet her altså!

        • Det gjorde jeg også istad. Hmmmm….. Tankevekker.

    • Noelle

      Men lever dei like lenge som i 3? jeg synstest alltid dei ble gamle så fort.

  • Lars

    Høres ut som Maxis har valgt å ikke bry seg om Sims 3 i det hele tatt når de har lagd dette, og startet med Sims 2 og kommet med forbedringer til det i stedet. Ikke nødvendigvis en dårlig ting…

  • Ine Kyllingstad

    Samme uke som Sims 4 ble sluppet i Statene, slapp de også en patch til spillet…
    Det jeg har fått med meg, fra sims 2/sims 3 delen av tumblr, som opprørte en del av spillerene var at EA kuttet ut livsstadiumet «Toddlers».
    Baby glitch: http://simsgonewrong.tumblr.com/post/96639318784/the-sims-4-baby-glitch-in-action-with-the-new (Advarsel: autoplay)

  • alexno0

    Det blir ingen kjøp av meg. Da syns jeg 3ern bedre. Ingen svømmebasseng og mikrotransaksjoner

  • Noelle

    jeg likte ikke the sims 3 men elsket 2.Men desverre vil ikke maskina kjøre 2.

  • Pingback: The Sims 4 (City Living) Review – Min Fagblogg()