Helt siden han grunnla den franske spillutgiveren Ubisoft i 1986 med sine brødre har Yves Guillemot vært sikker i sin sak. Fremtidens underholdning vil domineres av spill. De første avtalene som sikret det lille selskapet rettighetene til å gi ut spill i Frankrike, har i dag vokst til et multinasjonalt selskap med om lag 35 spillstudioer verden over under hans kontroll.

Flere av klodens mest populære spillserier, som Assassin’s Creed og Far Cry, skapes av en armada på nærmere 10 000 ansatte. Det er nødvendig i møte med en stadig mer avanserte spillkonsoller mener Guillemot.

1700-tallets Paris ligger for dine føtter i storspillet «Assassin’s Creed: Unity» hvor hovedpersonen blir en brikke i den franske revolusjonen, men også den andre verdenskrigen blir ett innslag i spillet. Klikk for å se trailer.

– Nestegenerasjonskonsollene er mer komplekse og har så mange muligheter at det tar mer tid og penger enn før. Det gjør også at spillene er mer levende enn tidligere.

Klikk på videoen øverst for å se intervjuet med Ubisoft-sjefen.

– Morgendagens storspill er ikke lineære

Likevel mener han at vi ikke står ovenfor en revolusjon. Overgangen fra Playstation 3 til Playstation 4, og Xbox 360 til Xbox One, er et steg videre på stien de store spillutviklerne allerede har gått i mange år.

Virkelighetsnær grafikk vil ikke være det viktigste fremskrittet, men valgfriheten hvert spill gir til hver enkelt spiller.

Lineære historier hvor spillet gir ett valg for å gå videre er med andre ord ikke en del av fremtidsvisjonen til Ubisoft-sjefen. Valgfrihet, og historier og systemer som endrer seg for hver enkelt spiller vil være suksessoppskriften.

– Vi kan gi dem en verden, systemer og muligheten, og la spillere leke seg med dette og utforske historier på nye måter. Det er mye mer interessant enn å følge en lineær sti. Dette aspektet er viktig å utnytte på de nyeste spillkonsollene, siden vi kan tilpasse opplevelsen til hvert enkelt person.

Ubisoft-sjefen Yves Guillemot er blant spillverdenens mektigste ledere og dukker ofte opp på verdens største spillmesser for å snakke om selskapets kommende spillplaner. Her fra E3-messen i juni. (Foto: Dan R. Krauss/Getty Images/AFP)
Ubisoft-sjefen Yves Guillemot er blant spillverdenens mektigste ledere og dukker ofte opp på verdens største spillmesser for å snakke om selskapets kommende spillplaner. Her fra E3-messen i juni. (Foto: Dan R. Krauss/Getty Images/AFP)

Både Assassin’s Creed: Unity og Far Cry 4 følger denne doktrinen og plasserer spillere i enorme fortellinger hvor historiens gang endrer seg for å følge valgene som blir gjort. Morgendagens spill vil bygge videre på dette prinsippet, noe som forklarer de enorme summene Ubisoft har investert i utviklingen av disse titlene.

– Dette er etter min mening veldig spennende, små spill gir deg ikke de samme mulighene. Det vil si, de kan gjøre det i en liten skala. De store spillseriene gir deg muligheten til å være deg selv, og ha en unik opplevelse som er engasjerende og nær hva du opplever i virkeligheten.

– Stor, større størst

Yves Guillemot legger til at også de små spillopplevelsene er viktig for helheten i Ubisofts spilltilbud, men fremtiden tilhører blockbuster-spillene. Samme utvikling har gjort seg gjeldende på kinolerreter over hele verden, hvor de spektakulære og effektsterke fortellingene drar inn milliarder av kroner i billettinntekter.

Hackereventyet «Watch Dogs» tok i bruk både nettbrett og mobiltelefoner, i tillegg til vanlige spillmaskiner. Kompleksiteten førte til at spillet ble utsatt i flere måneder. (Foto: Ubisoft).
Hackereventyet «Watch Dogs» tok i bruk både nettbrett og mobiltelefoner, i tillegg til vanlige spillmaskiner. Kompleksiteten førte til at spillet ble utsatt i flere måneder og kom ut først i mai 2014. (Foto: Ubisoft).

Men med større budsjetter blir også spillutviklingen mer uoversiktlig og mer risikabel. Den risikoen mener Ubisoft-sjefen det er verdt å ta.

LES OGSÅ: Ubisoft utsetter «Watch Dogs»

– Vi trenger større utviklingsteam og vi må passe på at vi ikke roter det til, fortsetter Guillemot og legger til at å utsette Watch Dogs var en av hans karrieres vanskeligste beslutninger.

I etterkant er han likevel sikker at å utsette storspillet på at det var det riktige å gjøre.

– Å virkelig vite hva som må gjøres og mestre komplekse oppgaver er svært viktig. I dag kan man spille på mobiltelefonen, på nettbrettet, vi har flerspiller, samarbeidsspilling og enkeltspiller. Hvert år legges det til flere og flere muligheter til å oppleve en spillhistorie og nøkkelen for fremtidens spillskapere er å være sikker på å mestre alt dette.

Hvordan tror du fremtidens spill vil være? Legg inn dine kommentarer under.

«Assassin’s Creed: Unity» kommer til Norge den 13. november, mens «Far Cry 4» treffer norske butikkhyller den 20. november.